perjantai 30. maaliskuuta 2012

Heikki Räisänen Raamatun opettajana

Heikki Räisänen ei lupaa turvatakuita Raamattuun tutustuvalle
Vantaan Lauri haastattelu
kuvat Hans von Schantz,Ami Lindholm

 wikipedia lainaus alkaa:

    Heikki Martti Räisänen (s. 10. joulukuuta 1941 Helsinki) on suomalainen teologian tohtori, joka toimi vuosina 1975–2006 Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan Uuden testamentin eksegetiikan professorina.

    Lisäksi hän on toiminut Suomen Akatemian tutkijaprofessorina 1984–1994 ja akatemiaprofessorina 2001–2006.

    Eläkkeelle siirryttyään Räisänen jatkaa oppiaineensa dosenttina.

    Räisäsen johtama Helsingin yliopiston ja Åbo Akademin eksegeeteistä koostuva tutkimusryhmä on ollut yksi Suomen Akatemian huippuyksiköistä vuosina 1995–2005. Tutkimusprojektin yleisaiheena on varhaisen juutalaisen ja kristillisen ideologian muotoutuminen.

    Räisänen on yksi kansainvälisesti arvostetuimmista suomalaisista Uuden testamentin tutkijoista.

    Hän on toiminut vierailevana tutkijana Harvardissa, Cambridgessä ja Tübingenissä, hän on Edinburghin yliopiston (1990) ja Uppsalan yliopiston (2002) kunniatohtori, hän on saanut Suomen kulttuurirahaston tunnustuspalkinnon 2005 ja Ruotsin tiedeakatemian Gad Rausing -palkinnon 2006, ja hänen omasta tuotannostaan on tehty ainakin kaksi ulkomaista väitöskirjaa.

    Räisäsen laaja-alaiseen tuotantoon kuuluu monografioita ja artikkeleita erityisesti evankeliumitutkimuksen, Paavali-tutkimuksen sekä varhaiskristillisen uskonnon historian alueilla.

    Varsinaisen tieteellisen tuotannon lisäksi Räisänen on kirjoittanut useita raamatuntutkimuksen kysymyksenasetteluja kansantajuisesti esitteleviä teoksia ja osallistunut aktiivisesti aihepiiristä käytävään julkiseen keskusteluun.

    Hän on ansioitunut myös Koraanin kriittisen tutkimuksen pioneerina ja uskontodialogin puolestapuhujana.
lainaus päättyy   wikipedia   


    Professori Räisänen ei ole viihtynyt ainoastaan tutkijankammiossaan ja yliopistojen luentojen parissa, vaan on tahtonut jakaa löytöjään ja näkemyksiään myös suurelle yleisölle.

    Nämä suomenkieliset kirjat ovat varmasti myös hänelle itselleen olleet tien etsimistä, kamppailua pyhän Raamatun äärellä. Opettaessaan oppii...

    Räisänen, Heikki & Vanne, Antti (toim.): Kolme evankelistaa: Matteus – Markus – Luukas. Helsinki: Gaudeamus, 1978 (2. painos 1986).

    Räisänen, Heikki & Saarinen, Esko: Raamattutieto. Helsingissä: Otava, 1978 (6. painos 1997).

    Miten ymmärrän raamattua oikein. Kansialanimeke: Historiallisen ja epähistoriallisen raamatunselityksen vertailua. Helsinki: Kirjapaja, 1981

    Raamattunäkemystä etsimässä. Helsinki: Gaudeamus, 1984

    Räisänen, Heikki: Tuhat ja yksi tulkintaa: Luova näkökulma Raamattuun. Helsinki: Yliopistopaino, 1989

    Uuteen uskoon: Kristinuskon itsekritiikistä uskontojen vuoropuheluun. Helsinki: Kirjapaja, 1993.

    Mitä varhaiset kristityt uskoivat. Helsinki: WSOY, 2011.

    Raamatun tutkimuksen ammattilaisten maailmassa Heikki Räisänen on julkaissut paljon.

    Hänen väitöskirjansa on Mariasta, Jeesuksen äidistä evankeliumeissa
    Die Mutter Jesu im Neuen Testament. (väitösk.). Helsinki: Suomalainen tiedeakatemia, 1969.

    Suuressa maailmassa tämä suomalainen raamatuntutkija tuli tunnetuksi pioneerina tekemästään Koraanin tutkimuksesta, jossa hän selvittelee Jeesus kuvaa islamin pyhässä kirjassa.

    Das koranische Jesusbild: Ein Beitrag zur Theologie des Korans. Helsinki : Missiologian ja ekumeniikan seura, 1971.

    Räisänen on työskennellyt läheisesti E.P. Sanders nimisen tutkijan kanssa, joka toi paljon uutta keskusteluun apostoli Paavalin suhteesta juutalaisuuteen '

    E. P. Sanders, Paul and Palestinian Judaism: A Comparison of Patterns of Religion (Fortress Press, Philadelphia, 1977)

    Samaan aikaan Tukholman piispa ja Raamatun tutkija Krister Stendahl julkaisi aiheesta kirjan
    Stendahl, Krister. Paul Among Jews and Gentiles and Other Essays. (Augsburg Fortress, 1977)

    Tämä aihe liittyy Räisäsen merkittävään Paavalin tutkimukseen
    Paul and the Law. Tübingen: Mohr, 1983 (2. p. 1987)

    Uransa alusta alkaen Heikki Räisänen on ollut kiinnostunut Kirjojen uskonnoista ja tutkinut, kuten sanottu, alan pioneerina koko maailmassa Koraanissa olevaa kuvaa Jeesuksesta.

    Uskontojen kohtaamisen aihe on kiinnostanut häntä myös Uuden testamentin kannalta - onhan siellä ratkaisevan tärkeä juuri juutalaisuuden, orastavan kristinuskon ja kreikkalaisen sivilisaation kohtaaminen.

    Teemasta Räisänen julkaisi esimerkiksi

    Marcion, Muhammad and the Mahatma: Exegetical Perspectives on the Encounter of Cultures and Faiths. London: SCM Press, 1997

    Samoin Raamattu ja siihen uskovat ovat tarkastelussa
    Räisänen, Heikki &al.: Reading the Bible in the global village. Atlanta, GA: Society of Biblical Literature, 2000.


    Itse pidän olennaisena kysymystä teologian ja uskontotieteen suhteesta.

    Muistan opiskeluajaltani, kuinka professori Räisänen haki avoimeksi tullutta uskontotieteen professorin virkaa.

    Hänen tutkimuksiaan voidaankin monelta osin pitää pikemmin Raamatun uskontotieteellisenä tutkimuksena kuin teologiana.

    Tämän hän on itsekin todennut, mutta toki pureutuu Uuden testamentin teologisiin tutkielmiin eksegetiikan menetelmin.

    Tämän tärkeän ongelmavyyhden parissa on syntynyt kirja, jossa Räisänen asettaa kyseenalaiseksi ylipäätään yhtenäisen UT teologian kuvaamisen.

    Vaihtoehdoksi hän tarjoaa uskontotieteen näkökulmia.

    Neutestamentliche Theologie? Eine religionswissenschaftliche Alternative. Stuttgart: Verlag Katholisches Bibelwerk, 2000.


    Kansantajuinen Rosoinen Raamattu. Helsinki: WSOY, 2006.

    on samaa Raamatun tekstien hyvin tarkkaa, suorastaan mikroskooppista, tutkimusta.

    Räisänen korostaa sitä, että Raamattu on täynnä virheitä ja ristiriitoja eikä sisällä yhtenäistä kirkasta, selkeää kristillistä oppia tai näkemystä Kristuksesta.  Sitä tulee tutkia sellaisena kuin se on.


    Näin tulemme tähän päivään.

    Uskontotieteen menetelmiä eksegetiikkaan soveltaen Räisänen koettaa kuvata varhaisinta kristillistä yhteisöä ja kuinka usko Kristukseen muotoutuu aivan alkuvuosikymmeninä.

    The Rise of Christian Beliefs: The Thought World of Early Christians. Fortress Press, 2009

    Tämän teoksen sisällön hän on julkaissut suomeksi kansantajuisena tutkielmana
    Mitä varhaiset kristityt uskoivat. Helsinki: WSOY, 2011

2 kommenttia:

  1. Itselleni Räisänen jäi opiskeluajalta mieleen opettajana, joka pyrki vaikuttamaan ensimmäisten vuosien opiskelijoihin ja kärjistämään keskusteluja. Aluksi Räisänen salli keskustelut luennoillaan.

    VastaaPoista
  2. Professori Räisäsen opiskelijoilla on varmaan erilaisia muistikuvia ja näkemyksiä hänen suhtautumisestaan meihin. Poleeminen toki, mutta muistan itse yllättyneeni, kuinka vakavasti hän otti kommenttini eikä ylimielisesti paljon minua oppineempana pyyhkäissyt niitä naureskellen sivuun.

    VastaaPoista