Tooran lähdeteoriassa käytetään sanaa Deuteronomium - toinen laki - kuvaamaan merkittävää kirjoitusten kokoelmaa, joka käsittää osia Mooseksenkirjoista ja erityisesti Viidennen Mooseksenkirjan (lat. deuteronomium).
Saksalainen Martin Noth (1902–1968) täydensi lähdeteoriaa sanomalla, että Deuteronomisti käsittää 5. Mooseksenkirjan lisäksi historiateokset Joosua, Samuelin kirjat ja Kuningasten kirjat ja on laadittu ehkä kuningas Joosian aikaan 641–609 ennen Kristusta.
Deuteronomisti (D) käsittää viidennen Mooseksenkirjan ja se eroaa monin tavoin painotuksissaan kolmesta muusta lähteestä, Jahvisti, Elohisti ja Pappiskirja.
(voisimme ehkä tässä verrata Tooran rakennetta kolme plus yksi neljän evankeliumin kolme synoptikkoa plus Johannes!)
Jumalan säätämät lait ovat kaiken esivallan yläpuolella, ja kuningas virkamiehineen on asetettu asiaa valvomaan ja hoitamaan. Leeviläinen papisto opettaa ja tulkitsee tätä lakia.
Jumalan lait ovat Luvatun maan perustuslaki ja jos Jumalan kanssa lain liitossa oleva kansa rikkoo lain, Luvattu maa otetaan siltä pois.
Jumalan tahto on täydellisesti ilmaistu laissa ja profeetat ovat Mooseksen lain tulkitsijoita ja sen rikkomusten paljastajia.
Kirjass opetetaan pyhää sotaa ja käsketään Jumalan nimessä tuhoamaan kansoja (genocide) Israelin alueelta. Sen sijaan Jumalan kansan tulee elää keskinäisessä huolenpidossa, muistaa orpoja, leskiä ja köyhiä.
5. Mooseksenkirja on kirjoitettu "Mooseksen muisteluina" ja se noudattaa varsin pitkälle Jahvistin ja Elohistin kertomusta toistaen tapahtumia ja mitä niistä on opittu.
Kertomus alkaa lain antamisesta, kymmenestä käskystä Siinain vuorella, jossa Jumala tekee liiton Mooseksen johtaman kansan kanssa. Kirja päättyy kuvaukseen Mooseksesta Luvatun maan rajoilla, Nebon vuorella, jossa hän kuolee pääsemättä Jordanin yli perille.
Nämä ovat ne sanat, jotka Mooses puhui Israelin kansalle Jordanin itäpuolella autiomaassa Sufin tienoilla, Paranin, Tofelin, Labanin, Haserotin ja Di-Sahabin seuduilla lähellä Kuolleenmeren laaksoa.
Horebilta on Seirin vuoriston tietä yhdentoista päivän matka Kades-Barneaan.
Neljänkymmenen vuoden kuluttua siitä kun israelilaiset lähtivät Egyptistä, vuoden yhdennentoista kuun ensimmäisenä päivänä, Mooses ilmoitti heille kaiken, minkä Herra oli hänen käskenyt puhua. Tätä ennen hän oli lyönyt Sihonin, Hesbonissa hallinneen amorilaisten kuninkaan, sekä Ogin, Basanin kuninkaan, jonka hallituskaupungit olivat Astarot ja Edrei.
Moabin maassa, Jordanin itäpuolella, Mooses alkoi opettaa tätä lakia.
5 Ms 1:1-5 KR 1992
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti