"Jeesus täytti lain puolestamme."
Lause näyttää kovin tutulta, hurskaalta - ja on hyvin hankala käsittää. Miten niin "täytti puolestamme"?
Eihän kukaan voi liikenteessä täyttää lakia puolestamme, vaan meidän tulee ihan itse siihen punaisen valon eteen pysähtyä - tai rikkoa liikennesääntö.
Kuinka joku voisi täyttää minun puolestani rikoslain - älä varasta - kun itse olen varastanut?
Koetataan katsoa, mitä pyhä Raamattu tästä oudosta asiasta sanoo?
Ilmaisua ei esiinny Raamatussa lainkaan
Tällainen teksti löytyy kristillisiltä sivuilta verkosta:
"Mainitussa kohdassa (Room, 10:4-13) Paavali viittaa Mooseksen viidennen kirjan lukuun 30. Jumala lupaa siellä
Israelille, että hänen käskynsä ovat helpot täyttää ja hän itse vaikuttaa sen, että me täytämme hänen käskynsä.
Tämä on ennustus Jeesuksesta, joka täytti puolestamme lain käskyt, niin että hänen vanhurskautensa luetaan niiden
hyväksi, jotka uskovat häneen. (Room, 5:12-21)"
Mitä on evankeliumi? (infi.fi)
"Lain täyttäminen" tässä Roomalaiskirjeen tulkinnassa on ajatus lahjavanhurskaudesta: Jeesus on kyllä itse täyttänyt lain käskyt, mutta me ihmiset, Aadamin jälkeläiset, emme edes kykene lakia täyttämään vaikka haluaisimmekin.
Meidän tilanteemme - lain rikkomisemme - on siis edelleen sama, mutta Isä Jumala lukee Pojan vanhurskaan elämän eli lain täyttämisen - uskovan hyväksi.
Roomalaiskirje: lahjarikkomus ja lahjavanhurskaus
"Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet - sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole; kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.
Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.
Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi.
Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta.
- Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi; sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.
Rom 5:12-19 KR 1938
Kollektiivinen syyllisyys ja vanhurskauttaminen
Apostoli Paavali ei tässä kirjoita yksilötasolla sinun tai minun lain rikkomisesta tai täyttämisestä, vaan puhuu meistä kollektiivisesti "Aadamissa" tai "Kristuksessa" olevina.
Ajatus on sangen vaikea ja luonnollista oikeustajuamme vastaan.
Roomalaiskirjeen kohta näet siirtää koko homman meidän ulkopuolellemme - Adam rikkoi lain
puolestamme, Jeesus täytti lain puolestamme.
Aadamin rikkomus riittää viemään vanhurskauden kaikilta Jumalan luomilta ihmisiltä.
Näin Paavali asettaa kaikki ihmiset yhteen Aadamiin ja ymmärtää myös Paratiisikertomuksen kollektiivisesti - minkä Adam siellä teki - vanha Adam - on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi.
Samalla tavoin Paavali asettaa ihmiset yhteen Kristukseen ja ymmärtää Golgatan tapahtuman kollektiivisesti - minkä Kristus siellä teki - uusi Adam - koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi.
Rikkoi lain puolestamme - täytti lain puolestamme
Asian selventämiseksi apostoli Paavali toistaa sen vielä toisin sanoin
- niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi
Adam ajoi päin punaista valoa, sinua sakotetaan
- niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.
Jeesus pysähtyi valoihin, sinä et ole liikennesääntöä rikkonut
Merkillistä opetusta, eikö totta!
Eikä siinä kaikki...
Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi, että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.
Room 5:20-21
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti