maanantai 19. maaliskuuta 2012

Markus (paastonaika 2012)


 Keskustellaan yhdessä tällä palstalla Markuksen evankeliumiin liittyviä asioita luku luvulta.

Toinen Markus palsta on avattuna ja siellä on jo käynnissä yleistä vapaata keskustelua evankeliumiin liittyen.

Runkotekstinä käytämme KR 1938, joka on tarkka alkutekstiä noudatteleva.

KR 1992 kanssa joutuisimme jatkuvasti pohtimaan, mitä alkutekstissä lukee.

Keskustelussa voimme tietenkin ja tuleekin käyttää kaikkia ja kaikenkielisiä versioita vapaasti.

Rukoilemme siunausta ja Herran pyhää läsnäoloa ollessamme näin nettiruukun tekniikan avulla ... kaksi tai kolme tai useampia ... Jumalan Sanan äärellä.

Että saisimme kaikki oppia tuntemaan evankeliumia ja sen päähenkilöä, Jeesusta, paremmin.
Aamen.

     

Tietääkö joku, miksi kutsumme kirjoittajaa nimellä Markus?

Evankeliumi itse on anonyymi. Ei siinä lue, kuka sen on kirjoittanut.

Laatijalla on saattanut olla yhteyksiä Simon Pietariin. Miksi näin sanotaan?

Markus ainoastaan kertoo kaverista, joka alastomana onnistui pakenemaan yössä Jeesuksen vangitsijoiden käsistä.

voi olla, että tämän evankelista tietää, koska on itse se "eräs nuorukainen"

"Ja häntä seurasi eräs nuorukainen, jolla oli ympärillään liinavaate paljaalle iholle heitettynä; ja he ottivat hänet kiinni. Mutta hän jätti liinavaatteen ja pakeni alastonna."
Markus 14:51-52

     
Markus 1:1
Markusta pidetään mahdollisesti ensimmäiseksi laadittuna evankeliumina.

Sen kirjoittajalla ei silloin olisi ollut mitään mallia, miten kertoa Jeesuksesta.

Kirjallisuuden muotona "evankeliumi" näet on omaa luokkaansa ensimmäisen vuosisadan Roomassa, jolloin Markus on laadittu.

Kun alat kirjoittaa kirjaa, niin tarvitset vetävän avauksen, ensimmäinen lause saisi olla mielelllään lukijaa kiinnostava.

Markus löysikin melkoisen lauseen, täynnä valtavaa sisältöä.

Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, evankeliumin alku.
Markus 1:1
     

Lause on täynnä uskon ilmaisuja.

Jeesus on Kristus.

Kristus on kreikkaa ja tarkoittaa Voideltu.

Jeesus on Messias.

Tällä avauksella jo evankelista heitettäisiin ulos synagoogasta.


Vaan pahemmaksi vaan menee.

Jumalan Poika!

koska Markus ei kerro Jeesuksen syntymästä tai nuoruudesta yhtään mitään, tämä lause jää hämäräksi.

Millä tavalla Jeesus on Jumalan Poika?
 
     

Evankeliumin alku.

Tämä on hieman outoa suomenkieltä. Mitä tällä tarkoitetaan.

Kirja alkaa tästä?

Eiköhän siinä ole jotain enemmän.

"Evankeliumi" ilosanoma, ei nimittäin ollut kirjan nimi silloin, vaan tämä sana tuli kuvaamaan neljää evankeliumia myöhemmin.

"Evankeliumi Markuksen mukaan"

Evankeliumin alku.

Markus tarkoittanee, miten "evankeliumi alkoi"


Kaikkiin näihin kysymyksiin Nikolaisen käännöskomitea tahtoo antaa vastauksia heti kättelyssä:

"Ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta, Jumalan Pojasta, lähti liikkeelle näin."
Markus 1:1 KR 1992

Evankeliumi sana on pudotettu pois, sehän on kreikkaa.

"Ilosanoma"

ja sitten jakeen selitys, eikä käännös: "lähti liikkeelle näin"

ugh...

     
Erkki Koskenniemi
SLEY on laatinut raamattupiirien käyttöön Markuksen evankeliumiin selitys sivuston.

Sen on kirjoittanut Erkki Koskenniemi

Tämä Markuksen evankeliumin lukuopas on tarkoitettu raamattupiirien käyttöön. Erityisesti kirjanen on suunniteltu sellaisille piireille, joiden johtajana toimii maallikko.

Oppaan ensimmäisen osan muodostaa jokaista kokoontumiskertaa varten suunniteltu annos. Siinä kuvataan lyhyesti käsiteltävän jakson tärkein sanoma, minkä jälkeen annetaan joitakin näkökohtia keskustelua varten. Kutakin kokoontumiskertaa varten on valittu ehdotus päätöshartaudeksi. Ehdotukset alku- ja päätösrukouksiksi löytyvät kirjan sisäkansilta (nettiversiossa linkeistä)

Toinen osa koostuu lyhyestä Markuksen evankeliumin selityksestä. Selitys on hyvin suppea ja lisätietoja etsivän on syytä paneutua laajempiin selitysteoksiin. Suosittelen lämpimästi Bo Giertzin kirjaa "Markus. Selitys evankeliumiin Markuksen mukaan" (SLEY-kirjat 1985) sekä Jukka Thurénin selitysteosta.

Lausun parhaat kiitokset pastori Jari Rankiselle ja Anna-sisarelleni, jotka ovat olleet suureksi avuksi oppaan laatimisessa.

Karkussa, elokuulla 1989

Erkki Koskenniemi, pastori FL,TL
http://sley.fi/luennot/Rpiiri/Mark/
 

Sarja on suunnitelty ryhmätyössä käytettäväksi ja siinä on kokoontumisiin aineistoa keskusteluun Markuksesta sekä päätöshartaus.

Näin Markuksen evankeliumia tutkitaan yhtä aikaa sekä "raamattupiirissä" että "seuroissa" rukouksen kanssa.

Katsotaas vertailun vuoksi ja muutenkin huviksemme, mitä pastori Erkki siellä kirjoittaa jakeesta 1:1 Karkussa 1989.

mitä pastori Mikko siitä kirjoitti ennenkuin pastori Erkin tekstiä luki on näkyvissä tämän palstan alussa Jerusalemissa 2012.

     

Markus 1

Kirjan otsikko 1:1

Markus alkaa teoksensa yksinkertaisesti ja oman aikanaan harvinaisella tavalla.

Ensimmäinen jae on koko evankeliumikirjan otsikko.

Siinä sanotaan suoraan se, mikä jatkossa jää välillä arvailujen varaan paljastuakseen vasta Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen hetkellä.

Jeesus Nasaretilainen on Kristus ja Jumalan Poika.

Markuksen tehtävä on puhua Kristuksen evankeliumista, ilosanomasta.

Sanalla "evankeliumi" on monta merkitystä. Olemme tottuneet puhumaan Markuksen tai Matteuksen evankeliumista, siis evankeliumikirjasta.

Varsinaisesti on kuitenkin olemassa vain yksi evankeliumi, siis ilosanoma. Se on Jumalan viesti ihmisille.

Uudessa testamentissa evankeliumi on kerrottuna Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen mukaan. Näkökulmat ovat erilaisia, mutta viesti on sama Jumalan ilosanoma syntisille ihmisille.
 :
Erkki Koskenniemi
http://sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Markus/01EK.htm

     
Pientä vertailua
Mikon alustukseen verrattuna Erkki tuo tässä esiin tärkeän näkökulman, jota mikko ei ole huomannut.

Markuksen evankeliumissa on hyvin painokkaasti mukana "valtakunnan salaisuus".

Ihmiset kyselevät, ihmettelevät, mikä tämä Jeesus on.

Hän on itse arvoituksellinen, eivätkä edes Jeesuksen lähimmät oppilaat oikein tiedä, kenen kanssa ovat liikkeellä.

Evankeliumin ensimmäinen jae kuitenkin julistaa kirjan päähenkilön kaikille julkisesti tiettäväksi.

Tämä todella on Israelin kansan odottama Voideltu, Messias.

Hän on jotain valtavaa, josta käytämme ilmausta Jumalan Poika.

     

Matti Kankaanniemi
Löydämme suuresta Internetin kirjastosta myös keskukstelua siitä, kuka on kirjoittanut Markuksen evankeliumin.

Uudesta testamentista äskettäin väitellyt Matti Kankaanniemi on uskova mies ja kuuluu helluntaikirkkoon.

Matti on tehnyt suuren työn laittaen verkkoon paljon tietoa evankeliumeista vuonna 2001.

Lainaan tähän sieltä Markusta koskevan osan, niin että saamme tutkittua ja punnittua tietoa asiasta.

Koetelkaa kaikki, pitäkää se mikä hyvä on, sanoo apostoli!
 
     

1.1 Markuksen evankeliumi

Perimätieto 
Eusebius lainaa noin 95-110 jkr (14) kirjoittanutta piispa Papiasta: "Markus, joka oli Pietarin tulkki, kirjoitti tarkkaan, mitä muisti, ei kuitenkaan järjestyksessä…Hän ei näet ollut kuunnellut Herraa eikä seurannut häntä, mutta myöhemmin …hän seurasi Pietaria. Tämä esitti opetuksiaan tarpeen mukaan eikä tehdäkseen Herran lausuntojen kokoelmaa. Markus ei siksi tehnyt väärin kirjoittaessaan niistä… sen, mitä muisti Hänen silmämääränään oli yksi asia, se, ettei jättäisi mainitsematta mitään kuulemastaan eikä esittäisi siitä mitään väärin. (15)"
 
Guthrie toteaa seuraavasti: "Varhaiskristillinen todistus sen puolesta, että Markus oli tämän evankeliumin kirjoittaja on niin vahva, että meidän ei tarvitse juuri muuta kuin mainita tämä vahvistus."

Varhaiskristillinen perimätieto vahvistaa yksiselitteisesti Markuksen hänen nimellään kulkevan evankeliumin kirjoittajaksi.

Papiaksen aikoihin apostoleja kunnioitettiin suuresti, joten Markuksen tekaiseminen evankeliumin kirjoittajaksi tuntuisi epätodennäköiseltä.

Papiaksen lainaama traditio on otettava huomioon kirjoittajakysymyksen käsittelyssä, koska aikaero evankeliumin kirjoittamiseen on ilmeisestikin vain joitakin kymmeniä vuosia. On esitetty, että Irenaeuksen ja Kleemensin maininnat

Markuksen kirjoittajuudesta saattavat olla riippuvaisia Papiaksen lausunnosta.

Toisaalta kilpailevia traditioita tämän ilmeisen tärkeän evankeliumin kirjoittajuudesta ei tiedetä koskaan olleen. Tämän vuoksi traditioon on syytä suhtautua varauksella ja voidaan jopa väittää, että todistustaakka on tämän johdosta niillä, jotka epäilevät Johannes Markuksen kirjoittajuutta.
Guthrie D. (1990) New Testament Introduction, rev.ed. Downers Grove, Illinois, InterVarsity Press


Sisäiset seikat 
Perinteisen olettamuksen mukaan siis Johannes Markus on kyseisen evankeliumin kirjoittaja.

Pääosiltaan evankeliumin sisältö perustuisi näin apostoli Pietarin kertomaan.

Oletusta vahvistavat monet seikat Uudessa testamentissa.

Pietarin ja Markuksen yhteydestä puhuu mm. 1. Piet 5:13: "Babylonissa oleva seurakunta, valittu kuten tekin, sekä poikani Markus lähettävät teille terveisiä."

Tämä sopii erittäin hyvin mm. Papiaksen todistuksen kanssa."

Johannes Markus mainitaan useita kertoja Uudessa testamentissa (1. Piet 5:13, Apt 12:12, 25; 13:13, 15:37-39, Filem 24, Kol 4:10, 2. Tim 4:11). (18 )

Markus-spesialisti Robert Guelichin mukaan Markuksen evankeliumista heijastuu hyvä juutalaisten tapojen tuntemus, mikä puhuu kirjoittajuuden puolesta.
Guelich Robert A. (1989) Mark 1-8:26, Word Biblical Commentary, Word, Dallas
 
     
Pietari on Markuksen evankeliumissa selkeästi keskeisimmässä osassa opetuslapsista. Kaikkiaan Markus mainitsee hänet 25 kertaa.

Hän on ensimmäinen mainittu opetuslapsi ja hänet mainitaan jokaisessa opetuslapsiluettelossa ensimmäisenä (3:16-18, 5:37, 9:2, 13:3). Lisäksi Pietari kuvataan jatkuvasti Jeesuksen sisäpiiriläiseksi ja paria poikkeusta lukuunottamatta (9:38-41, 10:35-40) Pietari on ainoa, joka vastustaa Jeesusta. (20) Markuksen evankeliumi muistuttaa muutenkin silminnäkijäkertomusta.

Evankeliumissa käytetään vain 1330 sanaa ja se on kirjoitettu "kadun miehen koinee-kreikalla". Tämä sopisi hyvin yhteen Pietari-Markus -oletuksen kanssa.

Pietarista kuvataan myös huonoja puolia. Jeesus nuhtelee Pietaria varsin voimakkain sanoin ja Pietarin innokas vakuuttelu lojaaliudesta kääntyy pettymykseksi hänen kieltäessään Jeesuksen.

Pietarilaisesta taustasta kertovat myös monet yksityiskohdat. Pietarin anopin parantamiskertomuksen henkilökohtainen sävy on yksi näistä kuten myös Pietarin talon toistuva mainitseminen evankeliumissa.     

Lane tekee mielenkiintoisen havainnon Markuksen evankeliumista. Markusta nimittäin kutsutaan Apostolien teoissa "palvelijaksi" (13:5).

Luukkaan käyttämä termi kuvaa miestä, joka käsittelee asiakirjoja ja jakaa niiden sisällön muille.

Sanaa käytetään muualla Luukkaan kirjoituksissa vastaavalla tavalla (Apt 26:16, Luuk 1:1-2).

Vaikka tämäkään todiste ei yksinään todista aitoperäisyyttä se sopii hyvin puolustamaamme olettamukseen teoksen kirjoittajasta.
LaneW. L., The Gospel of Mark (NICNT), s. 22. 

Lainaus Wallace D. B. "Mark: Introduction, Argument, and Outline", http://www.bible.org/docs/soapbox/markotl.htm

     

Jos oletamme kaksilähde-hypoteesin pitävän paikkansa ja Markuksen evankeliumin olleen sekä Luukkaan että Matteuksen evankeliumien kirjoittajilla päälähteenä, pietarilainen tausta selittäisi Markuksen evankeliumin aseman.

Mikä teki Markuksen evankeliumista niin merkittävän, että kaksi muuta evankelistaa katsoi mielekkääksi pohjata omat esityksensä siihen?

Pietari alkuseurakunnan johtohenkilönä ja sisäpiirin apostolina oli luonnollisesti suurimpia auktoriteetteja Jeesuksen opetuksen suhteen, mikä selittäisi tämän seikan tyydyttävästi.
     

Vastaväitteet: 
Johannes Markuksen kirjoittajuutta vastaan on esitetty monia argumentteja.

Guthrien mukaan tärkein on Markuksen evankeliumin ei-palestiinalainen tausta, mitä pidetään mahdottomana Jerusalemissa asuneelta Johannes Markukselta.

Mm. Schweizer pitää Markuksen huonoa Palestiinan maantieteen tuntemusta merkkinä siitä, että kirjoittaja ei ollut Johannes Markus.

Guthrie Donald "Questions of Introduction" in New Testament Interpretation (1977) ed. by Marshall I. Howard, Paternoster Press, ss. 105-116 


Schweizer Eduard (1989) Markuksen evankeliumi, Uuden testamentin selitys, Kirjapaja, Helsinki suom Petri Luomanen, s.21

     

Jeesuksen epäloogisia reittejä Markuksen evankeliumissa on kuitenkin selitetty teologisin motiivein.

Näin esimerkiksi jakeessa 7:31 kuvattu reitti (Ja hän lähti jälleen Tyyron aluelta ja kulkien Siidonin kautta tuli Galilean järven ääreen Dekapolin alueen keskitse.) olisi ollut osa Jeesuksen laajempaa suunnitelmaa pitää liike salassa.

Samaan kehitelmään kuuluu huomio siitä, että reitti päätyy pakanalliselle Dekapoliin alueelle. (24)

Mikäli hän järjesti Pietarin välittämän julistuksen teemoittain eri paikkoihin, "reittikysymyksiin" ei voida perustaa kovinkaan paljon.

Toisaalta on myös kysyttävä, kuinka tarkkaa alueiden tuntemusta jerusalemilaiselta Johannes Markukselta odotettaisiin.
     

Eli… 
Vaikka todisteet eivät ole ehdottomia, on mielestäni perusteltua pitää opetuslapsi Matteusta hänen nimellään kulkevan evankeliumin kirjoittajana.

Matti Kankaanniemi 
Kuka kirjoitti synoptiset evankeliumit 
http://www.nic.fi/~vlahsrk/tekstit/synoptise.html
... Jos Matti satut lukemaan tätä tekstiä, vaihda ihmeessä hienon web sivun taustan väri. Keltainen, ja vielä tuommoinen tumma... no good!
Kirjoittanut: MikkoL, 19.03.2012 08:10
     

Paljon asiaa
No sieltähän tuli tuima annos tietoa Markuksen evankeliumista.

Kiitos Matti Kankaanniemelle, joka on tehnyt ison työn tämän tiedon kokoamisessa ja antaa sen meille ilmaiseksi opiskeltavaksi ja arvosteltavaksi.

Saamme näin iloiten todeta, että tieteellisen tutkimuksen edustajan Matti Kankaanniemen mielestä Papiaksen lausunto on luotettava.

Markus antaa meille näin painavin todennäköisyyksin suoran linkin Simon Pietariin!
     

no mites on, herra mikko, jos Markuksen evankeliumin ensimmäisen luvun ensimmäisesetä jakeesta on tämän verran asiaa, kuinkas tässä keskustelussa oikein käy?

hyvä kysymys.
     
Internet kirjaston aineisto ei näet suinkaan pääty tähän.


.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti