Otsikko: Paratiisi
Viestejä yhteensä: 65
Keskustelu aloitettu: 06.07.2007 09:39
Viimeisin viesti: 07.07.2007 15:49
Viestejä yhteensä: 65
Keskustelu aloitettu: 06.07.2007 09:39
Viimeisin viesti: 07.07.2007 15:49
|
avaan tähän
palstan jonka tarkoitus on keskustella paratiisikertomuksen
"teknisestä" puolesta, historiasta ja erityisistä käsitteistä.
kertomuksen olennainen sisältö liikkuu tuolla suunnalla, josta kirjoitin ihminen 2 palstalla.
mutta aina joudumme miettimään myös suhtautumistamme Raamatun kertomukseen sen ajallisen, tämänpuoleisen sisällön suhteen.
kertomuksen olennainen sisältö liikkuu tuolla suunnalla, josta kirjoitin ihminen 2 palstalla.
mutta aina joudumme miettimään myös suhtautumistamme Raamatun kertomukseen sen ajallisen, tämänpuoleisen sisällön suhteen.
|
sana paratiisi
tarkoittaa kreikan kielessä kuninkaallista puutarhaa (paradeisos).
sen takana on vanha Iranin avesta-kielen sanajuuri (pairidaêza), joka tarkoittaa suljettua aluetta, esimerkiksi muurein ympäröityä puutarhaa.
Sanskriitissa (paradesha) tarkoittaa "korkeinta maata", ehkä hallitseva tai korkein.
Sana ei esiinny luomiskertomuksessa, joka puhuu itään istutetusta puutarhasta, Edenistä.
sen takana on vanha Iranin avesta-kielen sanajuuri (pairidaêza), joka tarkoittaa suljettua aluetta, esimerkiksi muurein ympäröityä puutarhaa.
Sanskriitissa (paradesha) tarkoittaa "korkeinta maata", ehkä hallitseva tai korkein.
Sana ei esiinny luomiskertomuksessa, joka puhuu itään istutetusta puutarhasta, Edenistä.
|
Herra Jumala
istutti puutarhan itään, Eedeniin, ja sinne hän asetti ihmisen, jonka oli
tehnyt.
Herra Jumala kasvatti maasta esiin kaikenlaisia puita, jotka olivat kauniita katsella ja joiden hedelmät olivat hyviä syödä, ja paratiisin keskelle hän kasvatti elämän puun sekä hyvän- ja pahantiedon puun.
Herra Jumala kasvatti maasta esiin kaikenlaisia puita, jotka olivat kauniita katsella ja joiden hedelmät olivat hyviä syödä, ja paratiisin keskelle hän kasvatti elämän puun sekä hyvän- ja pahantiedon puun.
|
Kertomus antaa
Eedenin puutarhalle paikkatietoa, viittaamalla neljään jokeen:
"Eedenistä sai alkunsa joki, joka kasteli puutarhan ja joka sieltä lähtiessään jakautui neljäksi haaraksi.
Ensimmäisen nimi on Pison. Se kiertää koko Havilan maan, missä on kultaa, ja sen maan kulta on hyvää. Siellä on myös suitsutuspihkaa ja onykskiveä.
Toisen joen nimi on Gihon. Se kiertää koko Nubian maan.
Kolmannen joen nimi on Tigris, ja se virtaa Assurin editse.
Ja neljäs joki on Eufrat."
"Eedenistä sai alkunsa joki, joka kasteli puutarhan ja joka sieltä lähtiessään jakautui neljäksi haaraksi.
Ensimmäisen nimi on Pison. Se kiertää koko Havilan maan, missä on kultaa, ja sen maan kulta on hyvää. Siellä on myös suitsutuspihkaa ja onykskiveä.
Toisen joen nimi on Gihon. Se kiertää koko Nubian maan.
Kolmannen joen nimi on Tigris, ja se virtaa Assurin editse.
Ja neljäs joki on Eufrat."
|
Kirjoittanut: MikkoL,
06.07.2007 09:51
|
No, tämähän on
helppoa
lähdetään vain kulkemaan Eufratin varsia sen alkulähteille ja saavumme paratiisiin!
lähdetään vain kulkemaan Eufratin varsia sen alkulähteille ja saavumme paratiisiin!
|
mutta entäs Pison
ja Havilan maa?
kertojalla on mielessä alue, jossa on puhdasta kultaa, suitsutuspihkaa ja onyks kiveä.
entäs Gihon joka kiertää Nubian maan?
enpä rupea selvittämän tässä, vaan annan haasteen.
jos Eedenin puutarhan sijainti kartalla kiinnostaa sinua, koeta selvittää mitä nuo joet ja heprealaiset paikannimet 1 Ms 2 tarkoittavat.
missä on noiden neljän joen yhteinen alkulähde, siellä on Eedenin puutarha.
kertojalla on mielessä alue, jossa on puhdasta kultaa, suitsutuspihkaa ja onyks kiveä.
entäs Gihon joka kiertää Nubian maan?
enpä rupea selvittämän tässä, vaan annan haasteen.
jos Eedenin puutarhan sijainti kartalla kiinnostaa sinua, koeta selvittää mitä nuo joet ja heprealaiset paikannimet 1 Ms 2 tarkoittavat.
missä on noiden neljän joen yhteinen alkulähde, siellä on Eedenin puutarha.
|
sellaista paikkaa
ei maan päältä löydy.
meillä on Raamatussa säilynyt autenttinen henkilökohtainen kertomus, jossa eräs ihminen sanoo käyneensä paratiisissa.
koetetaan kuunnella tarkasti, mitä hän sanoo.
en tunne ketään muuta, patisi Muhammedin yöllisen näyn al-Aqsa moskeijasta, ihmisestä joka ketoisi käyneensä paratiisissa.
meillä on Raamatussa säilynyt autenttinen henkilökohtainen kertomus, jossa eräs ihminen sanoo käyneensä paratiisissa.
koetetaan kuunnella tarkasti, mitä hän sanoo.
en tunne ketään muuta, patisi Muhammedin yöllisen näyn al-Aqsa moskeijasta, ihmisestä joka ketoisi käyneensä paratiisissa.
|
Minun on pakko
kerskailla, vaikkei siitä hyötyä olekaan. Siirryn nyt näkyihin ja Herran
ilmestyksiin.
Tunnen erään Kristuksen oman, joka neljätoista vuotta sitten temmattiin kolmanteen taivaaseen. Oliko hän silloin ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala.
Ja tästä miehestä tiedän, että hänet temmattiin paratiisiin ja hän kuuli sanoja, joita ihminen ei voi eikä saa lausua. Oliko hän ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala.
Tästä miehestä minä kerskailen, itsestäni en, paitsi heikkoudestani.
Vaikka tahtoisinkin ylpeillä, en olisi mieletön, sillä puheeni on totta. Sitä en kuitenkaan tee, jottei kukaan ajattelisi minusta enempää kuin hän minusta näkee tai kuulee.
Tunnen erään Kristuksen oman, joka neljätoista vuotta sitten temmattiin kolmanteen taivaaseen. Oliko hän silloin ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala.
Ja tästä miehestä tiedän, että hänet temmattiin paratiisiin ja hän kuuli sanoja, joita ihminen ei voi eikä saa lausua. Oliko hän ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala.
Tästä miehestä minä kerskailen, itsestäni en, paitsi heikkoudestani.
Vaikka tahtoisinkin ylpeillä, en olisi mieletön, sillä puheeni on totta. Sitä en kuitenkaan tee, jottei kukaan ajattelisi minusta enempää kuin hän minusta näkee tai kuulee.
|
Jotta nämä
valtavat ilmestykset eivät tekisi minua ylpeäksi, olen saanut pistävän piikin
ruumiiseeni, Saatanan enkelin kurittamaan itseäni, etten ylpistyisi.
Olen kolme kertaa pyytänyt Herralta, että pääsisin siitä. Mutta hän on vastannut minulle: "Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta minuun asettuisi Kristuksen voima.
Siksi iloitsen heikkoudesta, loukkauksista, vaikeuksista, vainoista ja ahdingoista, joihin joudun Kristuksen tähden. Juuri heikkona olen voimakas.
Olen kolme kertaa pyytänyt Herralta, että pääsisin siitä. Mutta hän on vastannut minulle: "Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta minuun asettuisi Kristuksen voima.
Siksi iloitsen heikkoudesta, loukkauksista, vaikeuksista, vainoista ja ahdingoista, joihin joudun Kristuksen tähden. Juuri heikkona olen voimakas.
MikkoL:
2 Kor. 12:1-10
2 Kor. 12:1-10
|
Kirjoittanut: MikkoL,
06.07.2007 10:05
|
Eedenin puutarha
ei ole joku arkeologinen kohde, jota voisimme kaivella historiasta tunnetulta
bit-edinu alueelta.
Raamattu antaa meille selvästi kaksi perustavaa asiaa paratiisista
1. Puutarha on yhä olemassa. Enkeli vartioi sinne menevää tietä, ettei ihminen sinne omin lupinsa tulisi.
2. Paavali kävi hengellisessä näyssä paratiisissa. Se oli niin valtava kokemus, että hänet ruhjottiin loppu iäkseen saatanan pistimellä, ettei hän ylpistyisi.
tuosta ruhjonnasta olemme saaneet erään Raamatun ihanimman jakeen, josta Kari Tikka kirjoitti armolaulun.
Raamattu antaa meille selvästi kaksi perustavaa asiaa paratiisista
1. Puutarha on yhä olemassa. Enkeli vartioi sinne menevää tietä, ettei ihminen sinne omin lupinsa tulisi.
2. Paavali kävi hengellisessä näyssä paratiisissa. Se oli niin valtava kokemus, että hänet ruhjottiin loppu iäkseen saatanan pistimellä, ettei hän ylpistyisi.
tuosta ruhjonnasta olemme saaneet erään Raamatun ihanimman jakeen, josta Kari Tikka kirjoitti armolaulun.
|
Kari Tikan
Paavalin sanoihin säveltämä armolaulu on käännetty ainakin kahdeksalle eri
kielelle ja se voitti pohjois-Korean kulttuurifestivaaleilla palkinnon vuonna
2004.
yes, pohjois-Korea
yes, pohjois-Korea
MikkoL:
http://www.kristillisdemokraatit.fi/
lehti/kd/uutiset.php?id=814
http://www.kristillisdemokraatit.fi/
lehti/kd/uutiset.php?id=814
|
Paratiisissa
kävijän jälkihoito oli rankkaa, muuta saatanan pistimestä tuli jotain tällaista
Minun armossani on sulle kylliksi, sillä voimani tulee täyteen heikkoudessa.
Se on Jumalan suuri lahja. Amen.
Sillä armosta me olemme pelastetut, emme tekojemme tähden, ettei kukaan kerskaisi
Se on Jumalan suuri lahja. Amen.
Minun armossani on sulle kylliksi, sillä voimani tulee täyteen heikkoudessa.
Se on Jumalan suuri lahja. Amen.
Sillä armosta me olemme pelastetut, emme tekojemme tähden, ettei kukaan kerskaisi
Se on Jumalan suuri lahja. Amen.
|
Kirjoittanut: MikkoL,
06.07.2007 10:16
|
MIEHEN KYLKILUU
vähän reippaampaa menoa Irwin Goodmanilta:
Kuinka miehen kylkiluusta on voitu saada aikaan moista,
miksi miehen kylkiluusta ei voitu tehdä toista?
Mies saa tehdä työtä ja vielä kaiken yötä,
löytyy taloustyötä melkein puoleen yötä.
Kuinka miehen kylkiluusta on voitu saada aikaan moista,
miksi miehen kylkiluusta ei voitu tehdä toista?
Uusi turkki takaa yhden illan vapaan,
kun ei ole rahaa on kuin vanki vapaa.
Kuinka miehen kylkiluusta on voitu saada aikaan moista,
miksi miehen kylkiluusta ei voitu tehdä toista?
On sananlasku tää, et mies on perheenpää,
mut arvoitukseks jää ken päät käännyttää.
Kuinka miehen kylkiluusta on voitu saada aikaan moista,
miksi miehen kylkiluusta ei voitu tehdä toista?
vähän reippaampaa menoa Irwin Goodmanilta:
Kuinka miehen kylkiluusta on voitu saada aikaan moista,
miksi miehen kylkiluusta ei voitu tehdä toista?
Mies saa tehdä työtä ja vielä kaiken yötä,
löytyy taloustyötä melkein puoleen yötä.
Kuinka miehen kylkiluusta on voitu saada aikaan moista,
miksi miehen kylkiluusta ei voitu tehdä toista?
Uusi turkki takaa yhden illan vapaan,
kun ei ole rahaa on kuin vanki vapaa.
Kuinka miehen kylkiluusta on voitu saada aikaan moista,
miksi miehen kylkiluusta ei voitu tehdä toista?
On sananlasku tää, et mies on perheenpää,
mut arvoitukseks jää ken päät käännyttää.
Kuinka miehen kylkiluusta on voitu saada aikaan moista,
miksi miehen kylkiluusta ei voitu tehdä toista?
|
Kuopiossa
syntyneen Maria Jotunin (1880-1943) tarttui omalla tavallaan
paratiisikertomuksen merkilliseen ykstiyiskohtaan: Nainen tehtiin miehen
kylkluusta.
Hän on naisasialiikkeen pioneereja ja varmasti eräs modernin suomalaisen yhteiskunnan ja kulttuurin tärkeitä taustavaikuttajia.
Näytelmä Miehen kylkiluu valmistui 1913 ja tuli välittömästi hyvin suosituksi Kansallisteatterin ohjelmistossa.
Näytelmästä tehtiin elokuva vuonna 1937, ohj. Orvo Saarikivi ja Hugo Hytönen, osat Elsa Rantalainen, Verna Piponius, Helena Kara, Sointu Kouvo
Ilkka Kuusisto sävelsi Sakari Puurusen laatiman libretton pohjalta siitä kolmiosaisen oopperan 1977-78.
Hän on naisasialiikkeen pioneereja ja varmasti eräs modernin suomalaisen yhteiskunnan ja kulttuurin tärkeitä taustavaikuttajia.
Näytelmä Miehen kylkiluu valmistui 1913 ja tuli välittömästi hyvin suosituksi Kansallisteatterin ohjelmistossa.
Näytelmästä tehtiin elokuva vuonna 1937, ohj. Orvo Saarikivi ja Hugo Hytönen, osat Elsa Rantalainen, Verna Piponius, Helena Kara, Sointu Kouvo
Ilkka Kuusisto sävelsi Sakari Puurusen laatiman libretton pohjalta siitä kolmiosaisen oopperan 1977-78.
|
Minusta Maria
Jotuni on erinomainen esimerkki miehen kylkiluusta keskusteltaessa.
Totuudellinen, rohkea, omana aikanaan suorastaan uhkarohkea nainen, hyvin tarkasti ihmisen kylkiluita näkevä, rakkauteenkin pettynyt:
"Rakkaus, rakkaus ihmiseen ja kaikkeen olevaiseen, sen ehkä harhauttava voima väkevöitti hänen sielunsa pidättyväksi. Mitä käytäntöä se oli tätä maailmaa varten? Sillä tehtiin myönnytyksiä, kunniaa ilmiöille, sillä kiellettiin oma kipu, ruumiin oikeudet tuntea, ja palkaksi saatiin parhaimmillaan hengen tasapaino, kieltäytyvä liikkumattomuus, kuulaus, joka heijasti, mutta ei enää säteillyt. Mitä teki sillä tässä hänen elämässään, jossa vain toimeentulosta oli tapeltava."
(Huojuva talo 1963. Jotuni ei itse halunnut sitä julkaistavaksi elinaikanaan)
Totuudellinen, rohkea, omana aikanaan suorastaan uhkarohkea nainen, hyvin tarkasti ihmisen kylkiluita näkevä, rakkauteenkin pettynyt:
"Rakkaus, rakkaus ihmiseen ja kaikkeen olevaiseen, sen ehkä harhauttava voima väkevöitti hänen sielunsa pidättyväksi. Mitä käytäntöä se oli tätä maailmaa varten? Sillä tehtiin myönnytyksiä, kunniaa ilmiöille, sillä kiellettiin oma kipu, ruumiin oikeudet tuntea, ja palkaksi saatiin parhaimmillaan hengen tasapaino, kieltäytyvä liikkumattomuus, kuulaus, joka heijasti, mutta ei enää säteillyt. Mitä teki sillä tässä hänen elämässään, jossa vain toimeentulosta oli tapeltava."
(Huojuva talo 1963. Jotuni ei itse halunnut sitä julkaistavaksi elinaikanaan)
|
Kirjoittanut: MikkoL,
06.07.2007 12:27
|
"miehen
kylkiluu" on hyvä esimerkki siitä, miten toinen luomiskertomus juontaa
pohjimmiltaan Kaksoisvirtain maan kulttuuriin, Sumeriin.
1800-luvulla löydettiin nykyisen Irakin alueelta ensimmäiset suuret savitauluja sisältävät kirjastorakennukset. Tarina on pitkä ja kiehtova, ehkä joskus siitä enemmän.
Kun kirjoituksia opitiin lukemaan, nähtiin että siellä on kaikkein vanhimmissa tauluissa kieltä, jota nykyään kutsutaan sanalla Sumer. Nämä ajoittuvat neljännelle vuosituhannelle eKr.
Tuhansien ja tuhansien polttamalla kivettyneiden kirjoitusten joukossa on myöhemmältä ajalta assyrian ja babylonian kielisiä kirjoituksia kaikesta mahdollisesta uskonnollisesta teksteistä kauppaan, lainsäädäntään avioliittosopimuksiin jne... elämän koko kirjo
1800-luvulla löydettiin nykyisen Irakin alueelta ensimmäiset suuret savitauluja sisältävät kirjastorakennukset. Tarina on pitkä ja kiehtova, ehkä joskus siitä enemmän.
Kun kirjoituksia opitiin lukemaan, nähtiin että siellä on kaikkein vanhimmissa tauluissa kieltä, jota nykyään kutsutaan sanalla Sumer. Nämä ajoittuvat neljännelle vuosituhannelle eKr.
Tuhansien ja tuhansien polttamalla kivettyneiden kirjoitusten joukossa on myöhemmältä ajalta assyrian ja babylonian kielisiä kirjoituksia kaikesta mahdollisesta uskonnollisesta teksteistä kauppaan, lainsäädäntään avioliittosopimuksiin jne... elämän koko kirjo
|
kun savitauluissa
olevia kirjoituksia ryhdyttiin 1800-luvun loppupuolella tutkimaan, maailman
lehdistöön noussutta sensaatiomaista huomiota herätti Vedenpaisumuskertomus Gilgamesh
epoksessa ja monet muut yhtäläisyydet erityisesti 1 Mooseksen kirjan kanssa.
Tältä pohjalta syntyi teologian ja Raamatun tutkimuksen parissa ajatus, että ei tässä oikeastaan ole mitään aidosti heprealaista, juutalaista, vaan kaikki tulee Mesopotamiasta.
Pan-babylonian koulukunta kukoisti 1900-luvun vaihteessa ja siitä on toki jäänyt monenlaista arvokastakin Raamatun tutkimuksen perintöön, vaikka ampuivatkin hieman yli laidan.
Tältä pohjalta syntyi teologian ja Raamatun tutkimuksen parissa ajatus, että ei tässä oikeastaan ole mitään aidosti heprealaista, juutalaista, vaan kaikki tulee Mesopotamiasta.
Pan-babylonian koulukunta kukoisti 1900-luvun vaihteessa ja siitä on toki jäänyt monenlaista arvokastakin Raamatun tutkimuksen perintöön, vaikka ampuivatkin hieman yli laidan.
|
Miksi siis miehen
kylkiluu, eli ti?
palaamme ihmiskunnan varhaisimpiin kirjoituksiin, korkeamman sivilisaation aamuhämärään neljännelle vuosituhannelle eKr.
Paratiisimainen Dilmim on "Sumerista itään" (todennäköisesti Bahrain), ja siellä on kuolemattomuuden lääke (helmen kalastajat), ei ole kuolemaa eikä sairautta.
Mutta Dilmunissa ei ole raikasta vettä.
Jumalan kuningas Enki, joka on myös veden jumala, luo joen joka virkistää Dilmunin ja tekee siitä ihanan puutarhan viheriöivine niittyineen, hedelmäpuineen ja kasveineen.
palaamme ihmiskunnan varhaisimpiin kirjoituksiin, korkeamman sivilisaation aamuhämärään neljännelle vuosituhannelle eKr.
Paratiisimainen Dilmim on "Sumerista itään" (todennäköisesti Bahrain), ja siellä on kuolemattomuuden lääke (helmen kalastajat), ei ole kuolemaa eikä sairautta.
Mutta Dilmunissa ei ole raikasta vettä.
Jumalan kuningas Enki, joka on myös veden jumala, luo joen joka virkistää Dilmunin ja tekee siitä ihanan puutarhan viheriöivine niittyineen, hedelmäpuineen ja kasveineen.
|
Äitijumalatar
Ninhursag ryhtyy luomaan Dilmunin puutarhaan kahdeksan erityistä kasvia. Näiden
tekemisen yhteydessä syntyy kolme sukupolvea naispuolisia jumaluuksia, kaikki
ilman synnyttämisen kipua.
Enki haluaa maistaa näitä ihmeellisiä hedelmiä, ja lähettää palvelijansa Ismudin ("kaksi kasvoinen") poimimaan niitä ja Enki syö hedelmät.
Ninhursag on raivoissaan, kiroaa Enkin kuolettavalla tavalla ja katoaa. Kirotun Enkin ruumiissa alkaa kahdeksan kohtaa sairastua eikä jumaluuksista kukaan tiedä miten auttaa.
Savitaulu puuttuu tältä kohtaa. Tiedämme vain, että kettu jotenkin saa taivuteltua Ninhursgin sydämen ja tämä palaa sairaan Enkin luo.
Enki haluaa maistaa näitä ihmeellisiä hedelmiä, ja lähettää palvelijansa Ismudin ("kaksi kasvoinen") poimimaan niitä ja Enki syö hedelmät.
Ninhursag on raivoissaan, kiroaa Enkin kuolettavalla tavalla ja katoaa. Kirotun Enkin ruumiissa alkaa kahdeksan kohtaa sairastua eikä jumaluuksista kukaan tiedä miten auttaa.
Savitaulu puuttuu tältä kohtaa. Tiedämme vain, että kettu jotenkin saa taivuteltua Ninhursgin sydämen ja tämä palaa sairaan Enkin luo.
|
Äitijumalatar asettaa Enkin polviensa väliin ja alkaa kysyä, mikä kohta on
kipeä. Jokaiseen sairaaseen kohtaan hän luo parantavan jumalattaren ja kun työ
on tehty mahtava Enki on taas terve.
Yksi sairastunut kohta on Enkin kylkiluu, "ti", ja sen hoitamiseen luotu jumalatar on Nin-ti eli "Kylkiluun nainen".
Sumerin kielessä sana "ti" tarkoittaa myös "antaa elämä" joten Nin-ti voidaan myös ymmärtää "elämää antava nainen"
Yksi sairastunut kohta on Enkin kylkiluu, "ti", ja sen hoitamiseen luotu jumalatar on Nin-ti eli "Kylkiluun nainen".
Sumerin kielessä sana "ti" tarkoittaa myös "antaa elämä" joten Nin-ti voidaan myös ymmärtää "elämää antava nainen"
|
sana Eden
tarkoittaa Sumerin kielessä "tasanko". Se esiintyy teksteissä, joissa
Lagashin ja Umman kaupungit kiistelevät, kenelle kuuluu niiden välissä oleva
hedelmällinen jokialue, Gu-Edina, "Eedenin rantapenkereet".
|
Yhtäläisyydet
toisen luomiskertomuksen ja Sumerin muinaisen mytologian välillä ovat aivan
selvät
- Dilmunia siunaava joki, Edenin joet
- ihmeelliset puut, Elämän puu, Hyvän ja pahan tiedon puu
- Enkin kylkiluu, Aatamin kylkiluu
Nin-ti, Eva, elämän äiti (Havva hepr)
jahvistisen luomiskertomuksen outo ja mieliinpainuva myytinen kieli saa huomattavasti selitystä tästä taustasta, eikä ihminen joka näitä miettii voi oikeastaan sano muuta kuin "ahaa, nyt tajuan!"
mutta tämän ihmiskunnan ikivanhan kulttuuriaarteen, Sumerin perinnön, on Raamatun Henki ottanut kertomukseen, jonka painopiste on aivan muualla kuin savitaulujen teksteissä.
Runoilija käyttää vanhaa kieltä ja kerrtomusta mutta antaa sille aivan uuden merkityksen.
- Dilmunia siunaava joki, Edenin joet
- ihmeelliset puut, Elämän puu, Hyvän ja pahan tiedon puu
- Enkin kylkiluu, Aatamin kylkiluu
Nin-ti, Eva, elämän äiti (Havva hepr)
jahvistisen luomiskertomuksen outo ja mieliinpainuva myytinen kieli saa huomattavasti selitystä tästä taustasta, eikä ihminen joka näitä miettii voi oikeastaan sano muuta kuin "ahaa, nyt tajuan!"
mutta tämän ihmiskunnan ikivanhan kulttuuriaarteen, Sumerin perinnön, on Raamatun Henki ottanut kertomukseen, jonka painopiste on aivan muualla kuin savitaulujen teksteissä.
Runoilija käyttää vanhaa kieltä ja kerrtomusta mutta antaa sille aivan uuden merkityksen.
|
minusta on
hienoa, että meidän pyhä Raamattumme ulottaa syviä juuriaan aina Sumeriin asti.
Toinen juuri ulottuu Mooseksen kautta loisteliaaseen Egyptiin ja mahdollisesti lain antaja Hammurabin Mariin.
Kolmas juuri ulottuu psalmien kautta kanaanilaiseen kulttuuriin ja panteoniin.
Neljäs juuri Israelin profeettojen ajalta ulottuu Assyrian ja Babylonian kuningas-annaaleihin, sotiin ja profetioihin.
Viides juuri ulottuu Hesekielin, Esran, Nehemian, Esterin ja muiden kautta upeaan akhmenidien Persiaan.
Kuudes juuri ulottuu apokryfikirjojen ja Danielin kautta Aleksanteri Suureen ja hellenismiin
Seitsemäs juuri ulottuu Uuden testamentin kautta syvälle kreikkalais-roomalaiseen aikaan
Tällaista kirjaa ei ole toista!
Toinen juuri ulottuu Mooseksen kautta loisteliaaseen Egyptiin ja mahdollisesti lain antaja Hammurabin Mariin.
Kolmas juuri ulottuu psalmien kautta kanaanilaiseen kulttuuriin ja panteoniin.
Neljäs juuri Israelin profeettojen ajalta ulottuu Assyrian ja Babylonian kuningas-annaaleihin, sotiin ja profetioihin.
Viides juuri ulottuu Hesekielin, Esran, Nehemian, Esterin ja muiden kautta upeaan akhmenidien Persiaan.
Kuudes juuri ulottuu apokryfikirjojen ja Danielin kautta Aleksanteri Suureen ja hellenismiin
Seitsemäs juuri ulottuu Uuden testamentin kautta syvälle kreikkalais-roomalaiseen aikaan
Tällaista kirjaa ei ole toista!
|
Kun luet toista
luomiskertomusta, kuulet ääniä ihmiskunnan tunnetun historian aivan
aamuhämäristä, neljänneltä vuosituhannelta ennen Kristusta.
Ne ovat voineet kulkea pitkän matkan ennenkuin Raamatun kirjoituksiin päätyivät mahdollisesti joskus Salomon aikoihin.
Hasorin kaupungista pohjois-Galileasta on löydetty kanaanilaisen kirjaston jälkiä (opettajani, heprealaisen yliopiston professori Amnon Ben-Tor sitä sieltä kovasti yhä etsii myös ruotsalaisten vapaaehtoisten avulla)
Siellä on katkelma Gilgamesh eeposta, joten Sumerin ikivanhat tekstit on tunnettu myös tässä kanaanilaisten suurkaupungissa joskus 1300 eKr.
Emme tiedä miten tuo kertomus on kulkenut ja mitä jahvistisen luomiskertomuksen kirjoittajalla on ollut käsillä. mutta olennainen yhteys on varma.
Ne ovat voineet kulkea pitkän matkan ennenkuin Raamatun kirjoituksiin päätyivät mahdollisesti joskus Salomon aikoihin.
Hasorin kaupungista pohjois-Galileasta on löydetty kanaanilaisen kirjaston jälkiä (opettajani, heprealaisen yliopiston professori Amnon Ben-Tor sitä sieltä kovasti yhä etsii myös ruotsalaisten vapaaehtoisten avulla)
Siellä on katkelma Gilgamesh eeposta, joten Sumerin ikivanhat tekstit on tunnettu myös tässä kanaanilaisten suurkaupungissa joskus 1300 eKr.
Emme tiedä miten tuo kertomus on kulkenut ja mitä jahvistisen luomiskertomuksen kirjoittajalla on ollut käsillä. mutta olennainen yhteys on varma.
|
Pidän täysin
mahdollisena sellaista teoriaa, jonka mukaan ennen kertomusta paratiisista
jahvistin tekstissä on ollut sumerilaiseen tai assyro-babylonialaiseen
mytologiaan pohjautuva luomiskertomus.
Sumerilaisten luomiskertomuksen sisältävät savitaulut jopa alkavat sanoilla "enuma elish" Alussa (heprean bereshit)
Maailman syntyessä raivoisa kamppailu syvyyden hirviön, Tiamat, ja luoja-jumalan, esim. babylonialaisessa versiossa pääjumala Marduk, välillä.
Heprealaisen Raamatun sana syvyyden vedet. "tehom" tullee tuosta tiamat juuresta.
1 Ms 1:2 "Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä." (tehom)
Sumerilaisten luomiskertomuksen sisältävät savitaulut jopa alkavat sanoilla "enuma elish" Alussa (heprean bereshit)
Maailman syntyessä raivoisa kamppailu syvyyden hirviön, Tiamat, ja luoja-jumalan, esim. babylonialaisessa versiossa pääjumala Marduk, välillä.
Heprealaisen Raamatun sana syvyyden vedet. "tehom" tullee tuosta tiamat juuresta.
1 Ms 1:2 "Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä." (tehom)
|
Kirjoittanut: MikkoL,
06.07.2007 13:12
|
Jossain
vaiheessa, kun Raamatun kirjoituksia koottiin, on mahdollista että ns
Pappiskirjan luonnonteiteellinen viikkojärjestys korvasi Kirjoituksissa
vanhemman ja arkaisen jahvistin kertomuksen alun.
Tämä on tietysti vain teoria.
mutta siellä täällä psalmeissa ja profeetoilla välähtelee taustalla tällainen kaaos voimien ja Jumalan alkukamppailu.
Esimerkiksi psalmin 74 kirjoittaja on voinut sellaisen luomiskertomuksen tuntea (12-17)
Jumala, jo ammoisista ajoista
sinä olet ollut kuninkaani,
sinä teet suuria tekoja kaikkialla.
Sinä hämmensit voimallasi meren,
sinä murskasit merihirviöiden päät.
Itsensä Leviatanin päät sinä musersit
ja ruhon annoit petojen ruoaksi.
Sinä puhkaisit kuohumaan lähteet ja purot,
sinä kuivasit ehtymättömät virrat.
Sinun on päivä ja sinun on yö,
olet pannut paikoilleen auringon ja kuun.
Sinä olet määrännyt kaikki maan rajat, sinä olet luonut kesän ja talven.
Tämä on tietysti vain teoria.
mutta siellä täällä psalmeissa ja profeetoilla välähtelee taustalla tällainen kaaos voimien ja Jumalan alkukamppailu.
Esimerkiksi psalmin 74 kirjoittaja on voinut sellaisen luomiskertomuksen tuntea (12-17)
Jumala, jo ammoisista ajoista
sinä olet ollut kuninkaani,
sinä teet suuria tekoja kaikkialla.
Sinä hämmensit voimallasi meren,
sinä murskasit merihirviöiden päät.
Itsensä Leviatanin päät sinä musersit
ja ruhon annoit petojen ruoaksi.
Sinä puhkaisit kuohumaan lähteet ja purot,
sinä kuivasit ehtymättömät virrat.
Sinun on päivä ja sinun on yö,
olet pannut paikoilleen auringon ja kuun.
Sinä olet määrännyt kaikki maan rajat, sinä olet luonut kesän ja talven.
|
Psalmissa 89:9-15
ajatus on nivelletty heprealaiseen jumalakuvaan
Herra, kaikkivaltias Jumala,
kuka on sinun kaltaisesi?
Herra, sinä olet väkevä,
olet kaikessa uskollinen.
Sinä hallitset meren pauhun,
tyynnytät aaltojen tyrskyn.
Sinä iskit hengiltä Rahabin, syvyyksien pedon,
löit väkevällä kädelläsi viholliset hajalle.
Sinun on taivas ja sinun on maa,
sinä olet perustanut maanpiirin
ja kaiken mitä siinä on.
Pohjoisen ja etelän sinä olet luonut,
Tabor ja Hermon ylistävät sinun nimeäsi.
Käsivartesi on voimaa täynnä,
kätesi on voittoisa ja väkevä.
Vanhurskaus ja oikeus ovat valtaistuimesi perusta, armo ja uskollisuus ovat sinun palvelijasi.
Herra, kaikkivaltias Jumala,
kuka on sinun kaltaisesi?
Herra, sinä olet väkevä,
olet kaikessa uskollinen.
Sinä hallitset meren pauhun,
tyynnytät aaltojen tyrskyn.
Sinä iskit hengiltä Rahabin, syvyyksien pedon,
löit väkevällä kädelläsi viholliset hajalle.
Sinun on taivas ja sinun on maa,
sinä olet perustanut maanpiirin
ja kaiken mitä siinä on.
Pohjoisen ja etelän sinä olet luonut,
Tabor ja Hermon ylistävät sinun nimeäsi.
Käsivartesi on voimaa täynnä,
kätesi on voittoisa ja väkevä.
Vanhurskaus ja oikeus ovat valtaistuimesi perusta, armo ja uskollisuus ovat sinun palvelijasi.
|
Myös Jesaja 51:9
sisältää tällaisen kauas Kaksoisvirtojen maahan ja Kanaaniin ulottuvan vanhan
viittauksen
"Herää, Herran käsivarsi!
Herää ja näytä voimasi!
Nouse niin kuin muinaisina päivinä,
menneitten sukupolvien aikana.
Sinähän iskit hengiltä Rahabin,
lävistit syvyyden hirviön."
Huomaa, että 1 Ms 1:2 ei ole Rahab vaan tehom, ja se on kokonaan menettänyt vihamielisyytensä ja persoonallisuutensa, se on vain syvyyden vesiä, joiden yllä Jumalan Henki "liihoittelee" kuin linut (heprean verbi)
"Herää, Herran käsivarsi!
Herää ja näytä voimasi!
Nouse niin kuin muinaisina päivinä,
menneitten sukupolvien aikana.
Sinähän iskit hengiltä Rahabin,
lävistit syvyyden hirviön."
Huomaa, että 1 Ms 1:2 ei ole Rahab vaan tehom, ja se on kokonaan menettänyt vihamielisyytensä ja persoonallisuutensa, se on vain syvyyden vesiä, joiden yllä Jumalan Henki "liihoittelee" kuin linut (heprean verbi)
|
Nämä ovat siis
vertailukohtia Raamatun ja muinaisen Lähi-idän kulttuurien välillä ja omia
tulkintojani näiden suhteiden merkityksestä, hermeneutiikkaa.
en väitä olevani puolueeton, kun kyse on Raamatusta, mutta niin paljon puoliksi mietittyä sekoilua, suoranaista ivaa, on heitelty näistä asioista Raamtun vanhojen kirjoitusten päälle myös tältä suunnalta, että sallittaneen myös puolustuksen puheenvuoro!
Kaikessa rauhassa ja perusteellisemmin totutta etsiessämme nimittäin opimme uusia ja arvokkaita asioita Raamatusta.
esimerkiksi mikä on miehen kylkiluu
en väitä olevani puolueeton, kun kyse on Raamatusta, mutta niin paljon puoliksi mietittyä sekoilua, suoranaista ivaa, on heitelty näistä asioista Raamtun vanhojen kirjoitusten päälle myös tältä suunnalta, että sallittaneen myös puolustuksen puheenvuoro!
Kaikessa rauhassa ja perusteellisemmin totutta etsiessämme nimittäin opimme uusia ja arvokkaita asioita Raamatusta.
esimerkiksi mikä on miehen kylkiluu
|
Kirjoittanut: MikkoL,
06.07.2007 23:39
|
Enuma elish on
verkossa luettavana englannin kielellä
Nuo seitsemän savitaulua maailman luomisesta ovat siististi esitettynä esimerkiksi
http://www.theologywebsite.com/etext/
enuma/eintro.shtml
koetan kääntää niistä tähän jotain kohtia näytteeksi suomeksi.
totuuden nimessä, koska pilkkaajia ja väärinymmärtäjiä on niin paljon, on hyvä pitää mielessä, että vakava tieteellinen Raamatun tutkimus huomioi tämän aineiston erittäin tarkoin ja on paljon sitä tutkinut vuosikymmenten myötä.
samoin kristillisten kirkkojen teologit miettivät näitä asioita varsin huolellisesti.
päätä ei siis ollenkaan paineta pensaaseen vaan näiden Sumerin savitaulujen arvoitus on osa aikamme kristillistä teologiaa.
Nuo seitsemän savitaulua maailman luomisesta ovat siististi esitettynä esimerkiksi
http://www.theologywebsite.com/etext/
enuma/eintro.shtml
koetan kääntää niistä tähän jotain kohtia näytteeksi suomeksi.
totuuden nimessä, koska pilkkaajia ja väärinymmärtäjiä on niin paljon, on hyvä pitää mielessä, että vakava tieteellinen Raamatun tutkimus huomioi tämän aineiston erittäin tarkoin ja on paljon sitä tutkinut vuosikymmenten myötä.
samoin kristillisten kirkkojen teologit miettivät näitä asioita varsin huolellisesti.
päätä ei siis ollenkaan paineta pensaaseen vaan näiden Sumerin savitaulujen arvoitus on osa aikamme kristillistä teologiaa.
|
hermeneutiikkaa; siis, eli tulkintojasi raamatun ja muinaisen Lähi-idän
kulttuurien välillä olevista merkityksistä, vertailukohtista? Apua,
ymmärsinkö mitään? Yritän kumminkin.
Odotan mielenkiinnolla ajatuksiasi.
Odotan mielenkiinnolla ajatuksiasi.
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 09:55
|
ymmärsit toki,
nämä savitaulut ovat olemassa, niitä voi käsin kosketella jos museon kuraattori
antaa siihen luvan ja niistä on valokuvia, joissa nuo pehmeään saveen tikulla
painetut kiilamerkit näkyvät.
kun taulu sitten saviastian tapaan poltettiin, se kovettui kiveksi ja on säilynyt meille hämmästyttävänä muianisen ihmisen sielullisen, henkisen, hengellisen ja yhteiskunnallisen elämän fossiilina aivan kulttuurin aamuhämäristä asti.
miten niiden sisällön ymmärrämme ja miten sen suhtautamme omaan uskoomme ja käsitykseemme Raamatusta on hermeneutiikkaa.
jos löydämme terveen ja totuudellisen linjan, voimme uteliaina ja kiitollisina tutustua sumerilaisiin Jumalan luoman ihmisen huikeana edustajana. Niin huikeana, että Pyhä Henki poimi sieltä kielen, jolla kertoa meille keitä me olemme.
jos emme kestävää totuudellista linjaa löydä, suljemme omat ja lastemme silmät ja kieltäydymme edes katsomasta siihen "jumalattomaan" suuntaan, muinaiseen Mesopotamiaan.
kumpikin on mahdollista ja kumpaakin tehdään käytännössä, eikö niin
kun taulu sitten saviastian tapaan poltettiin, se kovettui kiveksi ja on säilynyt meille hämmästyttävänä muianisen ihmisen sielullisen, henkisen, hengellisen ja yhteiskunnallisen elämän fossiilina aivan kulttuurin aamuhämäristä asti.
miten niiden sisällön ymmärrämme ja miten sen suhtautamme omaan uskoomme ja käsitykseemme Raamatusta on hermeneutiikkaa.
jos löydämme terveen ja totuudellisen linjan, voimme uteliaina ja kiitollisina tutustua sumerilaisiin Jumalan luoman ihmisen huikeana edustajana. Niin huikeana, että Pyhä Henki poimi sieltä kielen, jolla kertoa meille keitä me olemme.
jos emme kestävää totuudellista linjaa löydä, suljemme omat ja lastemme silmät ja kieltäydymme edes katsomasta siihen "jumalattomaan" suuntaan, muinaiseen Mesopotamiaan.
kumpikin on mahdollista ja kumpaakin tehdään käytännössä, eikö niin
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 10:00
|
unelmissani näen
esikoislestadiolaisen saarnamiehen avaavan ison mustan Raamattunsa, katsovan
vakavasti ääriään myötä täynnä olevaan seuratupaan ja sanovan
"rakkaat veljet ja sisaret Herrassa, meillä on syvä hengellinen taistelu tämän maailman ruhtinaan kanssa, joka on näkymätön, mutta jonka iljettävä vaikutus näkyy ihmiskunnan historiassa ja myös meidän elämässämme.
joskus alussa käytiin taivaallinen sota ja tuo enkeliruhtinas syöstiin taivaasta, niinkuin Raamattu kertoo.
tämä tuo mieleen sumerilaisten Enuma elish taruston, jossa..."
ja seurakuntalaiset nyökyttelevät päitään ja ovat tarkkaavaisia, joku lapsista hymyilee ja ajattelee mielessään "kivaa, taas se Aaro setä kertoo Enuma elishistä!"
unelmissani...
"rakkaat veljet ja sisaret Herrassa, meillä on syvä hengellinen taistelu tämän maailman ruhtinaan kanssa, joka on näkymätön, mutta jonka iljettävä vaikutus näkyy ihmiskunnan historiassa ja myös meidän elämässämme.
joskus alussa käytiin taivaallinen sota ja tuo enkeliruhtinas syöstiin taivaasta, niinkuin Raamattu kertoo.
tämä tuo mieleen sumerilaisten Enuma elish taruston, jossa..."
ja seurakuntalaiset nyökyttelevät päitään ja ovat tarkkaavaisia, joku lapsista hymyilee ja ajattelee mielessään "kivaa, taas se Aaro setä kertoo Enuma elishistä!"
unelmissani...
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 10:13
|
Enuma ellish taulut on löydetty assyrialaisen kuningas Assurbanipal
(667-626 eKr) palatsista Niiniven kaupungin raunioista nykyisen Irakin
alueelta.
ne huipentuvat Marduk jumalan voiton ylistykseen ja seitsemäntenä päivänä on suuret ilojuhlat (verrattuna ensimmäisen luomiskertomuksen sapatin lepoon).
Vanhimpia savitaulujen kappaleita on löydetty vuoden 2000 eKr tuntumasta mutta tutkijat olettavat yleisesti, että kertomusta edeltää vielä paljon vanhempi suullinen traditio.
ne huipentuvat Marduk jumalan voiton ylistykseen ja seitsemäntenä päivänä on suuret ilojuhlat (verrattuna ensimmäisen luomiskertomuksen sapatin lepoon).
Vanhimpia savitaulujen kappaleita on löydetty vuoden 2000 eKr tuntumasta mutta tutkijat olettavat yleisesti, että kertomusta edeltää vielä paljon vanhempi suullinen traditio.
|
nuo kuuluisat seitsemän savitaulua sisältävät myyttisen kuvauksen maailman
synnystä, miten jumaluudet tulivat olemaan ja miten ihminen sai alkunsa.
Niiden keskeinen aihe on ylistää voittoisaa Mardukiam, joka on Assyrian ja Babylonian mutta ei sumerilaisten jumaluus.
Jesajassa mainitaan toinen Niiniven kaupungin monista jumalista ja jumalattarista, Nisrok.
"Silloin Sanherib, Assyrian kuningas, purki leirinsä ja lähti. Hän meni takaisin maahansa ja jäi Niniveen.
Kun kuningas Sanherib kerran oli jumalansa Nisrokin pyhäkössä rukoukseen kumartuneena, hänen poikansa Adrammelek ja Sareser löivät miekalla hänet hengiltä ja pakenivat sitten Araratin maahan. Hänen jälkeensä tuli kuninkaaksi hänen poikansa Assarhaddon."
Jes 37:37-38
Niiden keskeinen aihe on ylistää voittoisaa Mardukiam, joka on Assyrian ja Babylonian mutta ei sumerilaisten jumaluus.
Jesajassa mainitaan toinen Niiniven kaupungin monista jumalista ja jumalattarista, Nisrok.
"Silloin Sanherib, Assyrian kuningas, purki leirinsä ja lähti. Hän meni takaisin maahansa ja jäi Niniveen.
Kun kuningas Sanherib kerran oli jumalansa Nisrokin pyhäkössä rukoukseen kumartuneena, hänen poikansa Adrammelek ja Sareser löivät miekalla hänet hengiltä ja pakenivat sitten Araratin maahan. Hänen jälkeensä tuli kuninkaaksi hänen poikansa Assarhaddon."
Jes 37:37-38
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 10:27
|
Raamattuun usein
verrattu Enuma elish sisältää kertomuksen, jonka perussisällön laitan tähän.
Näet siitä heti sekä yhtäläisyyksiä että syvälle meneviä ratkaisevan tärkeitä
eroavuuksia Raamatun luomiskertomuksiin.
Taulu 1
alussa (enuma elish) raikkaiden vesien jumala Apsu ja suolaisten vesien jumalatar Tiamat synnyttävät Anshar ja Kishar, jotka edustavat horisonttia, taivaan ja maan rajaa.
Heidän lapsensa Anu on taivaan jumala ja Ea, maan jumalatar.
Koska nämä lapset käyttäytyvät kovin huonosti, isä Anu aikoo tappaa heidät. Mutta maan jumalatar Ea sen sijaan surmaa isänsä ja asettaa asuntonsa hänen ruumiinsa päälle.
Puolisonsa surmasta raivostunut Tiamat ottaa miehekseen Kingsun.
Ea synnyttää Mardukin.
Taulu 1
alussa (enuma elish) raikkaiden vesien jumala Apsu ja suolaisten vesien jumalatar Tiamat synnyttävät Anshar ja Kishar, jotka edustavat horisonttia, taivaan ja maan rajaa.
Heidän lapsensa Anu on taivaan jumala ja Ea, maan jumalatar.
Koska nämä lapset käyttäytyvät kovin huonosti, isä Anu aikoo tappaa heidät. Mutta maan jumalatar Ea sen sijaan surmaa isänsä ja asettaa asuntonsa hänen ruumiinsa päälle.
Puolisonsa surmasta raivostunut Tiamat ottaa miehekseen Kingsun.
Ea synnyttää Mardukin.
|
Taulu 2
Suolaisena merenä raivoava ja vaahtoava Tiamat edustaa kaaoksen voimia.
Maan jumalatar, Tiamatin puolison Apsun surmannut Ea ei siinä onnistu.
Ei myöskään Ean veli, taivaan jumala Anu saa häntä kuriin ja järjestykseen.
Suolaisena merenä raivoava ja vaahtoava Tiamat edustaa kaaoksen voimia.
Maan jumalatar, Tiamatin puolison Apsun surmannut Ea ei siinä onnistu.
Ei myöskään Ean veli, taivaan jumala Anu saa häntä kuriin ja järjestykseen.
|
Taulu 3
MikkoL:
Taulu kertoo jumalten kokouksesta ja neuvotteluista mitä tulisi tehdä
Taulu kertoo jumalten kokouksesta ja neuvotteluista mitä tulisi tehdä
|
Taulu 4
Sankaria tarvitaan. Tuodaan kovin repaleinen vaate, jonka Marduk onnistuu korjaamaan. Sen perusteella hänet valitaan taisteluun Tiamatia vastaan.
Markudille annetaan monenlaista voimaa ja väkevä sana.
Marduk lyö Tiamatin kuoliaaksi ja jakaa hänen ruumiinsa kahteen osaan, tehden toisesta taivaan ja toisesta maan.
Sankaria tarvitaan. Tuodaan kovin repaleinen vaate, jonka Marduk onnistuu korjaamaan. Sen perusteella hänet valitaan taisteluun Tiamatia vastaan.
Markudille annetaan monenlaista voimaa ja väkevä sana.
Marduk lyö Tiamatin kuoliaaksi ja jakaa hänen ruumiinsa kahteen osaan, tehden toisesta taivaan ja toisesta maan.
|
Taulu 5
Marduk laittaa auringon ja kuun ja tähdet taivaalle ja asettaaa päivän, yön, kuukaudet ja vuodet (kalenteri).
Marduk laittaa auringon ja kuun ja tähdet taivaalle ja asettaaa päivän, yön, kuukaudet ja vuodet (kalenteri).
|
Taulu 6
Tiamatin toinen puoliso, Anun sijalle valittu Kingu, saa taistelussa myös surmansa.
Ihminen luodaan Kingun verestä ja hänen tehtävänään on toimia jumalten palveluspoikina ja piikoina yksinkertaisimmissa arjen askareissa.
Tiamatin toinen puoliso, Anun sijalle valittu Kingu, saa taistelussa myös surmansa.
Ihminen luodaan Kingun verestä ja hänen tehtävänään on toimia jumalten palveluspoikina ja piikoina yksinkertaisimmissa arjen askareissa.
|
Taulu 7
Suurin juhlallisuuksin luoja Marduk kohotetaan Babylonian jumalten kuninkaaksi. Babylonian jumalat lepäävät.
Suurin juhlallisuuksin luoja Marduk kohotetaan Babylonian jumalten kuninkaaksi. Babylonian jumalat lepäävät.
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 10:41
|
Näemme tässä
uskonnon kerrostuneisuutta. Vanhemman sumerilaisen jumalmaailman myyttien
päälle tulee myöhempi babylonialainen sankarijumaluus, joka pistää homman
uusiksi ja luo toiseen kertaan maalman tiamatin ruumiista.
Kuninkaallisen Babylonian kaupungin politiikassa myös jumalmaailman ruhtinaan rooli oli yhteiskunnallisesti tärkeä, ja Mardukin palvonta oli tuon sivilisaation kannalta olennainen.
Mielestäni hermeneuttisesti ja vertailevan uskontotieteen näkökulmasta on ratkaisevan tärkeä huomata, että tässä on kyseessä "polyteistinen kosmogonia"
Kertomus alkaa selittää monien jumaluuksien ja maailman syntymistä.
Raamattu kertoo yhdestä Jumalasta, joka tekee. Mutta se kertoo tästä ihmiskunnan kulttuurin syviin juuriin ulottuvalla kielellä ja käsitteillä, jotka antavat sille kiehtovan ja autenttisen arkaisen maun.
Kuninkaallisen Babylonian kaupungin politiikassa myös jumalmaailman ruhtinaan rooli oli yhteiskunnallisesti tärkeä, ja Mardukin palvonta oli tuon sivilisaation kannalta olennainen.
Mielestäni hermeneuttisesti ja vertailevan uskontotieteen näkökulmasta on ratkaisevan tärkeä huomata, että tässä on kyseessä "polyteistinen kosmogonia"
Kertomus alkaa selittää monien jumaluuksien ja maailman syntymistä.
Raamattu kertoo yhdestä Jumalasta, joka tekee. Mutta se kertoo tästä ihmiskunnan kulttuurin syviin juuriin ulottuvalla kielellä ja käsitteillä, jotka antavat sille kiehtovan ja autenttisen arkaisen maun.
|
Enuma elish
pohjainen myyttinen kosmogonia ei kestä modernin tieteen valossa.
Raamatun ensimmäinen luomiskertomus sen sijaan kestää, ja avaruutta valloittaneet amerikkalaiset Apollon astronautit päättivät juhlan kunniksi lukea Raamattua ääneen.
Maa planeettaamme avaruudesta katsellen he lukivat ensimmäistä Mooseksen kirjaa "Alussa loi Jumala taivaan ja maan"
Raamattu kestää myös avaruusajan ihmisen maailmankatsomuksen lujana perustana.
Raamatun ensimmäinen luomiskertomus sen sijaan kestää, ja avaruutta valloittaneet amerikkalaiset Apollon astronautit päättivät juhlan kunniksi lukea Raamattua ääneen.
Maa planeettaamme avaruudesta katsellen he lukivat ensimmäistä Mooseksen kirjaa "Alussa loi Jumala taivaan ja maan"
Raamattu kestää myös avaruusajan ihmisen maailmankatsomuksen lujana perustana.
MikkoL:
tarkoitan allekirjoitusta "Minä olen tämän tehnyt"
Miten hän on sen tehnyt, siitä meilllä on hieman enemmän yksityiskohtia kuin Raamatun ajan kirjoittajilla.
tarkoitan allekirjoitusta "Minä olen tämän tehnyt"
Miten hän on sen tehnyt, siitä meilllä on hieman enemmän yksityiskohtia kuin Raamatun ajan kirjoittajilla.
|
Mainitsen
kotikaupunkini vieressä olevan Bethlehemin nimen pienenä yksityiskohtana, joka
kertoo mahtavien Kaksoisvirtain maan sivilisaatioiden vaikutuksesta
kanaanilaiseen ja Raamatun ajan israelilaiseen elämään.
Enuma elish taulu 3 sisältää tällaisen kohdan (tosi vapaasti suomentaen):
"Gaga poistui lähtien matkalleen
Lahmun ja Lahamun, jumalaisiensä edessä
hän polvistui suudellen heidän jalkojaan
hän kumartui syvään alkaessaan puhua heille"
kanaanilaisen kaupungin nimi Jerusalemin eteläpuolella oli alkujaan ilmeisesti Bet Lahmu, Lahmu jumalan temppeli.
Hepreassa siitä tuli Bet Lehem, Leivän talo
Arabiassa siitä tuli Beit Lahm, Lihan talo.
Suomeksi siitä tuli Beetlehem, Jeesuksen syntymäkaupunki.
Enuma elish taulu 3 sisältää tällaisen kohdan (tosi vapaasti suomentaen):
"Gaga poistui lähtien matkalleen
Lahmun ja Lahamun, jumalaisiensä edessä
hän polvistui suudellen heidän jalkojaan
hän kumartui syvään alkaessaan puhua heille"
kanaanilaisen kaupungin nimi Jerusalemin eteläpuolella oli alkujaan ilmeisesti Bet Lahmu, Lahmu jumalan temppeli.
Hepreassa siitä tuli Bet Lehem, Leivän talo
Arabiassa siitä tuli Beit Lahm, Lihan talo.
Suomeksi siitä tuli Beetlehem, Jeesuksen syntymäkaupunki.
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 10:59
|
En tiedä onko
Enuma elish suomennettu, minulla ei sellaista ole käsilläni. Laitan siis tähän
omaa väännöstäni englantilaisesta käännöksestä, eikä yritykseni varmasti
ammattilaisen kritiikkiä kestä.
mutta se antaa kuitenkin riittävän hyvän kuvan siitä, miksi tämä ikivanha myyttinen luomiskertomus on Raamatun kielen ja sisällön ymmärtämisen kannalta niin mielenkiintoinen.
Profeetta Jesajan elinajan tuntumasta löydetyt Enuma elish taulut vie meidät Raamatun kirjoittajien omaan maailmaan, jolloin tuhatvuotiset savitaulut olivat sen ajan kulttuurin huippu.
mutta se antaa kuitenkin riittävän hyvän kuvan siitä, miksi tämä ikivanha myyttinen luomiskertomus on Raamatun kielen ja sisällön ymmärtämisen kannalta niin mielenkiintoinen.
Profeetta Jesajan elinajan tuntumasta löydetyt Enuma elish taulut vie meidät Raamatun kirjoittajien omaan maailmaan, jolloin tuhatvuotiset savitaulut olivat sen ajan kulttuurin huippu.
|
Taulu 1
Alussa taivaita ylhäällä ei oltu nimetty
Lujaa maankamaraa alhaalla ei oltu nimetty
Tyhjyydessä vain Apsu niiden aikaansaaja
ja Mummu-Tiamat joka synnytti ne kaikki
Heidän vesiensä muodostaessa yhden
Yhtään ruokomajaa ei oltu koottu, soita ei vielä ollut
ei yhtään jumalista vielä ollut saatettu olemaan
Nimettöminä, heidän kohtalonsa vielä määräämättömänä -
tuohon aikaan jumala muovatiin heissä.
Alussa taivaita ylhäällä ei oltu nimetty
Lujaa maankamaraa alhaalla ei oltu nimetty
Tyhjyydessä vain Apsu niiden aikaansaaja
ja Mummu-Tiamat joka synnytti ne kaikki
Heidän vesiensä muodostaessa yhden
Yhtään ruokomajaa ei oltu koottu, soita ei vielä ollut
ei yhtään jumalista vielä ollut saatettu olemaan
Nimettöminä, heidän kohtalonsa vielä määräämättömänä -
tuohon aikaan jumala muovatiin heissä.
|
Lahmu ja Lahamu
tuotiin esiin ja heitä kutsuttiin nimeltä
ennenkuin he olivat kasvaneet iässä ja koossa
Anshu ja Kishar muodostettiin, kaikki muut ylittävällä tavalla
He pidensivät päivät lisäsivät vuosia
Anu oli heidän perillisensä, heidän kilpailijansa heidän isästään
Niin, Ansharin esikoinen, Anu, oli hänen vertaisensa
Anu sai omaksi kuvakseen Nudimmud
Tämä Nudimmud oli isistään hallitsija
Viisaudeltaan avara, ymmärtävä, voimaltaan mahtava
Paljon mahtavampi kuin isoisänsä Anshar
Hänellä ei ollut jumalten, veljiensä joukossa vertaista
ennenkuin he olivat kasvaneet iässä ja koossa
Anshu ja Kishar muodostettiin, kaikki muut ylittävällä tavalla
He pidensivät päivät lisäsivät vuosia
Anu oli heidän perillisensä, heidän kilpailijansa heidän isästään
Niin, Ansharin esikoinen, Anu, oli hänen vertaisensa
Anu sai omaksi kuvakseen Nudimmud
Tämä Nudimmud oli isistään hallitsija
Viisaudeltaan avara, ymmärtävä, voimaltaan mahtava
Paljon mahtavampi kuin isoisänsä Anshar
Hänellä ei ollut jumalten, veljiensä joukossa vertaista
MikkoL:
jos löydät jostain kunnollisen suomennoksen samasta jaksosta ja laitat tähän olen kiitollinen!
jos löydät jostain kunnollisen suomennoksen samasta jaksosta ja laitat tähän olen kiitollinen!
|
jotain tuollaista
siis papit lukivat juhlapäivinä mahtavan Mardukin temppelissä Babyloniassa
kuninkaan ja kuningattaren ja koko hovin kuullen.
Jossain kaukana meren rannalla olevassa pienessä muurein ympäröidyssä kaupungissa vaikutti merkillinen mies, profeetta Jesaja, joka puhui tuon kansan Jumalan nimissä.
Niinkuin suuret kuninkaalliset profeetat puhuivat Assurin jumalten nimessä.
Toista luetaan yhä ahkerasti kaikkialla maailmassa, noita toisia lähinnä alan harvat erikoistutkijat tuntevat.
Niinkuin Helsingin yliopiston maineikkaat assyriologit. (ala alkoi kiinnosta suomalaisia, koska aluksi luultiin että Sumeri on meidän sukulaiskielemme... olisi se ollut kansallistunnon kannalta aika upea juttu! myöhemmin Knut Tallquist kulki suomalaisen assyrologian etunenässä, professori Armas Salonen kirjoitti myös kansantajuisesti)
Jossain kaukana meren rannalla olevassa pienessä muurein ympäröidyssä kaupungissa vaikutti merkillinen mies, profeetta Jesaja, joka puhui tuon kansan Jumalan nimissä.
Niinkuin suuret kuninkaalliset profeetat puhuivat Assurin jumalten nimessä.
Toista luetaan yhä ahkerasti kaikkialla maailmassa, noita toisia lähinnä alan harvat erikoistutkijat tuntevat.
Niinkuin Helsingin yliopiston maineikkaat assyriologit. (ala alkoi kiinnosta suomalaisia, koska aluksi luultiin että Sumeri on meidän sukulaiskielemme... olisi se ollut kansallistunnon kannalta aika upea juttu! myöhemmin Knut Tallquist kulki suomalaisen assyrologian etunenässä, professori Armas Salonen kirjoitti myös kansantajuisesti)
MikkoL:
meren rannalla olevassa pienessä muurein ympäröidyssä kaupungissa
po meren rannalla olevassa maassa sijaitsevassa pienessä ...
meren rannalla olevassa pienessä muurein ympäröidyssä kaupungissa
po meren rannalla olevassa maassa sijaitsevassa pienessä ...
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 14:59
|
Kerron tässä
vielä jumalatar Ninhursagista hieman lisää, jotta tuo yhttäläisyys-erilaisuus
paratiisin kertomukseen Raamatussa kävisi oikein selväksi.
kun kuulee jotain hämmentävää on terveellisempää katsoa asioita lähemmin avoimin silmin, kuin koettaa paeta ja sivuuttaa todellisuuden haasteet.
se on oppimista ja kasvua, johon meillä on sekä edellytykset että mahdollisuudet. tutut vanhat jutut saavat uutta mielenkiintoa ja terävyyttä ja aukenee aivan uusia näköaloja.
tällainen kasvu ei ole kivutonta eikä helppoa, mutta siihen meitä kutsutaan, kulkemaan kohti totuutta ja rakastamaan totuutta.
kun kuulee jotain hämmentävää on terveellisempää katsoa asioita lähemmin avoimin silmin, kuin koettaa paeta ja sivuuttaa todellisuuden haasteet.
se on oppimista ja kasvua, johon meillä on sekä edellytykset että mahdollisuudet. tutut vanhat jutut saavat uutta mielenkiintoa ja terävyyttä ja aukenee aivan uusia näköaloja.
tällainen kasvu ei ole kivutonta eikä helppoa, mutta siihen meitä kutsutaan, kulkemaan kohti totuutta ja rakastamaan totuutta.
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 15:12
|
Ninhursag (vuoren
kuningatar) käytti myös nimimerkkiä Mama (äiti)
Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Sumerilaiset tunsivat tämän äitijumalattaren, jonka maitoa kuninkaat joivat, myös nimillä
Ninmah (suuri kuningatar)
Aruru (suuren Enlil jumalan sisar)
Belet-ili (jumalten kuningatar)
Ninzinak (sikiön jumalatar)
Nindim (muovaava jumalatar) Nagarsakak (sisäosien puuseppä) Ninbahar (saviastioiden jumalatar) Ninmag (vulvan kuningatar)
Ninsigsig (hiljaisuuden kuningatar)
Mud-keska (veren pysäyttäjä)
Amadugbad (polvensa levittävä äiti)
Amaududa (synnyttänyt äiti)
Sagzudingirenak (jumalten kätilö)
Ninmenna (otsarivan kuningatar)
Hänen poikansa Ninurta antoi nimen Ninhursag vuorien luomisen kunniaksi. (Mesopotamia on tasanko, vuoret ovat kaukana reunalla)
Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Sumerilaiset tunsivat tämän äitijumalattaren, jonka maitoa kuninkaat joivat, myös nimillä
Ninmah (suuri kuningatar)
Aruru (suuren Enlil jumalan sisar)
Belet-ili (jumalten kuningatar)
Ninzinak (sikiön jumalatar)
Nindim (muovaava jumalatar) Nagarsakak (sisäosien puuseppä) Ninbahar (saviastioiden jumalatar) Ninmag (vulvan kuningatar)
Ninsigsig (hiljaisuuden kuningatar)
Mud-keska (veren pysäyttäjä)
Amadugbad (polvensa levittävä äiti)
Amaududa (synnyttänyt äiti)
Sagzudingirenak (jumalten kätilö)
Ninmenna (otsarivan kuningatar)
Hänen poikansa Ninurta antoi nimen Ninhursag vuorien luomisen kunniaksi. (Mesopotamia on tasanko, vuoret ovat kaukana reunalla)
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 15:16
|
nuo nimet
kertovat, minkälaisiin asioihin sumerilaiset tämän yhden suuresta seitsemästä
jumaluudestaan yhdistivät.
Ninhursagin temppeli Esaggila on Endun pyhällä vuorella Khurissa ja toinen oli Kisin kaupungissa ei kovin kaukana Abrahamin kotikaupungista Urukista.
Olisikohan Raakel vienyt Laabanilta kotijumalten joukossa yhden Ninhursagin patsaankin?
Jumalattaren symboli on omega ja hänet kuvataan sarvipäähine päässä ja usein jousi olkapäällä. Kädessään hänellä on usein joko omega sauva, leijona nuija tai ruoska.
kova täti.
Ninhursagin temppeli Esaggila on Endun pyhällä vuorella Khurissa ja toinen oli Kisin kaupungissa ei kovin kaukana Abrahamin kotikaupungista Urukista.
Olisikohan Raakel vienyt Laabanilta kotijumalten joukossa yhden Ninhursagin patsaankin?
Jumalattaren symboli on omega ja hänet kuvataan sarvipäähine päässä ja usein jousi olkapäällä. Kädessään hänellä on usein joko omega sauva, leijona nuija tai ruoska.
kova täti.
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 15:26
|
Ninhursagin kuva
on Leroy Golfin kuuluisassa sinettikokoelmassa G-Sum 14, jossa jumalatar
ravitsee kuningasta.
Sivulla on ihailtavan kaunis kokoelma sumerilaisia sinettejä, jota kannattaa katsoa jos tuo Vanhan testamentin taustalla kuultava ihmiskunnan vanhin kirjoitustaidon osannut sivilisaatio kiinnostaa
http://www.antiquesatoz.com/golf/
golfsumeriaseal.htm
Sivulla on ihailtavan kaunis kokoelma sumerilaisia sinettejä, jota kannattaa katsoa jos tuo Vanhan testamentin taustalla kuultava ihmiskunnan vanhin kirjoitustaidon osannut sivilisaatio kiinnostaa
http://www.antiquesatoz.com/golf/
golfsumeriaseal.htm
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 15:30
|
ehkä kysyt, no
tuossa on yksi jumalatar, hänen monista eri tehtävistään kertovia
sumerinkielisiä nimiä, temppeli Kisissä, jumalatarta kuvaavissa sineteissä ja
kuvissa olevia symboleita.
okay, aikakausi on toinen ja nimi toinen, mutta miten tämä Ninhursag periaatteessa eroaa esimerkiksi Efeson suuresta Artemiksesta?
"Noihin aikoihin Efesoksessa syntyi Herran tien johdosta paha mellakka.
Kaupungissa oli Demetrios- niminen hopeaseppä, joka valmistutti hopeisia Artemiin temppelin kuvia ja näin hankki käsityöläisille huomattavat tulot."
okay, aikakausi on toinen ja nimi toinen, mutta miten tämä Ninhursag periaatteessa eroaa esimerkiksi Efeson suuresta Artemiksesta?
"Noihin aikoihin Efesoksessa syntyi Herran tien johdosta paha mellakka.
Kaupungissa oli Demetrios- niminen hopeaseppä, joka valmistutti hopeisia Artemiin temppelin kuvia ja näin hankki käsityöläisille huomattavat tulot."
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 15:31
|
Hän kutsui koolle
nämä ja muut saman alan työntekijät ja sanoi: "Miehet, te tiedätte, että
meidän vaurautemme on tämän työn varassa.
Mutta nyt te voitte nähdä ja kuulla, kuinka tuo Paavali on harhauttanut suuren joukon ihmisiä, ei vain täällä Efesoksessa vaan kohta koko Aasian maakunnassa. Hänhän uskottelee, että ihmiskätten luomukset eivät ole mitään jumalia.
Tämä uhkaa saattaa meidän ammattimme huonoon huutoon, eikä siinä kaikki: voi käydä niin, että suuren jumalattaremme Artemiin temppeliä ei kohta enää pidetä minään ja hän menettää mahtinsa -- hän, jota koko Aasia ja koko maailma palvelee."
Mutta nyt te voitte nähdä ja kuulla, kuinka tuo Paavali on harhauttanut suuren joukon ihmisiä, ei vain täällä Efesoksessa vaan kohta koko Aasian maakunnassa. Hänhän uskottelee, että ihmiskätten luomukset eivät ole mitään jumalia.
Tämä uhkaa saattaa meidän ammattimme huonoon huutoon, eikä siinä kaikki: voi käydä niin, että suuren jumalattaremme Artemiin temppeliä ei kohta enää pidetä minään ja hän menettää mahtinsa -- hän, jota koko Aasia ja koko maailma palvelee."
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 15:32
|
Tämän kuullessaan
miehet vimmastuivat ja huusivat: "Suuri on Efesoksen Artemis!"
Koko kaupunki joutui kuohuksiin. Väkeä tuli virtanaan kaupungin teatteriin, ja ihmiset riistivät mukaansa Gaioksen ja Aristarkoksen, Paavalin makedonialaiset matkatoverit.
Paavali halusi mennä kokouspaikalle, mutta opetuslapset estivät häntä. Myös muutamat maakunnan korkeat hallitusmiehet, jotka olivat hänen ystäviään, lähettivät hänelle sanan ja varoittivat häntä menemästä teatteriin.
Koko kaupunki joutui kuohuksiin. Väkeä tuli virtanaan kaupungin teatteriin, ja ihmiset riistivät mukaansa Gaioksen ja Aristarkoksen, Paavalin makedonialaiset matkatoverit.
Paavali halusi mennä kokouspaikalle, mutta opetuslapset estivät häntä. Myös muutamat maakunnan korkeat hallitusmiehet, jotka olivat hänen ystäviään, lähettivät hänelle sanan ja varoittivat häntä menemästä teatteriin.
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 15:33
|
Teatterissa
vallitsi täysi sekasorto. Toiset huusivat sitä, toiset tätä, eivätkä useimmat
edes tienneet, miksi oli kokoonnuttu.
Sitten väkijoukon huomio kohdistui Aleksandrokseen, jota juutalaiset työnsivät esiin. Aleksandros viittasi kädellään pitääkseen puolustuspuheen. 34 Mutta kun huomattiin, että hän oli juutalainen, kaikki alkoivat yhteen ääneen huutaa: "Suuri on Efesoksen Artemis!" Tätä kesti parin tunnin ajan.
Sitten väkijoukon huomio kohdistui Aleksandrokseen, jota juutalaiset työnsivät esiin. Aleksandros viittasi kädellään pitääkseen puolustuspuheen. 34 Mutta kun huomattiin, että hän oli juutalainen, kaikki alkoivat yhteen ääneen huutaa: "Suuri on Efesoksen Artemis!" Tätä kesti parin tunnin ajan.
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 15:34
|
Lopulta kaupungin
sihteeri sai joukon rauhoittumaan. "Efesolaiset!" hän huusi.
"Kaikkihan tietävät, että Efesoksen kaupunki on pantu vaalimaan suuren
Artemiin temppeliä ja hänen taivaasta pudonnutta kuvaansa.
Tätä ei kukaan voi kiistää. Pysykää siis rauhallisina, älkää tehkö mitään harkitsematonta.
Nämä miehet, jotka te toitte tänne, eivät ole temppelinryöstäjiä eivätkä liioin ole herjanneet meidän jumalatartamme.
Jos Demetrios ja hänen ammattitoverinsa haluavat nostaa syytteen jotakuta vastaan, niin sitä varten on käskynhaltijat ja oikeusistuimet -- syyttäkööt siellä toisiaan.
Jos teillä taas on joitakin muita vaatimuksia, ne käsitellään laillisessa kansankokouksessa.
Tästä tämänpäiväisestä voi meille olla seurauksena kapinasyyte, ja meidän olisi vaikea löytää selitystä tälle mellakalle." Näin puhuen hän sai kokouksen hajaantumaan.
Tätä ei kukaan voi kiistää. Pysykää siis rauhallisina, älkää tehkö mitään harkitsematonta.
Nämä miehet, jotka te toitte tänne, eivät ole temppelinryöstäjiä eivätkä liioin ole herjanneet meidän jumalatartamme.
Jos Demetrios ja hänen ammattitoverinsa haluavat nostaa syytteen jotakuta vastaan, niin sitä varten on käskynhaltijat ja oikeusistuimet -- syyttäkööt siellä toisiaan.
Jos teillä taas on joitakin muita vaatimuksia, ne käsitellään laillisessa kansankokouksessa.
Tästä tämänpäiväisestä voi meille olla seurauksena kapinasyyte, ja meidän olisi vaikea löytää selitystä tälle mellakalle." Näin puhuen hän sai kokouksen hajaantumaan.
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 15:37
|
Taloudelliset
intressit olivat painavat, Moses is Moses, business is business, kun raha
kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa, televisioevankelistat Jim
and Tammy Baker...
Miten siis sumerilaisten Ninhursag eroaa periaatteessa efesolaisten suuresta Aremiksesta. Kaksi mahtavaa naisjumalatarta epiteetteineen ja kuvineen?
Minusta ei mitenkään.
Samantyyppistä ihmisen uskonnollisuutta molemmata edustavat, valtion hallintoon, talouselämään, arjen tilanteisiin, hedelmällisyyteen, lasten synnyttämisiin nivoutuvaa pakanuutta.
Miten siis sumerilaisten Ninhursag eroaa periaatteessa efesolaisten suuresta Aremiksesta. Kaksi mahtavaa naisjumalatarta epiteetteineen ja kuvineen?
Minusta ei mitenkään.
Samantyyppistä ihmisen uskonnollisuutta molemmata edustavat, valtion hallintoon, talouselämään, arjen tilanteisiin, hedelmällisyyteen, lasten synnyttämisiin nivoutuvaa pakanuutta.
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 15:42
|
Juuri tästä
syystä on niin tärkeä muistaa, että Jumalan Pyhä Henki on ihmeellisellä tavalla
ottanut sumerin muinaisesta kulttuurista aineksia toiseen luomiskertomukseen,
jossa kerrotaan, miten Herra Jumala loi naisen miehen kylkiluusta.
Jonkinlainen kosketus ihmisen uskontoon, joka hapuillen häntä etsii, eikä täydellinen hylkääminen.
Paavali Areiopagillakin puhui Ateenassa huomaamastaan alttarista "tuntemattomalle jumalalle" ja alkoi siitä puheensa.
Myös kaikki ei-kristillisten uskontojen ihmiset, muinaiset ja nykyiset, ovat meidän Jumalamme luomia.
Jonkinlainen kosketus ihmisen uskontoon, joka hapuillen häntä etsii, eikä täydellinen hylkääminen.
Paavali Areiopagillakin puhui Ateenassa huomaamastaan alttarista "tuntemattomalle jumalalle" ja alkoi siitä puheensa.
Myös kaikki ei-kristillisten uskontojen ihmiset, muinaiset ja nykyiset, ovat meidän Jumalamme luomia.
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 15:43
|
Yksikään ihminen
ei ole syntynyt, ei synny, eikä tule syntymään muuta kuin Jumalan antaessa
hänelle elämän.
Kaikki ovat Jumalan luomia ja Jeesuksella oli ylösnousemuksen jälkeisinä päivinä yksi viesti: menkää kaikkeen maailmaan kertomaan minusta!
Paratiisista me kaikki lähdimme vanhassa Aatamissa ja Eevassa, uduessa Aatamissa meidät kutsutaan Jumalan yhteyteen, uuteen elämään
Kaikki ovat Jumalan luomia ja Jeesuksella oli ylösnousemuksen jälkeisinä päivinä yksi viesti: menkää kaikkeen maailmaan kertomaan minusta!
Paratiisista me kaikki lähdimme vanhassa Aatamissa ja Eevassa, uduessa Aatamissa meidät kutsutaan Jumalan yhteyteen, uuteen elämään
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 15:45
|
Joku ehkä kysyy:
"Millä tavoin kuolleet herätetään? Millainen ruumis heillä silloin
on?"
Mikä järjetön kysymys! Eihän se mitä kylvät tule eläväksi, ellei se ensin kuole. Ja kun kylvät, et kylvä tulevaa kasvia vaan pelkän siemenen, vehnänjyvän tai jonkin muun kasvin siemenen.
Mutta Jumala antaa sille sellaisen varren kuin hän on nähnyt hyväksi, jokaiselle siemenelle sellaisen kuin sille kuuluu.
Ei kaikkien elollisten ruumis ole samanlainen, vaan ihmisellä on oma ruumiinsa, nelijalkaisilla omansa, linnuilla omansa ja kaloilla omansa.
On taivaallisia ja maallisia ruumiita, mutta taivaallisten loisto on aivan toisenlainen kuin maanpäällisten.
Auringolla on oma loistonsa, kuulla omansa ja tähdillä omansa, ja toinen tähti loistaa toista kirkkaammin.
Mikä järjetön kysymys! Eihän se mitä kylvät tule eläväksi, ellei se ensin kuole. Ja kun kylvät, et kylvä tulevaa kasvia vaan pelkän siemenen, vehnänjyvän tai jonkin muun kasvin siemenen.
Mutta Jumala antaa sille sellaisen varren kuin hän on nähnyt hyväksi, jokaiselle siemenelle sellaisen kuin sille kuuluu.
Ei kaikkien elollisten ruumis ole samanlainen, vaan ihmisellä on oma ruumiinsa, nelijalkaisilla omansa, linnuilla omansa ja kaloilla omansa.
On taivaallisia ja maallisia ruumiita, mutta taivaallisten loisto on aivan toisenlainen kuin maanpäällisten.
Auringolla on oma loistonsa, kuulla omansa ja tähdillä omansa, ja toinen tähti loistaa toista kirkkaammin.
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 15:46
|
Samoin tapahtuu
kuolleiden ylösnousemuksessa. Se, mikä kylvetään katoavana, nousee
katoamattomana.
Mikä kylvetään vähäpätöisenä, nousee kirkkaana. Mikä kylvetään heikkona, nousee täynnä voimaa.
Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen.
Onkin kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento." Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki.
Ensimmäisenä ei siis ole hengellinen vaan ajallinen; vasta sen jälkeen tulee hengellinen.
Mikä kylvetään vähäpätöisenä, nousee kirkkaana. Mikä kylvetään heikkona, nousee täynnä voimaa.
Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen.
Onkin kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento." Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki.
Ensimmäisenä ei siis ole hengellinen vaan ajallinen; vasta sen jälkeen tulee hengellinen.
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 15:47
|
Ensimmäinen
ihminen on maallinen, maasta lähtöisin, toinen ihminen on taivaasta.
Millainen tuo maallinen ihminen oli, sellaisia ovat kaikki maalliset ihmiset, ja millainen tuo taivaallinen ihminen on, sellaisia tulevat olemaan taivaalliset ihmiset.
Ja niin kuin me nyt olemme maallisen ihmisen kaltaisia, niin me tulemme kerran taivaallisen ihmisen kaltaisiksi.
1 Kor 15:35-49
Millainen tuo maallinen ihminen oli, sellaisia ovat kaikki maalliset ihmiset, ja millainen tuo taivaallinen ihminen on, sellaisia tulevat olemaan taivaalliset ihmiset.
Ja niin kuin me nyt olemme maallisen ihmisen kaltaisia, niin me tulemme kerran taivaallisen ihmisen kaltaisiksi.
1 Kor 15:35-49
|
Kirjoittanut: MikkoL,
07.07.2007 15:49
|
Eikö olekin
melkoinen kirja tuo Raamattu
päätän tähän nämä hienäkuun 2007 pohdiskeluni ensimmäisen luomiskertomuksen "luonnontieteellisestä" ja toisen luomiskertomuksen "myyttisestä" kielestä ja sisällöstä.
jätän palstat auki jos haluatte niitä kommentoida ja asiasta vielä keskustella. mielelläni otan myös kritiikkiä vastaan!
päätän tähän nämä hienäkuun 2007 pohdiskeluni ensimmäisen luomiskertomuksen "luonnontieteellisestä" ja toisen luomiskertomuksen "myyttisestä" kielestä ja sisällöstä.
jätän palstat auki jos haluatte niitä kommentoida ja asiasta vielä keskustella. mielelläni otan myös kritiikkiä vastaan!
hei, kuka on kirjoittanut paratiisi kertomuksen?
VastaaPoistaRaamatussa olevan Paratiisikertomuksen kirjoittajana pidetään Viiden Mooseksenkirjan kokoelmiin kuuluvaa tärkeää kirjoittajaa, jolle on annettu työnimi Jahvisti koska hän käyttää Jumalan nimeä JHVH.
PoistaKäsitykseni mukaan Jahvisti on kirjoittanut maailman alkutapahtumista muokaten oma hebrealaisen uskonsa filtterillä sumerilaista Ninhursag ja Enki myyttiä, josta käsin monet Edenin puutarhan ulkonaiset kuvaukset tulevat ymmärrettäviksi, myös "miehen kylkiluu"
Paratiisikertomuksen keskeisin sanoma, Adamin ja Eevan lankeamus ja rangaistus löytyy myös vanhasta sumerilaisesta runoelmasta, mutta ei aivan helposti.
Kyseessä ei ole yksi yhteen kopiointia, vaan voisimme sanoa musiikin termein "Jahvisti kehittää sumerilaista teemaa, kuten Händel kehittää kansanlaulua"
unohdetusta, lähes tuntemattomasta Sumerin myytistä nousee mestariteos, joka on muuttanut ihmiskunnan historian.
siis jahvisti vai mooses?
PoistaKysymyksesi voisi olla myös "Onko Jahvisti Mooses itse?"
PoistaOlen kirjoittanut aiheesta laajemmin blogissani
http://jhluominen.blogspot.com/
Se ehkä antaisi sinulle jotain osviittoja omaan Raamatun tutkimiseesi?
Siunattua pääsiäistä, Kristuksen ylösnousemuksen juhlaa toivottaen
mikko