perjantai 8. lokakuuta 2010

Kaste ja perisynti - Paavali

sitten tosi hankalaan ja tärkeään osaan pyhään Raamattuun otetuista kirjoituksista - Paavalin kirjeisiin. Mitä niissä kasteesta sanotaan ja perisynnistä?

ROOMALAISKIRJE

Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?

Pois se!

Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?

Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa, kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi; sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.

Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.

Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.

Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille, älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.

Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
Room 6:1-14



siinäpä teksti - huh huh!



KORINTTILAISKIRJEET

Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.

Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen".

Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?

Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen, niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.

Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.

Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan

1 Kor 1:11-17



Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa.

Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa. Tämä tapahtui varoittavaksi esimerkiksi meille, että me emme pahaa himoitsisi, niinkuin he himoitsivat.


1 Kor 10:1-6



saivat kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä...

Paavali käyttää tässä kreikan sanaa baptitzo

καὶ πάντες εἰς τὸν Μωϋσῆν ἐβαπτίσαντο ἐν τῇ νεφέλῃ καὶ ἐν τῇ θαλάσσῃ

"kasteen Moosekseen"



Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.

Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;

sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.


1 Kor 12:11-13



Mitä muutoin ne, jotka kastattavat itsensä kuolleitten puolesta, sillä saavat aikaan? Jos kuolleet eivät heräjä, miksi nämä sitten kastattavat itsensä heidän puolestaan?

Ja miksi mekään antaudumme joka hetki vaaraan?

1 Kor 15:29-30



niinpä, arvon Apostoli, ihmettelemme Kristuksen kirkon kanssa, mitä ne, jotka kastattavat itsensä kuolleitten puolesta sillä saavat aikaan?



GALATALAISKIRJE
Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.

Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.

Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.

Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.

Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.

Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.

Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.


Gal 3:22-29

taivaallinen kohta pyhässä Raamatussa!


EFESOLAISKIRJE

Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii, kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:

yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;

yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;

yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.


Ef 4:1-6

Esikoislestadiolaisten virallinen lehti Suomesssa - Rauhan Side - saa nimensä tästä hienosta kohdasta pyhää Raamattua



KOLOSSALAISKIRJE

Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.

Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti, ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:

ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.

Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset, ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.


Kol 2:8-17



kysyn vaan - miksei Herramme voinut antaa meille partiolaisen käsikirjaa, jossa kaikki olisi niin yksinkertaista.

tämä on tosi syvällistä ja vaikeatajuista tämä Kolossalaiskirjeenkin kohta.

---
no - antoihan Herra Jeesus meille Vähän Katekismuksen, Ison Katekismuksen ja Svebiliuksenkin jossa tätä jumalallista asiaa meille yksinkertaisille selitetään.

kun viitsisimme edes niitä lukea emmekä keksiä omia ajatuksiamme ja selityksiämme, mitä se vedellä valelu oikeasti on ja mitä se nimenomaan EI ole.

kun tää Kolossalaiskirjeen sanoma ei totisesti maistu kaikille Jeesukseen uskoville...


---

noh nih

Satu tuli taas saunasta ja tässä ovat ne apostoli Paavalin kasteopetuksen kohdat

mitä niissä siis puhutaan perisynnistä, kun koko sanaa ei mainita?

kaikki tuo, mikä liittyy vanhaan ihmiseen ja lihaan viittaa apostolin kirjeissä vanhaan Aadamiin.

eli on tässä kyllä nyt niin paljon ytyä, että ihan huimaa päätä.

oliskohan parempi tähän pyssäyttää Raamatun tutkistelu ja edes olla yrittämättä näitä selittää


kun kaikilla suurilla ja pienillä kristillisillä kirkoilla, suomalaisilla suurilla kansanherätyksillä rukoilevaisilla, evankelisilla, körteillä, lestadiolaisilla, viidesläisillä ... on tästä omat asiansa

kun paksun kirjan tästä kirjoitti luterilaisen kirkon papin virasta erotettu Väisäsen Matti - kun valitsivat hänet lähetyshiippakunnan piispaksi, mokoman...

kun vapailla suunnilla on tästä omat näkemyksensä

huh...

kenen joukoissa seisot, kenen lippua kannat?



ai niin ne viattomat lapset?

no jaa

otetaan laukku naulasta ja aletaan taas tapella


apostoli Paavalin kasteopetuksesta ei löydy yhtään kohtaa, joka antaisi luvan

- jättää hätäkaste antamatta vaaratilanteessa

- olla sitomatta viittaa ja lähtemättä pää kolmantena jalkana kaikkeen maailmaan julistamaan evankeliumia

eiköhän joku sen kastamisenkin sitten hoida

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti