keskiviikko 15. toukokuuta 2013

Parakletos παράκλητος - Puolustaja. (Versio 2)

uchimata
Kuva tumbler
Nimimerkki xxx viittasi suomi24.lest.lest areenalla samaisessa kohdassa Johanneksen evankeliumia oleviin tärkeisiin jakeisiin, jotka minulta olivat jääneet huomaamatta. (Tekninen syy oli alkeellinen hakuvirhe, jossa en huomioinut kieliopillisia muotoja.)

(Kun vaatii muilta tieteellistä tarkkuutta Raamatun kanssa, tämä on hyvä pudotus maanpinnalle...)

Kiitos xxx:lle tästä korjauksesta!

Alla on - toivottavasti - täysi lista suomenkielisessä pyhässä Raamatussa 1933/1938 olevista kohdista, joissa esiintyy sana puolustaja. Mukana on kolme jaetta, jotka edellisestä listasta puuttuivat.


----
Job 16:19 Katso, nytkin on minun todistajani taivaassa ja puolustajani korkeudessa.

Psa 68:5 (68:6) Hän on orpojen isä ja leskien puolustaja, Jumala pyhässä asunnossansa,

Jes 19:20 Ja se on oleva merkkinä ja todistuksena Herralle Sebaotille Egyptin maassa; sillä he huutavat Herraa sortajain tähden, ja hän lähettää heille vapauttajan ja puolustajan, joka pelastaa heidät.

Joh 14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,

Joh 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Joh 15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

Joh 16:7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.

1 Joh 2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.

Kyseessä ei ole aivan pieni moka, vaan xxx:n näyttämä Johanneksen evankeliumin teksti on aivan olennainen aiheen kannalta!

Otan koko jakson tähän
Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.

En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.

Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.

Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä. Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

Joh 14:16-21
Johanneksen evankeliumin kolmen muun kohdan tapaan tässä on kaksi elementtiä

Mitä Puolustaja tekee?
- on TEIDÄN kansanne, totuuden Henki

Kuka Puolustajan lähettää?
- minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan

Tämän lisäksi kohdassa on paljon sisältöä, todella paljon.

Nimimerkki xxx jatkoi lyhyesti ja napakasti: On siis kysymys "teissä", eli kaikissa jotka ovat uudestisyntyneet Pyhästä Hengestä!

Keskusteltava kysymys on tässä, onko xxx:n antama ajankohtainen merkitys Johanneksen evankeliumin opetuksen mukainen?

Siitä voimme keskustella.

Laitan muutamia muita huomioita tähän alustukseen.


Toinen Puolustaja 
Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti

No nyt meillä on sitten jo kaksi Puolustajaa.

Mitähän tämä oikein meinaa?


Totuuden Henki 
Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen

Melkoinen sana, etten sanoisi.

Olen maininnut, että esikoislestadiolaiset kokevat tämän hyvin tärkeäksi, ymmärtäen totuuden Hengen erehtymättömyydeksi.

Ihminen, jossa Pyhä Henki on asuvaisena, on erehtymätön paavin tapaan "puhuessaan ex cathedra".

Onhan se siis kauhiaa, jos hengellisistä asioista puhuttaessa havaitaan, että NN erehtyi. Onko hänessä lainkaan Henki asuvaisena, kun ei ole erehtymätön?

Näin tullaan siihen kieroiluun, josta minuakin on syytetty, että suorien vastausten sijasta annetaan sellaisia vastauksia, joista ei jää sanoistaan kiinni.

Koko perustava ajatus on tietenkin väärä - asuvainen Pyhä Henki on totuuden Henki, mutta ei se tee ihmisestä totuuden henkeä!


Maailma ei voi ottaa vastaan 
totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä

Jeesus rukoilee Isää, joka lähettää Pyhän Hengen, Puolustajan, totuuden Hengen.

Tämä Henki otetaan vastaan.

Maailma ei voi ottaa Pyhää Henkeä vastaan.

Tässä on Johanneksen evankeliumin keskeinen käsite, maailma, joka on heti evankeliumin ensimmäisessä luvussa
Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut.
Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
Joh 1:9-13

Te tunnette hänet 
totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä;
mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.

Huomaa, että Pyhä Henki on Jeesuksen sanoissa HÄN, PERSOONA, HENKILÖ, ei pelkästään jokin voima korkeudesta.

Mikse TE tunnette hänet?


Salaisuus syvenee!
Johanneksen evankeliumissa ei ole kovin selkeää kappalejakoa tai väliotsikoita.

Tekstin sisältö virtaa kuin pulppuava lähdevesi eikä aina ole helppoa ymmärtää, missä Johanneksella yksi aihe päättyy ja toinen alkaa. Aasinsiltoja ei ole lukijan avuksi!

Puhuttuaan toisesta Puolustajasta Jeesus jatkaa Johanneksen evankeliumin tekstissä näin:

En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.

Hetkonen?

Johanneksen evankeliumissa on täysin selvä, että Pyhä Henki on HÄN, persoona, joka on eri asia kuin Jeesus.

Jeesus ei ole Pyhä Henki.

Pyhä Henki ei ole Jeesus.

Raamatussa on kyllä sellainenkin kohta, että "Jeesuksen Henki" (missä?)

Nyt Jeesus on puhunut siitä, että Isä lähettää Pyhän Hengen, joka ei voi tulla, kun Hän on lihassa läsnä. Siksi TEILLE on hyvä, että Jeesus menee pois.

Ja nyt sitten mäjähtää aivan outo ja ihmeellinen

"En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne. "

Kuis näin??


Kuka näkee kenet?
Herramme jatkaa salaperäistä opetustaan

Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.

Hetkonen?

TE näette minut, mutta maailma ei näe?

koska Minä elän, niin tekin saatte elää

johan menee esoteeriseksi...


Varsinainen yhdistelmä 
Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.

noh juh...

Mihinkäs se Henki katosi?

Tarkoittaako Jeesus kuitenkin, että ....

sinä päivänä te ymmärrätte...

minulle tämä tuottaa suuria hankaluuksia ymmärtää

että Isä on Jeesuksessa ja me Jeesuksessa ja Jeesus meissä

mitähän päivää Hän mahtaa tarkoittaa?

Judo heitto Jeesukselta 

Ensin oli hane-goshi, joka olikin uchi-mata.

Kaiken tämän ihmeellisen kuka kenessäkin on jälkeen Jeesus suorittaa kuin mustan vyön judoka klassisen uchi-matan.

minkäs teet, makaat tatamilla ja mietit, mitä tapahtui?

Tästä se alkoi, ja sitten kaikki meni muksin maksin:

Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle.

Eikös tämän pitänyt olla ilmainen armolahja, ilman omia tekoja, silkkaa armoa täysin syntiselle, kuten apostoli Paavali opettaa ja Augustinus ja Luther vahvistavat?

Mitkä ihmeen "minun käskyni"

Mikä ihmeen ehdollinen Jeesuksen itsensä ilmoittaminen?

Kuka rakastaa Jeesusta??

siinä vaan tatamilla kaikessa rauhassa...

Tämä on Jumalan puhetta Johanneksen evankeliumin kautta, jonka äärellä olemme hiljaa ja nöyrästi rukoillen Totuuden Hengen opetusta.

tai sitten vähemmän hiljaa ja enempi itsevarmasti, tietäen ja ymmärtäen kaiken, koska Henki on asuvainen.


Virsi 118
1.
Jumala, anna Henkesi,
on hänet oma Poikasi
luvannut uskoville.
Me rukoilemme sinua:
Lähetä Henki taivaasta
kaikille kaipaaville.

2.
Henkesi lahjaa päällä maan
ei ansiosta ainutkaan
voi saada palkaksensa.
Sen kuollessansa ristillään
ansaitsi Kristus verellään
ja antaa omillensa.

3.
Jumalan Hengen turvissa
saan taivaan tietä kulkea,
hän neuvoo, ohjaa meitä.
Ja hänen viittaamansa tie
autuuteen, suureen iloon vie,
jos viekin vaivain teitä.

4.
Hän sille, joka sanalla
rakentaa Herran huonetta,
ylhäältä voimaa antaa.
Hän liikuttaa voi sydämet,
tiet Herran neuvoo salaiset,
armonsa lahjat kantaa.

5.
Näin sydämemme armollaan
hän avaa vastaanottamaan
kallista sanaa Herran.
Hän kylvää meihin siemenen,
ja sato satakertainen
voi siitä nousta kerran.

6.
Jos Herran armoon pakenet
ja hylkäät tiesi syntiset,
niin riemu taivaan täyttää.
Kun Henki meidät puhdistaa,
hän sydämemme uudistaa
ja työssään meitä käyttää.

7.
Hän aina uskollinen on,
hän auttaa alla ahdingon
kuoleman hetkeen asti.
Kun meidät viimein riisutaan,
hän auttaa oikein kuolemaan
Herrassa autuaasti.

8.
Nyt kuule meitä, Isämme,
kun Hengessä me huokaamme,
valaise tiemme kaita.
Varjele meitä uskossa
ja Hengelläsi virvoita
kuin aamukaste maita.

Paul Gerhardt 1653
Ruots. Lars Stenbäck 1866
Suom. Julius Krohn 1880
Virsikirjaan 1886

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti