keskiviikko 15. toukokuuta 2013

Pyhä Henki, Puolustaja

Pyhä Henki, Puolustaja ilmaus esiintyy Raamatussa ainoastaan kolmessa jakeessa Johanneksen evankeliumissa.


[päivitys: keskustelijat huomasivat, että listastani puuttuu neljäs ja hyvin tärkeä kohta Johanneksen evankeliumista katso blogia versio 2.0]


Koetimme käynnistää näistä jakeista keskustelua, mutta puheenvuoroissa tuotiin esiin arvokkaita hengellisiä tosiasioita Puolustajasta. Johanneksen evankeliumin jakeisiin ei kukaan keskustelija suoraan puuttunut.

Tilanne on hyvin ymmärrettävä, sillä Jeesuksen sanat Johanneksen evankeliumissa eivät aukene ilman muuta. Hieman pohdittiin kyllä, miksi puolustaja olisi opettaja, muistuttaja ja todistaja. Mutta hankala peruna tämä kohta on.

Pääsemme kuitenkin aivan uusille avoimille purjehdusvesille, kun koetamme tutkia "tieteellisen tarkasti", mitä nämä jakeet sanovat.

Ja voila! Jeesuksen sanat asettuvatkin kohdalleen ja tulevat ymmärrettäviksi ja ovat hedelmällisiä ja rikkaita sanoja, elämän sanoja!

Koetan tässä näyttää, miten tämä tapahtuu.


Raamatun kohdat
Tässä on kertauksen vuoksi vielä ne kolme jaetta, joissa ainoastaan koko Raamatussa esiintyy ilmaus Puolustaja tarkoittaen Pyhää Henkeä. Kaikki ovat Jeesuksen sanoja Johanneksen evankeliumissa.

Joh 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Joh 15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

Joh 16:7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.

Opettaja, muistuttaja, todistaja?

Merkillinen puolustusasianajaja tämä!


Aikamme individualismi
Meidän ongelmamme - jos saan yleistää tässä - on aikamme individualismi, yksilöllisyys.

Yksilön arvoa korostetaan Suomessa niin paljon, uskontoakin sanotaan yksityisasiaksi, jonka sisältöön valtiolla ei ole roolia, ja olemme itsellisiä kaikin tavoin.

Ajatuksemme rientävät näin Jeesuksen sanojen kohdalla luonnostaan heti omaan itseemme yksilönä.

Mitä minulle Puolustaja merkitsee?

Minulla on Pyhä Henki, ja tämä merkitsee minulle sitä ja tätä.

Minä, minä, minä!

Me, Myself and I

Opillinen Raamatun lukeminen
Tällä tavoin yksilönä lukiessamme omakohtaisesti Jeesuksen sanat Johanneksen evankeliumissa, emme oikein käsitä, mistä siinä on puhe.

Tulee tänka på ja luonnostamme silloin sivuutamme Raamatun tutkimisen yksityiskohdat, pähkäilyn, mitä tässä oikein on kirjotiettu, ja annamme hienon ja kirkkaan opillisen selityksen sanojen merkityksestä - kuka ja mitä on Pyhä Henki Puolustaja.

Näin emme varsinaisesti opi Raamatusta uutta, vaan toistamme sen minkä jo tiedämme.

Ei oikeastaan edes tarvitse Raamattua lukea ja tutkia, asiahan on ilman muuta selvä ja Pyhä Henki on sen minulle jo kauan sitten osoittanut!


Zip Zap
Joh 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Joh 15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

Joh 16:7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.

Mutta tehdääs nyt semmonen zip zap että

- tarkataan, mitä on kirjoitettu

- pudotetaan oma minä pykälää alemmas

Kenelle Jeesus tässä kohtaa puhuu?


TE sen sijaan että sinä
Jeesus puhuu herkässä tilanteessa pääsiäisen lähestyessä lähimmille opetuslapsilleen - "teille"

Pyhä Henki opettaa TEILLE kaikki
Pyhä Henki muistuttaa TEITÄ kaikesta
Puolustaja, jonka minä lähetän TEILLE on todistava minusta
TEILLE on hyväksi, että minä menen pois

Ja bingo!

Opetuslapset oli se ydin joukko, apostolit, jonka perustalle Matteuksen evankeliumin sanoin Jeesus rakentaa seurakunnan.

Seuroissa, jumalanpalveluksessa, raamattupiirissä, täälläkin suomi24 areenalla, ME olemme yhdessä.

Pyhä Henki opettaa kaikki seurakunnassa
Pyhä Henki muistuttaa Jeesuksen sanoista seurakunnassa
Pyhä Henki todistaa Jeesuksesta seurakunnassa
Pyhä Henki tulee seurakuntaan


Pyhän yhteisen kirkon
EIkö olekin totta, että TEILLE Jeesuksen sanoissa avaa nämä Johanneksen evankeliumin jakeet aivan toisella tasolla kuin jos luemme ne "minulle" "minä, minä, minä" tyyliin?

On valtava ilo nähdä, miten riemulla esikoiset kirmaavat seuroihin. Koska Pyhä Henki siellä opettaa Sanan saarnan, virsien ja rukousten kautta.

Seurakunnan kokouksessa Pyhä Henki muistuttaa ja tekee eläväksi ja soveltaa tähän hetkeen Jumalan Sanaa - hengetön saarna on kuivaa kuultavaa!

Seurakunnassa nousee todistajia, jotka Pyhässä Hengessä eivät lässytä itsestään, vaan todistavat Jeesuksesta!

Ja siellä, seuroissa, helluntailaisten rukouskokouksessa, ortodoksien palaverissa, katolisten katon alle kokoontumisessa, missä ikinä Jumalan Henki niin tahtoo, Pyhä Henki tulee ja siitä on oksat poissa!

Joh 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Joh 15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

Joh 16:7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.


Virsi 194
1.
Jumala on läsnä,
häntä rukoilkaamme,
pyhyydessä palvokaamme.
Hän on keskellämme,
sydän vaientukoon,
kaikki meissä kumartukoon.
Ihminen, Kristuksen
katseen alle vaivu,
pyhän eteen taivu.

2.
Jumala on läsnä.
Kerubitkin vaipuu,
kasvoillensa maahan taipuu.
Pyhä, pyhä, pyhä!
kaikuu korkealta,
Jumalan on kaikki valta!
Uhrimme myöskin me
köyhät saamme antaa,
kiitoksemme kantaa.

3.
Kuningas ja Herra,
kuinka kiittää voisin
armostasi niin kuin soisin!
Kaiken tahdon antaa,
olla omanasi,
lähestyä istuintasi.
Henkeni, ruumiini
olkoon vallassasi,
palvelijanasi.

4.
Armon meri aava,
kehto elämämme,
ilma, jota hengitämme,
ihme olet itse,
armahtava Luoja,
kaiken pelastus ja suoja.
Sinusta, Jumala,
turvakätköstäni,
löydän elämäni.

5.
Kaiken läpi loistat.
Herra, valollasi
kosketa nyt kasvojani.
Kukka seisoo hiljaa,
lehdet liikahtavat,
auringossa aukeavat.
Hoida näin sinuun päin,
totuudellisuuteen,
yksinkertaisuuteen.

6.
Sydämeni avaa,
ota majaksesi,
temppeliksi Hengellesi,
että Isän kasvot,
Kristus, kirkastaisit,
minussakin muodon saisit.
Kaikessa katsella
anna hyvyyttäsi,
elää edessäsi.

Gerhard Tersteegen 1729. 
Säk. 1–3 ja 6 suom. Lauri Pohjanpää 1923. Virsikirjaan 1938. 
Säk. 4 ja 5 suom. Anna-Maija Raittila, virsikirjaan 1986.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti