sunnuntai 17. helmikuuta 2013

Belzebub

Ajattelin, että laitetaan vähän valoa alakertaan, jonka väki ei niin valosta tykkää vaan viihtyy pimeydessä.

Alakerran väen nimiä tulee äidinkieleemme monista eri taustoista. (kirjoitan nimet tänne isoilla kirjaimilla muistaaksemme, että kyse on PERSOONALLISESTA PAHASTA, ei vain jostain nimettömistä pahuuden voimista.

Käytämme aivan omia suomalaisia nimiä, kuten Kiusaaja (sanoista kiusata syntiin) tai Paholainen (sanasta paha, pahuus)

Suomalaisten yleisimpien kirosanojen joukossa on vanha balttialainen jumaluus perkele (Eesti, Latvia, Liettua)

Toinen yleinen kirosana - eli tavallisen jätkän joka toinen sana oli kyseessä sitten iloinen tai ikävä asia - Saatana on täyttä hebreaa ja tulee verbistä stn vastustaa.

Mutta Jumala vihastui hänen lähdöstään, ja kun Bileam sitten ratsasti aasillaan kahden palvelijansa saattamana, Herran enkeli asettui hänen tielleen. 4 Ms 22:22

Sotaan hän ei saa tulla meidän mukanamme, ettei hän taistelussa kääntäisi aseitaan meitä vastaan. 1 Sam 29:4

Pane ankara syyttäjä vastustajani kimppuun,
pane armoton mies todistamaan häntä vastaan! Ps 109:6

Miespuolisena henkilönä Saatana esiintyy Raamatussa merkityksessä "Vastustaja" tai "Syyttäjä"

Eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat koolle ja asettuivat Herran eteen. Myös Saatana oli heidän joukossaan. Herra kysyi Saatanalta: "Mistä sinä tulet?" Saatana vastasi: "Olen kuljeksinut pitkin ja poikin maita mantereita." Herra kysyi: "Oletko pannut merkille palvelijani Jobin? Ei ole maan päällä toista hänen kaltaistaan, niin vilpitöntä ja nuhteetonta ja jumalaapelkäävää, ei ketään, joka niin karttaisi kaikkea pahaa." Job 1:6-8

Sitten Herra antoi minun nähdä ylipappi Joosuan, joka seisoi Herran enkelin edessä. Saatana seisoi Joosuan oikealla puolella ja syytti häntä. Mutta Herran enkeli sanoi Saatanalle: "Herra nuhtelee sinua, Saatana  Herra, joka on valinnut Jerusalemin, käskee sinun vaieta! Eikö tämä mies ole tulesta temmattu kekäle?" Joosua seisoi enkelin edessä, likaiset vaatteet päällään. Sak 3:1-3

Muitakin kohtia on Vanhassa testamentissa

Belzebub (tai Beelsebub) on sen verran hankala lausuttava, ettei ole levinnyt yleiseen käyttöön kirosanana suomenkielessä mutta joskus savolaisessa muodossa sen kuulemme, peelsepupi, lähinnä kai humoristisesti sanottuna.

Nimen alussa oleva bel on kanaanilaisten Bal joka tarkoittaa Herra. Esimerkiksi kuningatar Izebel tarkoittaa "Bel on voimani" (suosittu naisen nimi Isabella)

VT:ssä filistealaisten jumaluus Ekronin kaupungista ja tarkoittaa tuossa muodossa "Kärpästen herra". Joku on arvellut että se on ollut ehkä Belzebul, "Korkan paikan Herra", josta on tehty tuollainen vähättelevä muoto. Vaan mene tiedä...

Ahasja putosi Samarian kaupungissa kattohuoneestaan ikkunasäleikön läpi ja loukkaantui pahasti. Hän lähetti silloin miehiä kysymään Ekronin jumalalta Baal-Sebubilta, toipuisiko hän vammastaan. Mutta Herran enkeli sanoi tisbeläiselle Elialle: "Lähde Samarian kuninkaan sananviejiä vastaan ja sano heille: Eikö Israelissa muka ole Jumalaa, kun teidän pitää käydä kuulemassa Ekronin jumalaa Baal- Sebubia? Herra sanoo kuninkaalle näin: 'Vuoteelta, jolle olet asettunut, sinä et enää nouse, sillä sinä olet kuoleman oma.'" Elia lähti matkaan. 2 Kun 1:1-3

(Bibliassa "menkäät ja kysykäät Baalsebubilta, Ekronin jumalalta, jos minä paranen tästä sairaudesta.")

Jeesusta syytettiin, että Hän juuri Belzebubin voimalla ajaa ulos riivaajia:

22. IV. Silloin tuotiin hänen tykönsä pirulta riivattu, sokia ja mykkä; ja hän paransi hänen, niin että sokia ja mykkä sekä puhui että näki.
23. Ja kaikki kansa hämmästyi ja sanoi: olleeko tämä se Davidin poika?
24. Mutta kuin Pharisealaiset sen kuulivat, sanoivat he: ei tämä aja ulos perkeleitä, vaan beelsebubin, perkeleitten päämiehen, kautta.
25. Mutta kuin Jesus tiesi heidän ajatuksensa, sanoi hän heille: jokainen valtakunta, itsiänsä vastaan erinnyt, tulee kylmille, ja jokainen kaupunki taikka huone, itsiänsä vastaan erinnyt, ei seiso.
26. Ja jos saatana ajaa ulos saatanan, niin hän on erinnyt itsiänsä vastaan: kuinka siis hänen valtakuntansa seisois?
27. Ja jos minä beelsebubin kautta ajaisin perkeleitä ulos, kenenkä kautta siis poikanne ajavat niitä ulos? Sentähden pitää heidän oleman teidän tuomarinne.
28. Mutta jos minä ajan ulos perkeleitä Jumalan Hengellä, niin Jumalan valtakunta tuli teidän tykönne.

Keskiajan Euroopassa kehiteltiin Helvetin joukkoja samaan tapaan kuin Taivaan väkeä. Näinhän Belzebubia Uudessa testamentissa kutsutaan perkeleitten päämieheksi.

Martti Lutherin aikainen katolinen Trieren piispa Peter Binsfeld (1540-1598) taisteli ahkerasti noituutta vastaan. Hän kertoo kirjoituksissaan Helvetin johtoportaasta yhdistäen siellä valtaa pitävät seitsemään kuolemansyntiin

Saatana/Lusifer Ylpeys
Mammona Ahneus
Asmodeus Himo
Leviatan Kateus
Belzebub Mässäily
Amon Viha
Belfegor Laiskuus

Belzebub mainitaan usein kristillisyydessä, kun kerrotaan riivatuista ja eksorkismista, pahojen henkien ulosajamisesta.

Itse Belzebub on mukana kuuluisassa nunnien riivauksessa ranskalaisessa luostarissa 1611 (kirjoitan siitä toisen tekstin), joka johti useiden ihmisten elävältä polttamiseen.

Kuuluisaksi tulleessa Amerikan viimeisessä noitaoikeudenkäynnissä Salemissa Belzebub oli myös vauhdikkaasti mukana.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti