sunnuntai 6. maaliskuuta 2011

Matteuksen evankeliumi ja usko

Tämä palsta on pieni matka Matteuksen evankeliumin maailmaan.

Keskustelussa on ehdottomana vaatimuksena pysytteleminen Matteuksen kielessä ja sisällössä.

Puheenvuoroissa muita kohtia Raamatusta saa käyttää vain vertailuun Matteuksen sanomaan, kuten alustuksessani teen.

Uskontunnustuksia saa myöskin käyttää ainoastaan vertailuun, ja viestien sisällön tulee pyrkiä tuomaan esille Matteuksen evankeliumin omaa sanomaa.

Lyhyesti sanoen, tarkoituksena on oppia tuntemaan Matteuksen evankeliumia hieman paremmin.

Tarkoituksena on istua evankelistan jalkain juureen oppilaina, oppimaan Jeesuksesta.

Emme pyri kertomaan Matteukselle, mitä hän sanoo ja tarkoittaa, vaan kuuntelemaan avoimin korvin ja ymmärtämään, mitä hän sanoo.

Rukoilemme, että Herra Jeesus armollisesti olisi itse mukana näissä tutkisteluissa ja keskusteluissa ja avaisi korvamme ja sydämemme kuulemaan, mitä Henki seurakunnille sanoo. Kiitos Herra, että lupauksesi mukaan olet läsnä myös tässä kokoontumisessa Jumalan sanan ääreen.
Aamen

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 06:59

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

Tietynlaisen alkupotkun Matteuksen evankeliumin keskeisen teologian ymmärtämiseen antaa sen loppu:


Kaikki yksitoista opetuslasta lähtivät Galileaan ja nousivat vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.

Kun he näkivät hänet, he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät.

Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin:

"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.

Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

MikkoL:
Mt 28:16-20 KR 1992

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 07:04

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

ei sanaakaan uskosta!

"kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa."
Mt 28:19-20


kun vertaamme lähetyskäskyä Markuksen evankeliumin lopussa oleviin sanoihin, näemme selvemmin miten sana "usko" ja siihen liittyvät merkit tyystin puuttuu Matteukselta.

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 07:04

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

Hän sanoi heille:

"Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille.

Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä.

He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat."

MikkoL:
Markus 16:15-18 KR 1992

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 07:08

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

Markuksen evankeliumin lähetyskäskyssä Jeesus puhuu "kristillisesti" ja meidän on helppo ymmärtää

"Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
Mk 16:15

Tutkijoiden mielestä vanhin alkuperäisin Markuksen käsikirjoitus päättyy luvun 16 jakeeseen 8, joka kertoo haudalta palaavista naisista

"Ulos tultuaan naiset pakenivat haudalta järkytyksestä vapisten. He eivät kertoneet kenellekään mitään, sillä he pelkäsivät."
Mk 16:8

Tähän outoon ja aivankuin kesken jäävään loppuun on teorian mukaan myöhemmin lisätty jakeet 9-20.

MikkoL:
Kirkkoraamatussa 1992 on tämä lisäys mainittu:

"Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8. Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla."

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 07:11

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

Matteuksen evankeliumissa lähetyskäskyä sen sijaan on hankalampi ymmärtää

"kastamalla ja opettamalla" juu, tämä menee kalloon.

mutta mitä se "pitäminen" eli "noudattaminen" on?

Menkäät siis ja opettakaat kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt.
Mt 28:19-20 KR 1776

"kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa."
Mt 28:19-20 KR 1992

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 07:12

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

διδάσκοντες αὐτοὺς τηρεῖν πάντα ὅσα ἐνετειλάμην ὑμῖν·

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 07:18

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

didasko - opettaa

terein - pitää, noudattaa

sana tulee juuresta τηρός teros
vahtia, varoa esimerkiksi kiveen loukkaantumista, pitää silmällä, huolehtia että täyttää käskyn.

panta hosa - aivan kaiken

entellomai - käskeä, määrätä

.....
siis kuten jo Biblia Mt 28:20 aivan oikein kääntää

"Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt."

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 07:21

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

haasteena meille kaikille Matteuksen oppilaille on nimimerkki Haamulin jyrkkä teesi:

"Evankeliumin perustotuus on se, että kelpaamme Herralle yksin uskosta, Vapahtajan tähden.

Tätä perustotuutta vastaan ei Jeesus taatusti puhu yhdessäkään puheessaan. Jos joku lukee tuota viimeisen tuomion tilanteesta Matt.25 jotain sellaista, hän lukee väärin."

on tärkeää, että tämä asia on mustaa valkoisella ja saamme yhdessä pohtia, miten Matteusta tulee oikein ymmärtää.

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 07:26

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

koska olemme esikoislestadiolaisuuden piirissä, Matteuksen lähetyskäsky itse asiassa voi tuoda mieleen aikamme esioisten saarnan.

"Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt."
Mt 28:20

tämähän on saarnojen keskeistä sanomaa, mitä Jeesus on käskenyt omansa pitämään, mitä määräyksiä ja käskyjä noudattamaan, mitä pitää varoa, mikä on hengelliselle elämälle kuolemaksi.

toisaalta saarnoissa tuodaan sitten esille myös Markuksen evankeliumin lopusta puolet - joka uskoo... pelastuu.

(kaste jätetään mainitsematta)

Esikoisille ominainen Jumalan tahdon, käskyjen ja neuvojen opettaminen tässä kristillisyydessä on aivan raamatullista

Sen ajattelemeinen voi auttaa meitä ymmärtämään Matteuksen evankeliumin lähetyskäskyä.

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 07:28

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

Helluntaikirkossa sen sijaan Markuksen evankeliumin lähetyskäsky on keskeisempi - joka uskoo ja kastetaan.

ja nyt ei kastetta tosiaan unohdeta!

Hellarit pitävät myös tätä järjestystä ratkaisevana - ensin on saatava henkilökohtainen usko Jeesukseen ja sitten vasta mennään kasteelle.

lapsia ei sen tähden kasteta helluntaikirkossa ja muissa samalla tavalla opettavissa kristillisen kirkon haaroissa.

odotetaan henkilökohtaista uskoon tuloa, ja sitten vasta kastetaan Markuksen evankeliumin mukaisessa armonjärjestyksessä.

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 07:33

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

Matteuksen evankeliumissa on paljon liittymäkohtia juutalaisuuteen.

Mitä sitten on juutalaisuus, Mooseksenusko?

Se on pragmaattinen usko, käytännön uskoa.

Juutalainen kyllä uskoo, mutta uskontunnustus on hyvin lyhyt "Shema Israel, Adonai Eloheinu, Adonai Ehad"

Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.
5 Ms 6:4

Juutalaisuuden suuret riidat eivät koske Jumalan olemusta kristittyjen Kolminaisuusopin riitojen tapaan.

Vähän riidellään siitä, mikä on uskon sisältö eikä Tooraa koeteta määritellä opillisesti.

Juutalaisuus on olennaisesti Jumalan tahdon pitämistä, käskyjen ja perinnäissääntöjen noudattamista, sapatin pitämistä, synagoogassa käymistä, rukousta ja monenlaista yhdessä juhlimista Israelin kansan suurten tapahtumien muistamiseksi pääsiäisenä ja lehtimajanjuhlassa ja Raamatun juhlakalenterin seuraamista sadonkorjuun juhlana eli helluntaina.

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 07:34

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

Jerusalemin temppeli oli tietenkin toinen asia ja juutalaisuus ilman temppeliä ja kuningasta on eräänlainen vammautunut uskonto.

Juutalaiset kaipaavat päästä rakentamaan temppelin uudelleen, että heidän uskontonsa myös tältä osin saisi tulla kokonaiseksi, restauroiduksi Daavidin ja Salomon ajan kunniaan ja loistoon.

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 07:39

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

"Evankeliumin perustotuus on se, että kelpaamme Herralle yksin uskosta, Vapahtajan tähden."
Haamul

tämä on luterilaiselle kristitylle luovuttamaton totuus.

mutta esiintyykö tämä ajatus - että kelpaamme Herralle yksin uskosta - laisinkaan Matteuksen evankeliumissa?

Matteus kuvaa Jeesuksen siinä valossa, että hän on se luvattu toinen Mooses.

"Sinun keskuudestasi, veljiesi joukosta, Herra, sinun Jumalasi, herättää sinulle profeetan, minun kaltaiseni; häntä kuulkaa."
5 Ms 18:15 KR 1933

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 07:41

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

Kuten Mooses, Jeesuskin tulee Egyptistä (pako Egyptistä esiintyy vain Matteuksen evankeliumissa)

Tietäjien lähdettyä Herran enkeli ilmestyi unessa Joosefille ja sanoi: "Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä mukaasi ja pakene Egyptiin. Pysy siellä, kunnes käsken sinun palata. Herodes aikoo etsiä lapsen käsiinsä ja surmata hänet."

Joosef heräsi unestaan, otti heti yöllä mukaansa lapsen ja hänen äitinsä ja lähti kulkemaan kohti Egyptiä. Siellä hän pysytteli Herodeksen kuolemaan asti.

Näin kävi toteen, mitä Herra oli profeetan suulla ilmoittanut: "Egyptistä minä kutsuin poikani."
Mt 2:13-15

Matteuksen Vuorisaarna on Uuden testamentin Siinain vuori (Mt 5-7).

Markuksella sitä ei ole laisinkaan, Luukkaalla on "kenttäsaarna" (Luuk. 6:20–49)

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 07:44

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

Matteukselle on tärkeää osoittaa, että Raamatun kirjoitukset näin täyttyivät Jeesuksessa.

Koko evankeliumi alkaa meidän mielestämme oudosti sukuluettelolla

Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan ja Abrahamin pojan, sukuluettelo:

Abrahamille syntyi Iisak, Iisakille Jaakob, Jaakobille Juuda ja tämän veljet, Juudalle Peres ja Serah, joiden äiti oli Tamar, Peresille Hesron, Hesronille Ram, Ramille Amminadab, Amminadabille Nahson, Nahsonille Salma, Salmalle Boas, jonka äiti oli Rahab, Boasille Obed, jonka äiti oli Ruut, Obedille Iisai ja Iisaille Daavid, kuningas.
Mt 1:1-6 KR 1992


---
juutalaiselle lukijalle tämä sen sijaan on melkoisen valtaisa avaus: Jos tämä on totta, niin Jeesus todellakin voi olla se luvattu Messias.

MikkoL:
Luukas antaa sukuluettelon myöhemmin evankeliumissa, ei heti aluksi. Lk 3:23-28

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 07:48

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

otan näitä esille osoittaakseni, että Matteuksen evankeliumissa on piirteitä, jotka ovat lähellä juutalaisen kansan hengellistä maisemaa ja maailmaa.

juutalaisille "usko" on tietenkin tärkeä asia, mutta heidän ajatuksensa ovat keskittyneet käytännön elämään sen uskon mukaan.

tässä "tapa-juutalaisuudessa" - Jeesuskin meni tapansa mukaan synagoogaan - on aivan tietty voima.

nähdäkseni esikoisuudessa on tietty voima evankelis-luterilaisen kirkon väkeen verrattuna juuri siinä, että usko pannaan käytännön elämässä toimeen.

luovutaan asioista, pitäydytään tapoihin, sanamuotoihinkin, ja tahdotaan sydämen halusta noudattaa, mitä Herra on käskenyt noudatettavaksi.

tapa-kristillisyydestä luopuminen on paljolti johtanut suomalaiseen sekularismiin!

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 07:51

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

mutta esiintyykö tämä ajatus - että kelpaamme Herralle yksin uskosta - laisinkaan Matteuksen evankeliumissa?

--- katsotaas kaikki kohdat Matteuksen evankeliumista, joissa esiintyy sana "usko" tai "uskoa" - kreikan pisteuo.

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 07:54

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset?
Mat 6:30

Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: "Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa.
Mat 8:10

Ja Jeesus sanoi sadanpäämiehelle: "Mene. Niinkuin sinä uskot, niin sinulle tapahtukoon." Ja palvelija parani sillä hetkellä.
Mat 8:13

Hän sanoi heille: "Te vähäuskoiset, miksi olette pelkureita?" Silloin hän nousi ja nuhteli tuulia ja järveä, ja tuli aivan tyven.
Mat 8:26

Kirjoittanut: MikkoL, 04.03.2011 07:55

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

Ja katso, hänen tykönsä tuotiin halvattu mies, joka makasi vuoteella. Kun Jeesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: "Poikani, ole turvallisella mielellä; sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi".
Mat 9:2

Silloin Jeesus kääntyi, näki hänet ja sanoi: "Tyttäreni, ole turvallisella mielellä; sinun uskosi on tehnyt sinut terveeksi". Ja sillä hetkellä nainen tuli terveeksi.
Mat 9:22

Ja hänen mentyänsä huoneeseen sokeat tulivat hänen tykönsä; ja Jeesus sanoi heille: "Uskotteko, että minä voin sen tehdä?" He sanoivat hänelle: "Uskomme, Herra".

Silloin hän kosketti heidän silmiänsä ja sanoi: "Tapahtukoon teille uskonne mukaan". Silloin hän kosketti heidän silmiänsä ja sanoi: "Tapahtukoon teille uskonne mukaan".
Mat 9:28-29



Ja heidän epäuskonsa tähden hän ei tehnyt siellä monta voimallista tekoa.
Mat 13:58

Niin Jeesus kohta ojensi kätensä, tarttui häneen ja sanoi hänelle: "Sinä vähäuskoinen, miksi epäilit?"
Mat 14:31

Silloin Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Oi vaimo, suuri on sinun uskosi, tapahtukoon sinulle, niinkuin tahdot". Ja hänen tyttärensä oli siitä hetkestä terve.
Mat 15:28

Mutta kun Jeesus sen huomasi, sanoi hän: "Te vähäuskoiset, mitä puhutte keskenänne siitä, ettei teillä ole leipää mukananne?
Mat 16:8



Niin Jeesus vastasi ja sanoi: "Voi sinä epäuskoinen ja nurja sukupolvi, kuinka kauan minun täytyy olla teidän kanssanne? Kuinka kauan kärsiä teitä? Tuokaa hänet tänne minun tyköni."
Mat 17:17

Niin hän sanoi heille: "Teidän epäuskonne tähden; sillä totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille mahdotonta".
Mat 17:20

Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
Mat 18:6



Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa ettekä epäilisi, niin ette ainoastaan voisi tehdä sitä, mikä viikunapuussa tapahtui, vaan vieläpä, jos sanoisitte tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', niin se tapahtuisi.
Mat 21:21

Ja kaiken, mitä te anotte rukouksessa, uskoen, te saatte."
Mat 21:22

Mistä Johanneksen kaste oli? Taivaastako vai ihmisistä?" Niin he neuvottelivat keskenänsä sanoen: "Jos sanomme: 'Taivaasta', niin hän sanoo meille: 'Miksi ette siis uskoneet häntä?'
Mat 21:25



Sillä Johannes tuli teidän tykönne vanhurskauden tietä, ja te ette uskoneet häntä, mutta publikaanit ja portot uskoivat häntä; ja vaikka te sen näitte, ette jäljestäpäinkään katuneet, niin että olisitte häntä uskoneet.
Mat 21:32

Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
Mat 24:23

Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
Mat 24:26

"Muita hän on auttanut, itseään ei voi auttaa. Onhan hän Israelin kuningas; astukoon nyt alas ristiltä, niin me uskomme häneen."
Mat 27:42


Kohdat ovat kaikki Mannisen komitean käännöstä vuodelta 1938


mutta esiintyykö tämä ajatus - että kelpaamme Herralle yksin uskosta - laisinkaan Matteuksen evankeliumissa?



minun mielestäni ajatus siitä, että kelpaamme Herralle yksin uskosta ei esiinny laisinkaan Matteuksen evankeliumissa.

voin olla väärässä ja mielelläni otan vastaan arvostelun jossa osoitetaan Matteuksen evankeliumista että yksin usko Vapahtajaan pelastaa.

...
sen sijaan näemme kyllä paljon asiaa uskosta.

jatkaakseni tuota juutalaisuuden teemaa, eikö tuo Herran vaellus opetuslasten kanssa ja Israelin kansan keskellä todellakin tuo mieleen Herran vaelluksen kansansa kanssa Siinain autiomaassa?

kansa nurisee, on epäuskoista ja jopa napisee siitä, että ei ole leipää!

sanat epäusko, vähäuskoinen esiintyvät usein Matteuksessa ja hieman samaan tapaan kuin ensimmäinen Mooses koki kansansa epäuskon ja vähäuskoisuuden Siinain autiomaassa.



arvelisin että montaa varmaan ilahduttaa juuri Matteuksen evankeliumissa uskon voiman korostaminen.

juuri epäuskon tähden Jeesus ei voinut tehdä monia asioita, joita olisi tahtonut tehdä.

vähäuskoiset eivät saaneet sairauden pahaa henkeä lähtemään.

jos uskomme, voimme käskeä vuorta heittäytymään mereen!

saamme Herralta kaiken, mitä uskossa anomme!


sairaan tai hänen omaistensa usko on yhteydessä paranemiseen.




Matteuksen evankeliumissa on vielä kolmas merkittävä uskonasiaan liittyvä piirre (ja varmaan monia muitakin, ole hyvä ja jatka listaa!)

Jeesus kieltää uskomasta vääriä profeettoja "älkää uskoko heitä"

siis älkää pitäkö totena heidän opetustaan.

ristillä Häntä pilkataan kovasydämisesti, tunnustaen että muita hän on auttanut... saman ajatuksen suuntaan uskoa, pitää oikeana Messiaana

"Muita hän on auttanut, itseään ei voi auttaa. Onhan hän Israelin kuningas; astukoon nyt alas ristiltä, niin me uskomme häneen."
Mat 27:42



samalla tavoin usko Jeesukseen on koetuksella vielä ylösnousemuksen jälkeen

Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
Mat 28:16-17



Matteus puhuu uskosta tietyin painottein.

Mielestäni Matteuksen evankeliumin suurenmoisin kohta uskosta Jeesukseen ei laisinkaan mainitse sanaa usko!

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.

Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Mt 28:19-20 KR 1938



"Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti"

Uskotko sen?


Kirjoittanut: Haamul
Esim. Matt. 7. luvun ahdas portti ja kaita tie, joista Jeesus puhuu, viittaavat nimenomaan uskoon. Tiedän, että tämä on tulkintaa, mutta tämä tulkinta on perusteltavissa Raamatulla ja itsellään Matteuksen evankeliumillakin. Kamelinsilmän läpimenemisen vaikeutta ei voiteta ihmisen kyvyin vaan se on mahdollista ainoastaan Jumalalle.



Lisäksi Matt. 7:ssä Jeesus kertoo ihmisistä, jotka taivaan portilla sanovat: "Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?"

Ymmärrän tämän niin, että nämä ihmiset ovat tosiaan tehneet paljon merkittäviä, näyttäviä ja voimallisia tekoja. Hyviä tekoja lähimmäisille, vieläpä Jeesuksen nimissä.

Mutta jotain olennaista heiltä on puuttunut, koska Herra vastaa heille: "Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät."

Voisin noutaa melkein mistä tahansa Raamatun kirjasta kohdan, joka selittää, mitä tarkoittaa oikeasti Herran tunteminen. Se näet on ihan oikeasti sitä, että on saanut syntinsä anteeksi Jeesuksen ruumiin uhrin tähden.

Mutta yritän nyt sitten edetä vain tämän Matteuksen evankeliumin mukaan. Ja Matt. 7 jatkuukin nyt niin, että Jeesus alkaa puhua Kalliolle rakentamisesta. Tästä kalliopohjasta on ollut paljon puhetta viime aikoina.



(Varmasti juuri tähän Jeesuksen tarkoittamaan kallioperustaan myös Paavali viittaa, kun hän kirjoittaa 1.Kor.3.11-15: "Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus. Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista, niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on. Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan; mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.")

Se on vankka perustus. Täydellinen. Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, sittenkin, vaikka monet teoistasi osoittautuisivat olkisiksi kyhäelmiksi.



Matt. 8:ssa kerrotaan, että usko pelastaa hukkumasta. Kirjaimellinen tulkinta kaiketi olisi, että yksikään oikea uskova ei voi hukkua veteen, mutta sellainen kirjaimellinen tulkinta ei ole oikea, rohkenen väittää. Oikea tulkinta on hengellinen: usko Herraan Jeesukseen pelastaa hukkumasta kadotukseen.



Matt. 17:ssa Jeesus kysyi: "Mitä arvelet, Simon? Keiltä maan kuninkaat ottavat tullia tai veroa? Lapsiltaanko vai vierailta?" Ja kun hän vastasi: "Vierailta", sanoi Jeesus hänelle: "Lapset ovat siis vapaat."

Tämän uskovat voivat lukea myös vertauskuvana, jossa Herramme on Kuningas, ja Kuninkaan lapsiksi lunastetut eivät joudu maksamaan mitään omasta "kukkarostaan" saadakseen pysyä Jumalan Valtakunnan kansalaisina. Tämä tulkinta ei tietenkään tarkoita, etteikö uskovien tulisi tehdä hyvää, mutta he eivät tee sitä saadakseen pitää lapsenoikeutensa, vaan vapain sydämin, uskon levosta käsin.



Matt. 19 on voimakasta saarnaa uskon merkityksestä. Mies, joka kertoi Jeesukselle noudattaneensa kaikkia käskyjä, ei vielä ollut Jeesuksen mielestä sittenkään tehnyt tarpeeksi saadakseen iankaikkisen elämän. Eikö mikään riitä? Ei. Hänen olisi pitänyt vielä lisäksi luopua kaikesta omaisuudestaan ja seurata Jeesusta. Pointti tässä on se, että mies ei nähnyt välttämättömäksi Jeesuksen seuraamista, vaan luuli pystyvänsä omilla poluillansa ihan itse täyttämään lain.

Sitten Matt.19 osoittaakin, että pelastuminen ei ole mahdollista muutoin kuin Jumalan tekona:
"Kuka sitten voi pelastua?" Ja Jeesus vastasi: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista".


Tästä tulkitsen taas: usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut. Lain täyttäminen eli tosi käskyjen pitäminen ei ole mahdollista muutoin kuin lain täyttäjän, Kristuksen, uskon kautta.



Matt. 25 leiviskävertauksesta tulee mieleeni tällainenkin ajatus: jos ihminen hautaa leiviskänsä maahan, se tapahtuu varmimmin siinä, kun hän jää pelon hengessä tarkastelemaan omasta itsestään nousevaa hyvyyttä ja pyhyyttä. Sen sijaan lapseuden Hengen vallassa elävällä Jumalan antamat lahjat ovat varmimmin oikeassa käytössä. Vain uskon levosta käsin ihminen tekee parhaita tekoja ja kantaa oikeita hedelmiä.



Matt. 26 ja siitä eteenpäin on myös mahdoton sivuuttaa ajatellen, ettei näillä tapahtumilla ole mitään tekemistä uskolla omistettavan lunastuksen ja anteeksiantamuksen kanssa. Ei Jeesuksen ehtoollisen asettamista, Getsemanen tuskaisaa valvomista (yksin!) ja kärsimystä, ristiinnaulitsemista, kuolemista, ja ihmeellistä ylösnousemusta jne. - ei niitä voi ylittää ajatellen, että niillä ei ole mitään tekemistä lunastuksen ja anteeksiantamuksen kanssa. Niillä on kaikki tekeminen lunastuksen ja anteeksiantamuksen kanssa. Tässä se tosin on osattava lukea vertauskuvassa: rikollinen vaihdetaan viattomaan uhriin. Eikä uskova sen viattoman uhrin kauheasta huudosta "Jumalani, miksi minut hylkäsit" pääse yli niin, ettei löytäisi myös vastausta. Siihen löytyy vastaus, jonka Matteuksen evankeliumi muiden evankeliumien tavoin antaa: Jeesus kuoli rikollisen edestä. Hän suostui rikollisen rangaistukseen ristinpuulle ja joutui Isän hylkäämäksi. Koska rakasti meitä.


Miksi Isä hylkäsi Hänet, ja antoi kuolemaan? Matteus vastaa kysymykseen, mutta tarvitsemme Helluntain Hengen, ennen kuin osaamme lukea oikein (tulkita) hänen vastauksensa.

Jälkeen helluntain
sen vihdoin ymmärsin
miks Isä Hänet hylkäs
ja antoi kuolemaan.
Nyt tiedän sen:
ilman tuskiaan
en pääsis eloon iäiseen,
vaan hyljättynä
Isän eestä
joutuisin poistumaan.



Okei, taisi tulla MikkoL:lle paljon poistettavaa, koska ajattelutapamme on niin erilainen.


Kirjoittanut: MikkoL
olenko joskus poistanut puheenvuorojasi? ei tule mieleeni yhtään tapausta.



nostit esiin useampia kohtia Matteuksen evankeliumista ja uskosta. tämä on hyvä asia ja koetan ottaa osaltani kantaa näihin kohtiin ja tulkintaasi.

"ahdas portti ja kaita tie viittaavat nimenomaan uskoon."

"Kamelinsilmän läpimenemisen vaikeutta ei voiteta ihmisen kyvyin vaan se on mahdollista ainoastaan Jumalalle."

otetaan tuo kohta yhdessä esiin Matteuksen evankeliumista



Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat.

Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen.

Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!
Mt 7:12-13 KR 1992

Vuorisaarnan tekstiä

ensin TEHKÄÄ!

sitten ahdas portti ja kaita tie, joita ei Vuorisaarnassa sen enempää selitetä.



kuten olemme saaneet oppia, assosioit Matteuksen "ahtaan portin" sanoista Luukkaan neulansilmän.

......
Kun mies kuuli tämän, hän tuli murheelliseksi, sillä hän oli hyvin rikas.

Nähdessään sen Jeesus sanoi: "Kuinka vaikea onkaan niiden, jotka paljon omistavat, päästä Jumalan valtakuntaan! Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."

"Kuka sitten voi pelastua?" kysyivät kuulijat. Jeesus vastasi: "Mikä on ihmiselle mahdotonta, se on mahdollista Jumalalle."
Lk 18:23-27 KR 1992

------------

tästä juuri sanoin alustuksessa, että näin EI SAA tehdä nyt - ottaa mukaan Luukasta ikäänkuin se olisi Matteusta ja sekoittaa Vuorisaarnan ahdas portti ja rikkaan miehen neulansilmä.

pidetään portti ja neulansilmä erillään - koska ne ovat Jumalan pyhässä sanassa erillään

pidetään tässä palstassa Luukkaan evankeliumin teologia ja opetus uskosta ja pelastuksesta erillään Matteuksesta.

sopiiko?


sopii!

tämä nimittäin on mikon paha moka - Haamul on oikeassa sillä neulansilmä on Matteuksella myös


toistan vielä alkusanoista

"Emme pyri kertomaan Matteukselle, mitä hän sanoo ja tarkoittaa, vaan kuuntelemaan avoimin korvin ja ymmärtämään, mitä hän sanoo."


Haamul viittaa Mt 7:22

Lisäksi Matt. 7:ssä Jeesus kertoo ihmisistä, jotka taivaan portilla sanovat: "Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?"
.................
Ja tulkitsee kohdan näin:
Ymmärrän tämän niin, että nämä ihmiset ovat tosiaan tehneet paljon merkittäviä, näyttäviä ja voimallisia tekoja. Hyviä tekoja lähimmäisille, vieläpä Jeesuksen nimissä.

Mutta jotain olennaista heiltä on puuttunut, koska Herra vastaa heille: "Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät."

Voisin noutaa melkein mistä tahansa Raamatun kirjasta kohdan, joka selittää, mitä tarkoittaa oikeasti Herran tunteminen. Se näet on ihan oikeasti sitä, että on saanut syntinsä anteeksi Jeesuksen ruumiin uhrin tähden.



Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia.

Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita.

Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä.

Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä.

Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. Hedelmistä te siis tunnette heidät.

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.

Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.'

Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!'

MikkoL:
Mt 7:15-23 KR 1992



Matteuksen evankeliumissa olevat Jeesuksen sanat

ja Haamulin tulkinta

eivät käy laisinkaan yksiin.


mitä me menettäisimme, jos kuuntelisimme tarkkaavaisesti pyhän Raamatun sanaa ja koettaisimme ymmärtää, mitä on kirjoitettu?


Seuraavaksi Haamul ottaa Vuorisaarnan kuuluisan lopun:

"Mutta yritän nyt sitten edetä vain tämän Matteuksen evankeliumin mukaan. Ja Matt. 7 jatkuukin nyt niin, että Jeesus alkaa puhua Kalliolle rakentamisesta. Tästä kalliopohjasta on ollut paljon puhetta viime aikoina."
Haamul

katsotaan ensin itse teksti yhdessä:



Jokainen, joka kuulee nämä sanani ja tekee niiden mukaan, on kuin järkevä mies, joka rakensi talonsa kalliolle. Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, mutta se ei sortunut, sillä se oli rakennettu kallioperustalle.

Jokainen, joka kuulee nämä sanani mutta ei tee niiden mukaan, on kuin tyhmä mies, joka rakensi talonsa hiekalle. Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, ja se sortui, maan tasalle saakka.


Mt 7:24-27 KR 1992



Jeesus sanoo tässä hyvin yksinkertaisesti

pidin tässä nyt teille saarnan, puhuin Jumalan tahdosta, laista ja sen soveltamisesta.

"Jokainen, joka kuulee nämä sanani ja tekee niiden mukaan, on kuin järkevä mies, joka rakensi talonsa kalliolle"
Mt 7:24

kalliolle elämänsä rakentaa sellainen ihminen, joka kuulee Jeesuksen Vuorisaarnan ja tekee sen mukaan.

korostan vielä TEKEE mitä on kuullut



vaan nyt Haamul vääntää vaihteen vasemmalle, ja koko resiina ajaa metsään:

Hän yhdistää Vuorisaarnan kallion apostoli Paavalin sanoihin 1. Kor.3:11-15, jossa puhutaan kallioperustalle rakentamisesta.

koetin sanoa että EI SAA ottaa Paavalia nyt Matteusta selittämään, vaan että tutkitaan Matteusta.

miksi olen niin jyrkkä?

ettei tulisi tällaista sotkua:
"Se on vankka perustus. Täydellinen. Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, sittenkin, vaikka monet teoistasi osoittautuisivat olkisiksi kyhäelmiksi."

vaikka tämä olisi kuinka totta, tällä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä Matteuksen evankeliumin sanojen kanssa vaan peittää silmistämme Jumalan sanan.



Seuraava kohta on

"Matt. 8:ssa kerrotaan, että usko pelastaa hukkumasta.

Kirjaimellinen tulkinta kaiketi olisi, että yksikään oikea uskova ei voi hukkua veteen, mutta sellainen kirjaimellinen tulkinta ei ole oikea, rohkenen väittää.

Oikea tulkinta on hengellinen: usko Herraan Jeesukseen pelastaa hukkumasta kadotukseen."



Jeesus astui veneeseen, ja opetuslapset seurasivat häntä.

Järvellä nousi äkkiä ankara myrsky. Aallot löivät yli veneen, mutta Jeesus nukkui.

Silloin opetuslapset herättivät hänet ja sanoivat: "Herra, pelasta meidät! Me hukumme."

"Miksi te noin pelkäätte, vähäuskoiset?" Jeesus sanoi. Sitten hän nousi ja nuhteli tuulta ja aaltoja, ja tuli aivan tyven.

Ihmiset hämmästyivät ja sanoivat: "Mikä tämä mies on? Häntähän tottelevat tuulet ja aallotkin."


Mt 8:23-27 KR 1992



"Kirjaimellinen tulkinta kaiketi olisi, että yksikään oikea uskova ei voi hukkua veteen, mutta sellainen kirjaimellinen tulkinta ei ole oikea, rohkenen väittää."
Haamul


miten ihmeessä tästä ihanasta evankeliumin kohdasta voisi vääntää tuollaisen kirjaimellisen tulkinnan?

"oikea uskova ei voi hukkua"

se olisi jo vertauskuvallinen

tässähän opetuslapset eivät oikein meinaa uskoa, hakevat kyllä apua oikealta suunnalta.

pelkäsivät kuollakseen että hukkuvat.



"Oikea tulkinta on hengellinen: usko Herraan Jeesukseen pelastaa hukkumasta kadotukseen."
Haamul

ensinnäkin on sanottava, että on aivan totta että usko Herraan Jeesukseen pelastaa hukkumasta kadotukseen.

toiseksi on sanottava, ettei tällä Matteuksen evankeliumin kohdalla ole yhtään mitään tekemistä kadotukseen hukkumisen tai pelastumisen kanssa.

kolmanneksi on sanottava, että tässä voidaan kyllä nähdä usko siinä, että kaverit nykivät vaarallisessa myrskyssä rauhallisesti kuorsaavan Jeesuksen hereille.


seuraava kohta on

Matt. 17:ssa Jeesus kysyi: "Mitä arvelet, Simon? Keiltä maan kuninkaat ottavat tullia tai veroa? Lapsiltaanko vai vierailta?" Ja kun hän vastasi: "Vierailta", sanoi Jeesus hänelle: "Lapset ovat siis vapaat."



Kun he saapuivat Kapernaumiin, tuli Pietarin luo temppeliveron kantajia, jotka sanoivat: "Kai teidän opettajanne maksaa temppeliveroa?"

"Maksaa kyllä", hän vastasi.

Kun hän meni sisälle taloon, Jeesus ehätti kysymään: "Mitä mieltä olet, Simon? Keiltä tämän maailman kuninkaat perivät tullia ja veroa, omilta lapsiltaan vai vierailta?"

"Vierailta", vastasi Pietari.

Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Lapset ovat siis vapaat. Mutta miksi suotta suututtaisimme heidät? Mene järvelle ja heitä onki veteen. Ota ensimmäinen kala, jonka vedät ylös, ja avaa sen suu. Siellä on hopearaha. Ota se ja maksa heille sekä minun että itsesi puolesta."


Mt 17:24-27 KR 1992



tämä on varsin veikeä kohta Matteuksen evankeliumissa, Jeesuksen pyhää huolettomuutta

ja rankka kysymys verotuksesta.

tässä ei ole nyt veroa keräämässä valtio vaan kirkko.

Temppeliveroa kerätään Kapernaumin kaupungissa juutalaisilta Jerusalemin temppelin ylläpitoon - kirkollisveroa.

Roomalaiset eivät kyselleet, että maksatteko veroa!

jotenkin tähän "kirkollisveroon" mielestäni liittyvät Jeesuksen oudot sanat, että koska ollaan Jumalan temppelissä palvotun Isän Jumalan lapsia, ollaan vapaita.

en tätä laisinkaan täysin ymmärrä mutta tuo Amnon kala elää siellä Kinneretissä vielä, kalastajat saavat joskus sen suusta Coca Cola pullon korkkeja tai muuta mitä se on siepannut suuhunsa.


Haamul ohjaa ajatuksemme kokonaan muualle Jeesuksen ajan Kapernaumista, Kinneretin kauniista järvestä, Jerusalemin temppeliverosta ja suhteestamme kirkollisveroon.

"Tämän uskovat voivat lukea myös vertauskuvana, jossa Herramme on Kuningas, ja Kuninkaan lapsiksi lunastetut eivät joudu maksamaan mitään omasta "kukkarostaan" saadakseen pysyä Jumalan Valtakunnan kansalaisina.

Tämä tulkinta ei tietenkään tarkoita, etteikö uskovien tulisi tehdä hyvää, mutta he eivät tee sitä saadakseen pitää lapsenoikeutensa, vaan vapain sydämin, uskon levosta käsin."
Haamul

tässä on kyllä Haamulilla oikein mukana tuota samaa Jeesuksen lapsellista huolettomuutta



seuraava kohta on

Matt. 19 on voimakasta saarnaa uskon merkityksestä.

Mies, joka kertoi Jeesukselle noudattaneensa kaikkia käskyjä, ei vielä ollut Jeesuksen mielestä sittenkään tehnyt tarpeeksi saadakseen iankaikkisen elämän. Eikö mikään riitä? Ei.

Hänen olisi pitänyt vielä lisäksi luopua kaikesta omaisuudestaan ja seurata Jeesusta.

Pointti tässä on se, että mies ei nähnyt välttämättömäksi Jeesuksen seuraamista, vaan luuli pystyvänsä omilla poluillansa ihan itse täyttämään lain.



tässä taas nähdään kuinka mikko oli VÄÄRÄSSÄ moittien Haamulia Luukkaasta!

niin käy, kun ei pappi tunne Raamattuaan ja lukee huolimattomasti...


------------------
Silloin Jeesus sanoi opetuslapsilleen:
"Totisesti: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan.

Minä sanon teille: helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."

Kun opetuslapset kuulivat tämän, he olivat ihmeissään ja kysyivät: "Kuka sitten voi pelastua?"

Jeesus katsoi heihin ja sanoi: "Ihmiselle se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista."


Mt 19:23-26 KR 1992



"Tästä tulkitsen taas: usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut. Lain täyttäminen eli tosi käskyjen pitäminen ei ole mahdollista muutoin kuin lain täyttäjän, Kristuksen, uskon kautta."

jospa Haamul löytäisit tämän viestin Matteuksen evankeliumista!

nyt luet apostoli Paavalia Matteukseen (ellen taas ole väärässä)

Kirjoittanut: Haamul,
"vaan nyt Haamul vääntää vaihteen vasemmalle, ja koko resiina ajaa metsään:
Hän yhdistää Vuorisaarnan kallion apostoli Paavalin sanoihin 1. Kor.3:11-15, jossa puhutaan kallioperustalle rakentamisesta.

koetin sanoa että EI SAA ottaa Paavalia nyt Matteusta selittämään, vaan että tutkitaan Matteusta.

miksi olen niin jyrkkä?
ettei tulisi tällaista sotkua:
"Se on vankka perustus. Täydellinen. Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, sittenkin, vaikka monet teoistasi osoittautuisivat olkisiksi kyhäelmiksi."

vaikka tämä olisi kuinka totta, tällä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä Matteuksen evankeliumin sanojen kanssa vaan peittää silmistämme Jumalan sanan."
(MikkoL)


Jos näin on, että vaikka jokin on totta, sitä ei saa sanoa, koska sillä ei ole mitään tekemistä Matteuksen evankeliumin kanssa...

Onko nyt pääteltävä, että Matteuksen evankeliumiulla ei ole mitään tekemistä Jumalan Sanan kanssa.

Kirjoittanut: MikkoL
seuraava kohta on

"Matt. 25 leiviskävertauksesta tulee mieleeni tällainenkin ajatus:

jos ihminen hautaa leiviskänsä maahan, se tapahtuu varmimmin siinä, kun hän jää pelon hengessä tarkastelemaan omasta itsestään nousevaa hyvyyttä ja pyhyyttä.

Sen sijaan lapseuden Hengen vallassa elävällä Jumalan antamat lahjat ovat varmimmin oikeassa käytössä.

Vain uskon levosta käsin ihminen tekee parhaita tekoja ja kantaa oikeita hedelmiä."
Haamul



suonet anteeksi että sanon tällaista "tankero tulkinnaksi"

mielessämme on jokin lempiajatus, hengellinen siis, ja löydämme sen sitten monesta kohtaa Raamattua.

jos olet eri mieltä, voisitko Matteuksen evankeliumista osoittaa jostain tämän paavalilaisen tulkintasi.

ajatushan on sinänsä hyvä ja kaunis ja lohdullinen - mutta en näe miten johdat sen vertauksesta palvelijoista ja leivisköistä

Kirjoittanut: Haamul


MikkoL:n edellyttämä lukutapa on omiaan johtamaan siihen, että Raamatusta - jopa Matteuksen evankeliumista todellakin löytyy vain se pilvenlongalla tuomarina uhkaava Kristus, varoitteleva, valvova valtava silmä.

Ja taivaasta kuuluu ääni:
TEE se, TEE tuo, pidäkäskyt, niin saat elää.

Eikä sieltä muuta kuulukaan.

Sillä nyt peräänkuulutetun tutkintatavan ohjesääntöön kuuluu, että apostolien opetukset jätetään kokonaan sivuun, ja Hengen antama ymmärrys jätetään kokonaan sivuun.

Niin meistä tulee mainioita kirjanoppineita, jotka tietävät, että
TEE se, TEE tuo, PIDÄ KÄSKYT, niin saat elää.

NIIN saat elää.

Ja evankeliumin totuus tulee kokonaan poljetuksi jalkoihin.

Matteus ei siis kerro mitään vapauttavaa ilosanomaa Jeesuksesta? Matteus julistaakin meille vain tekoja, joita meidän on tehtävä, jotta saamme elää? Emmekö siis TOTUUDEN NIMISSÄ voikaan löytää Matteuksen evankeliumista mitään, mikä kertoisi ristintyön sovituksesta ja uskosta saatavasta pelastuksesta?

Kirjoittanut: MikkoL

"Ei Jeesuksen ehtoollisen asettamista, Getsemanen tuskaisaa valvomista (yksin!) ja kärsimystä, ristiinnaulitsemista, kuolemista, ja ihmeellistä ylösnousemusta jne. - ei niitä voi ylittää ajatellen, että niillä ei ole mitään tekemistä lunastuksen ja anteeksiantamuksen kanssa."


kukahan sellaista on esittänyt?

mutta oikea kysymys on, mitä Matteuksen evankeliumi korostaa Jeesuksen kärsimyksen, kuoleman ja ylösnousemuksen kertomuksissa?

mikä siinä on erilaista painotusta, Matteuksen omaa korostusta, verrattuna Luukkaaseen ja Markukseen.


Miksi Isä hylkäsi Hänet, ja antoi kuolemaan? Matteus vastaa kysymykseen, mutta tarvitsemme Helluntain Hengen, ennen kuin osaamme lukea oikein (tulkita) hänen vastauksensa.

Jälkeen helluntain
sen vihdoin ymmärsin
miks Isä Hänet hylkäs
ja antoi kuolemaan.
Nyt tiedän sen:
ilman tuskiaan
en pääsis eloon iäiseen,
vaan hyljättynä
Isän eestä
joutuisin poistumaan.



nämä ovat kauniita sanoja hengellisessä runossa, jälkeen Helluntain

mutta mietitään kaikki yhdessä, mitä Matteuksen evankeliumi Jeesuksen kärsimyskuolemasta ja ylösnousemuksesta kertoo.

Kirjoittanut: Haamul
Mikä synneistä vapahtaja se sellainen on, jonka julistus rajoittuu tähän: pidä käskyt, niin saat elää.

Jeesus tosin sanoi nuokin sanat.

(Joh.6:n mukaan Jeesukselta kysyttyiin: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?" Jeesus vastasi
"Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt". Tulkintani: Usko ainoastaan, niin sinä pelastut).

Mutta Hän ei lopettanut opetustaan siihen, että Hän kehotti pitämään käskyt. Hän kärsi ristinkuolemaan asti, että Jumalan tahto toteutuisi Hänen kauttansa.

Tämä on hyvin olennainen asia myös Matt. evankeliumissa. Ristintyö. Olkoon tämä sotkua tai ei, käyttipä Matteus usko-sanaa tai ei, SILTI uskon kautta tulevasta pelastuksesta Jeesuksen kärsimisen hinnalla - siitä Matteuskin puhuu. Ristintyöstä. Maailman Vapahtajasta.

Matt. 1:21: "Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava Hänelle nimi Jeesus, sillä Hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä."

Tämä on yksi kohta, joka osaltaan selittää kaikkea Matteuksen evankeliumissa Jeesuksesta kertovaa. Hän on oleva kansan Vapahtaja.


Orjuudesta vapauttaja, Vapahtaja.

=> uskon levosta käsin Isän lapsena tehdään se, mitä tehdään.

Kirjoittanut: MikkoL

kyllä, tuo kohta on hyvin tärkeä Matteuksessa!!

huomaamme siinä myös tuon sanan "kansansa"


Kun Joosef ajatteli tätä, hänelle ilmestyi yöllä unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa Mariaa vaimoksesi. Se, mikä hänessä on siinnyt, on lähtöisin Pyhästä Hengestä. Hän synnyttää pojan, ja sinun tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä."

Tämä kaikki tapahtui, jotta kävisi toteen, mitä Herra on profeetan suulla ilmoittanut:

-- Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel -- se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme.
Mt 1:20-23 KR 1992



voimmeko olla edes siitä yhtä mieltä, että Matteuksen evankeliumissa Jumalan kansa vaeltaa Herran seurassa.

Herra vaeltaa Jumalan kansan kanssa.

Vapahtaa sen synneistään.

kutsuu meitä noudattamaan käskyjään

Ja on luvannut olla kanssamme joka päivä maailman loppuun asti


Immanuel

Herra meidän kanssamme


....
kävisikö tämä Matteuksen teologisena peruslauseena?



Matteus alkaa Immanuel profetialla

"Jumala meidän kanssamme"

ja päättyy Ylösnousseen sanoihin

"minä olen teidän kanssanne"

Halleluja, kiitos Herra Jeesus!

Kirjoittanut: mama

Wow!

"minä olen teidän kanssanne"

Aamen!



Hän, Kompastuskivi...


Kirjoittanut: MikkoL

minun henkilökohtainen mielipiteeni on, että K antaa lyhyessä viestissään 04.03.2011 09:35 enemmän tärkeitä piirteitä juuri Matteuksen evankeliumista, kuin Haamul kaikissa selityksissään tällä palstalla pelastavasta uskosta Vapahtajaan.

tämä ei ole mikään kilpailu, vaan yritykseni hahmottaa miten Raamattua luemme.

Haamul on hyvässä seurassa! Tästä on hienoa selitystä Bo Giertzin kohdalla toisella palstalla Evankeliumi Matteuksen mukaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti