Minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin.Kuudennen sinetin avaamisen kuvauksessa mainittu tähtien putoaminen maahan on havainnollinen esimerkki siitä, että pyhä Raamattu on kirjoitettu geosentrisen maailmankuvan aikana. Maa ymmärrettiin kaikkeuden keskukseksi, jonka yllä aurinko, kuu ja tähdet liikkuvat radoillaan. Nuo pienet valopisteet putoavat sinetin avaamisen aikaan "maahan niin kuin viikunat varisevat puusta myrskyn sitä ravistellessa."
Maa järkkyi ja vavahteli, aurinko pimeni mustaksi kuin suruvaate, ja kuu muuttui kauttaaltaan verenpunaiseksi.
Taivaan tähdet putosivat maahan, niin kuin viikunat varisevat puusta myrskyn sitä ravistellessa.
Taivas hävisi näkyvistä kuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät paikaltaan.
Maan kuninkaat, ylimykset ja sotajoukkojen johtajat, rikkaat ja mahtavat miehet ja kaikki muut, niin orjat kuin vapaat, piiloutuivat luoliin ja vuorten rotkoihin ja huusivat vuorille ja kallioille: "Kaatukaa päällemme, kätkekää meidät valtaistuimella istuvan katseelta ja Karitsan vihalta! Heidän vihansa suuri päivä on tullut -- kuka voi sen kestää?"
Ilm. 6:12 - 17.
Päätin etsiä, missä kaikkialla Raamatussa tämä ilmaus tähtien putoamisesta maahan esiintyy, onhan Ilmestyskirja niin monin sitein kiinni etenkin Vanhan Testamentin teksteissä.
Matteus 24
"Mutta kohta noiden päivien ahdingon jälkeen aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan. Tähdet putoavat taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät. Silloin taivaalle ilmestyy Ihmisen Pojan merkki. Kaikki maan sukukunnat puhkeavat valituksiin, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan. Suuren torven soidessa hän lähettää enkelinsä neljälle ilmansuunnalle kokoamaan kaikkialta, maan kaikista ääristä ne, jotka hän on valinnut.?Teksti sisällöltään hyvin lähellä Ilmestyskirjan 6. sinetin kuvausta. Onko niillä yhteinen lähde?
Matt. 24:29 - 31
Markus 13
"Mutta noina päivinä, tuon ahdingon jälkeen, aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan, tähtiä putoaa taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät. Silloin nähdään Ihmisen Pojan tulevan pilvien keskellä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan, ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valitut neljältä ilmansuunnalta, maan ja taivaan ääriä myöten.Synoptikkojen tutkijat panevat merkille Matteuksen ja Markuksen tekstien samankaltaisuudet ja pitävät Markuksen lyhyempää sanamuotoa vanhempana ja siten alkuperäisempänä, lähempänä Jeesuksen omia sanoja.
Markus 13:24 - 26
Erona on Markuksen "tähtiä putoaa". Ei siis kaikki tähdet, kuten Matteuksen ja Ilmestyskirjan sanamuoto "tähdet putoavat".
Luukas 21
"Auringossa, kuussa ja tähdissä näkyy merkkejä. Meren aallot pauhaavat jylisten, ja maan päällä ovat kansat ahdistuksen ja epätoivon vallassa. Kaikki lamaantuvat pelosta odottaessaan sitä, mikä on kohtaava ihmiskuntaa, sillä taivaiden voimat järkkyvät. Silloin nähdään Ihmisen Pojan tulevan pilven päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan. Kun nuo tapahtumat alkavat, nostakaa rohkeasti päänne pystyyn, sillä teidän vapautuksenne on lähellä."Luukkaan evankeliumissa on paljon lievempi ja epämääräisempi ilmaus kuin Matteuksella ja Markuksella "näkyy merkkejä", epätavallisia asioita.
Luuk. 21:25 - 28
Jesaja 13
Taivaan tähdet ja tähtikuviot kieltävät silloin valonsa loiston. Pimeänä nousee aurinko, eikä kuu säteile valoa.Herran päivän kuvaus Jesajan kirjassa ennustetaan, että tähdet, tähtikuviot (כְּסִיל kesil, huomattava tähtikuvio kuten Orion. KR 1938 kääntää epäonnistuneesti "Kalevanmiekat"), aurinko ja kuu pimenevät.
Jesaja 13:10
Jesajan profetia Herran päivästä Jes 13:1-10 on epäilemättä Jeesuksen sanoista kertovien Uuden Testamentin tekstien sekä Ilmestyskirjan kuvauksen taustalla. Niin paljon niissä on samankaltaisuuksia.
[Nykyajan ihmisen maailmankuvasta käsin katsottaessa, Jesajan kirjan kertoma taivaan valojen pimeneminen voi johtua paksusta pilvipeitteestä, savusta tai muusta sellaisesta ilman että taivaankappeleille tapahtuisi mitään erityistä.]
Hesekiel 32
Hesekielin ennustus ei koske koko maailmaa vaan erityisesti faaraoiden Egyptiä:
Minä peitän taivaan, kun sammutan loistosi,Auringon pimentyminen selitetään pilviverholla, joka peittää taivaan.
minä puen mustiin tähdet,
minä verhoan pilviin auringon,
eikä kuu valaise enää.
Kaikki taivaalla hohtavat valot minä pimennän sinun vuoksesi, minä levitän pimeyden maasi ylle. Näin sanoo Herra Jumala.
Hes. 32:7 - 8
Hesekielin profetian taustalla voi olla Egyptin pimeys, yhdeksäs vitsaus, joilla Herra pakotti faaraota päästämään Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin jälkeläiset faaraon orjuudesta.
Herra sanoi Moosekselle: "Ojenna kätesi taivasta kohti, niin Egyptiin tulee pimeys, niin sakea pimeys, että siihen voi käsin koskea." Mooses ojensi kätensä kohti taivasta, ja Egyptiin tuli synkeä pimeys kolmeksi päiväksi. Ihmiset eivät nähneet toisiaan eikä kukaan voinut kolmeen päivään mennä minnekään, mutta israelilaisten asuinsijoilla oli valoisaa.
2 Ms. 10:21 - 23
Joel 2
Herran päivä on kauhistava Siionissa ja kaikessa maassa Joelin kirjan ennustuksessa. Se sisältää myös taivaanpimennyksen, jollaisesta Jesaja ja Hesekiel puhuvat
Maa järisee niiden edessä,Joel 3
taivas vapisee.
Aurinko ja kuu pimenevät,
tähtien loiste sammuu.
Herra itse johtaa sotajoukkoa jylisevällä äänellään. Valtava on hänen sotaväkensä, väkevä hänen käskynsä toteuttaja. Herran päivä on suuri, pelottava ja hirmuinen. Kuka sen kestää?
Joel 2:10 - 11
Herran päivän edellä tapahtuu luonnossa pelottavia asioita. Tähän kohtaan Joelin profetiassa Pietari viittaa saarnassaan Jerusalemissa, jolla oli sellainen teho kuulijoihin Apt. 2:17 - 21.
Minä annan teidän nähdä merkkejä["Verikuu" on eri asia, jonka aiheuttaa maan varjo auringon ja kuun välissä. Tässä Joelin kirjan kohdassa nykyajan ihminen ajattelee myös pilviverhoa, ilmakehässä olevaa tomua ja saastaa, joka värjää kuun valon punertavaksi.]
taivaalla ja maan päällä:
verta, tulta ja savupatsaita.
Aurinko pimenee,
kuu värjäytyy vereen,ennen kuin koittaa Herran päivä,
suuri ja pelottava.
Mutta jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu. Siionin vuori ja Jerusalem on turvapaikka, niin Herra on luvannut. Ne, jotka Herra kutsuu, ne pelastuvat.
Joel 3:3 - 5
Joel 4
Josafatin laakson tapahtumat ovat lähellä Herran päivää
Kansat lähtevät liikkeelle,
rientävät Josafatinlaaksoon.
Sinne minä asetan istuimeni
ja siellä minä tuomitsen kaikki kansat.
Lähettäkää sirppi,
elo on jo kypsää.
Tulkaa polkemaan viinikuurnaa,
se on jo täynnä,
altaissa viini kuohuu yli reunojen.
Suuri on kansojen pahuus.
Väkeä tungeksii tuomion laaksossa,
sillä lähellä on Herran päivä.
Aurinko ja kuu pimenevät,
tähtien loiste sammuu.
Herra ärjyy Siionista, antaa äänensä kaikua Jerusalemista. Silloin taivas ja maa vapisevat. Mutta Herra on kansansa turva, Israelin vuorilinna.
Joel 4:12 - 16
Lopuksi
Huomaamme tämän pienen tutkielman perusteella, ettei Vanhassa Testamentissa esiinny missään Uuden Testamentin kirjoissa löytyvää ilmausta "tähdet putoavat maahan".
VT:n profeetat Jesaja, Hesekiel ja Joel ennustavat "taivaanpimennystä", jossa aurinko ja kuu pimenee, kuun valo muuttuu verenpunaiseksi, tähtien tuike sammuu.
Me kiitämme sinua, pyhä Kolmiyhteys, Isä, Poika ja Pyhä Henki armollisesta lupauksestasi kaiken tämän keskellä
Sillä vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.
Jes. 54:10
Tämänhän sattui sopivasti - olen viime päivinä flunssatoipilaana tutkinut Ilmestyskirjaa, kun olen jaksanut. Ajattelen niin, että Jeesuksen puhe Matt.24:ssä tapahtui tod.näk. tilanteessa, jossa Jeesus oli jo nähnyt tuon suuren näyn, joka on tallennettuna Ilmestyskirjassa. Hän tavallaan kertoi näystään tiivistettynä opetuslapsille. Ilmestyskirjan alussahan sanotaan, että se on alunperin Jeesuksen saama ilmestys joka sitten annettiin myös Johannekselle. Monet ovat sanoneet, että Matt. 24:4-31 ja Ilm. 6:1-17 voidaan lukea rinnakkain, niissä kerrotaan samoista asioista kronologisesti samalla tavalla edeten. Ja siltä todella näyttää. Kuudennen sinetin katastrofi ja Matt. 24:29 katastrofi kuulostavat hyvin samoilta. Siinä voi olla avainkohta näiden raamatunkohtien sovittamisessa toisiinsa. Kuudennen sinetin kohdalla oltaisiin siis jo hyvin pitkällä lopun ajan aikatauluissa, ilmeisesti Harmagedonin alkurytinät. Suuri ahdistus on jo Matteuksen kohdan mukaan ennen tätä alkanut - ja onhan ilmestyskirjassa riittävästi kauheuksia ennen kuudetta sinettiä.
VastaaPoistaMyös mainitsemasi Jooel kertoo myös ehkä noista Harmagedonin alkurytinöistä. Usein viitattu Googin sota (Hes. 38) lienee ainakin jossain määrin erillinen, aiemmin tapahtunut, koska Hesekielin kuvauksessa ko. sodan jälkeen on vielä melko rauhallista aikaa (puhdistettiin maata, käytettiin polttoaineena sotasaalista 7. vuotta). Googin sodan useat liittävät toiseen sinettiin (punainen hevonen), mutta ko. sinetistä on myös paljon muita tulkintoja, myös jo tapahtumeisiin asioihin liittyviä...
Mielenkiintoista ja ajankohtaista pohdintaa apokalyptisista teksteistä.
PoistaMatteus Ilmestyskirja yhteys vahvistaa minusta sitä toisinaan esitettyä varhaisempaa Ilmestyskirjan ajoitusta - jospa se tosiaan on keisari Neron tuntumasta? (54 - 68 AD)