lauantai 12. maaliskuuta 2011

Johanneksen evankeliumi ja tuomio

"Joka uskoo Häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska Hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen."
Joh 3:18 KR 1938

"Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan."
Joh 3:18 KR 1992

"Joka hänen päällensä uskoo, ei häntä tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu; sillä ei hän uskonut Jumalan ainoan Pojan nimen päälle."
Joh 3:18 KR 1776

.........

Meillä on kuin kaksi täysin vastakkaista maailmaa -

Matteuksen evankeliumissa oleva Jeesuksen vertaus Viimeisestä tuomiosta perustuu kokonaan ihmisen hyviin tekoihin tai niiden puutteeseen ja koskee kaikkia ihmisiä ja kansakuntia.

Johanneksen evankeliumissa on yöllisessä Nikodemus keskustelussa nämä Jeesuksen sanat - joihin nimimerkki Haamul tuolla toisella palstalla aivan oikein viittaa.

Saamme selkeästi sen käsityksen, että joka uskoo Jumalan ainoikaisen Pojan Jeesuksen nimeen, sitä ei tuomita.

muut on jo tuomittu, koska eivät uskoneet.

usko on siis ratkaiseva ja jotain, joka on jo tässä toteutunut.

mitäs Johannes oikein meinaa?



ennenkuin sen enempää ryhdyn selittämään tai tulkitsemaan, katsotaan ensin missä Johannes puhuu tuomioista ja mitä sanoja ja ilmauksia hän itse käyttää.

ottamatta vielä mukaan mitään muuta tekstiä tai opinkappaletta.

raakaa Johanneksen evankeliumia keittämättä ja paistamatta


kaikki lainaukset ovat sanatarkan Mannisen komitean mukaan 1938



Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
Joh 3:16-19



Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille:
"Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee.

Sillä Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse tekee; ja hän on näyttävä hänelle suurempia tekoja kuin nämä, niin että te ihmettelette.

Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo.

Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle, että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää.

Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.

Totisesti, totisesti minä sanon teille:
joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.

Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää.

Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä.

Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika.

Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.

En minä itsestäni voi mitään tehdä.

Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.
Joh 5:19-30



Sentähden: jos ihminen saa ympärileikkauksen sapattina, ettei Mooseksen lakia rikottaisi, miksi te olette vihoissanne minulle siitä, että minä tein koko ihmisen terveeksi sapattina?

Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio.
Joh 7:23-24


Ja taas hän kumartui alas ja kirjoitti maahan.

Kun he tämän kuulivat ja heidän omatuntonsa todisti heidät syyllisiksi, menivät he pois, toinen toisensa perästä, vanhimmista alkaen viimeisiin asti; ja siihen jäi ainoastaan Jeesus sekä nainen, joka seisoi hänen edessään.

Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: "Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?"

Hän vastasi: "Herra, ei kukaan".

Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".
Joh 8:8-11


Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Sinä todistat itsestäsi; sinun todistuksesi ei ole pätevä".

Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Vaikka minä todistankin itsestäni, on todistukseni pätevä, sillä minä tiedän, mistä minä olen tullut ja mihin minä menen; mutta te ette tiedä, mistä minä tulen, ettekä, mihin minä menen.

Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.

Ja vaikka minä tuomitsisinkin, niin minun tuomioni olisi oikea, sillä minä en ole yksinäni, vaan minä ja hän, joka on minut lähettänyt.

Onhan teidän laissannekin kirjoitettuna, että kahden ihmisen todistus on pätevä. Minä olen se, joka todistan itsestäni, ja minusta todistaa myös Isä, joka on minut lähettänyt."
Joh 8:13-18



Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta. Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."

Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?"

Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille.

Paljon on minulla teistä puhuttavaa ja teissä tuomittavaa; mutta hän, joka on minut lähettänyt, on totinen, ja minkä minä olen kuullut häneltä, sen minä puhun maailman kuulla."

Mutta he eivät ymmärtäneet, että hän puhui heille Isästä.
Joh 8:23-27



Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Emmekö ole oikeassa, kun sanomme, että sinä olet samarialainen ja että sinussa on riivaaja?"

Jeesus vastasi: "Minussa ei ole riivaajaa, vaan minä kunnioitan Isääni, ja te häpäisette minua.
Mutta minä en etsi omaa kunniaani; yksi on, joka etsii ja tuomitsee."
Joh 8:48-50



Ja Jeesus sai kuulla heidän ajaneen hänet ulos; ja hänet tavatessaan hän sanoi hänelle: "Uskotko sinä Jumalan Poikaan?"

Hän vastasi ja sanoi: "Herra, kuka hän on, että minä häneen uskoisin?"

Jeesus sanoi hänelle: "Sinä olet hänet nähnyt, ja hän on se, joka sinun kanssasi puhuu".

Niin hän sanoi: "Herra, minä uskon"; ja hän kumartaen rukoili häntä.

Ja Jeesus sanoi: "Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi".

Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: "Olemmeko mekin sokeat?"

Jeesus sanoi heille: "Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy".
Joh 9:35-41



Nyt minun sieluni on järkytetty; ja mitä pitäisi minun sanoman? Isä, pelasta minut tästä hetkestä. Kuitenkin: sitä varten minä olen tähän hetkeen tullut. Isä, kirkasta nimesi!"

Niin taivaasta tuli ääni: "Minä olen sen kirkastanut, ja olen sen vielä kirkastava".

Niin kansa, joka seisoi ja kuuli sen, sanoi ukkosen jylisseen. Toiset sanoivat: "Häntä puhutteli enkeli".

Jeesus vastasi ja sanoi: "Ei tämä ääni tullut minun tähteni, vaan teidän tähtenne.

Nyt käy tuomio tämän maailman ylitse; nyt tämän maailman ruhtinas pitää heitettämän ulos.
Ja kun minut ylennetään maasta, niin minä vedän kaikki tyköni."

Mutta sen hän sanoi antaen tietää, minkäkaltaisella kuolemalla hän oli kuoleva.
Joh 12:27-33


Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt. Ja joka näkee minut, näkee hänet, joka on minut lähettänyt.

Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.

Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.

Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.

Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut."
Joh 12:44-50


Mutta tämän minä olen puhunut teille, että, kun se aika tulee, te muistaisitte minun sen teille sanoneen. Tätä minä en ole sanonut teille alusta, koska minä olin teidän kansanne.

Mutta nyt minä menen hänen tykönsä, joka on minut lähettänyt, eikä kukaan teistä kysy minulta: 'Mihin sinä menet?' Mutta koska minä olen tämän teille puhunut, täyttää murhe teidän sydämenne.

Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.

Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
synnin, koska he eivät usko minuun;
vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe;
ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.
Joh 16:4-11



ja lopuksi vielä yksi kohta tuomioista Johanneksen evankeliumissa:

Niin Pilatus sanoi heille: "Ottakaa te hänet ja tuomitkaa hänet lakinne mukaan". Juutalaiset sanoivat hänelle: "Meidän ei ole lupa ketään tappaa"; että Jeesuksen sana kävisi toteen, jonka hän oli sanonut, antaen tietää, minkälaisella kuolemalla hän oli kuoleva.
Joh 18:31-32 KR 1992


alright

olemme nyt kysyneet Johanneksen evankeliumilta, miten ja missä yhteydessä käytetään sanaa "tuomio"

mitä tähän sanomme?

joku voi yrittää tästä vetää pähkinänkuoressa selityksen, mitä sana tuomio merkitsee Johanneksen evankeliumissa.

mutta ei turhaan Johanneksen evankeliumia verrata siihen Hesekielin olentoon - kotkaan.

teksti kaartelee hyvin korkealla, näkee hyvin tarkasti, ja on hyvin erilainen kuin kolmen muun evankeliumin - Matteuksen, Markuksen, Luukkaan - antama kuva Jeesuksesta.

toisaalta koemme pääsevämme lähemmäs Jeesuksen sykkivää sydäntä, toisaalta olemme ihmetyksen vallassa, että emme ymmärrä puoliakaan siitä, mitä Hän sanoo.



tähän kokoamani Johanneksen evankeliumin kohdat eivät ole Vähän Katekismuksen yksinkertaista kansanopetusta.

ne eivät ole kristillisen kirkon oppilauselmia, opinkappaleita tai dogmia.

Johanneksen evankeliumikin sai taistella paikastaan kirkon hyväksymässä Uuden testamentin kaanonissa.

tämä ei ole "partiolaisen käsikirja" josta lukisimme selkeästi, mitä Johanneksen evankeliumin Jeesus opettaa tuomiosta.


ja vielä yksi "ei"

tähän kokoamani kohdat Johanneksen evankeliumista KR 1938 mukaan eivät ole yhden raamattutunnin aikana selvitettävä juttu!

ei laisinkaan.

vaan nämä - ja kaikki mitä Johanneksen evankeliumissa on - ovat ihmisen koko elämän ajaksi riittävää elämän leipää, aarreaitta, josta löytyy yhä uusia jalokiviä.

ja ihmettelemisen aihetta yllin kyllin!



läntistä kirkkoa, katolista ja protestanttisia, sanotaan usein "apostoli Paavalin kirkoksi" ja Matteus on siellä pääevankeliumi.

idän kirkkoa, ortodokseja, sanotaan usein evankelista Johanneksen kirkoksi.

tässä evankeliumissa on jotain sellaista palvovaa, salaperäistä, kätkettyä, ja samalla niin kirkasta ja ihanaa, josta on kaukana tietty paavalilaisen juridisen tuomioistuimen ilmapiiri.



ehkä sanot

"no siinäpä nyt näet, mikkoseni, että ei ole Jeesukseen uskovalle mitään tuomiota. Herra itse niin sanoo!"

johon sanon

"ota tuosta nyt selvä, miten Johanneksen evankeliumissa veivataan tuomiota on ja ei, kuka tuomitsee ja kuka on tuomittu."

ja lisään

Johanneksen evankeliumin sanoma on tällainen - apostoli Paavalin sanoma on sellainen - evankelista Matteuksen sanoma taas on tuollainen.

tämmöisen rosoisen ja haastavan piikkimaton Herra on meille antanut.

Luther haluaa, että se on selkeä ja silonen ja yksinkertainen kuin Vähä Katekismus.

mutta juuri Lutherissa Raamattunsa kanssa kristillinen kirkko hajosi säpäleiksi!

kun kaikille oli joku kohta Raamatusta se tärkein ja juuri niin kuin he sen sattuvat ymmärtämään - ilman paavin tai patriarkan tai Lapin vanhinten auktoriteetin antamaa oikeaa selitystä!


.........
"Sinä siis kuitenkin olet kuningas?" Pilatus sanoi.

Jeesus vastasi: "Itse sinä sanot, että olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten tullut tähän maailmaan, että todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minua."
Joh 18:37

(p52, papyrus 52 Rylands sisältää tämän kohdan ja on eräiden tutkijoiden mukaan maailman vanhin tunnettu Uuden testamentin tekstiä sisältävä käsikirjoitus noin 100-110 jKr)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti