Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa käytetyssä pyhässä Raamatussa on yhteensä 66 erillistä kirjaa
   - 39 Vanhassa testamentissa
   - 27 Uudessa testamentissa
   Mutta nämä ovat valikoima Raamatun ajan kirjallisuudesta, ns. kaanon,
   Juutalaiset rabbit vahvistivat heidän Raamattuunsa kuuluvat kirjat sillä periaatteella, että Jumalan ilmoitus lakkaa persialaisajalla.
   Tämän jälkeen kirjoitettuja Israelin kansan historiaa ja uskontoa koskevat kirjat ovat Vanhan tesatmentin kaanonin ulkopuolella.
  
   Bibliassa ovat mukana Apokryfikirjat, jotka jäivät kaanonista pois liian myöhäisinä tai muista syistä.
   # Juditin kirja
   # Salomon viisaus
   # Tobian kirja
   # Jesus Sirakin kirja
   # Propheta Baruk
   # 1 Makkabealaisten kirja
   # 2 Makkabealaisten kirja
   # Kappaleet Esterin kirjasta
   # Historia Susannasta ja Danielista
   # Babelin belistä
   # Babelin lohikäärmeestä
   # Asarian rukous
   # Kolmen miehen kiitosvirsi tulessa
   # Manassen, Juudan kuninkaan rukous
   Suomen ev.lut. kirkon toimeksiannosta Apokryfikirjat on viime vuosina suomennettu uudellen alkuteksteistä.
  
   Näihin saatamme kuulla viittauksia esimerkiksi Lars Levi Laestadiuksen postillassa. Niiden viittausten ymmärtämiseksi kannattaa tutustua Bibliassa oleviin Apokryfikirjojen käännöksiin finbible sivuilla
  
  
   Apokryfikirjojen ohella Vanhaan testamenttiin liittyy paljon muutakin kirjallisuutta, jota juutalaiset eivät ottaneet Raamatun kaanoniin.
   Niistä käytetään nimitystä Vanhan testamentin pseudepigrafit.
   Sana tulee kreikankielestä
   pseudes väärä
   epigrafi kirjoitus
   usein, mutta ei aina, kirjoitukselle annettiin johonkin keskeiseen Raamatun henkilöön liittyvä nimi.
   Nämä kirjoitukset ajoitetaan tavallisesti 200 eKr - 200 jKr väliselle ajalle, siis hellenistiselle ja varhais-roomalaiselle ajalle.
  
   # 3 Makkabealaiskirja
   # 4 Makkabealaiskirja
   # Mooseksen taivaaseen astuminen
   # Eenokin kirja (etiopia)
   # Eenokin kirja (slaavilainen)
   # Riemuvuosien kirja
   # Barukin ilmestys
   # Aristeaan kirje
   # Aadamin ja Eevan elämä
   # Jesajan kuolema ja taivaaseen astuminen
   # Salomon psalmit
   # Sibyllan oraakkelit
   # Baarukin ilmestyskirja (syyria)
   # 12 patriarkan testamentti
  
   Uuden testamentin kirjallisuus on myös hyvin laaja, ja kesti useampia vuosisatoja, ennenkuin Kristuksen kirkko lopullisesti sulki kaanonin, yhteisesti hyväksynyt kokoelman pyhiä kirjoituksia - Uuden testamentin.
   Uusi testamentti ei siis ole arvostelukyvyttömien taikauskoisten roomalaisajan ihmisten kyhäämä kokoelma uskonnollisia kirjoituksia.
   se ei myöskään ole suunnitelmallisesti laadittu kokoelma kirjoituksia.
   Kristillinen kirkko on huolellisesti harkinnut, tutkinut, jokaisen kirjoituksen ja kaanoniin otettiin tämän kriittisen seulan läpäisseet, yhteisesti hyväksytyt ja kaikkialla kristikunnassa luetut kirjoitukset.
  
   Apostoli Paavali itse jo varoittaa, että hänen nimissään kiertää "pseudepigrafeja" eli kirjoituksia, jotka ovat hänen nimissään "Paavalin kirje..."
   Me pyydämme, veljet, ettette heti menetä malttianne ja säikähdä, jos joku vedoten Hengen ilmoitukseen tai muka meidän puheeseemme tai kirjeeseemme väittää, että Herran päivä on jo käsillä. Älkää antako kenenkään millään tavoin johtaa itseänne harhaan.
   2 Tess 2:2-3
   Tämä on Uuden testamentin vanhimpia kirjeitä, joten väärennöksiä oli heti alusta alkaen liikkeellä.
   Kaikki Uuden testamentin pseudepigrafit eivät suinkaan ole väärennöksiä.
   emmehän me tiedä, kuka on Luukkaan evankeliumin kirjoittaja - se oli nimetön ja vasta myöhemmin kirkko nimesi sen Luukkaalle - eräänlainen pseudepigrafi sekin siis!
  
   Outi Leppä on koonnut Uuden testamentin pseudepigrafit - siis kirjoitukset, joita tutkijat eivät pidä kyseisen henkilön itse kirjoittamina.
   "Deuteropaavalilaiset kirjeet"
   # Kolossalaiskirje
   # Efesolaiskirje
   # 2 Tessalonikalaiskirje
   # 2 korinttilaiskirjeen välikatkelma 2. Kor. 6:14–7:1
   # 1 Timoteus
   # 2 Timoteus
   # Tiitus
   "Katoliset kirjeet
   # Jaakobin kirje
   # Juudaksen kirje
   # 1 Pietarin kirje
   # 2 Pietarin kirje
  
   Pseudepigrafiselle teokselle tyypillisiä piirteitä
   * Jäljittelee aitoperäisiä kirjeitä (deuteropaavalilaiset kirjeet, pseudo-Ignatioksen kirjeet).
   * Korostaa aitoperäisyyttään (ks. 2. Tess. 3:17–18; Kol. 1:23–24; 2. Piet. vrt. Jaak. 1:1; Juud. 1).
   * Edustaa selvästi eri aikakautta kuin henkilö, jonka nimissä teos on kirjoitettu (juutalainen apokalyptiikka, katoliset kirjeet).
   * Tarkoitettu laajemmalle lukijakunnalle kuin yhdelle seurakunnalle.
    
   http://www.helsinki.fi/teol/pro/emo/lahteiden/kirjeet2.html
  
   Näistä Outi Leppäsen yhteenvedossa mainituista kirjoituksista voisimme keskustella enemmänkin. Asia ei ole aivan näin yksinkertainen.
   Mutta laitan tähän nyt luettelon muusta tunnetusta Uuden testamentin ajan pseudepigrafisesta kirjoituksista, jotka on syystä tai toisesta tai kolmannesta jätetty Kristuksen kirkossa luetun kaanonin ulkopuolelle.
  
   PIETARI
   Pietarin evankeliumi
   Pietarin teot
   Pietarin ja Andreaksen teot
   Pietarin ja Paavalin teot
   Pietarin ja 12 apostolin teot
   Pietarin kirje Filipille
   Pietarin Apokalypsi
   Pietarin Ilmestyskirja
   JOHANNES
   Johanne evankelista
   Johanneksen apokryfon
   Johanneksen teot
   Johannes teologin teot
   Johanneksen kirja Marian kuolemasta
   Johannes teologin ilmestys
  
   JAAKOB
   Jaakobin evankeliumi
   Jaakobin apokryfon
   Jaakobin ensimmäinen apokalypsi
   Jaakobin toinen apokalypsi
   TUOMAS
   Tuomaan evankeliumi
   Tuomaan Lapsuus evankeliumi
   Tuomaan teot
   Tuomaan täydellistäminien
   Tuomas epäilijän kirja
   ANDREAS
   Andreaksen teot
   Andreaksen teot ja marttyyrikuolema
   Andreaksen ja Matteuksen marttyyrikuolema
  
   PAAVALI
   Paavalin kirje laodikealaisille
   Paavalin ja Senecan kirjeenvaihto
   Apostoli Paavalin rukous
   Paavalin teot
   Paavalin ja Teklan teot
   Paavalin näky
   Paavalin apokalypsi
   Paavalin Ilmestyskirja
   MUUT APOSTOLIT
   Pseudo-Matteuksen evankeliumi
   Matteuksen teot ja marttyyrikuolema
   Matteuksen marttyyrikuolema
   Filippuksen evankeliumi
   Filippuksen teot
   Thaddeuksen teot
   Bartolomeuksen evankeliumi
   Bartolomeuksen marttyyrikuolema
   Apostolien Kirje
   Apostoli Addeuksen opetukset
   Barnabaan kirje
  
   JEESUS
   Jeesuksen ja Abgarin kirjeenvaihto
   Jeesuksen Kristuksen viisaus (sofia)
   Vapahtajan keskustelu (dialogi)
   PILATUS
   Pontius Pilatuksen kirje Rooman keisarille
   Pilatuksen selonteko keisarille
   Pilatuksen selonteko Tiberiukselle
   Pontius Pilatuksen luovuttaminen
   Pilatuksen teot (Nikodemuksen evankeliumi)
  
   MUITA UT;n APOKRYFIKIRJOJA JA PSEUDEPIGRAFEJA
   Yhteisön sääntö
   Joosef Arimatealaisen kertomus
   Vapahtajan kostaminen
   1 Klemensin kirje korinttilaisille
   2 Klemensin kirje korinttilaisille
   Smyrnalaisten kirje Polykarpuksen marttyyrikuolemasta
   Hermaan Paimen
   Joosef puusepän historia
   Marian kuolema
   Lapsuuden evankeliumi
   Marian syntymisen evankeliumi
   Marian evankeliumi (Magdalan Maria)
   Herramme evankeliumi (Marcion)
   Markuksen salainen evankeliumi
   Heprealaisten evankeliumi
   Egyptiläisten evankeliumi
   Eboniittien evankeliumi
   Nasarealaisten evankeliumi
   Oxyrhynchus papyrukset 840 ja 1224
   Mattiaan traditio
   Diognetuksen kirje
   Totuuden evankeliumi
   Kirjoitus ylösnousemuksesta
   Pistis Sofia I - V
  
   Lista lienee suhteellisen täydellinen, jos jotain puuttuu please lisätkää.
   Voi olla myös, että olen kääntänyt kirjojen näiden nimiä toisin, kuin on tapana siellä Suomessa. please, korjatkaa!
  
   Uuden testamentin pseudepigrafit ovat suurimmaksi osaksi myöhemmiltä vuosisadoilta, eikä niihin ole Raamatussa sen tähden viittauksia.
   Pseudepigrafit ovat kuitenkin tavattoman merkittäviä kirjoituksia ja auttavat meitä ymmärtämään alkuseurakunnan aikaa, ihmisten ajatuksia ja uskonnollisia näkemyksiä.
   erityisesti gnostilaisuuden tutkimus on auttanut ymmärtämään myös erinäisiä Uuden testamentin kohtia paremmin.
   jotkut luetelluilsta kirjoista ovat aitoja ja sisällöltään hengellisesetikin erittäin arvokkaita, Didakhee, Hermaan Paimen, Klemensin kirjeet
   jotkut ovat täyttä potaskaa!
  
   Uudessa testamentissa sen sijaan on joitain viittauksia Vanhan testamentin pseudepigrafeihin . josta varmaan tunnemme vain pienen osan, monien kadottua jäljettömiin ja antiikin aikana.
   Apostoli Paavalin kuuluisa viittaus juutalaiseen legendaan vierivästä kalliosta, joka on Kristus 1 Kor 10:4 viitannee rabbiiniseen suulliseen perintöön, jonka hän on rabbi Gamalielin koulussa oppinut.
   Rabbit näet tahtoivat selittää, miksi Mooses löi kalliota kahdessa eri paikassa kahdessa eri tapauksessa ja se oli kuitenkin sama Massa Meriba.
   Ja miten 40 vuoden aikana autiomaassa ihmiset ja eläimet saivat vettä juodakseen.
   Tästä syntyi legenda joukon mukana kulkevasta kivestä, liikkuvasta vesisäiliöstä, josta vesi ei loppunut.
 
   Raamattu on todella ihmeellinen kirja.
   Olen nettiruukussa kertonut, miten sen vanhimmat ja syvimmät juuret hipaisevat ihmiskunnan vanhinta tunnettua kirjoitustaidon omaavaa kulttuuria, Sumeria.
   Tässä kerron, kuinka Raamattumme nuorimmat osat hipaisevat hellenistisen ja roomalaisen ajan juutalaista sivilisaatiota ja kohtaamme Paavalin kautta merkittävän pseudo-Filonin ja Gamalielin (olisiko hän tai poikansa Nikodemus? ainakin se oli Gamalielin pojan nimi)
   Juudaan kirje puolestaan pohjautuu yllättävän vankasti pseudepigrafiin nimeltä Ensimmäinen Heenokin kirja.
 
   Voimme toki tuhahtaa että ei meitä kristittyinä pelastuksemme kannalta Sumeri kiinnosta eivätkä pseudepigrafit, mitä ne sitten ovatkin!
   ja varmasti monta ihmistä on autuaasti tästä ajasta lähtenyt tietämättä niistä mitään.
   mutta ... ja tämä ei ole aivan pieni mutta ... Raamattu itse koskettaa näitä ihmeellisen kauniilla Hengellä.
   ne joille Raamattu on rakas tekevät hyvin, jos ottavat huomioon sen, mihin Raamattu itse viittaa.
   kaikkeen tähän tutustumiseen ei toki ihmisen elinaika riitä.
   Mutta kirja onkin Jumalan henkeyttämä, inspiroima ja meidän Jumalamme on suuri!
 
   Juudaan kirjeessä on kaksi suoraa viittausta 1 Heenokin kirjaan:
   "Ja ne enkelit, jotka ei alkuansa pitäneet, vaan antoivat ylön kotonsa, on hän kätkenyt pimeyteen ijankaikkisilla kahleilla suuren päivän tuomioon asti,"
   Juuda 1:6 Biblia 1776
   "Niin on myös Enok, seitsemäs Adamista, senkaltaisista ennustanut ja sanonut: katso, Herra tulee monen tuhannen pyhäinsä kanssa, Tekemään kaikkein tuomiota, ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia heidän seassansa, kaikkein heidän jumalattomain töittensä tähden, joilla he pahaa tehneet ovat, ja kaikkea sitä kovaa, jota ne jumalattomat syntiset häntä vastaan puhuneet ovat.
   Nämät ovat napisiat ja valittajat, omain himoinsa jälkeen vaeltavaiset, ja heidän suunsa puhuu röyhkeitä sanoja ja he ihmettelevät ihmisiä hyödytyksen tähden."
   Juuda 1:14-16
 
   Toinen Pietarinkirje ottaa 1 Henokin kirjan aiheet varmaankin juuri Juudan kirjeestä:
   Ei Jumala säästänyt enkeleitäkään, jotka olivat tehneet syntiä, vaan syöksi heidät kahleissa manalan pimentoihin odottamaan tuomion toteutumista.
   2 Piet 2:4 KR 1992
   Heidän puheensa ovat suurellisia mutta tyhjänpäiväisiä, ja ruumiinsa halujen vallassa he koettavat vietellä irstauteen niitä, jotka juuri ovat pääsemässä eroon eksyksissä vaeltavista.
   2 Piet 2:18 KR 1992
 
   Juudaan kirje ja 2 Pietarin kirje käyttävät paljon enemmän Vanhan testamentin tekstiä, mutta tämä pseudepigrafin viuhahdus Uuden testamentin sivuilla on minusta erinomaisen mielenkiintoinen ja merkittävä.
   omalla tavallaan viittaukset 1 Henokin kirjaan kytkevät Uuden testamentin kirjoituksia aikaan ja paikkaan, vinkkaavat niille, joita asia kiinnostaa että kantsii tutustua Vanhan testamentin pseudepigrafeihin!
 
   Ensimmäinen Henokin kirja on ilmeisesti kirjoitettu makkabealaisaikana n. 160 ennen Kristuksen syntymää. Se on säilynyt ainoastaan etiopian ge’ezin kielisenä versiona. Se on Etiopian ortodoksisen kirkon Raamatun kaanonissa.
   1 Henok sisältää viisi osaa
   Katselijoiden kirja (1-36)
   Vertausten kirja (37-71)
   Taivaallisten valojen kirja (72-82)
   Unien kirja (83-90)
   Henokin kirje (91-108)
 
   Ortodoksit ovat suomentaneet 1 Henok
   Etiopialainen Eenokin kirja.
   Suom. Johannes Seppälä. Joensuu: Ortokirja. 1982.
   Aktiivinen adventisti maallikko Kauko Puottula on kirjoittanut erinomaisen johdatuksen 1 Henokin kirjaan
   http://koti.mbnet.fi/kaukop/1enok3.htm
   ja viimeistään nyt esikoislestadiolaiset pyhästä Raamatusta kiinnostuneet ovat siitä kuulleet nettiruukussa!
 
   Puottula kertoom että mainitun Juudan kirjeen ja 2 Pietarinkirjeen lisäksi etiopialainen
   "Eenokin kirja on vaikuttanut myös Uuteen testamenttiin. Eräiden tutkijoiden mukaan UT:ssa on kymmeniä kohtia, jotka on lainattu suoraan tai jotka ovat välillisesti vaikuttaneet sen sanomaan."
   hän antaa mainitussa tekstissä monia esimerkkejä, joista kopioin tähän vain muutamia - ensin Eenok ja sitten evankeliumin kohta:
   ------------
   Ihmisen Poika istui kunniansa valtaistuimella ja kaikki tuomio annettiin heille.
   (1 Eenok 69:27)
   Isä... on antanut kaiken tuomiovallan Pojalle.
   (Joh 5:22)
   ------------
   Ihmisen Poika...on kukistava kuninkaat ja väkevät istuimiltaan. (1 Eenok 46:4)
   Hän on syössyt vallanpitäjät istuimiltaan...
   (Luuk 1:52).
   ------------
   Valituilla on valo ja armo ja rauha, ja he saavat periä maan.
   (1 Eenok 5:7)
   Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä.
   (Matt 5:5 KR 1938).
 
   He näkevät sen Ihmisen Pojan istuvan kunniansa valtaistuimella.
   (1 Eenok 62:5)
   Ihmisen Poika... istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle.
   (Matt 19:28)
   ----------------
   Hän määrää tuomarin kaikille niille, ja Hän tuomitsee edessänsä ne kaikki.
   (1 Eenok 41:9)
   Hän on... määrännyt päivän, jona hän oikeudenmukaisesti tuomitsee koko maailman, ja tuomarina on oleva mies, jonka hän on siihen tehtävään asettanut.
   (Apt 17:31)
   ----------
   Henkien Herra antaa valonsa ilmestyä pyhien, vanhurskasten ja valittujen kasvoilla.
   (1 Eenok 38:4)
   Jumala...valaisi itse meidän sydämemme. Näin Jumalan kirkkaus, joka säteilee Kristuksen kasvoilta, opitaan tuntemaan, ja se levittää valoaan.
   (2 Kor 4:6).
 
   Ihmisen Poika... on paljastava kaikki sen aarteet, jotka on kätketty.
   (1 Eenok 46:3)
   Kristuksen, jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä. (Kol 2:3)
   ------------
   Sinä olet herrojen Herra ja jumalien Jumala ja aikakausien Kuningas
   ( 1 Eenok 9:4)
   Kuninkaiden Kuningas ja herrojen Herra.
   (1 Tim 6:15)
  
   Eenok Heprealaiskirjeessä
   ........
   Kaikki on alastonta ja avointa Sinun silmissäsi, ja Sinä näet kaiken, eikä mikään voi kätkeä itseään Sinulta.
   (1 Eenok 9:5)
   Jumalalta ei voi salata mitään. Kaikki, mikä on luotu, on avointa ja alastonta hänelle, jolle meidän on tehtävä tili.
   (Hep 4:13).
   --------
   Eenok muutettiin
   (1 Eenok 15:1; 70:1-4)
   Uskon vuoksi otettiin Henok pois niin, ettei hän kokenut kuolemaa. "Sitten häntä ei enää ollut, sillä Jumala otti hänet luokseen." Ennen kuin hänet otettiin pois, hän näet oli -- niin hänestä todistetaan -- elänyt Jumalan mielen mukaisesti.
   lman uskoa ei kuitenkaan kukaan ole Jumalan mielen mukainen. Sen, joka astuu Jumalan eteen, täytyy uskoa, että Jumala on olemassa ja että hän kerran palkitsee ne, jotka etsivät häntä.
   Hebr 11:5-6)
  
   Henkien Herra (1 Eenok 37:2),
   Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina, ja heitä me kavahdimme; emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle, että eläisimme?
   (Hep 12:9 KR 1938)
   .......
   jostain syystä KR 1992 kääntää tämän kohdan
   Kun maalliset isämme kurittivat meitä, me emme tohtineet vastustaa. Vielä paljon suurempi syy meillä on alistua taivaallisen Isämme tahtoon, sillä se takaa meille elämän
   (Hep 12:9 KR 1992)
   alkutekstissä on kyllä selvästi henkien Isä (patri ton pneumaton)
  
   Ilmestyskirjasta joitain vertailtuja kohtia
   olivat pukeutuneet valkoisiin.
   (1 Eenok 90:31)
   ... saa ylleen valkeat vaatteet.
   (Ilm 3:5)
   -----------
   ... heidän nimensä pyyhitään pois elämän kirjasta...
   (1 Eenok 108:3)
   ... enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta.
   (Ilm 3:5).
   ---------
   He [vanhurskaat] saavat alati syödä, nukkua ja herätä sen Ihmisen Pojan kanssa.
   (1 Eenok 62:14)
   Minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän.
   (Ilm 3:20)
  
   Kuninkaat ja väkevät ja korkea-arvoiset ja maan hallitsijat... kauhistuvat ja synkkenevät, ja tuska valtaa heidät, kun he näkevät sen Ihmisen Pojan istumassa kunniansa valtaistuimella.
   (1 Eenok 62:3,5)
   Maan kuninkaat, ylimykset ja sotajoukkojen johtajat, rikkaat ja mahtavat miehet...piiloutuivat luoliin ja vuorten rotkoihin ja huusivat: ...kätkekää meidät valtaistuimella istuvan katseelta ja Karitsan vihalta!
   (Ilm 6: 15,16)
  
   Ne, jotka palvelevat kiviä, ja kullasta ja hopeasta ja puusta ja savesta tehtyjä kuvia, ja jotka palvelevat saastaisia henkiä ja paholaisia...
   (1 Eenok 99:7)
   He kumarsivat yhä pahoja henkiä ja kullasta, hopeasta, pronssista, kivestä ja puusta tekemiään jumalankuvia.
   (Ilm 9:20)
   --------------
   Eksyttivät maan päällä asuvat.
   (1 Eenok 54:6)
   ... johtaa harhaan kaikki maan asukkaat.
   (Ilm 13:14)
   ---------
   Niinä päivinä maa antaa takaisin, mitä sen säilytettäväksi on annettu, ja Seol palauttaa sen, mitä on ottanut ja tuonela maksaa takaisin velkansa.
   (1 Eenok 51:1)
   Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa.
   (Ilm 20:13).
  
   ...viskattiin siihen tuliseen syvyyteen.
   (1 Eenok 90:26)
   ...heitettiin tuohon tuliseen järveen.
   (Ilm 20:15)
  
   Juudaan kirjeessä lainaus on suora:
   Sillä Hän tulee kymmentuhantisine joukkoineen ja pyhineen tuomitsemaan kaikkea, ja Hän tuhoaa kaikki jumalattomat. Hän tuomitsee kaiken lihan kaikista sen jumalattomista teoista, joita he ovat tehneet, ja kaikista kovista sanoista, joita he ovat puhuneet, ja kaikesta mitä jumalattomat syntiset ovat puhuneet Häntä vastaan.
   (1 Eenok 1:9)
   .............
   Heistä on myös ennustanut Henok, Aadamista seitsemäs:
   "Katso, Herra tulee pyhiensä tuhatlukuisen joukon kanssa ja panee jokaisen tuomiolle. Hän rankaisee kaikkia jumalattomia jokaisesta teosta, jonka he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikista julkeista puheista, joita nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet. (Juuda 1:14-15)
    
   koko vertailun 1 Henokin ja Uuden testamentin välillä voit lukea Kauko Puotulan huolellisesti laatimalta sivulta "Etiopialainen Eenokin kirja"
  
  
   Raamattu on sangen ihmeellinen kirja.
   käytän tarkoituksella ilmaisua "Henki hipaisee, koskettaa kevyesti"
   näin sekä sumerilaisten että monien muiden Jumalan valitun kansan asuinseutujen ja aikojen kultuurien kanssa.
   näemme Kauko Puottulan kokoamista vertailukohdista, miten suuret ja avarat näkymät Etiopialainen Eenokin kirja avaa sille, joka siihen tahtoo tutustua.
   kokonainen maailma!
   jännittävä alkuperäisen Eenokin kirjan etsintä (se lienee ollut hepreaa tai arameaa)
   Etiopian ortodoksinen kirkko ja miten siellä tätä kirjaa luetaan Vanhan testamentin osana. Etiopian kansat, kielet ja kulttuuri
   kokonainen maailma!
   ehkä ei meidän nakkimme, mutta jollekin Uuden testamentin linkit pseudepigrafiseen kirjallisuuteen voi tulla aivan elämäntyöksi ja intohimoisen tutkimuksen ja kiinnostuksen kohteeksi.
   Ihmisen Pojan kirja tuo Henok, Aadamista seitsemäs!
 
Juudaksen evankeliumi puuttuu
VastaaPoista