Jeesus parantaa Simonin anopin ja muita sairaita
Synagogasta he menivät suoraan Simonin ja Andreaksen kotiin. Jaakob ja Johannes olivat mukana. Simonin anoppi makasi kuumeessa, ja hänestä kerrottiin heti Jeesukselle. Jeesus meni hänen luokseen, otti häntä kädestä ja auttoi hänet jalkeille. Kuume lähti naisesta, ja hän alkoi palvella vieraitaan.
Illalla, auringonlaskun jälkeen Jeesuksen luo tuotiin kaikki sairaat ja pahojen henkien vaivaamat. Koko kaupunki oli kerääntynyt oven edustalle. Hän paransi useita erilaisten tautien vaivaamia ja ajoi ulos monia pahoja henkiä. Hän ei antanut henkien puhua, koska ne tunsivat hänet.
Markus 1:29-34
TÄNÄÄN
http://www.rukousystavat.fi/index.php?option=com_k2&view=item&id=7%3Aparantuneet&lang=fi
Huomaamme, että Markus tekee eron sairaiden parantamisen ja pahojen henkien karkottamisen välillä - vaikka ne toki voivat olla yhdessäkin, kuten Pirkko aivan oikein sanoo. Nykyajan ihmiset sanoisivat, että pojassa oli kaatumatauti vaan Jeesus paransi pojan ajamalla hänestä pahantahtoisen hengen.
Jeesus kysyi heiltä: "Mikä väittely täällä on?" Eräs mies väkijoukosta vastasi hänelle: "Opettaja, minä toin poikani sinun luoksesi. Hänessä on mykkä henki. Se ottaa hänet valtaansa missä vain. Se paiskaa hänet maahan, ja hän kuolaa ja kiristelee hampaitaan ja menee aivan jäykäksi. Pyysin, että opetuslapsesi ajaisivat hengen pois, mutta ei heistä ollut siihen."
Silloin Jeesus sanoi heille: "Voi tätä epäuskoista sukupolvea! Kuinka kauan minun on vielä oltava teidän keskuudessanne? Kuinka kauan minun pitää kestää teitä? Tuokaa poika minun luokseni."
He toivat pojan Jeesuksen luo. Jeesuksen nähdessään henki heti kouristi poikaa, ja tämä kaatui, kieriskeli maassa ja kuolasi.
Jeesus kysyi pojan isältä: "Kuinka kauan hänellä on ollut tämä vaiva?" "Pienestä pitäen", vastasi mies. "Henki on monet kerrat kaatanut hänet, jopa tuleen ja veteen, jotta saisi hänet tapetuksi. Sääli meitä ja auta, jos sinä jotakin voit!"
"Jos voit?" vastasi Jeesus. "Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo." Silloin pojan isä heti huusi: "Minä uskon! Auta minua epäuskossani!"
Kun Jeesus näki, että väkeä tuli aina vain lisää, hän käski saastaista henkeä sanoen: "Mykkä ja kuuro henki, minä käsken sinua: lähde pojasta äläkä enää mene häneen!" Henki huusi, kouristi poikaa rajusti ja lähti hänestä. Poika jäi makaamaan elottoman näköisenä, ja monet sanoivatkin: "Nyt hän kuoli."
Mutta Jeesus tarttui häntä kädestä ja auttoi hänet jalkeille, ja hän nousi.
Kun Jeesus sitten oli mennyt sisään ja vain opetuslapset olivat paikalla, nämä kysyivät häneltä: "Miksi me emme kyenneet ajamaan sitä henkeä pojasta?" Hän vastasi: "Tätä lajia ei saa lähtemään muulla kuin rukouksella."
Markus 9:14-29
Entä me?
Pirkko Jalovaara on vain Jeesuksen pikkunen palvelijatar ja hyvä Pirkollekin se aina muistaa! Itsessämme emme voi mitään, vain Jeesuksessa. Mutta hän kiertää maita ja mantuja ja rukoilee kärsivien ihmisten puolesta.
Tämä olisi esikoisten niin hirmu tärkeä huomata - pelkkä saarnaaminen ja Sanan kuuleminen ja henk. koht. kilvoittelu kun ei nimittäin ole täyttä elämää Kristuksessa - vain osa siitä rikkaudesta, joka on tarjolla kun lähdetään liikkeelle Hänen johtamallaan tiellä.
tai kuten Hämeessä sanotaan "jos lähdetään liikkeelle..."
Päivitys Maaliskuun 1, 2013
- MOT-ohjelmassa näytetyssä julistuksessa Jalovaara arvioni mukaan kyseenalaistaa lääkkeet ja hengellistää tavalliset sairaudet. Lisäksi on käynyt ilmi, että toisessa televisio-opetuksessa, jossa kuvituskuvana on käytetty seurakuntamme kirkkoa on manattu ihmisistä "homouden ja skitsofrenian henkeä" ulos, Laajasalo kirjoittaa.
- Tällainen opetus on luterilaisen opin näkökulmasta väärää, ihmisen terveyden näkökulmasta vaarallista, hengellisen vallankäytön näkökulmasta moraalitonta ja luterilaisen kirkon julkikuvan kannalta erittäin vahingollista.
- Pirkko Jalovaara ei voi enää toimia missään vierailevassa julistustehtävässä Kallion seurakunnassa, kirkkoherra tiedottaa.
- Sanan ja rukouksen illoissa käyneet ihmiset ovat tulleet hakemaan apua kirkosta. Ihmisen hädän kuunteleminen, lohdun ja armahduksen tarjoaminen on kirkon tärkein tehtävä. Kallion seurakunnassa tullaan jatkossa erityisesti kiinnittämään huomiota siihen, kuinka tulevaisuudessakin ihmisten hädän kohtaaminen, yhdessä rukoileminen ja Hyvän Jumalan varaan jättäytyminen otetaan tosissaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti