tiistai 21. helmikuuta 2012

Johanneksen evankeliumi - Isän tahto


"Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo Häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
Joh 6:40

     

Johanneksen evankeliumissa on sanat "Isän tahto"

Matteuksessa Vuorisaarnassa Herra Jeesus sanoo

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon."

Tässä kohdassa ei ole mitään puhetta uskosta, vaan Isän tahdon tekemisestä.

Koska ei tahdota hyväksyä sitä, että Matteus on "esi-kristillinen" ja Vuorisaarna on kohdistettu Jumalan kansalle.

niin tahdotaan antaa Vuorisaarnassa olevalle Isän tahdon tekemiselle kristillinen sisältö, kyse on tietenkin siitä, että uskomme.

Koska Jeesus sanoo, että taivasten valtakuntaan pääsevät ne, jotka tekevät Isän tahdon.

Tämän tueksi otetaan sitten Johanneksen evankeoliumin kohta, jossa on sama ilmaus.
     

On tietenkin opillisesti epäkristillistä sanoa, että "teemme Isän tahdon, kun uskomme"

silloinhan uskosta tulee meidän tekomme, jolla kelpaamme Jumalalle.

on siinä ähisemistä ja puhisemista, pitää yllä pelastavaa uskoa, tätä Jumalan lapseuteen oikeuttavaa laatua sydämessä, kun epäuskon tuulet puhaltavat.

Varoa, ettei se uskon lamppu sammu, kun silloin menettää taivaan valtakunnan.

Tiukka paikka!

kun uskosta tehdäänkin teko, jolla kelpaamme taivaaseen.
     

tätähän nettiruukussa kovasti korostetaan, että YKSIN USKOSTA

ja tulee myös korostaa sitä, että usko on Jumalan teko meissä.

Jumala on antanut Poikansa tänne maailmaan kuolemaan maailman synnin sovitukseksi.

Kauan ennenkuin olemme syntyneetkään!

Jumala on se, joka antoi valtakunnan Pojalleen ja se valtakunta on saapunut maailman ääriin asti, finlandiaankin.

Jumala on se, jonka lahjaa on Suomen kirkko, uskonpuhdistuksen kirkko, jossa lakia ja evankeliumia kirkkaasti saarnataan.

Jumala on se, joka on antanut Lapin herätyksen, esikoislestadiolaisen herätyksen, kauan ennenkuin olemme syntyneetkään.

Jumala on se, joka on kutsunut meitä Sanallaan, joka on herättänyt meidän omattuntomme, joka on synnyttänyt meidät uudestaan, joka on antanut meille Pyhän Hengen sinetin.

Mikään tästä ei ole sitä, että "teemme Isän tahdon"

enempi niinkuin joululahjan vastaanottamista, ihan ilman sitä että olisimme sen ansainneet.
     

Katsotaan sitten, missä yhteydessä tämä Isän tahto esiintyy Johanneksen evankeliumissa.

On suuri lahja, että saamme näin helposti verkossa avata Raamatun ja sitä lukea ja sen tekstejä kopioida ihan vielä Suomen kielellä.

Se on ollut Isän tahto, että meidänkin kielellämme Hänen sanaansa saarnataan.
     

24. Koska kansa sen näki, ettei Jesus siellä ollut eikä hänen opetuslapsensa, astuivat he myös haaksiin ja menivät Kapernaumiin etsein Jesusta.
25. Ja kuin he hänen siltä puolen merta löysivät, sanoivat he hänelle: Rabbi, koskas tänne tulit?
26. Jesus vastasi heitä ja sanoi: totisesti, totisesti sanon minä teille: ette etsi minua, että te näitte ihmeen, vaan että te saitte leipää syödä ja olette ravitut.
27. Älkäät tehkö sitä ruokaa, joka on katoovainen, vaan sitä ruokaa, joka pysyy ijankaikkiseen elämään, jonka Ihmisen Poika teille antava on; sillä Isä Jumala on sen vahvistanut.
28. Niin he sanoivat hänelle: mitä meidän pitää tekemän, että me taitaisimme Jumalan töitä tehdä?
29. Jesus vastasi ja sanoi heille: se on Jumalan työ, että te uskotte sen päälle, jonka hän lähetti.
30. Niin he sanoivat hänelle: mitä ihmettä siis sinä teet, että me näkisimme ja uskoisimme sinun päälles? Mitä työtä sinä teet?
31. Meidän isämme söivät mannaa korvessa, niinkuin kirjoitettu on: hän antoi heille leipää taivaasta syödäksensä.
32. Niin Jesus sanoi heille: totisesti, totisesti sanon minä teille: ei Moses sitä leipää antanut teille taivaasta; mutta minun Isäni antaa totisen leivän taivaasta.
33. Sillä Jumalan leipä on se, joka taivaasta tulee alas ja antaa maailmalle elämän.
34. Niin he sanoivat hänelle: Herra, anna meille aina sitä leipää.
35. Jesus sanoi heille: minä olen elämän leipä: joka tulee minun tyköni, ei hän suinkaan isoo, ja joka uskoo minun päälleni, ei hän koskaan janoo.
36. Mutta minä sanoin teille, että te näitte minun, ette sittekään usko.
37. Kaikki, mitä minun Isäni antaa minulle, se tulee minun tyköni: ja joka minun tyköni tulee, sitä en minä heitä ulos.
38. Sillä minä tulin taivaasta alas, en tekemään minun tahtoani, vaan sen tahtoa, joka minun lähetti.
39. Mutta se on Isän tahto, joka minun lähetti, ettei minun pidä yhtäkään niistä kaikista kadottaman, jotka hän minulle antoi, mutta olen ne herättävä viimeisenä päivänä.
40. Tämä on sen tahto, joka minun lähetti, että jokainen joka näkee Pojan ja uskoo hänen päällensä, hänellä pitää ijankaikkinen elämä oleman, ja minä herätän hänen viimeisenä päivänä.
     

Tuo kohta on Biblian käännöstä vuodelta 1776, jota esikoiset pitävät suuressa arvossa, samoin Länsi-Suomen heränneet. Sitä luetaan myös Rauman uudessa seurakunnassa.

Johanneksen evankeliumi kuudennesta luvusta.
     

En ryhdy omilla selityksilläni lyömään lukkoon ja rajoittamaan, mitä Johanneksen evankeliumissa Jeesus tarkoittaa "Isän tahto".

Tämä aarre, tämä jalokiviä ja kultaa kalliimpi Jumalan Sana säihkyy monissa eri väreissä niin kirkkaasti ja kauniisti.

Näemme eri elämäntilanteissa ja kohtaloissa ja uskomme kasvun eri vaiheissa samankin Jumalan Sanan erinäköisenä ja ymmärrys kasvaa.

Vanhurskasten polku näin kirkastuu, kun Sanan valo lisääntyy.
     

Kysyn kuitenkin itse kultakin: mikä on se Isän tahto, josta Vapahtajamme Jeesus tässä puhuu?

Eikö ole totta, että Jeesus puhuu tässä siitä, mikä on Isän tahto Häntä itseään kohtaan.

Eikö ole totta, että Jeesus on täyttänyt Isän tahdon myös tässä asiassa?

Jos näin on, eikö meidän tule täyttää osaltamme Isän tahto.

Hyviä töitä tekemällä.
     

"Sillä minä tulin taivaasta alas, en tekemään minun tahtoani, vaan sen tahtoa, joka minun lähetti."

Kiitos Herra Jeesus, että tulit alas taivaasta tänne ihmiskunnan pimeään yöhön.

Kiitos, että et tullut tänne tekemään omaa tahtoasi, vaan lähettäjäsi tahdon.

Se maksoi sinulle hirvittävän hinnan.

Rukoilemme, tapahtukoon Isän tahto myös meidän elämässämme niinkuin taivaassa.

Amen

     

1. Kiittäkääm' Herraa Jumalt' ylhäält' taivaast', /
Hänen myös Poikaans' ylistäkääm' vahvast', / Joka meit' ruumiill' ja verelläns' ruokkii, /
Jolla hän meill' autuuden tuotti, / Kyrie eleeson!

2. Herra, sinun ruumiis ja pyhä veres / Vahvistakoon meit' täs' surkias' eräs', /
Olkoon myös meidän sielum' eväs, / Viinas' ja puhtaas' leiväs', / Kyrie eleeson!

3. Christe, sä ruumiis edestämme annoit, /Ja sillä elämän meille kannoit. /
Et sinä tainnut meillen muuta antaa, / Jolla me muistos mahtaisimme kantaa, /
Kyrie eleeson!

4. Oma sun tahtos, Herra, siihen vaati, / Että päälles Isäs viha kaattiin,/
Sinä siis kuoletettiin, / Me Isän kanssa sovitettiin, / Kyrie eleeson!

5. Nyt tämän herkun kanssa meitä vahvist', / Uskoll' ja rakkaudell' kaunist', /
Että me sinun päälles uskallaisim', / Ja christiveljeem' aina rakastaisim', /
Kyrie eleeson!

6. Älä meilt' Pyhää Henkees pois ota, / Joka oikian tien meille osottaa, /
Että rauhas' christikuntas / Vaeltaa sais' sinun valtakuntaas, / Kyrie eleeson!

Virsi 18
Vuoden 1701 virsikirja 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti