sunnuntai 6. maaliskuuta 2011

Matteuksen evankeliumin ihmeellinen jae

"kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
Mt 28:19b

no tämähän on tutuista tutuin kohta Matteuksesta, kristillisessä kastejuhlassa aina luettu osa lähetyskäskyä, kastamalla ja opettamalla.

mikäs tässä nyt on niin ihmeellistä?



Matteuksen evankeliumi ajoitetaan kriittisessä tutkimuksessa tavallisesti jonnekin Jerusalemin hävityksen (70 jKr) ja kirkkoisä Ignatiuksen (110 jKr) väliseen aikaan.

Ignatius Antiokialainen (35/50 - 98/117 jKr) näyttää tuntevan neljä Paavalin kirjettä ja Matteuksen evankeliumin.

ajoitus 70 jälkeen johtuu siitä, että evankeliumi halutaan ajoittaa Jerusalemin temppelin hävityksen jälkeiselle ajalle. (On joitain tutkijoita, jotka ehdottavat aikaisempaa aikaa esim 63 jKr tai puhuvat vanhemmasta proto-Mattauksesta)

Joka tapauksessa Matteuksen evankeliumi ajoittuu varmasti Kristuksen kirkon varhaisimpaan aikaan, alkukirkon aikaan.

kuinka siinä voi olla kirjoitettuna - ja tässä Matteuksen vanhimmat ja parhaat käsikirjoitukset ovat täysin yhteneviä että näin siihen on kirjoitettu:

"Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"

eikös kolminaisuusoppi ole vasta kirkon myöhempää tuotetta, Apostolinen uskontunnusts Roomassa ja 300-luvun suuri trinitaarinen Nikaian ja Konstantinapolin tunnustus?



tieteellisellä varmuudella sanotaan, miten varmaa se sitten onkaan, että Matteuksen evankeliumi on ollut olemassa noin 100 jKr.

tieteellisellä varmuudella sanotaan, miten varmaa se sitten onkaan, että kaikissa parhaissa Matteuksen evankeliumin käsikirjoituksissa (eli kaikissa) on kirjoitettuna

kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.


Mutta onko tämä kasteeseen liittyvä ilmaus kolminaisuusoppia parisataa vuotta ennen Nikaiaa?

no... kolminaisuusopissa on yksi juttu

yksi juttu

siis että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi Jumala.

ei kolme Jumalaa.

tätä oppia emme löydä Uuden testamentin ajan kirjoituksista.

mutta kolminaisuusopin juuret ovat Uudessa ja Vanhassa testamentissa.



Matteuksella on toinenkin kohta, jossa Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat läsnä

Jeesuksen oma kaste!



Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä. Samassa taivaat aukenivat, ja Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja asettuvan hänen päälleen. Ja taivaista kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt."


Mt 3:16-17



Matteus patteus...

mehän kaikki tiedämme, että apostoli Paavalin kirjeet ovat Uuden testamentin vanhinta ainesta.

jos Matteus joskus ehkä vähän myöhemmin kirjoittaa Isä, Poika, Pyhä Henki

niin kun Paavali ei asiaa mainitse, niin mites sen kanssa on?

eikö muka mainitse?

tieteellisellä varmuudella, miten varmaa se nyt on, toinen korinttilaiskirje on apostolin autenttinen kirje ja melko varmasti se on kirjoitettu 50-luvulla jKr eli ehkä jokunen vuosi tai kymmen ennen Matteuksen evankeliumia.

ja mitäs ukkeli sinne ihan viimeisen viimeiseksi lauseeksi laittoikaan?

last but not least



Tulkoon teidän kaikkien osaksi Herran Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen yhteys!
2 Kor 13:13 KR 1992


Näin valtavan tärkeä on kirkon arvostama "pääevankeliumi" Matteuksen evankeliumi

Matteuksen kertomus Jeesuksen kasteesta ja lähetyskäsky ovat kolminaisuusopin raamatullosia peruspylväitä.

joten Matteus aivan suorastaan huutaa suurella äänellä esikoislestadiolaiselle herätysliikkelle aina Jällivaaraa myöten!

Älkää olko kasteen halveksijoita!

Älkää unohtako Herramme Jeesuksen Kristuksen itse antamaa lähetyskäskyä!



ÄLKÄÄ OLKO KASTEEN HALVEKSIJOITA!


ÄLKÄÄ UNOHTAKO HERRAMME JEESUKSEN KRISTUKSEN ITSE ANTAMAA LÄHETYSKÄSKYÄ!


vaan mahtaako kukaan esikoisista kuulla evankeliumia Matteuksen mukaan ja sen keskeisintä sanomaa tästä kristillisyydestä.

mitä nyt Raamatulla olisi merkitystä tämän herätysliikkeen johdolle!



Ensimmäistä kertaa kristillisyyden historiassa Matteuksen evankeliumissa on kasteen yhtedessä sanat Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Evankeliumissa Matteuksen mukaan ehtoollisen asetussanat painottavat Jeesuksen vuodatettua verta.

Jos pappi tai saarnaaja tai muu kristitty julistaa synnit anteeksi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen - se on Matteuksen evankeliumin mukaista!

Kyllä synnit saa julistaa anteeksi ihmisten keksimällä ilmaisulla "Jeesuksen nimessä ja veressä" jota ei kuitenkaan ole pyhässä Raamatussa.

Ja niin lestadiolaisuuden kaikissa suunnissa tehdään - muualla kristillisyydessä ei.

Tämä on okay niin kauan, kun muistetaan, ettei Jeesuksen veri ole sanoissa vaan Jumalan sanassa, joka julistetaan kun nautitaan ehtoollisen viini.

Joten Matteuksen evankeliumista kuulemme vielä kolmannen huudon aina Kiirunaan asti

ÄLKÄÄ LAIMINLYÖKÖ HERRAN PYHÄÄ EHTOOLLISTA!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti