Matkalaulu.
Kuin Siionin vuori
on Herraan luottava kansa,
se ei horju
vaan kestää iäti.
Niin kuin vuoret ympäröivät Jerusalemia,
niin suojaa Herra kansaansa
nyt ja aina.
Siksi ei vääryyden valtikka pysy oikeamielisten maassa eikä vanhurskas joudu tarttumaan vääryyden töihin.
Herra, palkitse hyvät hyvällä,
oikeamieliset oikeudella.
Herra, tuhoa ne, jotka eksyvät kierouden poluille. Hävitä vääryydentekijät!
Rauha ja menestys Israelille!
Pyhiinvaeltajan ajatukset ovat Jerusalemissa.
Seudun luonnosta nousee mieleensä kaksi kuvaa:
Siionin vuori on vakaa, luja, tukeva maaperä, jonka päälle Jerusalem on rakennettu
hengellisesti tämä merkitsee hänelle (ja meille), että "kuin Siionin vuori on Herraan luottava kansa"
Jumalan omilla on - toisin kuin jumalattomilla - elämän vakaa perustus, horjumaton, ikuinen.
---
ja todella, joka suunnalta vuoret ympäröivät Jerusalemia sitä suojaten.
hengellisesti tämä merkitsee hänelle (ja meille) että "niin kuin vuoret ympäröivät Jerusalemia niin Herra ympäröi kansaansa"
sellainen vuorenvarma turvallisuus - nyt ja aina!
Psalmin mietteet kulkevat sitten vääryyteen ja oikeudenmukaisuuteen
koska Herra ympäröi kansaansa kuin vuoret Jerusalemia, ei vääryyden valtikka siellä pysy.
vääryydellä valtaa käyttävä, hallitsijan valtikkaa heiluttava, ei pysy Jerusalemissa eikä Herran kansan keskuudessa.
ei myöskään vanhurskas, oikeamielinen, joudu vääryyden töihin.
...
ajatus on tässä hieman koukeroinen enkä ehkä sitä kunnolla tavoita.
seuraavaksi pyhiinvaeltaja aivan huudahtaa Jumalalle
"Herra, palkitse hyvät hyvällä,
oikeamieliset oikeudella."
"Herra, tuhoa ne, jotka eksyvät kierouden poluille. Hävitä vääryydentekijät!"
hän pyytää, että Jumala olisi oikeudenmukainen tuomari, joka palkitsee hyvät hyvällä ja tuhoaa kierouden poluille eksyneet vääryydentekijät.
....
tässä kohdassa on ihmisen oikeudenmukaisuuden taju selkeästi esillä. Näin toimisi vanhurskas Jumala. Hyviä siunaten ja pahat tuhoten.
...
vaan toisenlaiseksi sitten osoittautui Jumalan vanhurskaus - hän tuhosi hyvän, oikeudenmukaisen, viattoman ja valmisti siten pahoille ja vääryyden teille eksyneille pelastuksen.
outoa tämä tällainen Jumalan vanhurskaus, jonka näemme Jeesuksen kohdalla - ja omalla kohdallamme.
Psalmi päättyy taas toivotukseen, kansallismieliseen ja sydämestä lähtevään
Rauha ja menestys Israelille!
katsotaas, miten me suomalaiset toivotamme omalle kansallemme rauhaa ja menestystä
Siniristilippumme, sulle
käsin vannomme, sydämin:
Sinun puolestas elää ja kuolla
on halumme korkehin.
Kuin taivas ja hanki Suomen
on värisi puhtahat,
sinä hulmullas mielemme nostat
ja kotimme korotat.
Isät, veljet verellään vihki
sinut viiriksi vapaan maan.
Ilomiellä sun jäljessäs' käymme
teit' isäin astumaan.
Sun on kunnias kunniamme,
sinun voimasi voimamme on.
Sinun kanssasi onnemme jaamme
ja iskut kohtalon.
Siniristilippumme, sulle
valan vannomme kallihin:
sinun puolestas elää ja kuolla
on halumme korkehin
sanat V.A. Koskenniemi
sävel Yrjö Kilpinen
panemme merkille, että apostoli Paavali ottaa Galatalaiskirjeen loppuun sanat miltei Psalmista 125
Katsokaa, miten suurin kirjaimin minä nyt omakätisesti kirjoitan teille!
Ne, jotka tahtovat saavuttaa arvonantoa ihmisten keskuudessa, yrittävät pakottaa teidät ympärileikkaukseen vain siksi, ettei heitä vainottaisi Kristuksen ristin tähden.
Eiväthän ympärileikkauksen kannattajat itsekään noudata lakia, vaan he tahtovat saada teidät ympärileikatuiksi voidakseen kerskailla siitä, mitä teille on tehty.
Minä taas en ikinä tahdo kerskailla mistään muusta kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä. Siinä on maailma minulle ristiinnaulittu ja minä maailmalle.
On samantekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ympärileikkaamaton. Tärkeää on, että hänet on luotu uudeksi.
Tulkoon rauha ja laupeus niiden osaksi, jotka vaeltavat tämän ohjeen mukaan, koko Jumalan Israelin osaksi!
Galö 6:11-16 KR 1992
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti