sunnuntai 27. syyskuuta 2009

Autuaampi on antaa kuin ottaa

kyseessä ei nyt tosiaan ole nyrkkeilyvalmentajien antama raamatullinen ohje...



Päivän Sana 22.9.

Työtä tehden tulee huolehtia vähäosaisista muistaen Herran Jeesuksen omat sanat: "Autuaampi on antaa kuin ottaa."
Apt 20:35 KR 1992


Tämä Apostolien tekojen jae on hyvin mielenkiintoinen ensinnäkin, koska näemme siinä, kuinka alkuseurakunnassa kehotettiin muistamaan Jeesuksen sanoja.

Mielenkiintoiseksi sen tekee myös se, ettei tuota Jeesuksen sanaa tietääkseni ole yhdessäkään neljästä evankeliumissa.

Jeesus siis opetti paljon, eikä kaikkea siitä ole mahtunut Uuden testamentin evankeliumeihin.

Johanneksen evankeliumi päättyykin sanoihin:

"Paljon muutakin Jeesus teki. Jos kaikki vietäisiin kohta kohdalta kirjaan, luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa."

Joh 21:25 KR 1992



jos joku löytää nuo sanat evankeliumeista, olen kiitollinen pikaisesta virheeni korjaamisesta!

olisiko mahdollista, että muitakin Jeesuksen sanoja olisi säilynyt, mutta joita ei löydy Uuden testamentin evankeliumeista?

Tiedämme, että Uusi testamentti on vain valikoima - huolellisesti ja määrätyin kriteerein tehty valikoima - kirjallisuudesta, joka kukoisti Jeesuksen ympärillä ensimmäisten vuosisatojen aikana.

Monia näistä on säilynyt Egyptin kuivassa hiekassa ikivanhan koptien kirkon helmassa. Erityisen kuuluisia ovat Nag Hammadista tehdyt käsikirjoituslöydöt.

Niin meillä on
Tuomaan evankeliumi,
Lapsuus evankeliumi,
Nasarealaisen evankeliumi,
Pietarin evankeliumi,
Nikodemoksen evankeliumi,
Juudaksen evankeliumi

ja paljon muuta kirkon hyväksymän Uuden testamentin kaanonin ulkopuolelle jätettyä varhaista kristillistä kirjallisuutta.

näitä kutsutaan apokryfisiksi Uuden testamentin kirjoituksiksi.

(on myös Vanhan testamentin apokryfit ja pseudepigrafit)



okay. nämä on jätetty kristillisen kirkon valitsemien kirjoitusten joukosta, kaikki hyvällä syyllä, mutta voisiko siellä olla joitain Jeesuksen sanoja?

esimerkiksi tämä kuulostaisi hyvältä
"joka on lähellä Minua on lähellä tulta ja joka on kaukana minusta on kaukana Jumalan valtakunnasta"

Tuomaan evankeliumi, 83


Uuden testamentin arvostettu käsikirjoitus, Codex Bezae Cantabrigiensis (D) sisältää Luukkaan evankeliumissa jakson Lk 6:1-5 jälkeen kohdan, jota ei ole muissa tärkeissä Uuden testamentin käsikirjoituksissa:


Jeesus kulki kerran sapattina viljapellon laitaa, ja hänen opetuslapsensa katkoivat tähkäpäitä, hiersivät niitä käsissään ja söivät.

Muutamat fariseukset sanoivat: "Miksi teette sellaista, mitä sapattina ei ole lupa tehdä?"

Jeesus vastasi: "Ettekö ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hänen ja hänen miestensä tuli nälkä?

Hän meni Jumalan huoneeseen ja otti uhrileivät, söi ja antoi miehilleen, vaikka niiden syöminen on sallittua ainoastaan papeille."

Ja Jeesus sanoi vielä: "Ihmisen Poika on sapatin herra."

Samana päivänä hän näki pellolla miehen, joka teki työtä sapattina. Hän sanoi "Ihminen, jos tiedät mitä teet, olet autuas, mutta jos et tiedä, olet kirottu ja lainrikkoja"


mutta joskus menee sormi suuhun, että mikähän tämä juttu oikein on?

"Oxyrhynchus Logia" on Egyptistä 1887 ja 1903 löydetyssä arvokkaassa kokoelmassa vanhoja papyruksia.

Jeesus sanoi "Missä on kaksi, he eivät ole ilman Jumalaa, missä on yksinäinen, siellä Minä sanon että olen hänen kanssaan. Nosta kivi ja löydät minut sieltä, kuori puu ja siellä olen."
Ox. 5. logion

hmm... vähän niinkuin joka paikassa tämä Jeesus...


ei tämäkään kuulosta oikein tutulta Hyvän Paimenemme ääneltä:

"Jeesus sanoi: minä seisoin maailman keskellä ja minut nähtiin lihassa, ja kaikki olivat humalassa eikä kukaan janonnut, ja minun sieluni oli murheellinen ihmisten tähden, koska he olivat sydämeltään sokeita, eivätkä näe"
Qx. 3. logion


Kirjoittanut Auroora :

Paavali on voinut kuulla ne suoraan Jeesukseltakin. Oletan, että hän kyllä oli kuullut Jeesuksen opetuksia muitten fariseuksien joukossa silloin, kun hän itse ei vielä ollut Jeesuksen seuraaja. Tää on tietenkin oletus. Uskoisin, että fanaattinen puhdasoppisuuden puolesta taistelija Saulus kyllä kuuli Jeesuksen puheita, joista sitten sain vettä vihan myllyään pyörittämään. Oletus tämäkin.


Kirjoittanut MikkoL:
näiden eri vaihtoehtojen väliltä ei tosiaan ole varmaa tietoa mahdollista saada ja joudumme olettamaan, mikä olisi todennäköistä.

1 kommentti:

  1. Juudaksen evankeliumi ei ole raamatullinen teksti.

    http://koti.phnet.fi/petripaavola/juudaksenevankeliumi.html

    VastaaPoista