lauantai 24. maaliskuuta 2012

Jeesus ja Paavali




Uuden testamentin tutkimus on valtava alue, jota alan ammattilaisetkaan tuskin hallitsevat. Kirjoja ilmestyy jatkuvasti vilkkaasti ja erilaisia koulukuntia nousee ja vaipuu taas ajan aaltoihin.

Erittäin mielenkiintoinen myös maallikoille on saada seurata tätä tutkimusalaa ja nyt on kaksi korkeatasoista kirjaa luettavissa.

suosittelen molempiin, professori Heikin ja dosentti Timon kirjaan tutustumista.

Tahtoisin antaa tässä yhden näkökulman, josta voi olla apua Uuden testamentin henkilökohtaisissa opiskeluissa.
 

Uuden testamentin tieteellisen tutkimuksen tärkeä aihe on Jeesus Nasaretilaisen ja apostoli Paavalin välinen suhde.

Saatamme kuulla sanottavan "Paavali ei koskaan tavannut Jeesusta"

Kun tuon lauseen kohtaamme, on syytä pysäyttää ravurimme eikä antaa asian livahtaa ohi "joo".

Tässä näet on avain, joka auttaa meitä erottamaan uskontieteellisen ja teologisen Uuden testamentin tutkimuksen toisistaan.

Tämä asia vaikuttaa ratkaisevasti, miten näemme Jeesuksen ja Paavalin suhteen ja näin on perustava asia uskomme rakenteissa.
 

Väite "Paavali ei koskaan tavannut Jeesusta" ei näet pidä paikkaansa.

Voi olla, ettei Saulus Tarsolainen koskaan nähnyt Jeesus Nasaretilaista ennen kuin tämä surmattiin. Saattoi niihin aikoihin olla vielä Tarsossa.

Näin uskontotiede omien asettamiensa rajojen puittessa päätyy siihen, että Paavali ei koskaan tavannut Jeesusta.

Koska Paavali tapasi kuolleen miehen.
 

Uuden testamentin teologinen tutkimus ei kunnioita uskontotieteen tapaan inhimillisen tieteen rajoja.

Siksi teologiaa koetetaan sysätä pois yliopistoista ja puhtaasta akatemisesta maailmasta epätieteellisenä sössönä.

Helsingin yliopiston teologisen tiedekunankin Raamatun opetus on paljolti uskontotiedettä.

Toimitaan tieteen rajoissa.

Kuollut mies ei selittele ajatuksiaan eikä puuhaile muutakaan.

Kyse on jostain Paavalin hallusinaatioista ja hölinöistä. Ei todellisuudesta.
 

Tässä annamme teologeina tieteelle kenkää ja otamme epätieteellisen leiman.

Kokeellisesti ei voida todentaa, kuinka Kristuksen kävi, koska kyseessä on ainutlaatuinen tapahtuma.

Neitseestäsyntymistäkään ei voi kokeellisesti todentaa, ja se on tieteellinen mahdottomuus.

Molemmissa tapauksissa tieteen näkökulmasta on erittäin todennäköistä, että Maria ei ollut neitsyt ja että Jeesus mätäni hautaansa.

Eihän sitä voi todistaa, mutta todennäköistä se on että ei tämmösiä tapahdu!

 

Pane tämä merkille, kun tutustut UT tutkimukseen ja sitä harrastat - kovin sydämestäni suosittelen sekä uskontotieteen näkemysten että teologisten asioiden opiskelua.

Näin tulee Raamattu tutuksi ja sen kanssa Herra Jeesus Kristus itse.

Pane mitä merkille?

sanooko kirjoittaja sanoin tai epäsuorasti viitaten "Paavali ei tavannut Jeesusta"?

jos sanoo, olet inhimillisen tieteen parissa.

jos sen sijaan sanoo, Paavali kohtasi kuolleena pitämänsä miehen Damaskon tiellä ja sai tältä henkilökohtaisesti pitkän koulutuksen...

olet Uuden testamentin teologian parissa...
 
 

Synoptikkojen Jeesus ja Hänen seuraajansa ovat Uuden testamentin ihanaa sisältöä, neljä evankeliumia.

Uuden testamentin toinen pääosa muodostuu Apostolien teoista ja varhaisen kirkon säilyttämistä kirjeistä.

Kolmas on Ilmestyskirja.

Uuden testamentin kirjeiden ytimessä on apostoli Paavalin saama sanoma, jota hän ahkerasti saattoi tiedoksi kaikille, juutalaisille ensin ja sitten kreikkalaisille ja muille pakanoille.

Jumalan armo oli hänen kanssaan.

Jumalan armo olkoon kaikkien meidän kanssamme 
Aamen 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti