"Elävä kivi" ilmaus esiintyy Raamatussa muutaman kerran.
Nehemia
Kun Sanballat sai kuulla meidän rakentavan muuria, hän vihastui kovin. Meitä pilkaten hän sanoi veljilleen ja Samarian sotajoukolle:
"Mitä nuo kurjat juutalaiset oikein tekevät? Aikovatko he rakentaa muurin uudelleen? Sitäkö varten he toimittavat uhrejaan? Luulevatko he saavansa muurin valmiiksi yhdessä päivässä? Kuvittelevatko he herättävänsä palaneet kivet tuhkakasoista eloon?"
Ja ammonilainen Tobia sanoi hänen vierellään: "Antaa heidän yrittää. Heidän rakennelmansa sortuu, jos vain kettukin hyppää sen päälle."
Neh 3:33-35 KR 1992
.....
Voivatko he tehdä eläviksi poltetut kivet tuhkaläjissä?
Neh 4:2 KR 1933
(jakeiden numerointi on erilainen Nehemian käännöksissä -33 ja -92)
Sillä ilmeistä on, että te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin.
2 Kor 3:3 KR 1938
-- liittyy aiheeseen, vaikka elävää kiveä ei mainita. kivitaulu, lihaa oleva sydän
Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu, ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen, jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä".
Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,
ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.
Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva".
Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi" ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi". Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin.
1 Piet 2:1-8 KR 1938
KR 1992 kääntää olennaisesti samalla tavoin "elävä kivi" kohdat
Tuossa siis ne kohdat
Nehemia mainitsee "tehdä kivet eläviksi" ja varmaan siinä tarkoitetaan tulessa tuhoutuneiden kalkkikivien saamista taas käyttökelpoiseksi - mahdoton hommeli.
Paavali mainitsee kivitaulut ja elävän sydämen lihatauluan - mutta ei "elävää kiveä"
Haamulin viittaama Ensimmäisen Pietarinkirjeen kohta on Raamatun klassinen "elävä kivi" jakso, jossa alkukielessä todella on yksiselitteisesti nuo sanat
zoo - elävä
lithos - kivi
(esimerkiksi eläintiedettä kutsutaan zoologiaksi)
1 Pietarinkirjeen ajatus siitä, että kristityt "rakentuvat elävinä kuvina Herran huoneeksi"
on hyvin lähellä apostoli Paavalin sanoja
"Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?
Jos joku turmelee Jumalan temppelin, Jumala saattaa turmioon hänet. Jumalan temppeli on pyhä, ja tämä temppeli olette te."
1 Kor 3:16-17 KR 1992
1 Piet 2:4 on ainoa kohta koko Raamatussa, missä Jeesusta kutsutaan "eläväksi kiveksi"
ja seuraavassa jakeessa kristittyjä kehotetaan myös tulemaan "eläviksi kiviksi" Herran huoneessa.
Jeesus on "kulmakivi" ja tähän Vanhan testamentin kohtaan viitataan 1 Piet lisäksi useammassa Uuden testamentin kohdassa.
"Siksi Herra Jumala sanoo näin:
-- Katsokaa: minä lasken Siioniin peruskiven,
huolella valitun kivipaaden,
kallisarvoisen kulmakiven
sitomaan vankkaa perustaa.
Joka uskoo, ei horju."
Jes 28:16 KR 1992
Kysymme sitten itseltämme ja toisilta, mitä Raamattu tarkoittaa puhuessaan "elävästä kivestä"
mikä sitten olisi "kuollut kivi"
selvää vastausta emme saa, mutta jos olen oikein ymmärtänyt Nehemian kirjan kohdan, elävä kivi on käyttökelpoinen rakennuskivi.
Pyhän maan maaperä on kalkkikiveä ja siinä on paljon rapautunutta "huonoa kiveä", jota ei voi rakennuksessa käyttää. Rakentajat etsivät kunnollista hyvää kiveä.
Esimerkiksi Emmauksen kaivauksissa tutkimme kivilouhosta, jossa bysanttilaisen kirkon rakentajat hylkäsivät monta kohtaa sahaamaansa kalliota, koska kivi oli laadultaan liian huonoa.
Nehemiassa mainittu "tuhkaksi poltettu kivi" voi olla suomalaisen graniitin päällä elävälle outo juttu. Sehän on hirmu kestävää ja ei tulessakaan mene pilalle.
Tuhkaksi poltettu kalkkikivi sensijaan "kuolee" ja on täysin mureneva ja käyttökelvoton. Sitä ei enään voi saada eläväksi.
Varmaan voimme monenlaisia vertauskuvia ja tulkintoja löytää "eläville kiville"
mutta henkilökohtaisesti en näe, että kyseessä olisi Raamatussa "orgaaninen kivi" eli sillä tavoin elävä kivi, että se hengittäisi tai kulkisi kansan mukana autiomaassa valiten hyvän reitin ylämäkeen ettei sisuksissa oleva vesi läiky.
Jeesus Kristus on elävä kivi eikä 1 Pietarinkirje tarkoita sillä "orgaanista kiveä" joka hengittää keuhkoillaan ja syö ja juo tms. vaan hyvää kalkkikalliosta louhittua rakennuskiveä.
(Siinain autiomaassa kalliot ovat etupäässä graniittia, jota ei Mooseksen aikana helposti pystytty käsittelemään. Se oli faaraoiden erikoismiesten hommaa, Siinain ja Assuanin graniitin leikkaaminen)
Siksi Herra Jumala sanoo näin:
-- Katsokaa: minä lasken Siioniin peruskiven,
huolella valitun kivipaaden,
kallisarvoisen kulmakiven
sitomaan vankkaa perustaa.
Joka uskoo, ei horju.
Jes 28:16
jos "elävä kivi" ymmärretään kuvaamallani tavalla, tämä Siionin kulmakivi on erittäin "elävä"
Siionin virret 77
Jeesus kulmakivi on,
yksin häneen nojatkaamme.
Vaikka synti kauhistaa,
häneltä me armon saamme.
Hänellä on voima, valta
auttaa meidät synnin alta.
Yhtään rikkomustamme
oma hurskaus ei korjaa.
Onnettomuus ikuinen
uhkaa aina synnin orjaa.
Armo, otettuna vastaan,
pelastaa voi ainoastaan.
Salaisuutta Jumalan
tutkikaamme hartain mielin:
pituus, syvyys, korkeus,
lausumaton ihmiskielin
kohtaa Raamatussa meitä:
armo syntiin eksyneitä.
Lars Nyberg
Kirjoittanut: Haamul
Kysehän on ilman muuta vertauskuvasta. Sellaisena peruskivenä, joka Jeesus on, Hän kyllä yliluonnollisella tavalla on ihan just siellä missä Jumalan kansakin on, olkoon se sitten autiomaassa tai Jordanin rannalla tai missä matkan vaiheessa se nyt kulloinkin onkaan.
Tietenkään Jeesus ei ole jokin orgaaninen kivi tai muukaan kivi. Minusta on outoa, että tämä hengellinen kivi koetaan niin ristiriitaisena asiana.
Eihän Jeesus sananmukaisesti mikään lammaskaan ollut. Itsekin Hän sanoi itseään Hyväksi Paimeneksi, eikä lampaaksi. Mutta kuitenkin VT kertoo Hänestä, kun se kertoo lampaiden ja vuonien uhrauksista, ja myös UT kertoo Hänestä, mm. Ilmestyskirjassa, jossa Karitsa myös jonkun kerran mainitaan.
Jeesus ei ole myöskään mikään saranoilla ja kahvalla varustettu ovi, vaikka Hän sanoikin olevansa Lammasten ovi. Emmekä me ole lampaita, vaan ihmisiä ja silti Hän kertoo opetuslapsilleen olevansa näille Ovi, josta he saavat mennä sisälle ja pelastua, ja mennä ulos ja löytää laitumen.
Psalminkirjoittaja tietää kertoa, että Herra "on meidät tehnyt, ja Hänen me olemme, Hänen kansansa ja Hänen laitumensa lampaat".
Eikä Jeesus ole tie eikä valtatie, ja kuitenkin Hän sanoo olevansa Tie, ja VT kertoo paljonkin Hänestä tienä, joka aukeaa autiomaahan, ja jonka varassa kurjat saavat astella kompastumatta ja hukkumatta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti