lauantai 24. maaliskuuta 2012

Tarvitaanko Kristuksen ylösnousemusta?



    Kristus on kuollut syntiemme tähden.

    Tämä on niin väkevä ensimmäisten kristittyjen usko, että se on tallennettuna UT vanhimpiin kuuluvaan aitoon kirjoitukseen.

    Professori Räisänen voi nyt kysyä aivan aiheellisesti:

    okay, näin kyllä Paavali uskoi.

    Mutta uskoivatko kaikki alkukirkon ihmiset samalla tavoin, että Jeesuksen kuoleman merkitys on syntien sovittamisessa?

    Löytyykö tätä synoptikoilta?

    Ja nettiruukkulaiset rientävät kilvan vastaamaan

    "Mutta synoptikot edustavatkin esi-kristillistä vaihetta evankeliumin historiassa. Sitä aikaa, kun Jeesus Nasaretilainen oli elossa ja sandaaleissaan kulki Galilean pölyisillä teillä."

    "Vasta Jeesuksen kuoleman lähestyessä, kun mentiin yhdessä Jerusalemiin, Hän alkaa opettaa että väkivaltainen kuolema on tulossa."

    "Ehtoollisen yhteydessä, ihan viime tipassa Jeesuksen ajallista elämää, synoptikoissa on sanomaa joka vivahtaa jo kristilliseltä..."

    tai ainakin jotkut nruukkulaiset...

    

    Paljon on ateisteja alttarilla, kuten Timo Eskola on kirjassaan kertonut.

    Nyt näet aikamme tiede ja tekniikka vakuuttaa, niinkuin ihmiskunnan pitkä kokemus, että kuolema on kuolema.

    Siihen elämä päättyy.

    No mites nyt sitten?

    Jos Jumala ei herätä kuolleita, eikä Kristusta ole herätetty, niin kuinkas me täällä pappeina ja opettajina ja lehtoreina ja piispoina suumme mutrulle panemme?

    Näyttää se vain onnistuvan, uskoa ja elää Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa ja toimia ihmiskunnan hyväksi vaikka ei sydämessä ole uskoa ylösnousemukseen.

    Paavali on eri mieltä.

     

    Sillä jos kuolleita ei herätetä, ei Kristuskaan ole herätetty.

    Mutta jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne.

    Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneetkin olisivat kadotetut.

    Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.

    1 Kor 15:17-19 KR 1938

    

    Kiinnitämme huomiota tuohon hyvin outoon kohtaan

    jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne.

    miten niin?

    Juurihan apostoli kirjoitti, että Kristus on kuollut meidän syntiemme edestä, kirjoitusten mukaan.

    Mihin sitä ylösnousemusta tarvitaan, jos kerran Jeesuksen kuolema on se täydellinen uhri maailman syntien edestä?

    Eiväthän Jerusalemin temppelissä uhratut eläimet palanneet takaisin eikä sitä odotettu, ne lyötiin lihoiksi ja pistettiin pataan ja veri valutettiin Kidronin laaksoon.

    
    Paavali kytkee Jeesuksen kuoleman Golgatalla syntiuhriin.

    Tämä on kristillisen uskon ydin.

    Jeesus on kuollut meidän syntiemme tähden.

    Miksi?

    Meidän syntiemme tähden

    Miksi?

    No että Jumala ei tuomitse meitä kadotukseen meidän syntiemme tähden.

     
    Ei mitään muttia?

    No on iso mutta...

    MUTTA JOS Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne.

     

    Neuvoni kaikille kirkon työntekijöille, jotka eivät usko Kristuksen ylösnousemukseen, on ryhtyä tositoimiin jossain yleishyödyllisessä tai muuten mielenkiintoisessa ammatissa.

    Totta kai epäillä saa, se on aivan eri asia, epäilihän Tuomaskin ja sai avun.

    Tarkoitan sellaista teologiaa, että Kristuksen ylösnousemus ei ole niin tärkeä asia, ja koska semmoista ei tapahtunut niin puuhataan ilman turhia utopioita kuolemanjälkeisestä elämästä.

    Kristillisen opin ydin apostoli Paavalin mukaan kytkee erottamattomasti Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen.

    Miksi?

     

    Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne;

    ja silloin meidät myös havaitaan vääriksi Jumalan todistajiksi, koska olemme todistaneet Jumalaa vastaan, että hän on herättänyt Kristuksen, jota hän ei ole herättänyt, jos kerran kuolleita ei herätetä.

    Sillä jos kuolleita ei herätetä, ei Kristuskaan ole herätetty.

     

    Johann Sebastian Bach on säveltänyt todella koskettavan kantaatin "Christus lag in Todesbanden"

    Kristus makasi kuolinkääröissä.

    Siinä kuoron alakuloista melodiaa ympäröi viulujen jatkuva liike, niiden sävelten kietoessa tukehduttavaa käärinliinaa Kristuksen ruumiin ympärille.


    http://www.youtube.com/watch?v=1bJRrM6KzLk

    

    Kirkko, joka julistaa Kristusta, tekee sen sillä edellytyksellä, että Kaikkivaltias Jumala on herättänyt Kristuksen kuolleista.

    Antanut kaikille vakuuden siitä, että asia on nyt hoidossa.

    Jos tämä edellytys ei pidäkään paikkansa, vaan Kristuksen ruumis mätäni joukkohautaan a la Myllykoski tai varastettiin ja vietiin muualle hautaan a la ent juutalaiset tai Hän heräsi haudan viileydessä, sysäsi kiven syrjään ja vaelsi Tiibetiin, jonne haudattiin, tms.

    Niin silloin kirkko valehtelee ja väittää jotain, mitä Jumala ei ole tehnyt.

   

    Ei ole terveellistä sielulle, ruumiille, hengelle eikä seurakunnalle, että ihminen tekee siellä työtä joka pitää Jumalaa valehtelijana.

    Koko porukka kun on sitten yhä synneissään vaikka kuvittelee, että asiat ovat okay.

    Kaikki mätänevät hautaansa kuten Jeesus, jota ei ole herätetty.

   

    Mutta jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne.

    Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneetkin olisivat kadotetut.

    Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.

    Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.

    1 Kor 15:17-20 KR 1938

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti