perjantai 4. toukokuuta 2012

Saako Ylösnoussutta koskea?

Noli me tangere!

Saako ihminen koskea Ylösnousseeseen?

Johanneksen evankeliumin 20 luku jäsentyy kahteen osaan juuri tämän kysymyksen perusteella.


Noli me tangere!
Maria seisoi haudan ovella ja itki. Siinä itkiessään hän kurkisti hautaan ja näki, että siinä, missä Jeesuksen ruumis oli ollut, istui kaksi valkopukuista enkeliä, toinen pääpuolessa ja toinen jalkopäässä. Enkelit sanoivat hänelle: "Mitä itket, nainen?" Hän vastasi: "Minun Herrani on viety pois, enkä tiedä, minne hänet on pantu."

Tämän sanottuaan hän kääntyi ja näki Jeesuksen seisovan takanaan, mutta ei tajunnut, että se oli Jeesus. Jeesus sanoi hänelle: "Mitä itket, nainen? Ketä sinä etsit?" Maria luuli Jeesusta puutarhuriksi ja sanoi: "Herra, jos sinä olet vienyt hänet täältä, niin sano, minne olet hänet pannut. Minä haen hänet pois."

Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Maria." Maria kääntyi ja sanoi: "Rabbuuni!" -- se on hepreaa ja merkitsee: opettajani.

Jeesus sanoi: "Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo. Mene sinä viemään sanaa veljilleni ja sano heille, että minä nousen oman Isäni ja teidän Isänne luo, oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo."
Magdalan Maria riensi opetuslasten luo ja ilmoitti: "Minä olen nähnyt Herran!" Sitten hän kertoi, mitä Herra oli hänelle sanonut.
Joh 20:11-18



Infer digitum tuum!

Tuomaan epäilys

Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia. Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"  Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran.

Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät."  Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

Yksi kahdestatoista opetuslapsesta, Tuomas, josta käytettiin myös nimeä Didymos, ei ollut muiden joukossa, kun Jeesus tuli. Toiset opetuslapset kertoivat hänelle: "Me näimme Herran." Mutta Tuomas sanoi: "En usko. Jos en itse näe naulanjälkiä hänen käsissään ja pistä sormeani niihin ja jos en pistä kättäni hänen kylkeensä, minä en usko."

Viikon kuluttua Jeesuksen opetuslapset olivat taas koolla, ja Tuomas oli toisten joukossa. Ovet olivat lukossa, mutta yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"

Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi: tässä ovat käteni. Ojenna kätesi ja pistä se kylkeeni. Älä ole epäuskoinen, vaan usko!"

Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani!" Jeesus sanoi hänelle: "Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe."



Mitä tähän sanomme?
Itse en ole tätä evankelista Johanneksen ilmeisen harkitusti esittämää vastakkainasettelua koskaan ennen huomannut, vaikka 20 luku on minulle lapsuudestani asti tuttu.

Suuri ilo on näin saada Raamatun äärellä oppia ja havaita yhä uusia sävyjä, rikkauksia, syvyyksiä ja korkeuksia sen sanomassa, joka välkehtii kuin kaunis jalokivi tai elävän lähteen pinta auringossa.

Voisimme arvella, että tälläkin tavoin Johanneksen evankeliumi haluaa korostaa ylösnousemuksen ruumiillista todellisuutta kaikenlaista doketismia, ruumiittomia näkyjä vastaan.

Mutta miksi sitten tuo Noli me tangere?

En tiedä, mutta saattaapi olla, että evankelistan tyyli on sellainen, että hän tarkoituksella luo mystistä ja salaperäistä ilmapiiriä Kristuksen kuvaukseen. Tässä hän todella onnistuu herättämään meidät ajattelemaan, mistä mahtaa olla kysymys.

Maria Magdalenaa kieltää koskemasta "koska ei ole vielä mennyt Isän luo" ja Tuomas Didymusta käskee koskemaan, jotta tämä uskoisi.

Olisiko esimerkiksi Johanneksella toisenlainen ajatus taivaaseen astumisesta, että se olisi tässä välillä jo tapahtunut?


No - kaikenlaista voimme ajatella ja pohtia ja rukoillenkin kysyä apua ymmärtämiseen Häneltä, joka Raamatun on inspiroinut, antanut koota, kopioida, painattaa ja ihmeellisesti meille suomalaisillekin omalla äidinkielellämme luettavaksi saattanut!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti