maanantai 30. huhtikuuta 2012

Miksi inkarnaatio? Heprealaiskirjeen vastaus

Todellakin, jos ihmiselle riittää usko Jumalaan, joka puhuu profeettojen suulla - kuten näemme että riitää - miksi Jumala puhuu meille Pojassaan?

Poika tarkoittaa isän ja äidin lasta.


Heprealaiskirjeen vastaus - Poika
Poika on Jumalan sädehtivä kirkkaus, hänen olemuksensa kuva, ja hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa sanansa voimalla. Toimitettuaan puhdistuksen synneistä hän on asettunut korkeuksissa istuimelleen Majesteetin oikealle puolelle. Näin hänestä on tullut enkeleitä suurempi, yhtä lailla kuin hänen saamansa nimi on enkelien nimiä ylhäisempi. 
Hep 1:3-4 KR 1992

Poika on ...
  Jumalan sädehtivä kirkkaus
  hänen olemuksensa kuva

Poika ylläpitää ...
 kaikkea olemassa olevaa sanansa voimalla

Poika on toimittanut ...
 puhdistuksen synneistä

Poika on asettunut ...
 korkeuksissa istuimelleen Majesteetin oikealle puolelle.


Eli?
Tässä on jotain enemmän kuin enkelit ja tässä on jotain enemmän kuin Jumalan puhe profeettojen suulla.

Tässä on tietty persoona, Poika, tässä on tiettyä toimintaa, puhdistus, ja tässä on tietty tilanne nyt, Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella.

Henkilö, tapahtumia, tilanne...

Kristinuskon ydintä, joka erottaa tämän juutalaisuudesta ja islamista - Jumalan Poika.


Inkarnaatio?
Johanneksen evankeliumi alkaa majesteettisilla sanoilla, joihin sisältyy "Sana tuli lihaksi".

Tästä latinan in carne

Mutta onko tällaista ajatusta lihaan tulemisesta Heprealaiskirjeessä?

Ei samassa Johanneksen Logos teologian muodossa, joka keskittyy asiaan Sana.

Mutta saman teeman toisena sävelenä, joka keskittyy asiaan Poika josta on tullut ylimmäinen pappi.

Ihmiselämänsä päivinä Jeesus ääneen itkien rukoili ja huusi avukseen häntä, jolla oli valta pelastaa hänet kuolemasta, ja hänen uhrirukouksensa kuultiin, koska hän taipui Jumalan tahtoon. Vaikka hän oli Poika, hän joutui kärsimyksistä oppimaan, mitä on kuuliaisuus. Kun hän oli saavuttanut täydellisyyden, hänestä tuli iankaikkisen pelastuksen tuoja, kaikkien niiden pelastaja, jotka ovat hänelle kuuliaisia. Hänestä tuli Jumalan asettama ylipappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta.
Hep 5:7-10 KR 1992

KR 1938 käänsi Hep 5:7
Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin.



Eli?
Heprealaiskirjeen sanoma on sellaista, että sitä ei yhdellä istumalla ja lukemisella ammenneta tyhjiin.

Ei kahdella tai kolmellakaan.. paljon on tästä kirjoja kirjoitettu ja vielä kirjoitetaan.

Jumala puhuu Pojassaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti