torstai 10. maaliskuuta 2011

Oi Teofilos!

Apostolien teoissa on Bibliassa tosi väkevä alku

"Ennen olen minä tosin, oi Teophilus, puhunut kaikista niistä, mitä Jesus RUPESI sekä tekemään että opettamaan"
KR 1776

"Edellisessä kertomuksessani kirjoitin, oi Teofilus, kaikesta, mitä Jeesus ALKOI tehdä ja opettaa,"
KR 1938

siis Luukkaan evankeliumi (todennäköisesti) on kertomus siitä, mitä Jeesus alkoi tehdä ja opettaa ja Apostolien teot kertoo, mitä ylösnoussut Jeesus sitten teki...


....
valitettavasti KR 1992 karsii pois jakeelta kokonaan tämän väkevän sisällön:

Edellisessä kirjassani, hyvä Teofilos, kerroin kaikesta siitä, mitä Jeesus teki ja mitä hän opetti, ALUSTA ALKAEN aina siihen päivään saakka, jona hän Pyhän Hengen voimalla antoi valitsemilleen apostoleille käskynsä, ennen kuin hänet otettiin taivaaseen.
Apt 1:1-2 KR 1992



τον μεν πρωτον λογον εποιησαμην περι παντων ω θεοφιλε ων ηρξατο ο ιησους ποιειν τε και διδασκειν



erksato ho Jesus poiein

verbistä arkhomai, alkoi ... tehdä


Edellisen teoksen (logos) johdanto on näin

Jo monet ovat ryhtyneet työhön ja laatineet kertomuksia niistä asioista, jotka meidän keskuudessamme ovat toteutuneet, sen mukaan kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta alkaen olivat silminnäkijöitä ja joista tuli sanan palvelijoita.

Niin olen nyt minäkin, otettuani alusta asti kaikesta tarkan selon, päättänyt kirjoittaa yhtenäisen esityksen sinua varten, kunnioitettu Teofilos, jotta tietäisit, kuinka luotettavaa sinulle annettu opetus on.

Luukas 1:1-4 KR 1992



Teofilos mainitaan molempien kansan-kreikalla (koine) kirjoitettujen kirjojen vastaanottajaksi.

Nimi voi tarkoittaa sekä "Jumalan ystävä" "Jumalaa rakastava" että "Jumalan rakastama".

Emme tiedä kuka hän on, mutta nimensä on molemmissa kirjoissa.

Sen sijaan kirjojen kirjoittaja ei anna omaa nimeään!



Teofilos voi olla henkilönimi mutta myös titteli, arvonimi.

jos kyseessä on arvonimi, silloin kuulijakuntana olisivat kaikki "Jumalan ystävät" tai "Jumalan rakastamat" eikä vain eräs henkilö nimeltä Teofilos.



Nykyään on tutkijoita, jotka ajattelevat että Teofilos saattaisi olla juutalainen ylipappi Teofilos Ben Ananias (ylipappina 36-41 jKr)

Tästä henkilöstä tiedetään, että hän oli ylipappi Hannaksen (22 eKr - 66 jKr) poika ja ylipappi Kaifaan vävy.

Ajatuksena on, että Luukkaan evankeliumi olisi nimenomaan suunnattu saddukeusten puolueelle, johon nämä kolme ylipappia kuuluivat.

Jeesuksen ajan fariseukset olivat omaksuneet uuden opin siitä, että on kuolleiden ylösnousemus. Saddukeukset pitivät kiinni vanhasta juutalaisuudesta, jossa sellaista ei tunneta.



Heti Luukkaan evankeliumin alussa johdannon jälkeen hurskas pappi Sakarias on pääosassa (Lk 1:5-25).

Heti Jeesuksen syntymästä kertomisen jälkeen korostetaan Marian puhdistautumista Mooseksen lain mukaan (nidda).


Kun oli tullut kahdeksas päivä ja lapsi oli ympärileikattava, hän sai nimen Jeesus, jonka enkeli oli ilmoittanut ennen kuin hän sikisi äitinsä kohdussa.

Ja kun tuli päivä, jolloin heidän Mooseksen lain mukaan piti puhdistautua, he menivät Jerusalemiin viedäkseen lapsen Herran eteen, sillä Herran laissa sanotaan näin: "Jokainen poikalapsi, joka esikoisena tulee äitinsä kohdusta, on pyhitettävä Herralle." Samalla heidän piti tuoda Herran laissa säädetty uhri, "kaksi metsäkyyhkyä tai kyyhkysenpoikaa".
Lk 2:21-24



Jeesus vauvan vieminen temppeliin on saddukeuksille tärkeä asia.

Luukas (ainoastaan) kertoo Jeesuksen Bar Mitzva juhlasta, kun hänet kaksitoistavuotiaana tuodaan Jerusalemin temppeliin. (Lk 2:41-51)

Juutalaiset pojat - ja nykyään myös tytöt - tulevat lain ikään 12 vuotiaina, jolloin heille aletaan opettaa Tooraa.



Luukas ei mainitse laisinkaan ylipappi Kaifaan nimeä Jeesuksen tuomitsemisen ja ristiinnaulitsemisen yhteydessä.

Jos Teofilos oli tosiaan Kaifaksen vävypoika, tämä on sangen ymmärrettävä asia.

Saddukeukset eivät uskoneet ruumiin ylösnousemukseen, ja Luukas erityisesti korostaa sen ruumiillisuutta - ylösnoussut Jeesus ei ole joku aave tai haamu, vaan syö paistettua kalaa.



Kun he vielä puhuivat tästä, yhtäkkiä Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille."

He pelästyivät suunnattomasti, sillä he luulivat näkevänsä aaveen.

Mutta Jeesus sanoi heille: "Miksi te olette noin kauhuissanne? Miksi teidän mieleenne nousee epäilyksiä? Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani: minä tässä olen, ei kukaan muu. Koskettakaa minua, nähkää itse. Ei aaveella ole lihaa eikä luita, niin kuin te näette minussa olevan."

Näin puhuessaan hän näytti heille kätensä ja jalkansa.

Kuitenkaan he eivät vielä tienneet, mitä uskoa, niin iloissaan ja ihmeissään he nyt olivat.

Silloin Jeesus kysyi: "Onko teillä täällä mitään syötävää?" He antoivat hänelle palan paistettua kalaa ja näkivät, kuinka hän otti sen käteensä ja söi.

Lk 24:36-43




Luukkaassa keskustelu saddukeusten kanssa avioliitosta ja ylösnousemuksesta on erityisen väkevä ja mieliinpainuva Lk 20:27-44.

se on myös ainoa kohta Luukkaan evankeliumissa, jossa saddukeukset mainitaan ryhmänä.



Mielenkiintoinen ajatus että Teofilos olisi ollut saddukealainen ylipappi.

vaan emme tiedä varmuudella, koska kaikki mainitut "todisteet" ovat epäsuoria.

...
no... olemme päässeet tänne asti keskustellen Luukkaan evankeliumin ensimmäisestä jakeesta.

ei näytä lupaavalta, että tarina kohta päättyisi.

älä huoli! ei ole tarkoitus näin käydä läpi tätä suurenmoista evankeliumia tiheällä kammalla.



mistä tulee tämä ajatus, että evankeliumi ja Apostolien teot olisivat Luukkaan kirjoittamat.

kuka ihmeen Luukas?

Ensimmäisen kerran hänet mainitaan lopputervehdyksissä apostoli Paavalin kirjeessä Filemonille

Sinulle lähettävät tervehdyksensä Epafras, joka hänkin on Kristuksen Jeesuksen tähden vankina, sekä työtoverini Markus, Aristarkos, Demas ja Luukas. Herran Jeesuksen Kristuksen armo olkoon teidän henkenne kanssa.
Filemon 1:24-25

tämä on nykyisen käsityksen mukaan viisikymmentä lukua jälkeen Kristuksen syntymän.



Teille lähettävät terveisiä myös rakas veljemme lääkäri Luukas sekä Demas.
Kol 4:14

"rakas veljemme lääkäri Luukas"



Koeta päästä pian luokseni. Demas on tähän maailmaan mieltyneenä jättänyt minut ja lähtenyt Tessalonikaan. Crescens on mennyt Galatiaan ja Titus Dalmatiaan. Vain Luukas on täällä kanssani. Ota Markus mukaasi, sillä hänestä olisi minulle paljon apua.
2 Tim 4:9-11



Luukasta ei mainita Luukkaan evankeliumissa sen enempää kuin Apostolien teoissakaan.

Mutta Apostolien teoissa on kuvausta "me muodossa" jossa kertoja on apostoli Paavalin seurassa. Esimerkiksi eloisa kuvaus vaarallisesta merimatkalla Roomaan:

"Tuli neljästoista yö, ja yhä me ajelehdimme Adrianmerellä. Keskiyön aikaan merimiehistä alkoi tuntua, että lähestyttiin maata."
Apt 27:27

kuka on tämä me? eikö ole luonnollista ajatella, että kirjan kirjoittaja.

hänen nimeään ei mainita, mutta on selvästi apostoli Paavalin ystävä.



Näin siis Luukkaasta Uudessa testamentissa.

Kristillisen kirkon piirissä ryhdyttiin ilmeisesti melko varhain pitämään rakasta veljeämme, lääkäri Luukasta, evankeliumin ja Apostolien tekojen kirjoittajana.

"Luukas on kotoisin Antiokiasta ja ammatiltaan lääkäri. Hänestä tuli apostoli Paavalin oppilas ja hän seurasi Paavalia tämän marttyyrikuolemaan asti.

Hän kuoli 84 vuotiaana palveltuaan Herraa kaiken ikänsä, elettyään naimattomana ja ilman lapsia, täynnä Pyhää Henkeä."

Markionin vastainen johdanto Luukkaan evankeliumiin. Mahdollisesti 300-luvulta jKr.



joten nimettömän kirjoittajan Teofilokselle osoitettu evankeliumi ja Apostolien teot tulevat lääkäri Luukkaan nimiin vanhan kirkon aikana 200-300 luvulla jälkeen Kristuksen syntymän.

eli emme varmuudella tiedä, kuka ne on kirjoittanut.

...

sillä miksi Antiokian lääkäri kirjoittaisi saddukeuksille??

jos Luukas on saddukeuksille...

jos jossia ei olisi niin lehmätkin lentäisivät..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti