keskiviikko 29. helmikuuta 2012

Pappi Uudessa Testamentissa (1)

JOHDANTO
Esikoislestadiolaisten suhtautuminen jo pelkkään sanaan "pappi" on välttelevä ja mieleen tulee monella yhä varmaan tuo tuttu torjunta "kuolleen uskon pappi".

Vaikka koko herätysliike saa olla kiitollinen eräälle Ruotsin kirkon papille olemassaolostaan.

Katsotaan kuitenkin näistä ikävistä tunteista huolimatta sanaa "pappi" (kreikan ἱερεύς hiereus)
Uudessa Testamentissa.

Yllättäen näemme, että se on siellä melko harvinainen.

Varsin paljon ja keskeisissä kohdissa esiintyy sen sijaan sana "ylipappi" (kreikan ἀρχιερεύς arkhiereus).

Katson tässä siis tavallisia papin planttuja, en ylipappeja, joille omistan palstan (2) enkä Melkisedekin pappeutta, josta toivon kirjoittavani osassa (3).

Luukas kertoo tavallisesta papista, joka kuului Jerusalemin temppelin työntekijöihin. Mooseksen lain mukaan siellä toimitti jumalanpalvelusta pappeja (kohen) ja leeviläisiä.

Herodeksen, Juudean kuninkaan, aikana oli pappi, nimeltä Sakarias, Abian osastoa. Ja hänen vaimonsa oli Aaronin tyttäriä, ja tämän nimi oli Elisabet.
(Luuk 1:5)

että hän tavanmukaisessa pappistehtävien arpomisessa sai osaksensa mennä Herran temppeliin suitsuttamaan.
(Luuk 1:9)

Jeesus mainitsee pappien oikeuksista, jota kuningas Daavid loukkasi hätätilanteessa:

kuinka hän meni Jumalan huoneeseen, otti näkyleivät ja söi ja antoi seuralaisilleenkin, vaikkei niitä ollut lupa syödä muiden kuin ainoastaan pappien?"
(Luuk 6:4 Matt 12:4)
   
Kuuluisassa vertauksessa "Laupias samarialainen" Jeesus katsahtaa tavallisten kiireisten pappien ja leeviläisten elämän arkeen!

Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä ja näki hänet ja meni ohitse.
(Luuk 10:31)

Pitipä sattua...

   
Johanneksen evankeliumissa papit mainitaan virkatovereidensa leeviläisten kanssa vain kerran

Ja tämä on Johanneksen todistus, kun juutalaiset lähettivät hänen luoksensa Jerusalemista pappeja ja leeviläisiä kysymään häneltä: "Kuka sinä olet?"
(Joh 1:19)

voisimme suomentaa ehkä "pappeja ja lukkareita" ... mutta se ei olisi aivan tarkkaa, eihän kyse ollut kristillisen kirkon papeista ja työntekijöistä, vaan Jerusalemin temppelin papistosta.


Ihme ja kumma, pappejakin tuli uskoon!

Ja Jumalan sana menestyi, ja opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi.
(Apt 6:7)   

Uuden Testamentin maailmassa olivat kaupungit ja kylät täynnä pakanallisia temppeleitä ja niissä toimivia pappeja

Ja kaupungin edustalla olevan Zeuksen temppelin pappi toi härkiä ja seppeleitä porttien eteen ja tahtoi väkijoukon kanssa uhrata.
(Apt 14:13)

Papeilla oli tehtävänä antaa lääkärintodistuksia, jonka lääkäri Luukas tiesi hyvin

Ja heidät nähdessään hän sanoi heille: "Menkää ja näyttäkää itsenne papeille". Ja tapahtui heidän mennessään, että he puhdistuivat.
(Luuk 17:14)

   
Tuhatvuotisessa valtakunnassa on papistonsa

Marttyyrit pääsevät siihen virkaan (tämä kohta on tuottanut päänvaivaa)

Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.
(Ilm 20:6)
 
   
Nämä kaksi muuta Ilmestyskirjan kohtaa lisäävät vain ajattelunaiheita

ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen.
(Ilm 1:6)

ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä".
(Rev 5:10)

   

YHTEENVETO
Kyseessä EI ole kirkossa toimiva kristillinen papisto, josta UT tietää vielä vähemmän.

UT:ssa mainitut papit ja leeviläiset ovat juutalaisen Jerusalemin temppelin palveluksessa olevia ihmisiä.

Cohen nimiset juutalaiset ovat tämän muinaisen papiston jälkeläisiä. Myös leeviläisten nimi on säilynyt suvuissa. Näihin porukoihin kohdistuu erityisen tiukka puhtaussäännöstä, kosher lait.


Näemme jo näistä löytämistäni kohdista, että pappeihin suhtaudutaan Uudessa testamentissa sangen rauhallisesti.

Sakaria, Johanneksen isä, on pappi Jerusalemin temppelissä ja kokee hämmästyttäviä asioita Jeesuksen tulon ollessa jo aivan lähellä.

Papit ovat työtään hoitavia ihmisiä, antavat lääkärintodistuksia, pitävät yllä jumalanpalvelusta temppelissä, ovat vähän liian kiireisiä joskus auttaakseen ojaan kaatunutta...

He eivät ole vihamielisiä Jeesusta kohtaan, uteliaita kuten muutkin ja heidän joukostaan tulee myös porukkaa uskoon.

   

KRISTILLINEN PAPPI 
sitä varten, että minä olisin Kristuksen Jeesuksen palvelija pakanain keskuudessa, papillisesti toimittaakseni Jumalan evankeliumin palvelusta, niin että pakanakansoista tulisi otollinen ja Pyhässä Hengessä pyhitetty uhri.
(Room 15:16)

ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.
(1 Piet 2:5)

Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;
(1 Piet 2:9)

ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen.
(Ilm 1:6)

No niin, katsotaan ylipappeja ja melkisedekejä sitten erikseen, jos Jumala suo.

Vaan mitä tästä opin?

Seuraavan kerran kun esikoislestadiolainen tuhahtaa minulle virkani tähden (olen Korkeimman Jumalan pappi)

niin haukun hänet pystyyn näillä kamalilla sanoilla "Itse olet pappi!"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti