Raamatussa on erityinen alleviivaus - ihmisen jumalasuhde ei ole mitä sattuu, vaan Jumala tekee liiton luomansa ihmisen kanssa.
Liitto sana on meille tuttu arkikielestä - liitin, liitämme sivut toisiinsa, avioliitto, Neuvostoliitto, IATAn lentoliitto, Saksan liittotasavalta, ... löydät varmaan nopeasti lisää "liitto" sanoja.
näissä kaikissa liitetään jotain toisiinsa.
Jumala käyttää tätä asiaa, liittoa, perustavan jumalasuhteen kulmakivenä.
On liitto ja sillä liitolla on merkki, symboli, joka tuo sen mieleen ja kertoo siitä.
Jumalan tekemiä liittoja Raamatussa ovat
Nooan liitto ja sateenkaari
Abrahamin liitto ja ympärileikkaus
Siinain liitto, Mooseksen laki kansalle
Uusi liitto, Jeesuksen asettama liiton ateria
Nooan liitto on täysin yksipuolinen.
Jumala hävitti luomansa ihmisen tämän pahuuden tähden ja vedenpaisumus hukutti kaikki paitsi Nooan ja hänen vaimonsa ja lapsensa.
Jumala tekee liiton itsensä kanssa, ja sanoo ettei enää hukuta ihmistä tämän pahuuden tähden.
Sateenkaari pilvissä muistuttaa Jumalaa tästä päätöksestä, liitosta Nooan kanssa.
Tsunameita ja vedenpaisumuksia on tänäkin vuonna, mutta kaikkia ihmisiä ei vuorille nousevan veden alle hukuteta.
LIITTO
Ja Jumala sanoi Nooalle ja hänen pojilleen:
"Minä teen liiton teidän ja teidän jälkeläistenne kanssa, kaikkien elävien olentojen kanssa, jotka ovat teidän kanssanne maan päällä, lintujen, karjaeläinten ja kaikkien villieläintenkin kanssa, kaikkien niiden kanssa, jotka tulivat arkista ulos.
LUPAUS
Minä teen liiton ja annan teille lupaukseni: koskaan enää ei vedenpaisumus tuhoa kaikkea elävää, se ei koskaan enää hävitä maata."
MERKKI
Jumala sanoi vielä: "Tämä on merkkinä liitosta, jonka minä teen teidän sekä kaikkien maan päällä elävien olentojen kanssa kaikkiin tuleviin sukupolviin asti: minä asetan kaareni pilviin, ja se on oleva merkkinä minun ja maan välisestä liitosta.
Kun annan pilvien nousta taivaalle ja sateenkaari näkyy pilvissä, muistan liiton, jonka olen tehnyt kaikkien elävien olentojen, kaiken elollisen kanssa: vedet eivät enää koskaan paisu tuhotulvaksi hukuttamaan kaikkea elävää.
Kaari näkyy pilvissä, ja kun minä sen näen, muistan ikuisen liiton, jonka olen tehnyt kaikkien elävien olentojen, kaikkien maan päällä elävien kanssa."
Ja Jumala sanoi vielä Nooalle: "Tämä on sen liiton merkki, jonka minä teen kaikkien maan päällä elävien kanssa."
1 Ms 9:8-17 KR 1992
Jumala tekee kahdenkeskisen liiton 99 vuotiaan Abrahamin kanssa, johon olennaisesti sisältyy myös vaimonsa Saara.
Jumalan tekemä liitto heprean בּרית brit sisältää useita suuria asioita
1 Ms 17:1-3 kertoo napakasti:
Kuka liiton tekee?
"Minä olen Jumala, Kaikkivaltias."
Tässä on Jumalan nimi "El Shaddai"
Mitä Abrahamin tulee tehdä?
"Vaella koko sydämestäsi minun tahtoni mukaisesti"
Mitä Abraham liitosta hyötyy?
"niin minä otan sinut liittoon kanssani ja teen suureksi sinun jälkeläistesi määrän".
Abrahamin liiton sisältö on
"Vaella koko sydämestäsi minun tahtoni mukaisesti"
Abrahamin elämä on vaellusta
Tiedämme että hän sananmukaisesti vaelsi, lähti siirtolaisena kotimaastaan uuteen maahan ja sieltä vieraili naapurimaissa.
Tiedämme että Kaanaanmaassa Abraham vaelsi telttaansa siirrellen, irroitti teltan vaarnat, pakkasi kamelinsa ja laumansa ja vaelsi toiselle paikkakunnalle.
Abrahamin elämä sisälsi kirjamellisesti paljon vaellusta, mutta voimme myös sanoa kuvannollisesti, että elämä on vaellusta.
Mutta miten Jumala edellyttää, että Abraham vaeltaa Hänen tahtonsa mukaan, kun mitään Jumalan lakia ei oltu annettu eikä annettu vielä pitkään aikaan.
Emme tiedä kaikkea.
Tiedämme vain, että Abraham vaelsi Jumalan ystävänä, kohtasi Jumalan usein ja että Jumala koetteli, onko Abraham valmis elämään Hänen tahtonsa mukaan ja uhraamaan polttouhrina poikansa Iisakin.
Abrahamin liitto on siis yksinkertaista suhdetta Jumalan ja ihmisen välillä.
Jumala on lähellä, puhuu, neuvottelee, on valmis käymään kauppaa ja tinkimään sodomalaisten kohtalosta, vaatii hirveitä uhrauksia, lupaa suuria asioita ja pitää lupauksensa.
LIITTO
"Minä olen Jumala, Kaikkivaltias."
SISÄLTÖ
"Vaella koko sydämestäsi minun tahtoni mukaisesti"
LUPAUS
"niin minä otan sinut liittoon kanssani ja teen suureksi sinun jälkeläistesi määrän".
Abrahamin liiton kuvaus jatkuu tästä laajennuksin ja toistoin 1 Ms 17:4-8
"Tällainen on liitto, johon minä sinut otan.
LUPAUS
Kantaisä
Sinusta on tuleva monien kansojen kantaisä. Älköön siis nimesi enää olko Abram, vaan olkoon se Abraham*, koska minä teen sinusta kansojen paljouden isän. Minä annan sinulle paljon jälkeläisiä, ja sinusta on polveutuva kansakuntia ja kuninkaita."
Jumala pitää liiton voimassa
"Minä pidän voimassa liiton sinun ja myös sinun jälkeläistesi kanssa, ikuisen liiton sukupolvesta toiseen"
Persoonallinen suhde
"ja minä olen oleva sinun Jumalasi ja sinun jälkeläistesi Jumala."
Luvattu perintömaa
"Minä annan sinulle ja jälkeläisillesi pysyväksi perintömaaksi koko Kanaaninmaan, jossa nyt asut muukalaisena"
Toisto
"ja minä olen myös sinun jälkeläistesi Jumala."
OLKAA USKOLLISET LIITOLLE
Jumala puhui edelleen Abrahamille: "Pysykää uskollisesti tässä liitossa, sinä ja sinun jälkeläisesi sukupolvesta toiseen."
LIITON MERKKI
"Tämä ehto teidän on täytettävä siinä liitossa, jonka olen tehnyt sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa: teidän tulee ympärileikata jokainen mies ja poikalapsi. Leikkauttakaa pois esinahkanne."
TOISTO LAIN MUODOSSA
"Tämä on merkkinä liitosta, joka on meidän välillämme, minun ja teidän. Kahdeksantena päivänä syntymästä ympärileikattakoon jokainen poikalapsi sukupolvesta toiseen. Ympärileikattakoon kaikki talossasi syntyneet orjat samoin kuin heimoosi kuulumattomat orjat, jotka itsellesi ostat, siis jokainen talossasi syntynyt tai rahalla ostamasi orja."
IKUISEN LIITON MERKKI
"Näin te kannatte ruumiissanne merkkiä siitä, että minun tekemäni liitto on ikuinen."
KUOLEMANRANGAISTUS
"Mutta jokainen ympärileikkaamaton poistettakoon kansansa parista. Hän on rikkonut liiton."
1 Ms 17:9-14 KR 1992
(otsikot lisätty)
LUPAUS SAARALLE
Jumala sanoi vielä Abrahamille: "Vaimoasi Saraita älä enää kutsu Saraiksi, vaan hänen nimensä olkoon Saara. Minä siunaan häntä ja annan hänen synnyttää sinulle pojan. Minä siunaan häntä: monet kansakunnat saavat hänestä alkunsa, ja hänestä polveutuu kansojen kuninkaita."
ABRAHAM NAURAA
Abraham heittäytyi kasvoilleen, mutta naurahti, sillä hän ajatteli: "Voiko satavuotiaalle miehelle muka syntyä lapsia, ja voisiko Saara, joka on yhdeksänkymmenen, vielä synnyttää?"
RUKOUS ISMAELIN PUOLESTA
Ja Abraham sanoi Jumalalle:
"Kunpa Ismael saisi elää sinun huolenpitosi alaisena!"
LUPAUS SAARALLE JATKUU
Jumala sanoi: "Vaimosi Saara synnyttää sinulle pojan, ja sinun tulee antaa hänelle nimeksi Iisak."
LIITTO JATKUU IISAKIN KANSSA
"Minä pidän voimassa liiton myös hänen kanssaan, ja se pysyy ikuisesti voimassa hänen jälkeläistensäkin kanssa."
1 Ms 17:15-21 KR 1992
(Otsikot lisätty)
Sanottuaan tämän kaiken Abrahamille Jumala kohosi hänen luotaan pois.
ABRAHAM TEKEE LIITON MERKIT
Niin Abraham ympärileikkasi vielä samana päivänä poikansa Ismaelin ja talonsa muut miehet ja poika- lapset, sekä oman väen että rahalla ostamansa orjat, kuten Jumala oli käskenyt hänen tehdä.
Abraham oli yhdeksänkymmentäyhdeksänvuotias, kun hänen esinahkansa leikattiin, ja hänen poikansa Ismael oli kolmetoistavuotias, kun hänen esinahkansa leikattiin.
Tuona samana päivänä ympärileikattiin Abraham, hänen poikansa Ismael ja heidän kanssaan kaikki palvelijat, sekä talossa syntyneet että muukalaisten joukosta ostetut.
1 Ms 17:22-27 KR 1992
Tämä, Abrahamin liitto, on se josta myös nettiruukussa kysellään ja kiistellään.
Nooan liitto on yksipuolinen, Jumala tekee sen koko ihmiskunnan kanssa kauan ennen Abrahamin syntymää.
Olemme kaikki sen liiton alaisia ja näemme upean sateenkaaren pilvissä sateen lakattua.
Abrahamin jälkeläisyydestä on kiistaa, ja kristityt sanovat, että apostoli Paavalin sanojen mukaan tämä liitto on siirtynyt pois Abrahamin lapsilta ja tullut Kristukseen uskovien liitoksi.
Asia on syvällisimpiä ja tärkeimpiä ja hyvin teemme, jos tutkimme kirjoituksia.
Oppaanamme on Abrahamin lapsi lihan puolesta, ympärileikattu ja myös Siinain liiton alaisena lakia parhaansa mukaan noudattanut ja oikean uskon puolesta kiivaillut Saulus Tarsolainen, apostoli Paavali.
Kirjeessään Roomalaisille hän istuu kanssamme tälle raamattutunnille ja selittää, mitä juuri yhdessä luimme.
"Ei Jumala sen vuoksi luvannut Abrahamille ja hänen jälkeläisilleen koko maailmaa perinnöksi, että Abraham noudatti lakia, vaan siksi, että Abraham katsottiin vanhurskaaksi, kun hän uskoi.
Jos näet perillisiä ovat ne, jotka vetoavat lain noudattamiseen, silloin usko menettää merkityksensä ja lupaus raukeaa. Laki tuo mukanaan Jumalan vihan; ellei ole lakia, ei ole rikkomustakaan."
Rabbi Paavali puhuu tässä LUPAUKSESTA, joka ei perustunut lain noudattamiseen - eihän Siinain lakia oltu vielä annettu.
Hän viittaa toiseen kohtaan Abraham kertomuksissa, joka on meille kaikille hyvin tuttu:
Näiden tapausten jälkeen tuli Abramille näyssä tämä Herran sana: "Älä pelkää, Abram. Minä olen sinun kilpesi, ja sinun palkkasi on oleva hyvin suuri."
Abram sanoi: "Herra, minun Jumalani, mitä sinä minulle antaisit? Olenhan jäänyt lapsettomaksi, ja minun omaisuuteni perii damaskolainen Elieser."
Abram sanoi vielä: "Ethän ole antanut minulle jälkeläistä, ja siksi palvelijani saa periä minut."
Mutta hänelle tuli tämä Herran sana: "Ei hän sinua peri, vaan sinut perii sinun oma poikasi."
Ja Herra vei hänet ulos ja sanoi: "Katso taivaal- le ja laske tähdet, jos kykenet ne laskemaan. Yhtä suuri on oleva sinun jälkeläistesi määrä."
Abram uskoi Herran lupaukseen, ja Herra katsoi hänet vanhurskaaksi.
1 Ms 15:1-6 KR 1992
Rabbimme Paavali kiinnittää huomiomme tähän kohtaan, aivan mahdottoman näköiseen lupaukseen lapsettomalle vanhukselle.
Ja siihen että vanhus uskoi mahdottoman, mitä Jumala lupasi.
Tämä miellytti Herraa Jumalaa, että ihminen uskoi Herran Sanan joka hänelle tuli.
Sinä määrin, että kirjoituksessa on erikoinen ilmaus
"Abram uskoi Herran lupaukseen, ja Herra katsoi hänet vanhurskaaksi."
katsoi hänet vanhurskaaksi
Tämä on vahvasti esillä Galatalaiskirjeessä, tämä on Martti Lutherin suuri vapauttava evankeliumin löytö.
Tämä on protestanttisen kristillisyyden jaloja helmiä.
Mutta alunperin se on juutalaisia koskeva sana.
והאמן juuresta aman, pitää luotettana, uskoa.
Tästä heprean sanasta tulee Aamen
Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita:
"Näin sanoo Aamen, uskollinen ja luotettava todistaja, Jumalan luomakunnan alku
Ilm 3:14
---
Kiitos, Aamen, tästäkin ihmeellisestä opetuksetasi!
צדקה zedaqa vanhurskaus, oikeudenmukaisuus
Hepreassa on verbinä חשׁב khashav, joka tarkoittaa ajattelemista eri merkityksin. Myös pitää jonakin, laskea joksikin, arvioida.
Herra katsoi hänet vanhurskaaksi.
KR 1992
Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi.
KR 1933
Molemmat ovat mahdollisia käännöksiä ja ehkä voisi kääntää myös "ajatteli että Abraham on vanhurskas" "piti Abrahamia vanhurskaana"
koska tämä uskoi Herran (JHVH) lupauksen, että lapsi kyllä syntyy.
Rabbi Paavali johdattaa meitä nyt syvemmälle asiaan näin:
Mitä meidän on sanottava Abrahamista, kansamme kantaisästä? Mitä hän saikaan osakseen?
Jos Abraham katsottiin vanhurskaaksi tekojensa perusteella, hänellä oli aihetta ylpeillä -- ei kuitenkaan Jumalan edessä.
Mitä sanovat kirjoitukset? "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi."
Työntekijälle maksettua palkkaa ei katsota armosta saaduksi vaan ansaituksi.
Jos taas jollakulla ei ole ansioita mutta hän uskoo Jumalaan, joka tekee jumalattoman vanhurskaaksi, Jumala lukee hänen uskonsa vanhurskaudeksi.
Ylistäähän Daavidkin autuaaksi sellaista ihmistä, jonka Jumala katsoo vanhurskaaksi hänen teoistaan riippumatta:
-- Autuaita ne, joiden pahat teot on annettu
anteeksi
ja joiden synnit on pyyhitty pois.
Autuas se mies, jolle Herra ei lue viaksi hänen syntiään.
Rm 4:1-8 KR 1992
"Jos taas jollakulla ei ole ansioita mutta hän uskoo Jumalaan, joka tekee jumalattoman vanhurskaaksi, Jumala lukee hänen uskonsa vanhurskaudeksi."
Psalmiin vedoten apostoli Paavali kertaa tämän opetuksen.
Tuossa on Paavalin käyttämässä kreikankielessä Raamatussa käännetty hepreasta "lukee hänen uskonsa vanhurskaudeksi"
LXX
καὶ ἐπίστευσεν Αβραμ τῷ θεῷ, καὶ ἐλογίσθη αὐτῷ εἰς δικαιοσύνην.
logizoi verbi tarkoittaa "laskea, ottaa huomioon, arvioida" ja on siten merkitykseltään rajoitetumpi kuin heprean verbi khashav.
Paavali jatkaa:
Koskeeko nyt tämä autuaaksi ylistäminen vain ympärileikattuja vai myös ympärileikkaamattomia?
Mehän sanomme: "Jumala katsoi Abrahamille vanhurskaudeksi uskon."
Oliko Abraham silloin ympärileikattu?
Ei ollut, hän oli vielä ympärileikkaamaton.
Hän sai ympärileikkauksen merkin sen vakuudeksi, että hänet oli hyväksytty vanhurskaaksi jo, kun hän ympärileikkaamattomana uskoi.
Näin hänestä tuli kaikkien niiden isä, jotka uskovat ja jotka katsotaan vanhurskaiksi, vaikka he ovat ympärileikkaamattomia.
Samoin hän on ympärileikattujen isä, jos nämä myös seuraavat sitä uskon tietä, jota isämme Abraham kulki ollessaan vielä ympärileikkaamaton.
Rm 4:9-12 KR 1992
sitä uskon tietä, jota isämme Abraham kulki?
vaelsi Jumalan tahdon mukaan
uskoi Jumalan lupauksiin
lakia ei silloin vielä ollut, ei syntiuhreja eikä pääsiäistä
Abraham vaelsi uskon tietä
Jumalan ystävänä
Raamattua ei silloin vielä ollut
mutta Herran Sana oli!
Näiden tapausten jälkeen tuli Abramille näyssä tämä Herran sana
1 Ms 15:1
Kertomus Abrahamin liitosta ei mainitse uskosta mitään.
Rabbi Paavali tuo uskon tähän kuvioon kahdella tavalla
ensinnäkin, Jumala teki Abrahamin kanssa liiton sen jälkeen, kun oli lukenut tämän uskon vanhurskaudeksi.
toiseksi
Lupaus ja usko kuuluvat yhteen sitä varten, että kaikki olisi armoa.
Näin lupaus on varma ja koskee kaikkia Abrahamin jälkeläisiä, ei vain niitä joilla on laki, vaan myös niitä joilla on Abrahamin usko.
Hän on meidän kaikkien isä, niin kuin on kirjoitettu:
"Minä olen tehnyt sinut monien kansojen isäksi."
Tähän Jumalaan Abraham uskoi, häneen, joka tekee kuolleet eläviksi ja kutsuu olemattomat olemaan.
Abraham toivoi, vaikka toivoa ei ollut, ja niin hän uskoi tulevansa monien kansojen kantaisäksi näiden sanojen mukaisesti: "Näin suuri on oleva sinun jälkeläistesi luku."
Hänen uskonsa ei horjunut, vaikka hän, lähes satavuotiaana, tiesi elinvoimansa sammuneen ja Saaran kohdun kuihtuneen.
Abraham ei ollut epäuskoinen eikä epäillyt Jumalan lupausta, vaan sai voimaa uskostaan.
Hän antoi Jumalalle kunnian varmana siitä, että Jumala pystyy tekemään sen mitä on luvannut.
Sen vuoksi Jumala katsoikin hänet vanhurskaaksi.
Rm 4:16-22 KR 1992
Tässähän aivan hengästyy apostoli Paavalin raamattutunnilla isä Abrahamista.
"Lupaus ja usko kuuluvat yhteen sitä varten, että kaikki olisi armoa."
Rm 4:16
mahtaako yhden ihmisen elinaika riittää tämän oppimiseen?
"Näin lupaus on varma ja koskee kaikkia Abrahamin jälkeläisiä, ei vain niitä joilla on laki, vaan myös niitä joilla on Abrahamin usko."
Rm 4:16
Lupaus koskee niitä, joilla on laki. Israelin kansa, juutalaiset.
Mutta myös niitä, joilla on "Abrahamin usko" - mikä se sitten onkin.
ja rabbimme osoittaa Kirjoituksista, että kyseessä eivät ole vain israelilaiset Abrahamin jälkeläiset vaan monet muutkin kansat:
"Hän on meidän kaikkien isä, niin kuin on kirjoitettu: "Minä olen tehnyt sinut monien kansojen isäksi."
Rm 4:16-17
Niin se Abrahamin usko?
mites Paavali siitä...
"Tähän Jumalaan Abraham uskoi, häneen, joka tekee kuolleet eläviksi ja kutsuu olemattomat olemaan."
Rm 4:17
hieman arvoituksellinen kohta, miten tämä kuolleet eläviksi liittyy Abrahamiin? Väärentääkö Paavali tässä kauniisti Jumalan Sanaa?
Heprealaiskirje rientää tässä avuksemme
Usko sai Abrahamin tottelemaan Jumalan kutsua ja lähtemään kohti seutuja, jotka Jumala oli luvannut hänelle perintömaaksi. Hän lähti matkaan, vaikka ei tiennyt, minne oli menossa.
Koska hän uskoi, hän asettui muukalaisena luvattuun maahan ja asui siellä teltoissa, ja niin asuivat myös Iisak ja Jaakob, jotka perivät saman lupauksen.
Abraham odotti sitä kaupunkia, joka on rakennettu vankalle perustalle ja jonka Jumala itse on suunnitellut ja tehnyt.
Koska Abraham ja Saara uskoivat, he kykenivät saamaan jälkeläisen, vaikka Saara oli hedelmätön ja heidän aikansa jo oli ohi.
Abraham piti lupauksen antajaa luotettavana, ja siksi hän, yksi ainoa, mieskuntonsa jo menettänyt, sai jälkeläisiä yhtä suuren määrän kuin on taivaalla tähtiä, yhtä luvuttoman joukon kuin on meren rannalla hiekkajyväsiä.
Heb 11:8-12 KR 1992
Usko sai Abrahamin tuomaan Iisakin uhriksi, kun hänet pantiin koetteelle.
Hän oli valmis uhraamaan ainoan poikansa, vaikka oli saanut lupaukset, vaikka hänelle oli sanottu: "Iisakin jälkeläisiä sanotaan sinun lapsiksesi."
Hän päätteli, että Jumala kykenee jopa herättämään kuolleen, ja niin hän sai poikansa takaisin, ylösnousemuksen ennusmerkkinä.
Hep 11:17-19 KR 1992
Valtavana kaikuvat Ylösnousseen todistajan, apostoli Paavalin sanat Abrahamin uskosta
"Tähän Jumalaan Abraham uskoi, häneen, joka tekee kuolleet eläviksi ja kutsuu olemattomat olemaan."
Rm 4:17
Abraham uskoi Jumalan Sanaa
"hän uskoi tulevansa monien kansojen kantaisäksi näiden sanojen mukaisesti"
Rm 4:18
Abrahamin usko ei horjunut, vaikka hän näki tämän elämän karun todellisuuden
"Hänen uskonsa ei horjunut, vaikka hän, lähes satavuotiaana, tiesi elinvoimansa sammuneen ja Saaran kohdun kuihtuneen."
Rm 4:19
Abraham ei ollut epäuskoinen eikä epäillyt Jumalan lupausta, vaan sai voimaa uskostaan.
Rm 4:20
Abraham antoi Jumalalle kunnian
Miten?
Abraham oli varma siitä, että Jumala pystyy tekemään sen mitä on luvannut.
"Hän antoi Jumalalle kunnian varmana siitä, että Jumala pystyy tekemään sen mitä on luvannut."
Rm 4:20-21
Abrahamin usko!
Hän antoi Jumalalle kunnian varmana siitä, että Jumala pystyy tekemään sen mitä on luvannut.
Eikä Jumala halveksinut tätä uskoa vaan luki miehen vanhurskaaksi.
KR 1933 käyttää "lukea" sanaa
Sentähden se luettiinkin hänelle vanhurskaudeksi.
Rm 4:22 KR 1933
Uusi käännös pysyttelee "katsoi" sanassa, joka on myös VT käännöksessä tässä kohdassa
Sen vuoksi Jumala katsoikin hänet vanhurskaaksi.
Rm 4:22 KR 1992
Voimme kaikki nyt kysyä yhdessä - mitä tämä meille merkitsee tänään?
rabbimme vastaa
Näitä sanoja ei kuitenkaan ole kirjoitettu vain hänen tähtensä, vaan myös meidän vuoksemme.
Jumala on katsova vanhurskaiksi meidätkin, kun uskomme häneen, joka on herättänyt kuolleista Herramme Jeesuksen.
Jumala antoi Kristuksen kuolla meidän rikkomustemme tähden ja herätti hänet kuolleista meidän vanhurskauttamisemme tähden.
Rm 4:23-25
Saamme tässä hieman pohdittavaa, onko meillä Abrahamin usko?
uskommeko Jumalaan?
niin että Hän katsoo/lukee tämän uskon meille vanhurskaudeksi?
uskommeko Jumalaan, joka antoi Kristuksen kuolla meidän rikkomustemme tähden ja herätti hänet kuolleista meidän vanhurskauttamisemme tähden?
Tämä pohdinta apostoli Paavalin jalkain juuressa toi meidät luterilaisille kristityille tuttuihin maisemiin.
ja vei meitä sivuun liitosta.
Asia on hyvin suuri ja syvä ja korkea eikä apostoli Paavali tässä kohdassa puhu liitosta ja sen rikkomisesta.
Hän poimii selityksen kohteeksi Jumalan lupauksen ja Abrahamin uskon.
Ja sanoo että näin on meidänkin kohdallamme tänään.
...
koska aihe on niin suuri, jätän tämän palstan alustuksen tähän ja toivon että keskustelu jatkuisi!
abraham-uskoimaanpäälliseen-ylösnousemukseen,kun-hänoli-uhraamaisillaan-iisakin-ainoanpoikansa,semainitaan-heprealaiskirjeen11.17-19.jeesus-jumalanpoika,tiesi,että-jesajan26.19oli-ennustanut-maanpäällisen-ylösnousemuksen,kunhän-itseantoi,johann.evank.5.28,29maanpäällisen-ylösnousemuslupauksen-jatodisti-sentodeksi-herättämällä-ystävänsälasaruksen-kuolleista,joh.evank.11.39-48.näinjeesus-osoittimyös-todeksisen-raamatuntotuuden,etteiihmisellä-olekuolematonta-sielua.sentakeenaon-raamatunviimeisen-osanlupaus-sanoilla.-katso.-jumalanteltta-onihmisten-luonajaheovat-hänenkansojaan..eikäkuolemaa-enääole.kiitos-jalohdullista-jatkoakaikille.
VastaaPoista