tiistai 1. syyskuuta 2009

Maailman ikä

tällainen kirjoitus tulee esikoislestadiolaisten omalta keskusteluforumilta.

kirjoittaja on varmaankin vakaa kristitty, joka tahtoo pitää Raamattua kunniassa.

ja kuitenkin tässä "kotijoukkojen" viestissä on wiekkaan wihollisen valehtelun tuntomerkit, eivätkä hänen juonensa ole meille tuntemattomat.

Luominen "tapahtui 5642 eks. LXX= Septuagintasta.

MT. lähteen mukaan 4076. vuotta eks.

kuitenkin radiohiilitutkimukset tähdentävät LXX. eli septuaginta on vanhin VT käännös.

5642+2009=7651."



tuntomerkit?

tarkkoja lukuja, autaasti sekaisin totta ja täyttä potaskaa, hämmentäviä hienoja käsitteitä kiillottamassa pakettia.

ja vetoaa hurskaasti tähän "näinhän olemme aina uskoneet, että Jumalan Sana on totta."

kristityn paras suoja tällaisiä pahan palavia nuolia vastaan on rakkaus totuuteen!

se on lahja, jonka Jumala mielellään antaa Jeesuksen omille, jos he vain tahtoisivat ottaa sen vastaan.

ei kaiken totuuden tietäminen.

vaan rakkaus totuuteen.


5642 eks.
tarkoittanee eKr. ennen Kristusta

LXX= Septuagintasta.

Rooman ajan numerot
L 50
X 10
X 10

70 Tämä luku tarkoittaa kertomusta, jonka mukaan Jumalan Henki innoitti 70 juutalaista Kirjoitusten ja kielten tuntijaa, jotka laativat hellenistisellä ajalla heprelaisesta Raamatusta kreikannoksen. (siis VT kreikaksi)


"MT. lähteen mukaan 4076. vuotta eks."

MT. on Masoreettinen teksti. Juutalaisten hyväksymä hepreankielinen käsikirjoitusperinne, johon myös meidän Kirkkoraamattumme VT perustuu.

LXX ja MT välillä on eroja, kuten näemme näistä Mookseksen kirjojen sisältämien sukutaulujen vuosiluvuista.

"kuitenkin radiohiilitutkimukset tähdentävät LXX. eli septuaginta on vanhin VT käännös."

Radiohiili-ajoituksella ei ole mitään tekemistä LXX ajoituksen kanssa. Septuaginta todella on vanhin tunnettu koko Vanhan testamentin käännös hepreasta.

Aramealaisten käännösten tutkimus ja ajoittaminen on vaikeaa, niissä lienee LXX vanhempiakin, mutta ei koko VT.


haluan alleviivata, että uskon tuon viestin kirjoittajan olevan luotettavan, vakaan kristityn joka sydämestään tahtoo vain hyvää kaikille.

ei missään tapauksessa olla wiekkaan riettaan työkaluna.

muistetaan Pietaria, jonka Jeesus oli erityisesti valinnut apostolisen kirkon perustaksi.

hänenkin kauttaan wiekas puhui, kun hyvää tarkoittava Pietari alkoi estellä Mestarin matkaa Jerusalemiin ja varmaan kuolemaan.

siis kyse ei ole nyt viestin kirjoittajan henkilöstä, joka on arvokas ihminen ja elävä kristitty jos oikein hänen viestejään luen, vaan kyse on tämän viestin sisällöstä.

Maailman ikä on toki mielenkiintoinen asia, jota on mietitty siitä alkaen, kun ihminen on maailman menoa miettinyt.

En rupea tässä kertomaan, miten Intiassa, Kiinassa tai Mayojen parissa keski-Amerikassa maailman ikää on mietitty.

Kristillisessä Euroopassa ei vielä Uuden ajan alussa ollut mitään menetelmiä mitata esimerkiksi kallioiden tai vuorten ikää.

Oli vain yksi kirja, joka puhui tavattoman vanhoista asioista - pyhä Raamattu.

Sen ajan huipputiedemiehet tekivät parhaansa, jotta voisivat rakentaa tämän ikivanhan kirjan avulla jonkinlaisen maailmanhistorian ajoitetun rungon.


tulos ei tosiaankaan ollut hullumpi.

Vanha testamentti kertoo Jumalan luoneen maailman kuudessa päivässä ja seitsemäntenä Hän lepäsi.

Itään istutettiin Edenin puutarha, johon ensimmäinen mies, Adam (heprean sanasta adamah, punertava maa).

Miehen seuraksi tehtiin hänen kylkiluustaan "miehetär", Eeva (heprean Havva, elämä)

Nämä saivat esikoispojan ja antoivat tälle nimeksi Kain. Seuraavaksi syntyi Kainille veli, Aabel.

Ja näin Mooseksen kirjat ja Vanhan testamentin historiakirjat alkavat seurata ihmisten historiaa sukupolvesta toiseen, Aadamista Nooaan, Nooasta Abrahamiin, Abrahamista Daavidiin jne.

Uusi testamentti alkaa Jeesuksen Kristuksen sukutaululla Matteuksen evankeliumin alussa Adamista Jeesukseen.

Joten mikään sivuasia tämä ei suinkaan ole.



Akateemisen arvonsa ja uransa puolesta Irlannin arkkipiispa James Ussher (1581–1656) vastaa oman aikamme arvostetuimpia tiedemiehiä.

Uuden ajan alku tosin oli vielä esitieteellistä aikaa, jolloin ihmiskunta ei ollut kehittänyt kriittistä tieteellistä metodia.

Arkkipiispa laski Raamatun sukutauluja hyvin huolellisti ja asetti ne tunnetun historian puitteisiin siltä osin kuin mahdollista.

Vanhemmilta osin hän ratkaisi omalla tavallaan aukkoja ja puutteita sukutauluissa.

Näin hän päätyi lopputulokseen, että tämän vanhan kirjan antamien tietojen ja hänen laskelmiensa perusteella maailma on luotu lokakuun 23. vastaisena yönä vuonna 4004 ennen Kristusta.

23.10. 4004 eKr.



Tämän varsin tarkan tuloksen ja kaikki tästä alkavat Raamatun tapahtumien ja Kreikan, Persian ja Rooman historian tapahtumien ajoittamisensa arvon arkkipiispamme julkaisi latinankielisessä kirjassa vuonna 1650

Annales veteris testamenti, a prima mundi origine deducti.

("Vanhan testamentin annaalit, ensimmäisestä luomisesta lähtien laskettuna")


Tämä kirja on hämmästyttävän merkittävä monille kristityille, jotka eivät ehkä itse ole ikinä kuulleetkaan arkkipiispa James Ussherista tai näistä annaaleista 1650-luvun Irlannista.

He ovat valmiit heittämään kaiken tuon jälkeen tehdyn maailman iän tutkimuksen roskakoriin ja pitäytyvät tässä kunnioitettavassa 1600-luvun tieteen saavutuksessa.

Jospa he tekisivät samoin muunkin tieteen suhteen. Tuohon aikaan lääkärit eivät tienneet verenkierrosta mitään, hammaslääkärit eivät tunteneet käsitettä puudutus, eikä ihmiskunnalla ollut harmainta aavistusta siitä, mitä on sähkö.

Mutta luottamus Ussheriin on valtaisa ja Suomesta ja eri puolilta maailmaa myös esikoislestadiolaisille kristityille syötetään Ussherin ajoitusta ainoana totuutena.

Jos elämme nyt vuotta 2009 niin tuon Raamattuun perustuvan ajoituksen mukaan Jumalan luoma maailma on noin 6000 vuotta vanha.


tuolla Suomi24 keskusteluissa nostettiin vakaiden kristittyjen taholta taas esille tämä asia, annettiin hieman toisenlaisia lukemia, mutta samassa tuntumassa.

mistä syystä heränneen kansan pariin on uponnut niin syvälle tämä James Ussherin ajoitus, että se on totta kuin vesi, sanoipa jumalaton tiede mitä tahansa?

ollaan hirmu kriittisiä C-14 ajoitusta kohtaan, mutta monella kreationistilla on hyvin hutera käsitys Raamatun sukutauluista ja niiden ajoitusesta, vanhoista kuukausista ja vuosista, jotka olivat ihan erinäköisiä kuin oma gregoriaaninen tai juliaaninen kalenterimme.

siis täysi sokea piste Raamatun tuntemuksessa

ja mahdoton hinku kaataa tieteellinen työskentely asioiden ajoittamiseksi.


eräs syy on mielestäni tämä:

1800-luvun keskivertaisen suomalaisissa kodeissa kirjat olivat vielä suhteellisen harvinaisia.

Siellä oli ilmeisesti kolme tärkeää kirjaa, ja sitten heränneissä kodeissa muutakin.

Raamattu, virsikirja ja almanakka.

Ei ollut telkkaria tai radiota tai kirjastoja, joissa käydä tietoa hakemassa.

Käsitys maailmasta kotikylän ulkopuolella oli monella melko hatara, Juhani Aho kertoo mainiosti novellissaan "Rautatie" tunnelmista vielä vuosisadan vaihteessa...


Raamattu itse sanoo Ilmestyskirjassa vakavasti, että emme lisäisi tai poistaisi siitä mitään.

Itse tekstiä ei ole muutettu, mutta 1800-luvun Raamatuissa oli usein mukana lukijoiden apuna Lutherin tai Agricolan tai jonkun muun johdantoja eri kirjoihin sekä Ussherin maailman kronologia.

Samoin myös Yhdysvalloissa ja Euroopassa etenkin englantilaisen Raamatun painamisen ja levittämisen myötä.

Nämä "lisäykset" saivat kansan mielessä toki Jumalan Sanan totuuden arvon.

Tuo ajoitus oli myös yleisesti vallalla 1800-luvun alkuvuosikymmenten yliopistoissa Oxfordista Uppsalaan.

Se oli paras mitä tunnettiin.


Vaan sitten alkoi tulla luonnontutkimuksen puolelta iskuja toisensa jälkeen.

Erityisesti geologisen tieteen synty merkitsi hurjaa haastetta Raamatun perusteella lasketulle aikataululle.

Vasta Charles Darwinin valtava työ luonnon kehityksen myötä sysäsi sivuun kirkoista ja yliopistoista siellä käydyn sodan uuden geologisen tieteen ja niiden välillä, joiden mielestä maankuoren pinnanmuodostuksen taustalla on sarja suuria vedenpaisumuksia, jättimäisiä tulvia.

Jos näin tuon ajan yliopistoissa, niin kansan parissa tietoisuus näistä keskusteluista oli vähäistä ja ymmärtämys varsin vajavaista koska asiallista tietoa ei ollut tarjolla.


Emmekö voisi tässä nähdä tiettyä kasvua.

Esitieteellisellä ajalla ihminen vain aavisteli jotain maailman iästä, ei sitä pystynyt oikein mittaamaan.

Raamatun avulla saatiin Uuden ajan alussa melko hyvä ja tarkka aikataulu ihmiskunnan kulttuurihistorian suurista vuosituhansista, jotka tosiaan alkavat siinä 4000 eKr.

Jos kerran maailma luotiin alle viikossa meidän ajanlaskumme mukaan auringon laskun ja nousun rytmissä, niin tuohon tuntumaan sitten arvioitiin koko maailman ikä.

Mutta olemme varttuneet tiedossa ja taidossa ja meillä on nyt uusia menetelmiä, joita Jumalan antamaa järkeä käyttäen voimme soveltaa Jumalan luomakunnan avoimen kirjan lukemiseen.

Miksi korottaa arkkipiispa James Ussher kaiken ihmiskunnan tieteen ja tutkimuksen yläpuolelle?

Ihminen hänkin on.



Sanooko Raamattu siis, että maailma on luotu noin 4000 vuotta ennen Kristuksen syntymää?

Ainakin arkkipiispa James Ussherin laskelmien mukaan näin on.


Onko maailma luotu noin 4000 vuotta ennen Kristuksen syntymää?

Ei.


rakkaus totuuteen!



1. Mooseksen kirja kertoo seuraavaa sen jälkeen kun ensimmäinen vaimosta syntynyt, Kain, on tappanut toisen vaimosta syntyneen, Abelin.

"Kain yhtyi vaimoonsa, ja tämä tuli raskaaksi ja synnytti Henokin.

Kain oli ensimmäinen, joka perusti kaupungin, ja hän antoi sille nimen poikansa Henokin mukaan."


---
Aivan paratiisin tuntumaan ajoittuva luku 1 Ms 4 kertoo, että Kain perusti kaupungin nimeltä "Henok".

ketähän siellä kaupungissa asui?


Siellä Nodin maassa Kain asui, Eedenistä itään.

Pojalleen...

"Henokille syntyi Irad,
Iradille syntyi Mehujael,
Mehujaelille syntyi Metusael,
ja Metusaelille syntyi Lemek.

Lemek otti itselleen kaksi vaimoa; toisen nimi oli Ada ja toisen Silla.

Ada synnytti Jabalin, josta tuli teltoissa asuvien paimentolaisten kantaisä.

Jabalin veli oli nimeltään Jubal, ja hänestä tuli ensimmäinen harpun- ja huilunsoittaja.

Myös Silla synnytti pojan, Tubal-Kainin, sepän, joka aloitti pronssin ja raudan takomisen.

Tubal- Kainilla oli sisar, jonka nimi oli Naama.

1 Ms 4:18-19


mites tuo pronssin ja raudan taonta - kunnes jää kivikausi, kulloin niitä ei lainkaan tunneta?


Raamatun tutkimus on kiehtovaa mutta se ei ole ihan yksinkertaista.

onhan kyseessä Jumalan Sana.



opimme Mooseksen kirjasta, että herra Lemek oli kova poitsu:


"Lemek sanoi vaimoilleen:

-- Ada ja Silla, kuulkaa minua,
te Lemekin vaimot, ottakaa korviinne minun sanani!
Jo yhdestä haavasta minä tapan miehen,
jo yhdestä naarmusta nuorukaisen.

Jos Kainin puolesta kostetaan seitsemästi, niin Lemekin puolesta seitsemänkymmentäseitsemän kertaa."

1 Ms 4:23-24



Abel murhattiin, mutta hänen "tilalleen" Aadam ja Eeva saivat toinen lapsen, Set, jonka poika Enos on myös hurskas kuin Abel, hänen aikaan aletaan nimeltä huutaa Herraa avuksi.

mitä se sitten tarkoittaakaan.


"Aadam yhtyi taas vaimoonsa, ja tämä synnytti pojan. Eeva antoi hänelle nimen Set ja sanoi: "Jumala on suonut minulle uuden jälkeläisen Abelin sijaan, jonka Kain tappoi." 26 Setillekin syntyi poika, ja Set antoi hänelle nimen Enos*.

Niihin aikoihin alettiin nimeltä kutsuen rukoilla avuksi Herraa."

miten hengellisesti tulkitsemme tahtomallasi kauniilla tavalla tämän hirveän Lemekin manauksen, Kullervon kirouksen?


-- Ada ja Silla, kuulkaa minua,
te Lemekin vaimot, ottakaa korviinne minun sanani!
Jo yhdestä haavasta minä tapan miehen,
jo yhdestä naarmusta nuorukaisen.

Jos Kainin puolesta kostetaan seitsemästi, niin Lemekin puolesta seitsemänkymmentäseitsemän kertaa."

mielelläni kuulisin hengellisen selityksen tälle Jumalan Sanan kohdalle.


nimimerkki Haamul kirjoitti

Tuosta Lemekistä. Vaikka ei tämä ehkä suoranaisesti maailman ikään liitykään...


Lemek oli siis se kaveri, joka uhosi vaimoilleen: "Aada ja Silla, kuulkaa puhettani, te Lemekin emännät, ottakaa sanani korviinne: minä surmaan miehen haavastani ja nuorukaisen mustelmastani. Niin, Kain kostetaan seitsenkertaisesti, mutta Lemek seitsemänkymmentä seitsemän kertaa."

Lemek oli Nooan isä. Raamattu kertoo, että Nooan aikaan mennessä maa oli tullut täyteen väkivaltaa ja vääryyttä. Nooan oman isänkin asenne ilmeisesti oli se, että kosto kuuluu ihmiselle.

Ei siis ihme, että Herra ei enää halunnut katsella tilannetta, vaan antoi vedenpaisumuksen tulla. Maa hukkui syntiensä tähden.

Ja Nooan nimi sitten! Se tarkoittaa suomeksi jotain lepoa tai lohtua. Nooan synnyttyä Lemek sanoi profeetalliset sanat: "Tämä poika on antava meille lohtua työssämme ja vaivannäössämme, kun viljelemme maata, jonka Herra on kironnut."

Nooa rakensi arkin, jossa se suku pelastui, johon Jeesus oli syntyvä. Nooan arkki myös on myös vertauskuva Kristuksesta, jonka varassa ihmiskunta ei huku synteihinsä, vaan pelastuu.


Mielenkiintoista, että Jeesus käyttää samantapaista ilmaisua kuin Lemek, "seitsemänkymmentä seitsemän kertaa", mutta aivan käänteisessä merkityksessä. Hän ei uhoa koston henkeä, vaan aivan päinvastoin, kun Hän sanoo Pietarille, miten usein tulisi antaa anteeksi: "Ei seitsemän, vaan seitsemänkymmentäseitsemän kertaa." (Matt. 18:22)

Jumalan tahto on, että annamme aina anteeksi toisillemme, ja jätämme koston yksin Jumalalle.


Kirjoittanut: MikkoL

juuri noin, kuin Haamul sanot!

eikö todellakin löydy aarteita ja helmiä juuri silloin, kun annamme Ramaatun sanan olla mitä se on emmekä rupea järkeillen sitä täydentämään ja parantamaan!

Lemek - oikein väkivaltaisuuden kuva ... vaan kuka huomaa että Nooan isähän tässä puhuu. Ja tuo Jeesuksen kuuluisa sana saa yhtäkkiä syvän raamatullisen taustan!

Eikö nuo Kainin kysymykset kaikki ratkea siihen suuntaan, että teksti olettaa että Kainin lisäksi on paljon muitakin ihmisiä.

sen voimme todeta ja se vastaa nuo riparilaisten kysymykset - ja jättää meille ison aukon että miten se on mahdollista.

ei tartte meidän ratkaista yli tai ohi Kirjoitusten, miten elefantti sai heiniä ja miksei gepardi syönyt gasellia Nooan arkissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti