"Sitten kysymys laupiaan samarialaisen kertomuksesta. Miten lainoppinut kuuli ja ymmärsi Jeesuksen puheen?
En siis halua kuulla perinteistä lestadiolaista selitystä, vaan nimenomaan miten kertomus ajallaan ymmärrettiin."
guest Huoltoasemalla
edellisellä palstalla kuitenkin - vastoin guestin toivomusta - katselimme perinteistä lestadiolaista tulkintaa ja myös kirkollista allegorista tulkintaa, joka juontaa takaisin ainakin pyhän Augustinuksen kirjoituksiin.
Kirkkoisä Augustinus (354-430) näet oli allegorisen tulkinnan mestari!
mutta koetetaan nyt katsoa vertausta ilman omia tulkintojamme ja miettiä, mitä Herra Jeesus itse tarkoitti sanoa tällä vertauksella tuossa evankeliumin kuvaamassa tilanteessa ja tuolle ihmiselle.
kyseessä ei varsinaisesti ole kristillinen teksti vaan Jeesus on tässä juutalainen rabbi ja keskustelee lainoppineen kanssa.
Tämän tekstin voisi näet aivan hyvin lukea synagoogassa tai moskeijassakin ja siitä keskustella.
Tilanne on 2000 vuotta sitten Rooman valtaamassa Palestiinassa, jossa juutalainen kansa eli odottaen hartaasti profeettojen lupaamaa Messias-kuningasta vapauttajana vihollisen vallasta.
Jumalan kansa elää Mooseksen lain alla, jonka Jumala sille Siinain liitossa antoi. Synnit laupias ja armollinen Jumala antoi anteeksi, ja sitä varten oli Jerusalemin temppelissä jatkuvasti käynnissä jumalanpalvelus eläinuhreineen.
Mooseksen lakia hyvin tunteva juutalainen tuli kyselemään hieman yläviistosta:
Muuan lainopettaja halusi panna Jeesuksen koetukselle. Hän kysyi: "Opettaja, mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?"
Lk 10:25
Juutalaiselle lainoppineelle Jeesus vastaa juutalaisena rabbina.
Huomaa, että hän ei puhu mitään armosta, uhrista, syntien tunnustamiesta, uudestisyntymisestä, ristin uhrista!
tämä kertomus on Golgataa edeltävältä ajalta, miljöö on juutalaisen kansan maailma ja uskonto - Jeesus tuli omiensa tykö ja lihan puolesta hän oli juutalainen ympärileikattu mies, kasvatukseltaan puuseppä, mutta monien aikansa asiantuntijoiden mielestä erikoisen etevä Mooseksen lain tuntija.
Niin juutalaiset ihmettelivät ja sanoivat: "Kuinka tämä osaa kirjoituksia, vaikkei ole oppia saanut?"
Joh 7:15 KR 1938
Jeesus sanoi hänelle:
"Mitä laissa sanotaan? Mitä sinä itse sieltä luet?"
Mies vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."
Lk 10:26-27
...
Koska kaveri tuli yläviistosta testailemaan, ehkä hieman virnuillen mielessään, Jeesus ei rupea selittämään vaan kysyy oppineelta itseltään.
no, kerro sinä itse, kuinka ihminen saa iankaikkisen elämän?
Mitä Mooseksen laissa on kirjoitettuna, "että saisit elää"
Vastaus tulee kuin kaupan hyllyltä - lainoppinut antaa pähkinänkuoressa koko Mooseksen lain ytimen
näinhän Jeesus itse sen myös tiivistää
"rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi"
Matteuksen kertomus onkin melko rinnakkainen Luukkaalle, mutta siinä Jeesus itse antaa lain ytimen ja siitä puuttuu vertaus laupiaasta samarialaisesta:
Kun fariseukset kuulivat, että Jeesus oli tukkinut saddukeuksilta suun, he kokoontuivat neuvonpitoon.
Sitten yksi heistä, joka oli lainopettaja, kysyi Jeesukselta pannakseen hänet koetukselle: 36 "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?"
Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat."
Mt 22:34-40 KR 1992
Markus antaa kolmantena evankelistana saman kertomuksen, jälleen hieman toisin painotettuna:
Muuan lainopettaja oli seurannut heidän väittelyään ja huomannut, miten hyvän vastauksen Jeesus saddukeuksille antoi. Hän tuli nyt Jeesuksen luo ja kysyi: "Mikä käsky on kaikkein tärkein?"
Jeesus vastasi: "Tärkein on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, on ainoa Herra.
Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi.'
Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.' Näitä suurempaa käskyä ei ole."
Lainopettaja sanoi hänelle: "Oikein, opettaja! Totta puhuit, kun sanoit, että Herra on ainoa Jumala, ei ole muita kuin hän.
Ja kun rakastaa häntä koko sydämestään, kaikella ymmärryksellään ja kaikella voimallaan ja rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään, se on enemmän kuin polttouhrit ja kaikki muut uhrit."
Jeesus näki, että hän vastasi viisaasti, ja sanoi hänelle: "Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta."
Kukaan ei enää rohjennut kysyä Jeesukselta mitään.
Mk 12:28-34 KR 1992
Rabbi Jeesuksen ytimekäs lainopetus on siis Matteuksella ja Markuksella keskipisteenä.
kaikki ovat yhtä mieltä, että hieman yläviistosta kysymys tuli alunperin, Markus sitä lieventää - lainoppinut tajusi, että tämä kaveri Nasaretista puhuu Toorasta melko viisaasti.
ei liene yhtään juutalaista tänään, joka kiistäisi Jeesuksen antaman Mooseksen lain (opetuksen), Tooran, kiteytyksen.
ei myöskään yhtään muslimia, joka ei myöntäisi, että tässä on kerrassaan hyvin sanottu miten Jumalaan uskovan ihmisen tulee elää.
Luukkaan evankeliumissa tämä keskustelu on muokattu johdannoksi vertaukselle.
Mooseksen lain kiteytys on pantu lainoppineen suuhun, ja Jeesus myöntää auliisti, että vastaus on oikein ja hyvä
Jeesus sanoi: "Oikein vastasit. Tee näin, niin saat elää."
Lk 10:28
kyseessä on hyvin tarkka Siinain lain tutkiminen, ja avainsana on tuo "saat elää".
missä kohti se löytyy Mooseksen laista?
muistatko?
Rabbi Jeesus muisti kyllä, oli lapsesta asti pyhiä Kirjoituksia lukenut ja tutkinut miettinyt ja pällistellyt.
"Noudattakaa minun lakejani, pitäkää minun käskyni ja eläkää niiden mukaan.
Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
Pitäkää minun lakini ja käskyni. Jokaiselle, joka niitä noudattaa, ne antavat elämän.
Minä olen Herra."
3 Ms 18:4-5
...
Tässä kohtaa Israelin Jumala käyttää sanoja "Jokaiselle, joka niitä noudattaa, minä annan elämän"
Ja kun Jumala antaa elämän, se on elämää isolla Eellä.
Tähän asti olemme siis pysytelleet juutalaisen kansan uskonnon keskellä ja kuulleet kuinka Rabbuuni keskustelee Mooseksen laista lainoppineen kanssa.
syvällisesti, kunnioittavasti, miehen omaan oppineisuuteen vedoten ja niin kirkkaasti ja täysin Jumalan sanaan perustuen.
Mielestäni eräs Uuden testamentin kauneimmista kohdista, ylösnousseen Jeesuksen ja Maria Magdaleenan kohtaaminen puutarhahaudalla, sisältää tämän sanan kun Maria aivan huudahtaa
Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Maria."
Maria kääntyi ja sanoi: "Rabbuuni!" -- se on hepreaa ja merkitsee: opettajani.
Joh 20:16
Olen painottanut tätä taustaa, koska lestadiolainen perinteinen tulkinta Laupiaan samarialaisen vertauksesta, samoin kuin kirkollinen allegorinen tulkinta, uhkaa miltei tyystin hukuttaa alleen Jeesuksen omat sanat ja tarkoituksen.
Tästä on kysymys - mikä on Jumalan pyhässä laissa ilmoitetun tahdon ydin, tärkein kohta.
Terä on tässä "rakasta Herraa, sinun Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi"
voisin kuvitella, että tuhattaituri Sielunvihollinen oikein innostuu miettiessään keinoja häivyttää tämä sisältö uskovien kristittyjen ajatuksista.
ja hyvin on siinä onnistunut!
Vertaus kuuluu tähän pakettiin ja Luukkaan evankeliumi antaa sille tällaiset raamit:
Ensin kaveri on testaamassa Rabbin tulkintoja:
"Muuan lainopettaja halusi panna Jeesuksen koetukselle. Hän kysyi:"
Lk 10:25
sitten ääni muuttuu kellossa, helkkari, tämähän vastasi hyvin...
Mies tahtoi osoittaa, että hän noudatti lakia, ja jatkoi: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"
Lk 10:29
Nyt ei oltu enään yläviistossa, vaan hiukka alakynnessä.
ei oltu enää testaamassa Mestarin lukutaitoa, vaan tahdottiin ilmeisen erikoiselle Opettajalle näyttää, että kyllä tässä on lakia noudatettu!
että kyllä omassa vanhurskaudessa löytyy!
vaan eipä ruvennut Jeesus häntä moittimaan asenteistaan ja oman vanhurskauden perkeleestä ja muusta
kiillotti vaan Jumalan pyhän lain peiliä entistä kirkkaammaksi miehen silmien eteen
Kuka sitten on lähimmäiseni?
"Jeesus vastasi hänelle näin:"
Jeesus vastasi hänelle asiallisesti ja sellaisella muistiin tarrautuvalla unohtumattomalla tavalla, joka on jyrähtänyt läpi koko maailman, missä tätä evankeliumia vain on luettu.
siitä on tullut suorastaan käsite
Laupias samarialainen
ja juttua riittää ja mielenkiintoa yhä tänään, 2000 vuotta myöhemmin!
Toivon että tästä pienestä tutkielmasta on guestille jotain apua tuon kysymyksen kanssa.
uskaltaisin jopa neuvoa esikoislestadiolaista seuraväkeä käyttämään tätä vertausta seuroissa julistavan saarnaajan raamatullisuuden mittarina!
jos saarnaaja antaa "perinteisen lestadiolaisen selityksen" hän ei ole viitsinyt itse Jumalan sanan ääressä viihtyä ja tutkia ja lukea ja kuunnella, mitä Opettaja Raamatun äärellä hiljaa kuiskaten kertoo.
jos saarnaaja antaa "lakihenkisen" opetuksen, kuka on lähimmäiseni ja mitä hänelle olisi tehtävä - kiitä Herraa, että seuroissa on Raamattua tunteva Jumalan lapsi saarnaamassa!
että semmonen mittari.
no voimme ihan itsekin mennä ojasta allikkoon tämän Jeesuksen ihmeellisen vertauksen kanssa.
onhan se hyvä että Saapas toimii Imatran ajojen yössä
onhan se hyvä että Enossa esikoiset ovat rakentaneet sen päihtyneiden ja huumeiden orjien auttamisen keskuksen.
onhan se hyvä että laitan yhteisvastuu keräykseen 50 euroa ja oikein repäisen!
mutta paljon tärkeämpää on, että se syntien rasittama ojassa oleva mies saa evankeliumin hoitoa ja pääsee seurakunnan majataloon Kristuksen hoitoon!
...
no kun ei!
tällainen hurskastelu on Saatanasta, koska se peittää Jumalan sanan todellisen tarkoituksen.
ja sielu kuulee heti kuiskauksen "no, ei tämä sinua koske, saarnaajat ovat se laupias samarialainen... mene rauhassa ja unohda koko juttu"
Jeesus toki hoitelee iankaikkisen elämän asioita, mutta tässä vertauksessa Hän asettaa meidät jokaisen Jumalan pyhän tahdon eteen
"rakasta Herraa sinun Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi"
kuka on sinun lähimmäisesi?
"Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitäkin rakastavat, mitä teidän siitä palkkaa on? eikö Publikanit myös niin tee?
Ja jos te ainoastaan veljeinne kanssa soveliaat olette, mitä te sen kanssa erinomaista teette? eikö Publikanit myös niin tee?
Olkaat siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."
Jeesus
Mt 5:46-48 Biblia 1776
Virsi 484
Totuuden Henki, johda sinä meitä
etsiessämme valkeuden teitä.
Työtämme ohjaa, meitä älä heitä,
tietomme siunaa.
Kaikessa näytä käsiala Luojan,
mahtavan, viisaan, kaiken hyvän suojan.
Kristuksen luokse, rakkauden tuojan,
johdata meidät.
Kristus on tiemme, valo sydäntemme,
toivomme ainut, pyhä totuutemme.
Armosi, Jeesus, anna voimaksemme,
uudista meidät.
Anna nyt, Kristus, valos meille hohtaa,
anna sen meitä Isän kotiin johtaa.
Jos mikä murhe meitä täällä kohtaa,
voittamaan auta.
Zachris Topelius 1869.
Suom. Martti Ruuth 1902.
Virsikirjaan 1938.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti