perjantai 27. toukokuuta 2011

Uuden liiton lupaus ja merkki

Jumala tekee liiton ihmisen kanssa.

Tämä järjestys on todella tärkeä huomata. Ei tässä ole kyse ihmisten keksimistä uskonnollisista tavoista ja menoista ja riiteistä. Näin uskomme.

Näin Raamattu asian kuvaa, Nooan liitto on Jumalan yksinpuhelua, monologi, liitto ja lupaus, Abrahamille tuli Herran sana, liitto ja lupaus.

Ei kukaan ihminen myöskään tilannut sikiötä Marian kohtuun.

Ei niinkun juolahtanut kenenkään mieleenkään.



Tutkimme yhdessä käsitettä "liitto" Uudessa testamentissa.

Teemme sen tuttuun tapaan, katsomme ensin kaikki kohdat, jossa esiintyy sana liitto, διαθήκη diatheke koinee kreikaksi ja testamentum Vulgatan latinaksi, ja koetamme niistä jotain oppia.

Rukoilemme yhdessä "Herra, avaa armossasi meille Sanaasi ja opeta meitä näissä uskon syvissä asioissa. Kiitos että olet luvannut Pyhän Hengen meitä johtamaan kaikkeen totuuteen.Aamen"


käytän tässä palstassa taas Mannisen komitean käännöstä vuodelta 1938, joka on luotettavan tarkkaa käännöstä kreikasta vaikka ei aina sujuvinta suomenkieltä.


Ensimmäisen kerran sana "liitto" tulee vastaamme Uudessa testamentissa Matteuksen evankeliumissa:


Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".

Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."
Mat 26:27-29



LIITTO

Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi:
"Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

Tämä vasta ihmeellinen liitto on, juoda ihmisen verta!

Mikään ei olisi juutalaiselle kansalle sen vastenmielisempää, inhottavampaa ja Mooseksen laissa eläimenkin veren syömisestä määrätään kuolemanrangaistus.

LIITON MERKITYS
vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi

LUPAUS
minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa.

tässä sitten semmonen hiukan merkillinen lupaus!



Markus kertoo samoin:

Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Ottakaa, tämä on minun ruumiini".

Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille; ja he kaikki joivat siitä. Ja hän sanoi heille:
"Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.

Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."
Mk 14:22-25

Markus käyttää tässä väkevää ilmausta LIITON VERI


Luukkaan evankeliumin alussa on juhlavasti esillä Abrahamin liitto, kun Johannes Kastajan isä profetoi Pyhässä Hengessä:

Ja Sakarias, hänen isänsä, täytettiin Pyhällä Hengellä, ja hän ennusti sanoen:

"Kiitetty olkoon Herra, Israelin Jumala, sillä hän on katsonut kansansa puoleen ja valmistanut sille lunastuksen ja kohottanut meille pelastuksen sarven palvelijansa Daavidin huoneesta - niinkuin hän on puhunut hamasta ikiajoista pyhäin profeettainsa suun kautta - pelastukseksi vihollisistamme ja kaikkien niiden kädestä, jotka meitä vihaavat, tehdäkseen laupeuden meidän isillemme ja muistaakseen pyhän liittonsa, sen valan, jonka hän vannoi Aabrahamille, meidän isällemme; suodakseen meidän, vapahdettuina vihollistemme kädestä, pelkäämättä palvella häntä pyhyydessä ja vanhurskaudessa hänen edessään kaikkina elinpäivinämme.
Lk 1:67-75



Jumala muistaa Abrahamille vannomansa valan ja on valmistava lunastuksen ja korottava pelastuksen sarven.

Miksi?

Mitä tämä ennustus merkitsee Sakarian ja Elisabetin sukupolvelle, Israelin kansalle?

suodakseen meidän

1. vapahdettuina vihollistemme kädestä.
- Israel odotti hartaasti Jumalan lupaamaa Messias-kuningasta vapauttamaan vihollisten käsistä, tuolla hetkellä Rooman miehitysvallasta, ja rakentamaan uudelleen Israelin huoneen.


2. pelkäämättä palvella häntä pyhyydessä ja vanhurskaudessa hänen edessään kaikkina elinpäivinämme.
- että Israelin kansa saisi pelkäämättä palvella Jumalaa
- pyhyydessä ja vanhurskaudessa
- kaikkina elinpäivinä lapsuudesta hamaan vanhuuteen asti



Luukas kertoo ehtoollisen asettamisen sanoista hieman toisin kuin Matteus ja Markus:

Ja he menivät ja havaitsivat niin olevan, kuin Jeesus oli heille sanonut, ja valmistivat pääsiäislampaan.
Ja kun hetki tuli, asettui hän aterialle ja apostolit hänen kanssansa. Ja hän sanoi heille: "Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin;
sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennenkuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa".

Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne. Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."

Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."

Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."
Lk 22:13-20



Juutalaisella pääsiäisaterialla, Egyptistä lähdön muistoaterialla, juodaan viiniä neljä siunauksen maljaa.

Luukkaan evankeliumissa Jeesus antaa Taivasten valtakunnan merkityksen aterialle, pääsiäislammasta Hän ei enää syö ennenkuin "Jumalan valtakunnan täyttymys tapahtuu"

Samoin viinipuun antia Hän ei juo "ennenkuin Jumalan valtakunta tulee"

... täyttymys tapahtuu, valtakunta tulee

Toisen maljan, ehkä viimeisen eli neljänne, aikana Jeesus sanoo liiton sanat

LIITTO
"Tämä malja on uusi liitto minun veressäni"

MERKITYS
"joka teidän edestänne vuodatetaan"



Abrahamin liitto on esillä Apostolien tekojen alussa Pietarin hellulntain saarnassa Jerusalemin asukkaille:

"Ja kaikki profeetat Samuelista alkaen ja kaikki järjestään, jotka puhuneet ovat, ovat myös ennustaneet näitä päiviä.

Te olette profeettain ja sen liiton lapsia, jonka Jumala teki meidän isiemme kanssa sanoen Aabrahamille: 'Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki maan sukukunnat'.

Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne."
Apt 3:24-26



Stefanuksen puheessa, jonka johdosta hänet surmattiin julkisesti kivittämällä, on Israelin johtajille tarkoitettu viittaus Abrahamin liittoon ja ympärileikkausken merkkiin:

"Ja hän antoi hänelle ympärileikkauksen liiton; ja niin Aabrahamille syntyi Iisak, ja hän ympärileikkasi hänet kahdeksantena päivänä, ja Iisakille syntyi Jaakob, ja Jaakobille ne kaksitoista kantaisää.#
Apt 7:8

Ilmaus on "ympärileikkauksen liitto"



Tiedämme, että apostoli Paavali kirjoittaa asiasta syvällisesti, laajasti ja keskeisesti. Otan tähän vain lyhyet kohdat ja voimme myöhemmin puhua niistä perusteellisemmin.

Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta,
ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset; heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!
Rom 9:4-5

Paljon on Jumala Israelille antanut!



Tilanne ei silti ole toivoton:

Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut, ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on:

"Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista. Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."

Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.

Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.
Rm 11:25-29

"Tämä on oleva MINUN liittoni heidän kanssaan, kun MINÄ otan pois heidän syntinsä"

Kaikki on Jumalan tekoa ja armoa.



Ilmeisesti vanhin kohta ehtoollisen asettamisesta Uudessa testamentissa:

Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".

Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".

Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
1Co 11:24-26


"Tämä malja on uusi liitto minun veressäni"



Sillä ilmeistä on, että te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin.
Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan; ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta, joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.
2 Kor 3:4-6

UUDEN LIITON PALVELIJA



Koska meillä siis on tämmöinen toivo, niin me olemme aivan rohkeat emmekä tee niinkuin Mooses, joka pani peitteen kasvoillensa, etteivät Israelin lapset näkisi sen loppua, mikä on katoavaista.

Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poisottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa.

Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä; mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.

Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.
2Co 3:12-17

VANHAN LIITON KIRJOITUKSET



ALLEGORIA SAARASTA JA HAAGARISTA

Sanokaa minulle te, jotka tahdotte lain alaisia olla, ettekö kuule, mitä laki sanoo?

Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta. Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta.

Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar; sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.

Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
Gal 4:21-25

Tässä allegoriassa apostolilla menevät hiukan ajat ja paikat sekaisin, eliväthän Abraham, Saara ja Haagar kauan ennen Siinain liittoa.

NAISET OVAT KAKSI LIITTOA
Siinain liitto
Uusi liitto



PAKANAT, LIITOT JA LUPAUKSET

Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi - että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;

mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
Ef 2:11-13

Abrahamin liitto - Ympärileikkaus
Uusi liitto - Kristuksen veri



Huom Patu! varmaan panemme yhdessä merkille tässä kohdassa Ef 2:12 varsin uudenaikaisen ilmauksen

"Israelin kansalaisoikeudet"



Heprealaiskirje puhuu liitosta paljon:

JEESUS UUDEN LIITON TAKAAJA
Ja niinkuin tämä ei tapahtunut ilman valan vannomista - nuo taas ovat papeiksi tulleet ilman heistä vannottua valaa, mutta tämä hänestä vannotulla valalla, sen asettamana, joka hänelle sanoi: "Herra on vannonut eikä ole katuva: 'Sinä olet pappi iankaikkisesti'" -
niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.
Hep 7:20-22

Kun asioita vannotaan, mukana on myös takaaja, takuumies.


JEREMIAN PROFETIA

Sillä jokainen ylimmäinen pappi asetetaan uhraamaan lahjoja ja uhreja, jonka tähden on välttämätöntä, että tälläkin on jotakin uhraamista. Jos hän siis olisi maan päällä, ei hän olisikaan pappi, koska jo ovat olemassa ne, jotka lain mukaan esiinkantavat lahjoja, ja jotka palvelevat siinä, mikä on taivaallisten kuva ja varjo, niinkuin ilmoitettiin Moosekselle, kun hänen oli valmistettava maja. Sillä hänelle sanottiin: "Katso, että teet kaikki sen kaavan mukaan, joka sinulle vuorella näytettiin".

Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.



Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.

Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton, en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.

Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."

Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.
Hep 8:3-13


Jumalan silmissä Abrahamin liitto, Siinain liitto, on käynyt huonoksi, se on rikottu eikä saavuttanut toteutumistaan.

Vanha liitto ilmestysmajoineen ja paistoineen on myöskin taivaassa olevan iankaikkisen kirkkaan maallinen ajallinen katoava kuva. (Tämä on kovin kreikkalaisen Platonin ajatusmaailmaa muistuttava kohta Heprealaiskirjeessä)

Parempi, uusi liitto Jeesuksessa on "perustettu paremmille lupauksille"

Vanha liitto on lähellä häviämistään (Heprealaiskirjeen kirjoittamisen aikoina roomalaiset hävittivät Jerusalemin temppelin, jossa liiton maja oli ollut, Jumalan asunto kansansa keskellä, kaikkein pyhin, ja jossa vanhan litton uhreja uhrattiin)



Heprealaiskirjeen 9 luvussa on perusteellista Vanhan ja Uuden liiton vertailua. Otan siitä vain muutaman kohdan, teksti on varsin laaja ja tärkeä.

LIITON MAJA
"Olihan tosin ensimmäiselläkin liitolla jumalanpalvelussäännöt ja maallinen pyhäkkö."
Hep 9:1

LIITON VERI
Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.
Hep 9:15

Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa verettä vihitty. Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse kirjan että kaiken kansan, sanoen: "Tämä on sen liiton veri, jonka Jumala on teille säätänyt".
Hep 9:18-20

Tämä kohta tuo mieleen ehtoollisen asetussanat "uusi liitto minun veressäni"



Heprealaiskirjeen kirjoittaja jatkaa tästä samasta aiheesta, liiton verestä:

LIITON YKSI UHRI
Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.

Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki; sillä sanottuaan:
"Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista".

Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.
Hep 9:14-18



LIITON VEREN TALLAAMINEN

Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä, vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.

Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!

Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa".

Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.
Hep 10:26-31



Joillekin omantunnon aroille tämä väkevä kohta on aiheuttanut suunnatonta ahdistusta.

Toiset lankeavat uskomattomaan farisealaisuuteen "en tee tahallani syntiä"

koska se ei ole totta, silmät on peitettävä elämän arjen todellisuudelta ja sydämen pahuudelta.



LIITON VUORET

Sillä te ette ole käyneet sen vuoren tykö, jota voidaan käsin koskea ja joka tulessa palaa, ettekä synkeyden, ette pimeyden, ette myrskyn, ette pasunan kaiun ettekä äänen tykö, joka puhui niin, että ne, jotka sen kuulivat, pyysivät, ettei heille enää puhuttaisi; sillä he eivät voineet kestää tätä käskyä: "Koskettakoon vuorta vaikka eläinkin, se kivitettäköön";
ja niin hirmuinen oli se näky, että Mooses sanoi: "Minä olen peljästynyt ja vapisen";

vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö, ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.
Hep 12:18-24



ja todellakin ei, tämä ei todellakaan tarkoita sitä Pohjoisen maan seurakuntaa, kuten jotkut lahkohenkiset väittävät, vaan sitä taivaallista esikoisten joukkoa josta Ilmestyskirjassa on puhe.



HEPREALAISKIRJEEN SIUNAUS

Mutta rauhan Jumala, joka on kuolleista nostanut hänet, joka iankaikkisen liiton veren kautta on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen, hän tehköön teidät kykeneviksi kaikkeen hyvään, voidaksenne toteuttaa hänen tahtonsa, ja vaikuttakoon teissä sen, mikä on hänelle otollista, Jeesuksen Kristuksen kautta; hänelle kunnia aina ja iankaikkisesti!
Amen.
Hep 13:20-21

tässä on
IANKAIKKISEN LIITON VERI

se suuri lammasten Paimen

Rauhanliittoja solmivalle uskolliselle Jumalalle kunnia aina ja iankaikkisesti!



Vanhan liiton näkyjä taivaassa!

Ja Jumalan temppeli taivaassa aukeni, ja hänen liittonsa arkki näkyi hänen temppelissään, ja tuli salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää ja maanjäristystä ja suuria rakeita.
Ilm 11:19


Tämä on myös viimeinen kohta, jossa sana liitto esiintyy Uudessa testamentissa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti