Heprealaiskirje on Ylimmäispapillinen kirje.
Siinä on useampia viittauksia ylimmäiseen pappiin kuin koko muussa Uudessa Testamentissa yhteensä.
Voimme asettaa sen näin ikäänkuin vastapainoksi evankeliumien ja Apostolien tekojen kertomille Jerusalemin temppelin ylimmäisten pappien sanoista ja teoista.
Heprealaiskirje ilmeisesti olettaa, että lukijat tietävät tarkoin mistä on kyse Mooseksen lain ja säädösten valossa.
Mooseksen kirkkolaki ja kirkkojärjestys, niin sanoakseni.
Kyseessä on todella monipuolinen ja rikas teema, josta varmaan on kirjoitettu monia kirjoja.
Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.
Heb 2:17
Sentähden, pyhät veljet, jotka olette taivaallisesta kutsumuksesta osalliset, kiinnittäkää mielenne meidän tunnustuksemme apostoliin ja ylimmäiseen pappiin, Jeesukseen,
Heb 3:1
Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.
Heb 4:14
Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.
Heb 4:15
Sillä jokainen ylimmäinen pappi, ollen ihmisten joukosta otettu, asetetaan ihmisten puolesta toimittamaan sitä, mikä Jumalalle tulee, uhraamaan lahjoja ja uhreja syntien edestä,
Heb 5:1
Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
Heb 5:5
niinkuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".
Heb 5:6
hän, jota Jumala nimittää "ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan".
Heb 5:10
jonne Jeesus edelläjuoksijana meidän puolestamme on mennyt, tultuaan ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan, iankaikkisesti.
Heb 6:20
Sillä tämä Melkisedek, Saalemin kuningas, Jumalan, Korkeimman, pappi, joka meni Aabrahamia vastaan, hänen palatessaan kuninkaita voittamasta, ja siunasi hänet;
Heb 7:1
jolla ei ole isää, ei äitiä, ei sukua, ei päivien alkua eikä elämän loppua, mutta joka on Jumalan Poikaan verrattava - hän pysyy pappina ainaisesti.
Heb 7:3
Onhan niillä Leevin pojista, jotka saavat pappeuden, käsky lain mukaan ottaa kymmenyksiä kansalta, se on veljiltään, vaikka nämä ovatkin Aabrahamin kupeista lähteneet;
Heb 7:5
Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaanä
Heb 7:11
Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
Heb 7:12
Onhan tunnettua, että meidän Herramme on noussut Juudasta, jonka sukukunnan pappeudesta Mooses ei ole mitään puhunut.
Heb 7:14
Ja tämä käy vielä paljoa selvemmäksi, kun nousee toinen pappi, Melkisedekin kaltainen,
Heb 7:15
Sillä hänestä todistetaan: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".
Heb 7:17
Ja niinkuin tämä ei tapahtunut ilman valan vannomista - nuo taas ovat papeiksi tulleet ilman heistä vannottua valaa,
Heb 7:20
mutta tämä hänestä vannotulla valalla, sen asettamana, joka hänelle sanoi: "Herra on vannonut eikä ole katuva: 'Sinä olet pappi iankaikkisesti'" -
Heb 7:21
Ja noita toisia pappeja on tullut useampia, koska kuolema ei sallinut heidän pysyö;
Heb 7:23
mutta tällä on katoamaton pappeus, sentähden että hän pysyy iankaikkisesti,
Heb 7:24
Senkaltainen ylimmäinen pappi meille sopikin: pyhä, viaton, tahraton, syntisistä erotettu ja taivaita korkeammaksi tullut,
Heb 7:26
jonka ei joka päivä ole tarvis, niinkuin ylimmäisten pappien, ensiksi uhrata omien syntiensä edestä ja sitten kansan; sillä tämän hän teki kerta kaikkiaan, uhratessaan itsensä.
Heb 7:27
Sillä laki asettaa ylimmäisiksi papeiksi ihmisiä, jotka ovat heikkoja, mutta valan sana, joka on myöhäisempi kuin laki, asettaa Pojan, iankaikkisesti täydelliseksi tulleen.
Heb 7:28
Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa,
Heb 8:1
tehdäkseen pappispalvelusta kaikkeinpyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä ihminen.
Heb 8:2
Sillä jokainen ylimmäinen pappi asetetaan uhraamaan lahjoja ja uhreja, jonka tähden on välttämätäntä, että tälläkin on jotakin uhraamista.
Heb 8:3
Jos hän siis olisi maan päällä, ei hän olisikaan pappi, koska jo ovat olemassa ne, jotka lain mukaan esiinkantavat lahjoja,
Heb 8:4
Kun nyt kaikki on näin järjestetty, menevät papit joka aika etumaiseen majaan jumalanpalvelusta toimittamaan,
Heb 9:6
mutta toiseen majaan menee ainoastaan ylimmäinen pappi kerran vuodessa, ei ilman verta, jonka hän uhraa itsensä edestä ja kansan tahattomien syntien edestä.
Heb 9:7
Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa,
Heb 9:11
Eikä hän mennyt uhratakseen itseänsä monta kertaa, niinkuin ylimmäinen pappi joka vuosi menee kaikkeinpyhimpään, vierasta verta mukanaan,
Heb 9:25
Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa;
Heb 10:11
ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija",
Heb 10:21
Sillä niiden eläinten ruumiit, joiden veren ylimmäinen pappi syntien sovitukseksi kantaa kaikkeinpyhimpään, poltetaan ulkopuolella leirin.
Heb 13:11
-----------------------------------------
Varoitan taas sotkemasta puurot ja vellit.
Heprealaiskirje puhuu Jerusalemin temppelistä ja siellä toimineesta ylipapista.
Heprealaiskirje ei puhu kristityistä papeista, joka on aivan eri asia.
Jeesus ei ole "kristitty ylipappi" arkhiereus, kuten joku liperit kaulassa kulkeva rovasti tai Turun tuomiokirkossa hiippaa arvokkaasti kantava arkkipiispa.
Jeesus on juutalainen ylimmäinen pappi, jonka juuret ovat Vanhassa testamentissa.
Jeesus on kristillinen ylimmäinen pappi, jonka juuret ovat taivaassa.
Tämä yhdistelmä on niin väkevä, ettei Heprealaiskirje meinaa saada siitä tarpeeksi sanottua.
Väkevä raamatuissa, tämä Heprealaiskirjeen kirjoittaja. Ehkä hän on se kuuluisa Apollos
"Niin tuli Ephesoon Juudalainen, Apollos nimeltä, Aleksandriasta sukuisin, puhelias mies ja taitava Raamatuissa."
Apt 18:24 KR 1776
Puhelias mies ja taitava Raamatuissa!
Juttutuulella tosiaan...
Mannisen komitea käänsi tuon hieman arvokkaammin
Ja Efesoon saapui eräs juutalainen, nimeltä Apollos, syntyisin Aleksandriasta, puhetaitoinen mies ja väkevä raamatuissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti