keskiviikko 15. toukokuuta 2013

Parakletos παράκλητος - Puolustaja

Parakletos παράκλητος

Tavallinen käytäntö:
Heti kun alustaja mainitsee jonkin Raamatun asian, lukijan mieleen tulvii monenlaisia aiheeseen liittyviä hyviä asioita, joista on tärkeä sanoa sanottavansa. Esimerkiksi tässä tapauksessa, kun alustaja kirjoittaa väkevän sanan "Puolustaja" mieleen tulvii paljon tärkeää asiaa Pyhästä Hengestä.


Raamatun kirjan tutkiminen:
Sen sijaan, että noudatamme tavallista käytäntöä, joka on eräänlaista sekameteli soppaa ja korostaa oikeaa oppia, on hyvä harjoitella tarkkuutta ja tutkia, mitä tietty Raamatun kirja sanoo asiasta.

Tätä yritämme ja nyt se ei ole kovin vaikeaa, sillä
- koko Raamatussa sana "puolustaja" esiintyy vain viisi kertaa
- Puolustaja - Pyhä Henki esiintyy koko Raamatussa ainoastaan Johanneksen evankeliumissa.

Tarkoituksena on siis tässä yhdessä tutkia, mitä Johanneksen evankeliumissa sanotaan aiheesta Puolustaja.

Rukoilemme taas yhdessä hyvää johdatusta ja Kristuksen läsnäoloa Raamatun tutkimiseemme, että saisimme löytää ravitsevaa rukiista Sanaa uskomme vahvistukseksi ja käsitystemme syvenemiseksi.

Amen

Virsi 315
1.
Valvoa mun, Jeesus, anna
aina ristis juurella
ja niin joka päivä kuolla
synneistäni kaikista.
Suo myös kuolla maailmasta,
kuolla itsestänikin,
että kaiken elämäni
sinulle vain eläisin.

2.
Auta, että ristin tiellä
kuljen askeleissasi.
Eksymästä, horjumasta
estä, Jeesus, jalkani.
Uskoa ja rakkautta,
toivoani lisää myös.
Anna voimaa kilvoitukseen,
täytä alkamasi työs.

3.
Rauhan virran anna vuotaa
sydämeeni kaipaavaan.
Kasvojesi pyhä kuva
paina sieluun loistamaan.
Ääretöntä rakkautta
mihin voisin verrata?
Syvä on se niin kuin meri,
väkevä kuin kuolema.

4.
Ristissäsi, haavoissasi
armon löydän ikuisen.
Kaikki muu on turhaa aivan,
kun vain niitä katselen.
Rakas Jeesus, haavoihisi
minut kätke kokonaan,
kätke siksi, kunnes noudat
minut taivaan kunniaan.

Onnia Hellén 1894 
Virsikirjaan 1938 
Uud. Niilo Rauhala 1976

Taustatietoa virrestä:
Virren kirjoittaja Onnia Hellén (1862-1948) oli Kuoreveden kanttorin Samuli Hellénin kahdesta tyttärestä nuorempi. Runoilijana tunnetumpi oli hänen sisarensa, opettaja Immi Hellén, ensimmäisiä lapsille kirjoittaneita suomenkielisiä runoilijoita, jonka useat lauluiksi sävelletyt runot elävät yhä (”Maan korvessa kulkevi lapsosen tie”, ”Mä olen niin pienoinen”, ”Jäi toiset aamulla nukkumaan”, ”Kello löi jo viisi”). Virsikirjaan ei hänen runsaasta tuotannostaan ole tullut yhtäkään runoa. Sairaanhoitaja Onnia Hellén sepitti runoja harvakseltaan; hänen teksteistään on tämä yksi saanut sijansa virsikirjassa.

Onnia Hellénin runo Rukoukseni ilmestyi 1894 vapaakirkollisessa Suomen Viikkolehdessä. Se alkoi alun perin näin: ”Rakas Jeesus, suo mun olla / Sinun ristis juurella, / Siellä joka päivä kuolla / Synneistäni todella. / Suo mun kuolla maailmasta, / Itsestäni kokonaan, / Että elämäni kaiken / Eläisin ma Sulle vaan.” Seuraavana vuonna runo Hjalmar Braxénin säveltämänä liitettiin laulukirjaan Harpunsäveliä. Siitä se tuli muihin laulukirjoihin, joista yksi oli Hengellisiä lauluja ja virsiä. Virsikirjaan Hellénin laulu tuli muokattuna 1938. Silloin se sai sävelmäkseen pohjoissavolaisen koraalitoisinnon, jota voi pitää yhtenä virsikirjamme kauneimmista.

Virressä Valvoa mun, Jeesus, anna ”soi vanhan kirkkovirren syvä pohjasävy” (Aarni Voipio). Sen sisältö liittyy vanhaan virsiperinteeseen, ja sen opetukset nousevat suoraan Raamatusta. Virsi johdattaa veisaajansa ristin salaisuuden ääreen. ”Ristissäsi, haavoissasi / armon löydän ikuisen. / Kaikki muu on turhaa aivan, / kun vain niitä katselen.”

Tauno Väinölä

Sana Puolustaja Raamatussa 
Tässä ovat kaikki löytämäni Raamatun kohdat, jossa mainitaan Puolustaja

Psa 68:5 (68:6) Hän on orpojen isä ja leskien puolustaja, Jumala pyhässä asunnossansa,

Joh 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Joh 15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

Joh 16:7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.

1 Joh 2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.

Näemme, että Psalmissa Isä Jumala on Puolustaja ja Ensimmäisessä Johanneksen kirjeessä Jeesus Kristus itse on Puolustaja.

Puolustaja Pyhä Henki esiintyy ainoastaan kolmessa kohdassa Johanneksen evankeliumia luvuissa 14, 15 ja 16


PUOLUSTAJA
Kysymykseni on niille, jotka haluavat liittyä keskusteluun Raamatusta:

Mitä eri tehtäviä Jeesus antaa Johanneksen evankeliumin mukaan Puolustajalle?

(Pyhästä Hengestä Johanneksen evankeliumi puhuu paljon enemmän. Nyt on tarkoitus keskittyä nimenomaan tähän yhteen teemaan - Puolustaja)

... keskustelua ....

Ainoat kohdat Raamatussa, jossa on ilmaus Puolustaja tarkoittamassa Pyhää Henkeä ovat kolme jaetta Johanneksen evankeliumissa.

Pyhän Hengen toiminnasta Jeesus siellä sanoo näin

Puolustaja

1. Opettaa teille kaikki

2. Muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
Joh 14:26

3. Todistaa minusta Joh 15:26

Mikä se tällainen Puolustaja on, muisti apu?

Joka opettaa, muistuttaa Herramme sanoista ja todistaa Jeesuksesta?

Mitä kaikella tällä on tekemistä puolustamisen kanssa?

... keskustelua ....

päivitys: keskustelijat huomasivat, että listastani puuttuu tärkeä kohta Johanneksen evankeliumista
katso blogia versio 2.0

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti