sunnuntai 14. marraskuuta 2010

Iankaikkinen Isä

"Iankaikkinen Isä" on merkillinen ilmaus pyhissä Kirjoituksissa.

Ortodoksit ylsitävät muistopalveluksessa:

"Veisatkaamme hurskaasti ylistystä | yhden Jumalan kolminaiselle Valkeudelle ja huutakaamme: | Pyhä olet Sinä, iankaikkinen Isä | ynnä kanssasi yhtä aluton Poika | ja jumalallinen Henki. | Valista meidät, jotka uskolla Sinua palvelemme, | ja ikuisesta tulesta meidät tempaa pois.

Nyt, aina ja iankaikkisesti. Amen"

..........
Helluntaiherätys opettaa:

"Isä: Jumala on iankaikkinen Isä, joka on luonut koko luomakunnan. Hän myös ylläpitää ja hallitsee koko luomakuntaa. Jumala on pyhä ja vanhurskas (oikeamielinen). Hän on laupias ja armahtavainen ja hän rakastaa luomaansa ihmistä. Jumala on Henki, ja hän on kaikkivoipa, kaikkitietävä ja kaikkialla oleva."
(wikipedia)

.........
Mormonit rukoilevat:
"Oi Jumala, iankaikkinen Isä, Poikasi Jeesuksen Kristuksen nimessä me pyydämme sinua siunaamaan ja pyhittämään tämän leivän kaikkien niiden sieluille..."
(Pappeuden toimitukset ja siunaukset)

mutta ilmaus on Raamatussa vain kerran.

eikä se viittaa silloin Isään Jumalaan.



ainoa kohta, jossa Iankaikkinen Isä esiintyy Raamatussa on

"Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas."
Jes 9:5 KR 1933

kuulemme sen pian taas kirkossa, kun luetaan joulun profetiaa Jeesuksesta.

Iankaikkinen Isä.


kyseessä on Jesaja, alkuperäinen ja väärentämätön "profeettojen kuningas" tai kuninkaiden profeetta.

Hän on niin tärkeä, että Herra Jumala antoi viisaudessaan koko profeetta Jesajan kirjan säilyä ihmeellisesti alkuperäisessä asussaan ihmiskunnan suurena hengellisenä aarteena.

Kaveri eli 700-luvulla eKr ja vaikutti Jerusalemissa seuraavien neljän Juudan kunikaan aikaan

Ussia (783-742) sairastui lepraan
Jotam (742-735) hallitsi isänsä rinnalla
Ahas (735-715) ennustus lapsesta
Hiskia (715-686) Jeesuksen sukupuussa

Ymmärtääkseni Lähi-idästä, Kreikasta tai Italiasta ei tunneta yhtään kirjaa, joka olisi säilynyt yhtä arvokkaana käsikirjoituksena kokonaisuudessaan - kaikki 66 lukua mukaan lukien deutero- ja trito-Jesajan.

annan tuossa W.F. Albrightin ajoituksen, joka toki on jo hieman vanhentunut ja uusia hallitusaikoja on annettu joidenkin vuosien vaihtelulla.

toki on olemassa Lähi-idästä löydettyjä egyptiläisiä ja mesopotamialaisia alkutekstejä, jotka ovat paljon vanhempia kuin Jesajan käärö.



Israelin Jumala kutsuu profeettansa palvelukseen, jonka kansallista ja uskonnollista arvoa meidän on vaikea käsittää.

Assyria ei nimittäin ollut joku pikkuvaltio siellä nykyisen pohjois-Irakin kulmilla.

Ei!

Assur-jumalaansa palvovat assyrialaiset ovat Lähi-idän ensimmäinen suurvalta, joka määrätietoisesti valloitti suurkuninkaan haltuun kansakuntia, eikä kukaan kestänyt edessään. Jesajan aikojen jälkeen he tunkeutuivat aina Egyptiin asti.

Assyrialaiset olivat julmuudestaan pelättyjä ja kerskuivat, kuinka polttivat eläviä ihmisiä taloihinsa, ryöstivät ja raiskasivat ja jotka kuvaavat taiteessan, kuinka kiduttivat ja surmasivat voittamiaan ihmisiä.

Lisäksi heillä oli valtansa lujittamiseksi tapana siirtää vallattujen alueiden väestöjä uusille alueille ja näin estää kapinointi Assurin suurkuningasta vastaan.



Kuningas Ahaan aikana ei tätä tiedetty - jälkiviisaus on helppoa!

Kuningas Ahasta pelottivat Pekalja ja Rekah, Israelin ja Syyrian armeijat, jotka meinasivat Jerusalemin valloittaa.

Tässä reaalipoliittisessa tilanteessa, lähinaapurien uhatessa kuningas Ahasin valtaa, hän saa päähänsä neronleimauksen - minä pyydän Assurin suurkuningasta apuun!

no - siellä oli kuningas, joka oli valmis antamaan ystävyyttä ja avunantoa täydellä lapsellisella Lapin luottamuksella.



Jesaja kirjoitti aikansa hepreaksi ja kirjaa kopioitiin sitten ensin profeetan oppilaiden ja sitten persialaisajalta lähtien kirjanoppineiden kirjureiden käsityönä.

materiaalina oli persialaisajalta pergamentti, yleensä huolellisesti kaavittu ja valmistettu gasellin nahka tai muu ohut pehmeä nahka, johon luonnonaineista tehdyllä musteella kirjoitettiin Jesajan sanat.

Juutalaiset koettivat parhaansa mukaan varjella alkuperäistä muutoksilta, kun kuluneen käärön tilalle kirjoitettiin uusia. Tässä kehitettiin hyvin tarkka järjestelmä.

näin profeetta Jesajan kirjaa, joka on kirjoitettu vanhemmalta osaltaan 700-luvulla eKr kopioitiin läpi vuosisatojen, sukupolvesta toiseen, kärsivällisesti käsin musteella ja jollain terävällä ruoolla tai linnun sulalla kirjaimen toisensa jälkeen raapustaen.


näin Jesajan teksti säilyi läpi vuosituhannen.

kun Biblian takana olevan ns Textus Receptuksen jälkeen länsimaissa alkoi tieteellinen tutkimus ulottua myös Raamatun käsikirjoitusten tarkasteluun, havaittiin että paras Jesajan teksti on Pietarissa säilytetty ns. Ben Asherin masoreettisen koulukunnan mukainen koko hepreankielisen Raamatun laitos. (on useampia heprealaisen Raamatun tekstin tallentaneita koulukuntia)

Codex Leningradensis on kirjoitettu mahdollisesti vuonna 1009 jKr.

siihen nojautuu Jesajan kirjan käännös Kirkkoraamatussa 1933 ja suurelta osin myös KR 1992.



Kriittinen tieteellinen Raamatun tutkimus ei voinut välttyä nyt kysymästä "jos Jesaja on elänyt 700-luvulla eKr ja paras käsikirjoitus on vuodelta 1009 jKr, niin kuinka paljon alkuperäinen teksti on muuttunut näiden 1700 vuoden aikana?

tämä on asiallinen kysymys ja voimme todeta monenkin Raamatun käsikirjotiuksen kohdalla teksissä kopioinnin aikana tapahtuneita virheitä, kirjaimia on pudonnut pois, muuttunut, kokonaisia jaksoja on poissa tai tullut lisää.

tämä koskee myös Uuden testamentin kreikkalaista tekstihistoriaa ja kaikkea käsin kopioitua kirjallisuutta - esimerkiksi Julius Caesarin Gallian sota tekstiä.


ja niin 1900-luvun taitteessa oli tieteellisessä Raamatun tutkimuksessa - eksegetiikassa - melkoinen vauhti käynnissä Jesajan käsikirjoituksen arvioimisessa.

oli paljon korkeasti oppineita saksalaisia - jotka ovat alalla erityisen eteviä - ja muitakin tutkijoita, jotka olivat ns. "aber Ich lese" miehiä (ei tainnut naisia olla silloin yliopistoissa tuolla allla).

"käsikirjoituksessa lukee tällä kohdalla näin, mutta minä luen ...."

arvovaltainen korjaus alkutekstiin, joka ilmeisesti pitkän historiansa aikana on pahasti korruptoitunut.

Jesajan kirjassa nimittäin on useita varsin hankalia kohtia, joiden hepreankielinen merkitys on vaikea selvittää.

niinpä näitä vaikeita kohtia selitettiin esimerkiksi saman näköisten kirjainten vaihtumisella, pienen kirjaimen putoamisella (se Jeesuksen mainitsema "ei pieninkään kirjain" eli "ei joottakaan", jod, kirjainrivissä ylhäällä roikkuva pilkku meidän i tai j.



kyseessä on Israelin profeettakirjojen lippulaiva - profeettain kuningas - joten Pyhä Henki on antanut meille siitä melkoisen kopion!

beduiini, lampaita ja vuohia autiomaassa paimentava poika, näet löysi vuonna 1947 Kuolleen meren luolista Qumranista ruukkuja, joissa oli vanhoja kirjoituksia.

Niiden joukossa oli seitsemän metriä pitkä käärö, joka on Qumranin maailmankuulu Jesaja käärö - Israelin valtion kalleimpia aarteita jolle on Jerusalemiin rakennettu oma "Kirjakäärön pyhättö" lähelle Knessetiä, eduskunta-taloa.

(Israelissa Raamattua ei heitellä olan yli)

Kirjoittanut: MikkoL, 14.11.2010 08:41

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

minusta on nini hauska, että kun Aapeli Saarisalo tästä löydöstä Kotimaahan ensi kertaa mainitsi Pyhältä maalta lähettämässään viestissä - että voisi olla jopa hellenistiseltä ajalta - niin arvon Vanhan testamentin professori Puukko kuittasi sen "nämä ovat niitä Aapelin höpinöitä. Ei sellaista voi olla."

(olen kuullut tämän Aapelilta itseltään, joka ei pahemmin höpissyt)

no

nyt tietysti alkoi varsin huolellinen tutkimustyö tämän yli tuhat vuotta vanhemman Qumranin Jesajan ja Leningradin Jesajan välillä - paljonko on muuttunut tuhannen vuoden käsikirjoitushistorian aikana.

mites sen nyt sanois.

toki on eroavuuksia, kreikkalainen käännös Septuaginta LXX on monessa lähempänä Qumranin tekstiä kuin Masoreettista tekstiä jne.

mutta tämä on ammattilaisten tarkkaa vivahteiden tutkimista.

lopputulos näet on, että yhtään ainoata sanaa ei tarvitse Jesajan käännöksessä muuttaa Qumranin löydön takia.

uskomattomalla hartaudella ja tarkkuudella juutalainen kansa on pyhiä kirjojaan varjellut ja kopioinut.

(eivät kaikki Raamatun kirjat ole yhtä hyvin säilyneet - Jesaja on erikoistapaus)


Jesajan profetian kohta jossa on tuo harvinainen "Iankaikkinen Isä", liittyy tuohon kuningas Ahaksen pulaan ja aikomukseen pyytää Assurin kuninkaan apua,

mutta vaikka profeetta häntä Israelin Jumalan nimissä siitä varoittaa, ymmärrämme profeetan kirjasta että tämä itse asiassa oli Jumalan suunnitelma.

Hän aikoi käyttää Assurin partaveistä tuhotakseen oman kansansa.

Ei tällä kertaa koko ihmiskuntaa tulvassa.

nyt "vain" oman kansansa, jota oli Abrahamista alkaen vaalinut, hoitanut, uskollisesti varjellut ja johdattanut, nuhdellut ja lohduttanut ja monin ihmein rohkaissut uskomaan.

partaveitsi tulisi pohjoisesta maasta, eikä mitään jäisikään.

Kuningas Ahasin tapaus on yksi tärkeä episodi tässä tapahtumien sarjassa, joka johti Israelin, Pohjoisvaltakunnan, totaaliseen ja veriseen tuhoon.



kun pohdimme Auschwitzin kauhuja että miten se Jumala...

niin tämä on muistettava

Nooan aikana tulva hukutti kaikki

Mooseksen aikana Jumalan enkeli tappoi järjestelmällisesti kaikki Egyptin miespuoliset esikoiset

Daavidin aikana Herran enkeli löi tuhansia Jerusalemissa kuninkaan epäuskon tähden

Jesajan aikana Jumala tuhosi valitun kansan ja vain jäännös jäi.

että tämmöinen Jumala meillä on.


Hän ei vihassaan tapa sinua, vaan antoi tappaa oman Poikansa sinun sijastasi.

omituinen vihan ja rakkauden yhdistelmä. käsittämätön.



mutta ei se teurastettava Jumalan Karitsa puusta putkahtanut

pitkän valmistelun jälkeen Jumala antoi ainoan Poikansa tänne luomiensa ihmisten seuraan.

ja me ihmiset rakastimme pimeyttä enemmän kuin valkeutta, koska tekomme ovat pahat.

valmistelu alkoi toki jo Paratiisin puutarhassa, lupauksessa Eevalle (ei Aatamille, joka sai kuolemanrangaistuksen)

mutta profeetta Jesajan aikana se erityisesti alkaa loistaa - Jumalan valittu kansa alkaa odottaa sitä luvattua kuningasta, Voideltua, Messiasta.

ja odottaa yhä...



Nikaian uskontunnustuksen laatimisen aikaan pyhä Gregorius Nyssalainen (335-395) kirjoitti, että profeetoista nimenomaan Jesaja "tunsi paremmin kuin kukaan muu evankeliumin salaisuuden"

ja Nikaian uskontunnustuksessa sanotaan vakaasti Jeesuksesta - "kirjoitusten mukaan"

muistaemme, kuinka tämä sama profeettakirja hämmästytti etiopilaista hoviherraa ja hän sai oikein apostolisen opettajan vaunuihinsa autiolla Gazan tiellä.



Iankaikkinen Isä kohdassa on puhetta lapsista enemmänkin.

samalla tavoin kuin Israelin tuhoa ennustanut profeetta Hoosea, myös Jesaja saa vaimonsa kanssa lapsen, jolle Herra ilmoittaa nimen ja sen merkityksen.

lapsi on merkkinä.

näin myös epäilevälle kuningas Ahakselle, joka ei tahdo pyytää merkkiä ylhäältä ja niin "kiusata Jumalaa" - näytellen uskoa vaikka sydämensä värisee kuin haavanlehti pienessä tuulessa Israelin Pekaljaa peläten.


Herra sanoi minulle:
"Ota iso sinettikivi ja kaiverra siihen selvin kirjainmerkein: 'Maher-Salal- Has-Bas.'"

Minä kutsuin todistajiksi luotettavat miehet, pappi Urian ja Sakarjan, Jeberekjan pojan.

Ja minä lähestyin vaimoani, ja hän tuli raskaaksi ja synnytti pojan.

Herra sanoi minulle: "Anna hänelle nimeksi Maher-Salal-Has-Bas, sillä ennen kuin tämä lapsi on oppinut sanomaan 'isä' ja 'äiti', viedään Damaskoksen aarteet ja Samarian ryöstösaalis Assyrian kuninkaan jalkojen juureen."



tapahtumat etenevät tässä hiljalleen

ensin Jesaja saa tehtäväkseen kaivertaa sinettikiveen arvoitukselliset sanat

Maher-Salal-Has-Bas

sanat tarkoittavat 'pakene, saalis, ryöstäjä lähenee'.


no profeetta on kuuliainen Herran käskylle ja kaivertaa sanat oikein todistajien läsnäollessa. tämä on jotenkin nyt tärkeä asia, Jesaja aavistaa.

tällaisia sinettikiviä on löydetty Jesajan ja Hiskian aikaisen Jerusalemin kaivauksissa Ofelin rinteiltä. Ne ovat usein kauniin värisiä sileitä kiviä, joihin on taitavasti jollain terällä kaiverrettu yleensä henkilön nimi.



Kuulemme Jesajan seksielämästä sitten, että hän lähestyi vaimoaan.

tämä tuli raskaaksi ja yhdeksän kuukauden jälkeen synnytti perheeseen pienen palleroisen, poikalapsen.

seitsemän päivän iässä tämä poika ympärileikattiin Abrahamin Jumalan uskoon ja hänestä tuli liiton lapsi.

sen liiton, jonka epäjumalien palvelukseen eksynyt Israel oli hylännyt, osoittautunut uskottomaksi vaimoksi, kuten Hoosea sydäntäsärkevästi julistaa.


nyt kuulemme hyvin samankaltaisen ennustuksen kuin sitten tuo maailmankuulu profetia

Herra sanoi minulle:
"Anna hänelle nimeksi Maher-Salal-Has-Bas, sillä ennen kuin tämä lapsi on oppinut sanomaan 'isä' ja 'äiti', viedään Damaskoksen aarteet ja Samarian ryöstösaalis Assyrian kuninkaan jalkojen juureen."

...
Herra käskee nyt - melkein vuosi tuon sinetin kaivertamisen jälkeen - antamaan tuon oudon nimen tälle pojalle.

Jesaja tekee - isä antaa nimen, kuten muistamme Johanneksen ympärileikkauksesta ja nimestä.

Nomen est omen - roomalaiset sanovat, nimi on enne.

Herra selittää nyt Jesajalle tuon nimen merkityksen, käyttäen erikoista ajastinta

"ennenkuin oppii sanomaan äitee! Assyria on jo iskenyt Damaskoon ja Samariaan, Aahaksen pelkäämän Israelin pääkaupunkiin.

eli noin vuosi korkeintaan lapsen syntymästä. ellei ollut puhevikainen poika, eikä tainnu olla...



siitä pojasta siis Jesajan kirjan häkellyttävä teksti Jes 7:

Siihen aikaan, kun Ahas, Jotamin poika, Ussian pojanpoika, oli Juudan kuninkaana, Syyrian kuningas Resin ja Israelin kuningas Pekah, Remaljan poika, lähtivät sotaretkelle kohti Jerusalemia mutta eivät voineet valloittaa sitä.

Kun Daavidin valtakunnassa saatiin kuulla, että syyrialaiset olivat leiriytyneet Efraimin alueelle, vavahti jokainen sydän, niin kuninkaan kuin kansankin, niin kuin metsän puut vapisevat tuulen voimasta."



profeetta Jesajalla on oma poika, jolle Herra itse antoi nimeksi Sear-Jesub, "Jäännös palaa takaisin"

Saamme nyt katuosoitteenkin Jerusalemista 700-luvulta eKr.

Silloin Herra sanoi Jesajalle:
"Mene poikasi Sear-Jasubin kanssa tapaamaan Ahasia. Hän on Yläaltaan kanavan päässä Pesijänkentän tiellä."

mikä lie postinumero?



Sano hänelle:
Pysy rauhallisena, harkitse mitä teet.
Älä pelkää äläkä sydän kurkussa säiky noita kahta savuavaa kekälettä -- älä pelkää Resinin ja hänen syyrialaistensa tai Remaljan pojan vihaa.

Syyria on kyllä suunnitellut pahaa sinun varallesi, niin myös Efraim ja sen pää Remaljan poika. He ovat sanoneet: 'Nyt hyökkäämme Juudaan ja saatamme sen kauhun valtaan! Kaappaamme sen ja asetamme sinne kuninkaaksi Tabelin pojan.'

Mutta Herra Jumala sanoo näin:
-- Ei se onnistu, ei niin tule käymään.
Sillä Syyrian päänä on vain Damaskoksen kaupunki,
ja Damaskoksen päänä on vain Resin.
Kuusikymmentäviisi vuotta vielä,
ja Efraim on murskattu,
se ei enää ole mikään kansa.
Efraimin pää on vain Samarian kaupunki, ja Samarian pää on vain Remaljan poika.
Ellette usko, te ette kestä."



vahvistaakseen kuninkaan uskoa, joka aikoo kutsua avuksi ison pahan suden pikkunaapureidensa selän takaa, profeetta käskee kunkkua pyytämään merkkiä.

ihan mitä vaan... valintatalo on auki taivaaseen, pyydä mikä merkki vain niin se tapahtuu, jotta uskoisit.

vaan kunkku ei tahdo uskoa.

ehkä hän voisi uskoa.

mutta ei tahdo.

koska hän tahtoo tehdä, mitä itse tahtoo, eikä mitä Jumala tahtoo.

sentähden meille on järki annettu että teemme mikä järkevää on.

etenkin sotilaspoliittisessa kriisissä - ei se ole uskonnon paikka - vai onko?



ja taas rapsahtaa eteemme lapsi

hänen nimensä annetaan - Immanuel - joka tarkoittaa "Jumala on kanssamme"

(johdannaisia Emmanuel, Emmi, Emma...)

ja taas ajastin:

ennenkuin oppii erottamaan hyvän pahasta

tässä ajoitus on hiukka hankalampi kuin "ennenkuin oppii sanomaan äiti tai isä"

mutta eiköhän tuo nyt ainakin maksimissaan se 12 vuotta ole, kun juutalaisen tavan mukaan poika tulee lain ikään - alkaa olla vastuullinen teoistaan.



Herra puhui jälleen Ahasille ja sanoi hänelle:
"Pyydä Herralta, Jumalaltasi, todisteeksi merkki, pyydä vaikka tuonelan syvyydestä tai taivaan korkeudesta."

Mutta Ahas vastasi: "En pyydä. En pane Herraa koetukselle."

Niin Jesaja sanoi:

"Kuule siis, sinä Daavidin kuningassuku!

Eikö riitä, että te loputtomiin koettelette ihmisten kärsivällisyyttä, kun haluatte koetella vielä Jumalan, minun Jumalani, kärsivällisyyttä?

Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

Pelkkää maitoa ja hunajaa tämä lapsi saa syödä siihen asti kun hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän.

Mutta ennen kuin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän, autioituvat ne maat, joita sinä nyt pelkäät noiden kahden kuninkaan vuoksi.

Herra lähettää sinulle ja kansallesi ja omalle suvullesi ajan, jollaista ei ole ennen koettu, ei sitten sen päivän, jolloin Efraim erosi Juudasta -- hän lähettää Assyrian kuninkaan.



ups

kuningas Ahas on laatinut näppärän pikku sotasuunnitelman, hänen lähettiläänsä käyvät juttusilla Niinivessä ja Assurin suurkuningas pistää poliittista painostusta Damaskon ja Samarian kuninkaille - antakaas mun liittolaisen Ahasin olla rauhassa!

Jumala suorastaan ärjyy tälle fiksulle kunkulle - jup, minä lähetän sinulle Assyrian kuninkaan.

outs...


myös tämä on aitoa Israelin Jumalan puhetta suoraan Jesajalta ja hänen oppilailtaan, väärentämättömällä käsikirjoituksella läpi vuosituhanten meille saatettu ja parhaiden kielemme ja heprean asiantuntijoiden tulkitsemana.

Jumala puhuu



"Koska tämä kansa pitää halpana
hiljaa virtaavia Siloan vesiä
ja sen tähden säikkyy Resiniä ja Remaljan poikaa, minä, Herra, nostatan ylitsenne vyörymään Suuren virran väkevät vedet: Assyrian kuninkaan ja hänen mahtinsa.

Se virta paisuu yli äyräittensä,
se karkaa uomistaan kaikkialla, Juudankin se saavuttaa, kuohuen se tulvii yli, kohoaa kaulaan saakka.
Se levittää siipensä äärestä ääreen
yli sinun maasi, Immanuel.

Kohottakaa sotahuuto, kansat,
pian joudutte kauhun valtaan!

Kuulkaa, te maan äärten asukkaat,
pukeutukaa taisteluvarusteisiin,
pian joudutte kauhun valtaan!

Niin, pukeutukaa taisteluvarusteisiin,
te joudutte kauhun valtaan!

Tehkää suunnitelma! Se raukeaa.

Neuvotelkaa! Ei se hyödytä.

Meidän kanssamme on Jumala!"



tällainen Herran sana siis tuli Jesajalle.

muistamme mikä heppu tämä on - kuningas Ussian kuolinvuonna hän oli Israelin Jumalan vastaanotolla.

hyvä että selvisi hengissä.

tulikuumana hehkuvalla hiilellä huulensa putsattiin - ei millään huulirasvalla.

.........
Ovenpielet vapisivat äänten voimasta, ja huone tuli täyteen savua. Ja minä sanoin:

-- Voi minua, minä hukun! Minulla on saastaiset huulet, ja saastaiset huulet on kansalla, jonka keskellä elän, ja nyt minun silmäni ovat nähneet Kuninkaan, Herran Sebaotin.

Silloin yksi serafeista lensi luokseni kädessään hehkuva hiili, jonka hän oli ottanut pihdeillä uhrialttarilta.

Hän kosketti sillä minun huuliani ja sanoi:

-- Katso, tämä on koskenut huuliasi, sinun syyllisyytesi on poissa ja syntisi sovitettu."

Jes 6:4-7 KR 1992



ei muistu mieleeni yhtään muuta profeettaa, joka sanoisi

"minun silmäni ovat nähneet Kuninkaan, Herran Sebaotin"

(jos sinä muistat, kerro ihmeessä)

Mooses keskusteli Israelin Jumalan kanssa ja kansaa pelotti hänen kasvojensa kirkkaus.

Elia kutsuttiin Hoorebin vuoren luolasta, mutta hän peitti kasvonsa viitallaan tuulen leudosti humistessa.

Jesajan huulet poltettiin palavalla hiilellä.

tärkeä mies Jumalan ihmeellisessä pelastussuunnitelmassa, joka käy täysin yli meidän ymmärryksemme.


melkoisen tsunamin Jumala uhkaa lähettää

ja lähetti

meillä on siitä valokuvan tarkka kuvaus Laakiin reliefeissä vuodelta 701 eKr.

Reliefit löydettiin vuonna 1849 Sanheribin pääkaupungista Niinivestä Tigriin pohjoisrannalta läheltä nykyistä Mosulin kaupunkia. Ne ovat nykyään kunniapaikalla British Museumissa Lontoossa.

Kun Sir Sir Austen Henry Layard (1817-1894) aloitti Niiniven kaivaukset vuonna 1849, hän löysi erään pyhän Raamatun arkeologian merkittävimpiin kuuluvan löydön - Jesajan aikaisen kuningas Sanheribin palatsin.

Raunioituneessa palatsissa oli hiekan alla yhä paikallaan seinillä nuo valokuvan tarkkojen Laakis reliefit, jotka antavat niin väkevän taustan Jumalan sanoille Jesajan kautta,

Lisäksi palatsissa oli valtavia Sanheribin patsaita ja - mikä kaikkien tärkeintä - kirjasto, josta löydettiin yli 22.000 savitaulua, joihin on kirjoitettu kiilakirjoituksella.

Löydöksistä suurin osa vietiin kuningatar Viktorian imperiumin pääkaupunkiin mutta sa on päätynyt myös Metropolitan museoon amerikkoihin.


Layardin löydöstä, Sanheribin palatsista, alkoi aivan uudenlainen Raamatun historian tutkimus ja ymmärtäminen muinaisen Lähi-idän taustaa vasten.

Egyptologia oli jo vauhdissa ja nyt sen rinnalle nousi assyrologian tieteenhaara, joka tutkii Mesopotamian kulttuureita, erityisesti Jumalan Sanassa niin keskeisessä merkityksessä olevaa Assyriaa ja Babyloniaa.

Suomalaiset yliopistoihmiset ovat alusta asti olleet mukana assyrologian tutkimuksissa, koska ajateltiin että alueen vanhin tunnettu kieli, sumer, olisi sukua suomenkielelle (aglunatiivinen, loppua muokaten sanojen merkitystä vaihteleva kieli)

yhä tänään suomalaiset ovat assyrologian tutkimuksen kärjessä ja Helsingin yliiopistossa on meneillään Assyrian tekstien suuri ja merkittävä julkaisuprojekti.

:
heillä on hauska kotisivu, Ninive on line

virallinen projekti on

The Neo-Assyrian Text Corpus Project
(State Archives of Assyria)
Institute for Asian & African Studies
University of Helsinki
Finland




Iankaikkinen Isä teksti ei ole tarkasti ottaen profeetta Jesajan ja kuningas Ahaksen tapaamisesta tuossa katuosoitteessa.

tässä on profeetallinen virta, joka alkaa jo kauempaa, ja siihen virtaan puhkeaa Jesaja 9 kohdalla tämä taivaallinen lähde koko ihmiskunnalle siunaukseksi.

taas on puhe lapsesta - jolle annetaan nyt assyrialaisen suurkuninkaan kaltaiset arvonimet!



Kansa, joka pimeydessä vaeltaa,
näkee suuren valon.
Niille, jotka asuvat kuoleman varjon maassa,
loistaa kirkkaus.

Sinä teet runsaaksi riemun,
annat suuren ilon.

He iloitsevat sinun edessäsi
niin kuin elonkorjuun aikana iloitaan,
niin kuin saaliinjaossa riemuitaan.

Ikeen, joka painaa heidän hartioitaan,
valjaat, jotka painavat olkapäitä,
ja heidän käskijänsä sauvan
sinä murskaat,
niin kuin murskasit Midianin vallan.

Ja kaikki taistelukenttiä tallanneet saappaat,
kaikki veren tahrimat vaatteet
poltetaan,
ne joutuvat tulen ruoaksi.

Sillä lapsi on syntynyt meille,
poika on annettu meille.

Hän kantaa valtaa harteillaan,
hänen nimensä on
Ihmeellinen Neuvontuoja,
Väkevä Jumala,
Iankaikkinen Isä,
Rauhan Ruhtinas.

Suuri on hänen valtansa, ja rauha on loputon Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnassaan.

Oikeus ja vanhurskaus on sen perustus ja tuki nyt ja aina.

Tämän saa aikaan Herran Sebaotin pyhä kiivaus.

Jes 9:1-6 KR 1992



Ihmeellinen Neuvonantaja (pele' ya'ats)
Väkevä Jumala (el gibor)
Iankaikkinen Isä (av ad)
Rauhan Ruhtinas (sar shalom)

....
"Iankaikkinen Isä" (av ad) on vain tässä.


Vanhassa testamentissa on Jumalan nimenä harvinainen el olam "Ikuinen Jumala"

"Abraham istutti tamaris- kipuun Beersebaan ja rukoili siellä Herraa, ikuista Jumalaa."
1 Ms 21:33



Jumalan ikuisuudesta puhuvat myös - ilman arvonimiä -

Jesaja
"Ajasta aikaan luottakaa Herraan,
sillä Herrassa on turva, Herra on ikuinen kallio."
Jes. 26:4.



Psalmi 90

Mooseksen, Jumalan miehen, rukous.
Herra, sinä olet meidän turvamme
polvesta polveen.

Jo ennen kuin vuoret syntyivät, ennen kuin maa ja maanpiiri saivat alkunsa, sinä olit. Jumala, ajasta aikaan sinä olet.
Ps. 90:1-2

ja koko Psalmi 93



Herra on kuningas!

Herra on kuningas! Mahti on hänen viittanaan, hän on vyöttäytynyt, kietonut vyötäisilleen voiman!

Maanpiiri on lujalla perustalla,
se ei horju.
Sinun valtaistuimesi on luja,
se on ollut luja halki aikojen.
Sinä olet ollut iäti.
Virrat pauhaavat, Herra,
virrat pauhaavat kohisten,
virrat pauhaavat ja jylisevät.
Mahtava on meren aallokko,
mahtavampi vaahtopäinen myrsky,
mahtavin on korkeuden Herra!
Sinun säädöksesi, Herra, ovat lujat ja varmat, pyhänä hohtaa sinun temppelisi ajasta aikaan.


Sinä olet ollut iäti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti