torstai 20. tammikuuta 2011

The Guards of the Tomb

oliko Jeesuksen haudalla roomalainen sotilasvartio?

kysymys ei ole "onko Jumala sanonut" vaan mikä on totuus.

.......
Seuraavana päivänä, sapatin valmistuspäivän mentyä, ylipapit ja fariseukset lähtivät yhdessä Pilatuksen luo.

He sanoivat:
"Kunnioitettu maaherra, meille tuli mieleen, että eläessään tuo villitsijä sanoi: 'Kolmen päivän kuluttua nousen kuolleista.'

Käske siis vartioida hautaa tarkoin kolmanteen päivään asti, etteivät hänen opetuslapsensa pääse varastamaan häntä ja sanomaan ihmisille: 'Hän on noussut kuolleista.' Viimeinen villitys olisi silloin ensimmäistä pahempi."

Pilatus vastasi heille: "Saatte vartioväkeä. Menkää ja järjestäkää haudan vartiointi niin hyvin kuin taidatte."

He lähtivät ja varmistivat haudan sinetöimällä kiven ja asettamalla vartion.
Mt 27:62-66


Matteuksen evankeliumissa maaherra Pilatus antaa juutalaisten pyynnöstä roomalaisia sotilaita, jotka sinetöivät haudan jotenkin - siis jollain tavoin merkitsevät sen suljetuksi - ja jäävät vartioimaan sitä.

Tarkoituksena on estää ruumiin varastaminen haudasta, ja sitten alkaa levittää valheellista väite että Jeesus on muka noussut kuolleista ja "viimeinen villitys" on tosi paha.

Evankelista Markus ei kerro roomalaisesta vartiosta halaistua sanaa. Toimijina eivät ole Jeesusta vihanneet juutalaisten vanhimmat vaan Arimateasta kotoisin oleva Joosef niminen mies, joka on Suuren neuvoston jäsen (ministeritasoa):

Päivä alkoi olla illassa; oli sapatin aatto, valmistuspäivä. Silloin saapui paikalle arimatialainen Joosef, arvossa pidetty neuvoston jäsen, joka hänkin odotti Jumalan valtakuntaa.

Hän rohkaisi mielensä, meni Pilatuksen puheille ja pyysi Jeesuksen ruumista.

Pilatus hämmästyi kuullessaan Jeesuksen jo kuolleen. Hän kutsutti sadanpäällikön luokseen ja kysyi, oliko Jeesus todella jo kuollut.

Sadanpäällikön vahvistettua asian hän suostui luovuttamaan ruumiin Joosefille.

Joosef osti pellavavaatteen, otti Jeesuksen ristiltä, kääri hänet vaatteeseen ja pani hänet valmiiseen kalliohautaan. Hautakammion ovelle hän vieritti kiven.

Magdalan Maria ja Joosefin äiti Maria katsoivat, mihin Jeesus haudattiin.

Markus 15:42-47



Luukas kertoo Markuksen tapaan, mutta lisää joitain yksityiskohtia joita Markus ei mainitse:

Muuan neuvoston jäsen, Joosef, joka oli kotoisin juutalaisesta Arimatian kaupungista, ei ollut yhtynyt neuvoston päätökseen eikä osallistunut sen toimiin. Hän oli hyvä ja hurskas mies ja odotti Jumalan valtakuntaa.

Joosef meni Pilatuksen puheille ja pyysi Jeesuksen ruumista. Hän otti sen ristiltä, kääri pellavavaatteeseen ja pani kallioon hakattuun hautaan, johon ei vielä ollut haudattu ketään.

Oli valmistuspäivä, sapatti oli juuri alkamassa.

Naiset, jotka olivat Jeesuksen kanssa tulleet Galileasta, lähtivät Joosefin mukaan. He näkivät, kuinka Jeesuksen ruumis pantiin hautaan.

Palattuaan kaupunkiin he hankkivat tuoksuvia öljyjä ja voiteita, mutta sapatin he viettivät levossa lain käskyn mukaan.

Luukas 23:50-56


Johannes kertoo tapahtumista samaan tapaan kuin Markus ja Luukas mutta kertoo Joosef Arimatialaisen lisäksi Nikodemuksesta (Laestadiuksen hulluinta tulkintaa evankeliumeista - kuolleen uskon miehet!)

Tämän jälkeen muuan Joosef, joka oli kotoisin Arimatiasta, pyysi Pilatukselta, että saisi ottaa Jeesuksen ruumiin ristiltä. Hän oli Jeesuksen opetuslapsi, joskin salaa, sillä hän pelkäsi juutalaisia. Pilatus suostui pyyntöön, ja Joosef tuli ja otti ruumiin alas.

Paikalle tuli myös Nikodemos, se mies, joka ensi kerran oli käynyt Jeesuksen luona yöllä, ja hänellä oli mukanaan sata mittaa mirhan ja aaloen seosta.

Miehet ottivat Jeesuksen ruumiin ja kietoivat sen käärinliinoihin pannen mukaan tuoksuaineita, niin kuin juutalaisten on tapana tehdä haudatessaan vainajansa.

Siellä, missä Jeesus ristiinnaulittiin, oli puutarha, ja puutarhassa oli uusi hauta, johon ei vielä ollut haudattu ketään.

He panivat Jeesuksen siihen, koska oli juutalaisten juhlan valmistuspäivä ja se hauta oli lähellä.
Joh 19:38-42


Näemme siis lukemalla evankeliumeja, että Matteus, Markus ja Luukas antavat varsin yhtenevät - mutta ei aivan samanlaiset - todistukset Pitkänperjantain illan tapahtumista, Jeesuksen hautaamisesta.

Kukaan heistä ei sanallakaan mainitse Matteuksen kertomista sotilaista.

...
Selitys 1
Matteus lisää tiedon sotilaista, joka muilta evankelistoilta puuttuu.

Samalla tavalla kuin Luukas lisää tiedon toisen ryövärin uskosta Jeesukseen.


...
Selitys 2
Monet Uuden testamentin tutkijat ajattelevat, että Matteuksen evankeliumissa on lisätty kuviteltu sotilasvartio - jota ei oikeasti ollut - jotta näin tehtäisiin juutalaisille selväksi, ettei Jeesuksen ruumista todellakaan varastettu.

siis pienellä legendalla tai tarinalla yritettiin vahvistaa Puutarhahaudan tapahtumia.

...
kumpi selitys on totta, vai onko kumpikaan?



jos Matteus, Markus ja Johannes eivät ole tienneet sotilaista, jotka perjantaina illalla Puutarhahaudan sinetöivät, niin kaiketi pääsiäisaamuna he tämän vartion huomasivat?

jos sellainen kerran sinne oli asetettu kolmeksi päiväksi, kuten Matteus kertoo.

Chicagon 1978 julkilausuman mukaan Raamattu on erehtymätön ja virheetön, toki näin tärkeässä asiassa kuin Jeesuksen hauta?



Matteus on tässä selkeän johdonmukainen, ja pääsiäisaamuna sotilaat tosiaan ovat siellä.

Sapatin päätyttyä, viikon ensimmäisen päivän koittaessa, tulivat Magdalan Maria ja se toinen Maria katsomaan hautaa.

Äkkiä maa alkoi vavahdella ja järistä, sillä Herran enkeli laskeutui taivaasta. Hän tuli haudalle, vieritti kiven pois ja istuutui sille. Hän oli hohtava kuin salama ja hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi.

Vartijat pelästyivät häntä niin, että alkoivat vapista ja kaatuivat maahan kuin kuolleet.
Mt 28:1-4



Naisten ollessa matkalla muutamat vartiomiehistä menivät kaupunkiin ja kertoivat ylipapeille kaiken, mitä oli tapahtunut.

Silloin nämä kokoontuivat neuvottelemaan yhdessä vanhimpien kanssa ja päättivät antaa sotilaille suuren summan rahaa.

He sanoivat sotilaille: "Sanokaa, että hänen opetuslapsensa tulivat yöllä, kun te nukuitte, ja varastivat hänet.

Ja jos tämä tulee maaherran korviin, me kyllä lepytämme hänet ja järjestämme niin, ettei teille koidu ikävyyksiä."

Sotilaat ottivat rahat ja tekivät niin kuin heille oli sanottu.

Heidän kertomustaan on juutalaisten keskuudessa levitetty tähän päivään asti.
Mt 28:11-15


Eikö ole mielenkiintoinen tämä kertomus!

Matteuksen evankeliumi petaa sotilaiden lähettämisetä sillä, että tuollainen tarina voisi lähteä liikkeelle.

Ja sitten evankeliumi kertoo, että tosiaan näin tapahtui ja nyt - kirjan kirjoittamisen aikoihin asti ehkä 70-80 luvulle jKr (Jeesus ristiinnaulittiin ehkä 33-34) - juutalaisten parissa levitetään tarinaa, että opetuslapset varastivat Mestarin ruumiin kun roomalaiset sotilaat olivat vartiopaikalla nukahtanteet

(kuolemanrangaistuksen arvoinen rikos tuohon aikaan, nukkua vartiopaikalla)


Markus ei mainitse mitään sotilaita:

Kun sapatti oli ohi, Magdalan Maria, Jaakobin äiti Maria ja Salome ostivat tuoksuöljyä mennäkseen voitelemaan Jeesuksen.

Sapatin jälkeisenä päivänä ani varhain, kohta auringon noustua he lähtivät haudalle.

Matkalla he puhuivat keskenään: "Kuka auttaisi meitä ja vierittäisi kiven hautakammion ovelta?"

Mutta tultuaan paikalle he huomasivat, että kivi oli vieritetty pois; se oli hyvin suuri kivi.
Mk 16:1-4



Luukas ei mainitse mitään sotilaita;

Ensimmäisenä päivänä sapatin jälkeen naiset jo aamuvarhaisella menivät haudalle ja ottivat hankkimansa tuoksuöljyt mukaan. He havaitsivat, että kivi oli vieritetty haudan suulta, ja kun he menivät sisälle hautaan, he eivät löytäneet Herran Jeesuksen ruumista.
Lk 24:1-3



Johannes ei mainitse mitään roomalaisista sotilaista, mutta lisää naisten mukaan Pietarin ja Johanneksen:

Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä Magdalan Maria tuli jo aamuhämärissä haudalle ja näki, että haudan suulta oli kivi siirretty pois.

Hän lähti juoksujalkaa kertomaan siitä Simon Pietarille ja sille opetuslapselle, joka oli Jeesukselle rakkain, ja sanoi heidät tavattuaan: "Ovat vieneet Herran pois haudasta, emmekä me tiedä, minne hänet on pantu."

Pietari ja se toinen opetuslapsi lähtivät heti juoksemaan haudalle.

Joh 20:1-3



no

nyt moni kiiruhtaa heti vastaamaan, ampumaan lonkalta niin sanoakseni, ja löytää itseään tyydyttävän ratkaisun.

pelkkää legendaa koko sotilaiden juttu!

tismalleen totta niinkuin on kirjoitettu, se että kolme neljästä ei niistä kerro on helppo selittää.

...
tällä tavoin suhtaudutaan väärällä tavalla kevytmielisesti totuuteen ja pyhään Raamattuun

toiset napauttamalla oikean opin ja polttamalla roviolla toisin ajattelevat

toiset heittämällä lapsen pesuveden mukana ja halveksien Matteuksen todistusta.

...

vaan ei näin tehnyt Matti Kankaanniemi.

Hän veti hihat ylös ja alkoi tutkia asiaa, oppia Raamattua

kirjoitti lopulta aiheesta väitöskirjan

The Guards of the Tomb
Kankaanniemi, Matti,
The Guards of the Tomb (Matt 27:62-66 and 28:11-15): Matthew’s Apologetic Legend Revisited
(Åbo Academy University Press, 2010).



Kuukauden kirja eksegeettisellä safarilla

johon voit ihan ilmaiseksi tutustua ja lukea lisää Matin pähkäilyistä Matteuksen kertomuksen parissa





Totuuden nimessä on sanottava, ettei Kankaaniemen Matti suinkaan ole ensimmäinen - eikä viimeinen - joka kirjoittaa Matteuksen evankeliumin sotilaista!

vinon pinon kirjoja hän on joutunut kahlaamaan läpi ja kehittelemään metodeita, työtapoja, joilla asiaa lähestyä.

vuosien uurastus.

onnittelut tohtoriksi väittelijälle!



koska olen itse laiska linkkien klikkaaja, laitan tähän katkelmaa Matin kirjan esittelystä - koko esittely on siellä kivasti näkyvillä.
..........

SISÄLTÖ LYHYESTI
Matteuksen kertomukseen vartijoista Jeesuksen haudalla on kiinnitetty tutkijoiden keskuudessa suhteellisen vähän huomiota. Kertomus on leimattu apologeettiseksi legendaksi, jonka evankelista tai tuntematon varhaiskristitty on luonut Kristus-uskovia Jeesuksen ruumiin varastamisesta syyttäneitä juutalaisia johtajia vastaan. Tässä tutkimuksessa selvitettiin ensiksi, ovatko kertomuksen historiallista taustaa vastaan esitetyt argumentit kestäviä. Tarkempi analyysi antoi ymmärtää, että ne eivät ole, mikä puolestaan oikeutti kertomuksen uuden perusteellisen tutkimuksen.

Tutkimuksen toisessa osassa kertomusta tarkasteltiin redaktiokriittisen metodin avulla. Tarkoitus oli selvittää, onko evankelista nojautunut aikaisempaan traditioon vai onko hän itse luonut kertomuksen. Tutkimus osoitti, että matteuslaisen alkuperän puolesta esitetyt argumentit eivät ole perusteltuja asianmukaisen tilastotieteellisen analyysin valossa. Sitä vastoin todettiin, että useat sanat ja ilmaukset ovat siinä määrin epätyypillisiä evankelistan yleiselle tyylille, että aiemman tradition käyttö on todennäköistä.

Tutkimuksen kolmannessa osassa analysoitiin juutalaisten ja varhaiskristittyjen, joita tässä tutkimuksessa kutsutaan Kristus-uskoviksi, välistä konfliktia mm. sellaisten sosiaalitieteellisten käsitteiden kuten symboliuniversumi ja sosiaalinen muistaminen avulla sekä analysoitiin konfliktin kuvausta Apostolien teoissa ja Paavalin kirjeissä. Tutkimuksessa ehdotettiin, että konflikti alkoi kehittyä jo Jeesus-liikkeen alkuvaiheissa Galileassa ja että se kärjistyi myöhemmin Jerusalemissa synnyttäen vihamielisyyttä Jeesuksen seuraajien ja olevien juutalaisten johtajien välille. Yllämainittujen lähteiden kriittinen analyysi osoitti että vihamielisyys aktualisoitui avoimina konflikteina 30–70 jKr. Tämän tutkimuksen kysymyksenasettelun näkökohdasta katsottuna on merkillepantavaa, että sopiva konteksti poleemisen kertomuksen syntyyn vartijoista Jeesuksen haudalla voidaan osoittaa lähes mistä tahansa ajankohdasta kyseiseltä ajanjaksolta.

Neljännessä osassa tarkasteltiin erilaisia teorioita koskien traditiota Jeesuksen tyhjästä haudasta. Todennäköisimmäksi vaihtoehdoksi osoittautui näkemys, jonka mukaan joukko naisia kävi Jeesuksen haudalla ja havaitsi sen tyhjäksi.


Varsinaisen vartijakertomuksen analyysissa tutkittiin tavallisia dialogimalleja kriittisesti ja hylättiin ne liian yksiulotteisina. Tutkimuksessa ehdotettiin, että varkaussyytöksen esittivät juutalaiset johtajat välittömästi Kristus-uskovien väitettyä Jeesuksen nousseen kuolleista. Eri vaihtoehtojen kriittisen arvioinnin jälkeen osoittautui, että vartijat kertomukseen esittelivät alun perin juutalaiset johtajat. Kristillinen kertomus vartijoista haudoilla muodostui sen jälkeen reaktiona tähän syytökseen.
..........




Matti Kankaanniemi tulee kirjassaan tulokseen, että totta on Selitys 2

hän kiistää kuitenkin sangen perusteellisin väittein, että tämä olisi evankelistan omaa aineistoa ja sanoo, että taustalla on jokin evankelistan käyttämä lähde.

linkin sivulla hän kertoo hauskasti väitöskirjan synnystä, väitöstilanteesta ja mitä tuoreesta kirjastaan sanottiin.

kuvauksesta päätellen hän on Kristukseen uskova poika helluntai-kirkosta, ja siten harvinainen tapaus - helluntailainen raamattutieteen tohtori!



no kuis meidän nyt kävi?

omatuntomme ja totuuden tajumme, jonka Jumala on meille antanut, on tässä tienhaarassa.

oppi sanoo - siis Chicago 1978 oppi Raamatun virheettömyydestä - että Matteus ei ole voinut kirjoittaa sotilaista, joita ei siellä oikeasti ollut.

totuus sanoo - neljän evankeliumin huolellinen tutkimus vakuuttaa Jeesukseen uskovan Matin, että Matteus on kirjoittanut sotilaista, joita ei siellä oikeasti ollut.

...
joku ehkä kuittaa Uuden testamentin tieteellisen tutkimuksen sanoilla höpö höpö ja on turvallisessa uskon linnassaan, jota moinen ei horjuta.

toinen ehkä hätääntyy, että jos totuus Mattuksesta on että hänen evankeliumissaan on näin vakava erehdys, niin eikö uskomme ylösnousemukseen romahda?

ja monelta Uuden testamentin tutkijalta on romahtanutkin!

eli kuis meidän kävi?


meidän vastalauseemme Chicagon 1978 julkilausumalle on semmonen että

Raamattu on Pyhän Hengen inspiroima ja juuri sellainen, miksi Jumala sen on halunnut. Siinä on monia virheitä ja erehdyksiä.

Eikö ylösnousemuksen todistuksen pitäisi olla täydellisen virheetöntä, että voisimme uskoa näitä kirjoituksia?

näin Chicago sanoo, eksytyksen henki.

Totuuden Henki on järjestänyt niin, että repalaisissa Kristuksen kapaloissa on aina tilaa epäuskolle.

kenenkään ei ole pakko uskoa näin huteraa todistusta ... muutaman säikähtäneen naisen kertomusta sunnuntaisen aamun haudalta

mutta Totuuden Henki pitää huolen siitä, että aina on uskon mahdollisuus.

joka tahtoo uskoa, voi niin tehdä menettämättä järkeään

järkeillen ei kukaan usko oikealla tavalla

eikö niin

joten

evankeliumien todistus Golgatan tapahtumista ja Puutarhahaudan tapatumista on ristiriitaista ja vajavaista ja sisältää merkittäviä ongelmia.

on aivan järjetöntä uskoa näitä ylösnousemuksen ensimmäisiä todistajia, naisia ja joitain Galilean kalastajia ja muita.

vain Jumala voi sellaisen uskon antaa ja pitää sen vielä yllä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti