sunnuntai 20. helmikuuta 2011

Jumalan Sanan miekka Uudessa testamentissa

ja myös sinun sielusi lävitse on miekka käyvä -
että monen sydämen ajatukset tulisivat ilmi Lk 2:35

Portugalilainen taideteos Pyhän Haudan kirkon
Golgatan kappelissa Jerusalemissa


miten miekka saapuu Uuteen testamenttiin?

missä tuo Vanhan testamentin sivuilla niin verisenä ja hurjana pistävä teräase kohdataan ensimmäisen kerran?

näin:


Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
Mt 10:34



no

tämä on semmoinen jysäys että koko palstan voisi näihin Herran Jeesuksen sanoihin jo tyssätä.

koska olemme Jeesuksen opetuslapsia ja vapaita sanomaan ja puhumaan, alkaa sydämissämme välittömästi selitysten pauhu

ei Herra sitä tarkoita, ei Jeesus tätä tarkoita.

Jumala sanoo tässä näin, koska se on minun vakaa mielipiteeni ja näin uskon, enkä ole uskossani yksin!

ja kaikki me ihmettelemme, mitä ihmettä Jeesus tarkoittaa.


...
entäs jos hetki ihmeteltäis, katsotaan, mitä muuta Uusi testamentti meille miekasta kertoo

osittain jo hyvinkin tuttua, osittain arvoituksellista, osittain sangen syvällistä...

annetaan Opettajan, Jumalan Sanan puhua ja koetetaan kuunnella

kieli on edelleen Mannisen komitean käännöstä 1938, koska se on erittäin tarkkaa.



Matteuksen evankeliumissa kohtaamme miekan tämän jälkeen vasta Getsemanen puutarhassa:

Ja katso, hänen vielä puhuessaan tuli Juudas, yksi niistä kahdestatoista, ja hänen kanssaan lukuisa joukko ylipappien ja kansan vanhinten luota miekat ja seipäät käsissä.
Mat 26:47

....
Ja katso, eräs niistä, jotka olivat Jeesuksen kanssa, ojensi kätensä, veti miekkansa ja iski ylimmäisen papin palvelijaa ja sivalsi häneltä pois korvan.

Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat.
Mat 26:51-52


..........
Sillä hetkellä Jeesus sanoi joukolle:
"Niinkuin ryäväriä vastaan te olette lähteneet minua miekoilla ja seipäillä vangitsemaan. Joka päivä minä olen istunut pyhäkässä opettamassa, ettekä ole ottaneet minua kiinni.
Mat 26:55

kertaan; Matteuksen evankeliumin miekka
1. Jeesuksen outo julistus
2. Getsemanen puutarha



Markuksella miekka esiintyy vain Getsemanessa:

Ja heti, hänen vielä puhuessaan, Juudas, yksi niistä kahdestatoista, saapui, ja hänen mukanaan joukko ylipappien ja kirjanoppineiden ja vanhinten luota, miekat ja seipäät käsissä.
Mar 14:43

Mutta eräs niistä, jotka lähellä seisoivat, veti miekkansa, iski ylimmäisen papin palvelijaa ja sivalsi häneltä pois korvan.
Mar 14:47

Niin Jeesus puhui heille ja sanoi: "Niinkuin ryäväriä vastaan te olette lähteneet minua miekoilla ja seipäillä vangitsemaan.
Mar 14:48


kertaan; Markuksen evankeliumissa miekka esiintyy vain Getsemanessa



Luukkaan evankeliumissa miekka tulee ensimmäisen kerran hyvin traagisessa yhteydessä.

Vanha Simeon profetoi nuorelle äidille, joka on tuonut vastasyntyneen ihanan poikavauvan temppeliin.

Miekka on äärimmäisen tuskan vertauskuva - voimme yrittää kuvitella, miltä tuntuisi kun tuollainen lyhyt roomalainen miekka lyötäisiin sydämeemme.

Mutta miksi Marian sydän??


.............
"ja myös sinun sielusi lävitse on miekka käyvä - että monen sydämen ajatukset tulisivat ilmi".
Lk 2:35



Luukkaalle miekka näyttää olevan tuttu muutenkin. Jeesus puhuu lopunajoista Vanhan testamentin ilmauksella kuolemasta (Matteus ei maininnut siinä miekkaa laisinkaan)

ja he kaatuvat miekan terään, heidät viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät.
Luk 21:24



.. ja pitäähän nyt Getsemaneen lähdettäessä jokunen miekka olla porukalla mukana.

just tätä ennen Pietari on ilmoittanut puolustavansa Herraa hengellään, jos tarvis!



Ja hän sanoi heille: "Kun minä lähetin teidät ilman rahakukkaroa ja laukkua ja kenkiä, puuttuiko teiltä mitään?" He vastasivat: "Ei mitään".

Niin hän sanoi heille: "Mutta nyt, jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa; niin myäs laukun. Ja jolla ei ole, myykään vaippansa ja ostakoon miekan.

Sillä minä sanon teille, että minussa pitää käymän toteen tämän, mikä kirjoitettu on: 'Ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon'. Sillä se, mikä minusta on sanottu, on täyttynyt."

Niin he sanoivat: "Herra, katso, tässä on kaksi miekkaa". Mutta hän vastasi heille: "Riittää".

Ja hän meni ulos ja lähti tapansa mukaan Öljymäelle, ja hänen opetuslapsensa seurasivat häntä.


Lk 22:35-39 KR 1938



sanotaan, että Luukas olisi ollut lääkäri. (Emme tosin oikeasti tiedä, kuka Luukkaan evankeliumin on kirjoittanut, se on anonyymi ja pantiin kirkossa myöhemmin Luukkaan nimiin)

näin siis tämä korvan leikkaus, josta on karmea esikuva Oholan ja Oholiban profetiassa Hesekielin kirjassa ... ja se afganistanilainen Aisha tyttö.

olisikohan tässä Jeesuksella ollut vähän kahta mieltä ... ottakaa rahakukkarot, ostakaa miekkoja?

että jos sittenkin koetettaisii pitää puoliamme siellä?

"Herra, meillä on kaksi miekkaa..."

"Riittää!"

eihän kaksi miekkaa mihinkään riitä.

sama jännite näkyy tässä, ruvetaanko miekkailemaan?

ja Jeesus luovuttaa antautuen ilman vastarintaa - eipä ruveta miekkailemaan.



Kun nyt ne, jotka olivat hänen ympärillään, näkivät, mitä oli tulossa, sanoivat he: "Herra, iskemmekö miekalla?"

Ja eräs heistä iski ylimmäisen papin palvelijaa ja sivalsi häneltä pois oikean korvan.

Mutta Jeesus vastasi sanoen: "Sallikaa vielä tämäkin". Ja hän koski hänen korvaansa ja paransi hänet.

Niin Jeesus sanoi ylipapeille ja pyhäkön vartioston päälliköille ja vanhimmille, jotka olivat tulleet häntä vastaan: "Niinkuin ryöväriä vastaan te olette lähteneet miekat ja seipäät käsissä. Minä olen joka päivä ollut teidän kanssanne pyhäkössä, ettekä ole ojentaneet käsiänne minua vastaan. Mutta tämä on teidän hetkenne ja pimeyden valta."


Lk 22:49-53

Kertaan; Luukkaalla on
1. murheellinen ennustus Marian sydämen lävistävä miekka,

2. Vanhatestamentillinen maininta miekan terään kaatumisesta

3. tarkempi kuvaus Getsemanen tapahtumista ja keskustelu miekoista



Johanneksen evankeliumissa mainitaan miekka ainoastaan Getsemanessa.

on aivan kuin evankelista tahtoisi täydentää muiden evankeliumien kertomusta kertoen, kuka löi miekalla ja mitä Jeesus siihen sanoi



Niin Simon Pietari, jolla oli miekka, veti sen ja iski ylimmäisen papin palvelijaa ja sivalsi häneltä pois oikean korvan; ja palvelijan nimi oli Malkus.

Niin Jeesus sanoi Pietarille: "Pistä miekkasi tuppeen. Enkö minä joisi sitä maljaa, jonka Isä on minulle antanut?"

Joh 18:10-11

Kertaan; Johanneksen evankeliumissa miekka mainitaan vain Getsemanessa, ja kerrotaan että lyöjä oli Pietari, se oli oikea korva ja ylimmäisen papin palvelijaa lyötiin, jonka nimi on Malkus.

eli melkoisen tarkkaa tietoa yhdestä miekaniskusta.



Apostolien teoissa miekka on miekka niinkuin lapio on lapio:

Ja hän mestautti miekalla Jaakobin, Johanneksen veljen.
Apt 12:2

Kun vanginvartija heräsi ja näki vankilan ovien olevan auki, veti hän miekkansa ja aikoi surmata itsensä, luullen vankien karanneen.
Apt 16:27


semmonen oli laki ja rangaistus, että vanginvartija mieluummin surmasi itsensä kuin joutui rangaistavaksi.



Apostoli Paavalin Roomalaiskirjeessä miekka mainitaan kahdesti, Efesolaiskirjeessä kerran


Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudestaä Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka?
Rom 8:35

sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.
Rom 13:4


ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
Ef 6:17



niin veikkoseni

miekka esiintyy vain kolmasti apostolilla, mutta mitkä esiintymät!

etenkin tuo lyhyt lause Efesolaiskirjeessä, jossa miekka on vertauskuva

"Hengen miekka, joka on Jumalan sana"
Ef 6:17



Heprealaiskirjeessä miekka on mainittu kolme kertaa

Ensimmäinen on tuo kuuluisa kohta, joka syventää ja laajentaa Efesolaiskirjeen lyhyttä mainintaa


Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
Heb 4:12



kysyin edellä

Mutta miksi Marian sydän??


.............
"ja myös sinun sielusi lävitse on miekka käyvä - että monen sydämen ajatukset tulisivat ilmi".
Lk 2:35

ja Heprealaiskirje vastaa siihen majesteettisesti

Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ... ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija.


ei ruveta heti selittämään, mitä tämä tarkoittaa.

istutaan hetki äimistyneen hiljaisina paikoillamme ja rukoillaan hiljaa että Pyhä Henki johtaisi meidät kaikkeen totuuteen. Aamen.



ne kaksi muuta kohtaa Heprealaiskirjeen miekasta koskevat uskon sankareita ja marttyyreitä


sammuttivat tulen voiman, pääsivät miekanteriä pakoon, voimistuivat heikkoudesta, tulivat väkeviksi sodassa, ajoivat pakoon muukalaisten sotajoukot.
Heb 11:34


heitä on kivitetty, kiusattu, rikki sahattu, miekalla surmattu; he ovat kierrelleet ympäri lampaannahoissa ja vuohennahoissa, puutteenalaisina, ahdistettuina, pahoinpideltyinä
Heb 11:37

tiedämme kirkon perinteestä että apostoli Paavali teloitettiin Rooman kansalaisena miekalla.

Stefanus kivitettiin, Jesaja ilmeisesti pantiin onttoon puuhun ja sahattiin kahtia, Pietari ristiinnaulittiin pää alaspäin

jne jne jne



Ilmestyskirja, Jeesuksen Kristuksen näky, on Miekan Näky



Ja hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, ja hänen suustaan lähti kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa.
Ilm 1:16

Ja Pergamon seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo hän, jolla on se kaksiteräinen, terävä miekka:
Ilm 2:12

Tee siis parannus; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykäsi pian ja sodin heitä vastaan suuni miekalla.
Ilm 2:16



Niin lähti toinen hevonen, tulipunainen, ja sen selässä istuvalle annettiin valta ottaa pois rauha maasta, että ihmiset surmaisivat toisiaan; ja hänelle annettiin suuri miekka.
Ilm 6:4

Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja Tuonela seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.
Ilm 6:8

Jos kuka vankeuteen vie, niin hän itse vankeuteen joutuu; jos kuka miekalla tappaa, hänet pitää miekalla tapettaman. Tässä on pyhien kärsivällisyys ja usko.
Ilm 13:10

Ja se villitsee maan päällä asuvaiset niillä ihmeillä, joita sen sallittiin tehdä pedon nähden; se yllyttää maan päällä asuvaiset tekemään sen pedon kuvan, jossa oli miekanhaava ja joka virkosi.
Ilm 13:14



Ja hänen suustaan lähtee terävä miekka, että hän sillä läisi kansoja. Ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, ja hän polkee kaikkivaltiaan Jumalan vihan kiivauden viinikuurnan.
Ilm 19:15

Ja ne muut saivat surmansa hevosen selässä istuvan miekasta, joka lähti hänen suustaan; ja kaikki linnut tulivat ravituiksi heidän lihastansa.
Ilm 19:21



saanko sanoa hieman lapsellisesti

Luukkaan evankeliumista voimme saada sellaisen aavistuksen, että Suuren Kuninkaan Pojalla oli pieni kiusaus turvautua miekkoihin.

Getsemanen puutarhassa Hän kuitenkin puhui asiasta Isän kanssa, ja Isä ei antanut Pojalleen miekkaa.

Sen sijaan Poika kuuliaisesti, nöyrästi ja hiljaisesti, astui julmaan kuolemaan, hamaan ristin kuolemaan (joka on niitä julmempia tapoja surmata ihminen).

vaan sitten

siellä

Isä antoi Pojalleen miekan

semmosen vähän jumalallisen miekan

kantsi odottaa!



Virsi 52
Maria, Herran äiti,
ei nähnyt eteenpäin,
Jumalan suuren kutsun
hän otti vastaan näin:
Sinua palvelen,
ja vaikken tiestä tiedä,
saat minne tahdot viedä,
ääntäsi kuuntelen.

Maria, Herran äiti,
vain köyhä ihminen,
sai olla täysi malja
Jumalan rakkauden.
Ja seimi loistoton
sai olla synnyinsija,
kun taivaan hallitsija
maan päälle tullut on.

Maria, Herran äiti,
jäi yksin pimeyteen,
kun tuskan miekka tunki
myös äidin sydämeen,
kun lasta vainottiin,
kun puhdas Poika läksi
syntisten ystäväksi
ja ristiinnaulittiin.

Maria, Herran äiti,
uskollisuudessaan
myös suuren tuskan alla
uskalsi Jumalaan.
Hänessä kasvoi näin
vain lupauksen sana,
vain armon kantamana
hän kulki eteenpäin.


Ja niin kuin Herran äiti
myös kirkko Kristuksen
voimaa ja valtaa vailla
on kehto laupeuden.
Se tehdään köyhäksi.
Kun siltä kaikki puuttuu,
sen voimattomuus muuttuu
ylistysvirreksi.

Anna-Maija Raittila 1976.
Virsikirjaan 1986.

3 kommenttia:

  1. Terve. 1. sun joulusta evankeliumissa on tuo kohta jossa miekka tunkee läpi Marian sydämen. Alkutekstissä se on romfaia (käytetään Ut:ssä 7 kertaa - Luukkaalla ja Ilmestyskirjassa) Toinen miekkaa tarkoittava sana on makhaira (käytetään Ut:ssa 29 kertaa). Tiedät ja tunnet nämä termit ja historiat paremmin kuin minä. Etsin näistä miekkakirjoituksistasi tarkennusta Sanassa oleviin eroihin miekkojen nimistä ja käytöistä. Viittaat Marian sydämen lävistävän miekan olleen roomalaisen sotilaan lyhyt kaksiteräinen(?) miekka. Ko. miekka-sanalla toisaalta voidaan tarkoittaa kai myös kahdella kädellä käytettävää pidempää miekkaa. Toistaiseksi asia jäi vielä itselleni keskeneräiseksi.
    Mielenkiintoinen kohta evankeliumissa tosin on tuo Marian sydämen läpi käyvä miekka.
    Siunattua uutta vuotta.
    T: tuomo lindgren Harjavalta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ja kiitos kommentistasi!

      romfaia
      makhaira

      minun täytyy opiskella terminologiaa ja miekkatyyppejä tarkemmin ...

      kaksiteräisen kai otin sen enempää ajattelematta Heprealaiskirjeen 4:12 kuvauksesta "Jumalan sana on kuin kaksiteräinen miekka". (distomos makhaira)

      Marialle temppelissä annetun profetian kohdalla korostetaan äidin tuskaa (maria dolorosa), mutta itse profetia viittaa "sydänten salaisuuksien paljastumiseen".

      Poista
  2. Minun käsitykseni mukaan kaksi miekkaa riitti siksi, että Jeshuan (Jeesuksen) tarkoitus oli vain täyttää se ennustus, jonka mukaan hänet luettaisiin ryövärien joukkoon. Jos Jeshuan vangitsijat eivät olisi löytäneet yhtään asetta, olisi häntä ollut vaikea syyttää rikolliseksi.

    VastaaPoista