lauantai 6. heinäkuuta 2013

Jumalan Sana on enemmän kuin Raamattu (2) - Samuel

Samuel kuulee Herran äänen
kuva scripturelady.com
Herran sanan tuleminen on ihmistä järisyttävä kokemus, jonka ajankohdankin tämä loppuelämänsä muistaa. Mutta miten se tapahtuu?

Lähikuvan meille antaa nuoren Samuelin tapaus, erään yön hetket, kun Samuel kuulee itseään kutsuttavan ja arvelee kuulevansa luonnollisilla korvillaan.

Eikö Herra muka voisi puhua kuuluvalla kuulemattomalla tavalla, ihmisen kielen ja korvien ja aivojen Luoja?


Herra kutsuu Samuelia

Nuori Samuel palveli Herraa Eelin luona. Siihen aikaan Herra puhui ihmisille vain harvoin eikä näkyjä usein nähty. Eräänä iltana Eeli oli jo mennyt nukkumaan. Hänen silmänsä olivat hämärtyneet niin että hän tuskin näki. Jumalan lamppu paloi vielä, ja Samuel oli asettunut nukkumaan pyhäkköön, jossa Jumalan liitonarkku oli.

Silloin Herra kutsui Samuelia nimeltä. Hän vastasi: "Täällä minä olen", juoksi Eelin luo ja sanoi: "Kutsuit minua. Tässä olen." Mutta Eeli vastasi: "En minä kutsunut. Mene takaisin nukkumaan." Samuel palasi vuoteelleen. 

Herra huusi uudelleen: "Samuel!" Samuel nousi, meni Eelin luo ja sanoi: "Kutsuit minua. Tässä olen." Mutta Eeli vastasi: "Ei, poikani, en minä kutsunut. Mene takaisin nukkumaan." 

Silloin Samuel ei vielä tuntenut Herraa eikä Herra ollut ennen puhunut hänelle. 

Sitten Herra kutsui Samuelia kolmannen kerran, ja Samuel nousi, meni Eelin luo ja sanoi: "Kutsuit minua. Tässä olen." Nyt Eeli ymmärsi, että Herra kutsui poikaa, ja hän sanoi: "Mene nukkumaan, mutta jos joku vielä kerran kutsuu sinua, vastaa näin: Puhu, Herra, palvelijasi kuulee." 

Ja Samuel meni takaisin vuoteelleen.

...
Ja koko Israel alkoi kuunnella Samuelia.

1 Sam 3:1-9, 4:1

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti