Jos sihdataan erilleen Jes 63:1-6 kohdasta meille kristittyinä tuttuja mielikuvia luovia sanoja, löydämme kohdalle Kristukseen liittyvää sisältöä
"puku" ---> Jeesuksen kuvista meille tuttu tuon ajan miehen puku, joka on poikkeuksellisesti valkoinen asettaen Hänet eroon muista ihmisistä kuvassa.
"punertui" ----> kärsivän Jeesuksen valkoisen vaatteen punertanut veri
"Jumalan vihan viinikuurna" ---> vertauskuvallinen ilmaus, joka tuo mieleen ehtoollisviinin. Kärsivä Kristus kokee Jumalan vihan ja näin kantaa meidän rangaistuksemme Jesaja 53 kuvaamalla tavalla.
"kansani lunastamisen vuosi" --> nyt lunastetaan synnin ja kuoleman orjat Jumalan lasten vapauteen
Kun tahdomme tulkita Jes 63 eräänä Vanhan testamentin kuvana Kristuksesta, edellä luetellut sanoille annetut merkitykset tuovat mieleemme Golgatan pyhiä tapahtumia. Ei sinänsä mitään uutta, vaan vielä yhden kuvan profeetoissa, joka kertoo Uuuden testamentin Kristuksesta.
Voimme nyt sihdata tekstistä vain nämä ja tähän käsitykseen liittyvät muut ilmaisut ja jättää sivuun kaikki muu aienisto Jesajan väkevästä näystä. Löydämme näin Jesajan sinfoniasta tutun teeman esimerkiksi näin sanoen:
"Jes. 63 kertoo voittoisasta auttajasta, jonka puku punertui Hänen polkiessaan Jumalan vihan viinikuurnan."
Haamul, Nettiruukun Tiellä Emmaukseen palsta (09.04.2012 00:57)
Jos jätämme mieleemme juurtuneen kristillisen ymmärryksen sihdin pois ja ammennamme Jesajan syvästä kaivosta 63:1-6 tekstin ilman "Kristus filtteriä", näemme, että tässä jykevässä kohdassa on puhe aivan jostain muusta kuin Jumalan Karitsan uhrista ja voitosta synnistä ja kuolemasta.
Ilmestyskirja 19:11-21 valkoinen hevonen ja sen ratsastaja viittaa ilmeisesti Jesajaan
"Hänellä oli pukunaan vereen kastettu
viitta, ja hänen nimensä on Jumalan Sana" (Ilm 19:13).
Kun luemme tuon Ilmestyskirjan jakson kokonaan näemme, että uljas näky valkoisesta
hevosesta ja sen ratsastajasta on uskollinen Jesajan kirjan viimeisen
luvun näylle ja antaa valkoiselle ratsastajalle olennaisesti saman merkityksen kuin Jesaja 63
"Kuka on tuo, joka tulee Edomista,
joka tulee Bosrasta, kirkkaanpunaisessa puvussa,
tuo, joka astuu tietään voimaa uhkuen
komeassa asussaan?" (Jes 63:1)
Mitä sitten?
Erona on se, että kun luemme mielessämme olevan tulkinnan tekstiin (eisegeesis) valikoiden rankasti sen sisältöä ja ymmärtäen sanat oman näkemyksemme pohjalta, päädymme lopulta vain toistamaan hurskaasti sitä, minkä jo tiedämme. "Katso, tässäkin on Kristus!"
Jos sen sijaan pyrimme lukemaan, niinkuin on kirjoitettu pyhissä Kirjoituksissa, ne haastavatkin meitä kysymään, ihmettelemään, etsimään selitystä oudoille kielikuville, hurjille näyille, ja näin opimme tuntemaan Jumalan Sanaa paremmin, löydämme tuoretta mannaa tälle päivälle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti