torstai 17. helmikuuta 2011

Alaston totuus

kun riisut päällysvaatteesi, vaatteesi, alusvaatteesi, ota pois peruukin, tekohampaat, tekosilmän ja laitat tekojalan kaappiin eikä ylläsi ole rihman kierrettäkään

siinä on alaston totuus

näkyvillä ovat ikäsi, elämäsi kohtalot, sairaudet ja onnettomuudet, elämäntapasi, tupakointisi, raittiutesi, reipas ulkoilusi ja kehostasi huolenpito, laiskuutesi ja liian syömisen aiheuttama lihavuus, anoreksian pelottava laihuus..

alaston totuus katselee sinua peilistä, ehkä toinen ihminen sen näkee, ehkä nurkassa lekotteleva koirasi.

ei mikään ole niin kaunis kuin ihminen

ei mikään ole niin ruma kuin ihminen

alaston totuus ei aina ole imarteleva


Jumala loi ihmisen erikoisella tavalla hyvin ohuen karvapeitteen suojaamaksi.

Ihmisen iho kasvaa erilaisia karvoja. Koko ihoa peittää hyvin ohut karvoitus, miehillä joskus vahvempi mutta ei heilläkään lämpöä suojaava - lähinnä uroksen komeat rintakarvat.

Kaikille näkyvää päätä peittää hieno karvoitus, hiukset ja kulmakarvat, ja naisten hiuksista on paljonkin puhetta.

Kampaajien ammattikunta on jatkuvasti työllistetty.

Miehille kasvaa aikuistuessa parta ja viikset, pojilla on maitoparta.

Parrakas nainen pääsee sirkukseen töihin luonnonoikkuna.

Puberteetti iästä ihmiselle kasvaa jalkojen väliin häpykarvat peittämään häveliäästi sukuelimet. Niidenkin värjäys ja trimmaus näyttää lehdistä päätellen olevan aikamme muotia.



Muihin Jumalan luomiin nisäkkäisiin ja lähisukulaisiimme apinoihin verrattuna ihmisen iho on alaston, suojaton - kuten Desmond Morris sanoo "alaston apina".

Tämä on hieman outo juttu kehitysopin teorian kannalta. Miksi ihmisen iho on niin suojaton?

Ajatellaan, että meillä olisi ollut apinoiden tapainen karvoitus - tästä on hyvin vaikea saada todisteita, koska varhaisimmista ihmisistä on tuskin kovia luitakaan säilynyt.

Mutta kylmän tullen ihomme menee joskus "kananlihalle" ikäänkuin nostaakseen ihokarvoja ylemmäs niin että eristävä ilma pääsisi suojaamaan meitä.

Suuttuessamme "niskakarvat" joskus nousevat kuin vihaisella koiralla pelottamaan vastustajiamme.

On siis mahdollista, että joskus meillä on ollut enempi karvoitusta, ja luolaihmisiä on ennen kuvattukin apinan tapaisina karvaisina olentoina.



Sellainenkin teoria on esitetty, että karvattomuutemme johtuisi siitä, että olisimme alunperin "vesiapinoita" jotka viihdyimme rannalla ja vedessä.

No, viihdymme edelleen uimarannoilla ja vedessä ja äidit synnyttävät joskus vedessä ja vastasyntyneet osaavat uida.

Mutta kaikki tuntemani vedessä elävät nisäkkäät ovat saaneet Jumalalta melkoisen hyvän karvapeiton, rasvaisen, paksuja ja ohuita karvoja sisältävän virtaviivaisen saukon tai hylkeen karvoituksen.

sillä vedessä tulee kylmä - lämpimänä kesäpäivänäkin.

miksi siis karvoitus olisi puuttunut "vesi-apinoilta" - idea ei tuollaisena oikein vakuuta.



Paratiisikertomus korostaa nimenomaan sitä, että ihminen on alaston.

Tähän ei liittynyt häpeän tunnetta, joka nyt liittyy alastomuuteen, kun häpy näkyy.

Kun Aatami ja Eeva söivät Hyvän ja pahan tiedon puusta, heidän silmänsä aukenivat ja he huomasivat olevansa alasti ja alkoivat hävetä Luojansa katsetta.

He tekivät viikunapuun suurista lehdistä itselleen lannevaatteet, etti heidän häpynsä näkisi.

Sitten Jumala itse tekee heille eläinten nahasta vaatteet.

Ihminen menettää alastoman viattomuuden, sellaisen jonka näemme pienissä lapsissa, ja tiedostaa oman ruumiinsa ja häpynsä ja pukeutuu.

Nudisteilla on omat rantansa, joita varjellaan uteliailta.

Suomalainen alkuperäiskansa vie ulkomaiset vieraansa saunaansa ja ihmettelevät näiden ujostelua.

Keski-Euroopan kylpylöissä alastomuus on tavallaista ja miehet ja naiset saunovat siellä yhdessä.

Mutta noin keskimäärin, ihmiset pukeutuvat.



Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla. Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo.

Ja mies sanoi:

-- Tämä se on! Tämä on luu minun luustani ja liha minun lihastani. Naiseksi häntä sanottakoon: miehestä hänet on otettu.

Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi.

Ja he olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää.


1 Ms 2:18-25 KR 1992


Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi.

Silloin heidän silmänsä avautuivat, ja he huomasivat olevansa alasti. He sitoivat yhteen viikunanlehtiä ja kietoivat ne vyötärölleen.

Kun iltapäivä viileni, he kuulivat Jumalan kävelevän puutarhassa. Silloin mies ja nainen menivät Jumalaa piiloon puutarhan puiden sekaan.

Herra Jumala huusi miestä ja kysyi: "Missä sinä olet?" Mies vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi puutarhassa. Minua pelotti, koska olen alasti, ja siksi piilouduin."

Herra Jumala kysyi: "Kuka sinulle kertoi, että olet alasti? Oletko syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?"

1 Ms 3:6-11 KR 1992



Ja Herra Jumala teki Aadamille ja hänen vaimolleen nahasta vaatteet ja puki heidät niihin.


1 Ms 3:21 KR 1992



Herra Jumala tekee nahasta vaatteet

Herra Jumala pukee ihmisen näihin vaatteisiin


---
näin vaattureiden, pukimoiden, nahkureiden, turkistarhaajien, kutomoiden, kaasojenkin työ on siunattua!

ja kuinka usein isi ja äitee pukevatkaan lapsen aamulla koulutielle pakkasen kestäviin tamineisiin.


Mooseksen laissa on paljon Jumalan kansan sukupuolielämää koskevaa lainsäädäntöä, jossa alkutekstissä puhutaan hävyn paljastamisesta.

Tämä ilmaus on sekä Bibliassa että 1933 käännöksessä, mutta on vanhahtavana ilmaisuna korvattu uudessa kirkkoraamatussa



Ei kenenkään pidä lähimmäistä lankoansa lähestymän, hänen häpyänsä paljastaman; sillä minä olen Herra.

Sinun isäs häpyä, ja äitis häpyä ei sinun pidä paljastaman. Se on sinun äitis, älä siis hänen häpyänsä paljasta.

Ei sinun pidä paljastaman isäs emännän häpyä; sillä se on isäs häpy.

Sinun sisares häpyä, isäs tyttären, eli äitis tyttären, kotona taikka ulkona syntyneen, ei sinun pidä paljastaman heidän häpyänsä.

Ei sinun pidä paljastaman poikas tyttären , eli tyttäres tyttären häpyä; sillä se on sinun häpys.

Ei sinun pidä paljastaman äitipuoles tyttären häpyä, joka isälles syntynyt on; sillä se on sinun sisares.

Ei sinun pidä paljastaman isäs sisaren häpyä; sillä se on isäs lähimmäinen.

Ei sinun pidä paljastaman äitis sisaren häpyä, sillä se on sinun äitis lähimmäinen.

Ei sinun pidä paljastaman setäs häpyä, niin ettäs lähestyt hänen emäntäänsä; sillä se on sinun setäs emäntä.

Ei sinun pidä paljastaman miniäs häpyä; sillä hän on poikas emäntä, sentähden ei sinun pidä hänen häpyänsä paljastaman.

Ei sinun pidä paljastaman veljes emännän häpyä; sillä se on sinun veljes häpy.

3 Ms 18:6-16 Biblia 1776



לגלות ערוה

galah - paljastaa
ervah - sukuelin



toisen riisuminen ja sukuelimen paljastaminen on tässä hyvin sananmukaisesti esillä.

vanhaa suomea siis "paljastaa häpy"

sanat häpy, häpeä ovat varsin likellä toisiaan kielessämme.

Kirkkoraamattu 1992 muuttaa tämän ja käyttää uuden ajan sanaa "yhdyntä"

Hepreassa on tälle oma verbinsä, ja usein Raamattu puhuu kauniisti "tuntea vaimonsa"

siksi en pidä Raamatun alastoman kielen pukemista tällaiseen asuun hyvänä ratkaisuna.


"Älköön kukaan teistä yhtykö lähisukulaiseensa. Minä olen Herra.

Älä häpäise isääsi yhtymällä äitiisi; hän on oma äitisi, älä siis yhdy häneen.

Älä myöskään häpäise isääsi yhtymällä kehenkään hänen muista vaimoistaan.

Älä yhdy sisareesi, älä myöskään sisarpuoleesi, kuuluipa hän kanssasi samaan perheeseen tai ei.

Älä yhdy pojantyttäreesi tai tyttärentyttäreesi, ettet häpäisisi itseäsi.

Älä yhdy tyttöön, jonka joku isäsi vaimoista on synnyttänyt isällesi, sillä hän on sisaresi.

Älä yhdy isäsi sisareen, sillä hän on isäsi verisukulainen.

Älä yhdy äitisi sisareen, sillä hän on äitisi verisukulainen.

Älä yhdy setäsi vaimoon, sillä hänkin on sinun tätisi.

Älä yhdy miniääsi; hän on oman poikasi vaimo, älä siis yhdy häneen.

Älä yhdy veljesi vaimoon, ettet häpäisisi veljeäsi.


1 Ms 3:6-16 KR 1992



Kreikan kielessä ei ole tuota hävyn paljastamisen ilmaisua

Biblia kääntää
"Taikka ettekö te tiedä, että se, joka porttoon ryhtyy, hän on yksi ruumis sen kanssa? Sillä he tulevat, sanoo hän, kaksi yhdeksi lihaksi."
1 Kor 6:16

ἢ οὐκ οἴδατε ὅτι ὁ κολλώμενος τῇ πόρνῃ ἓν σῶμά ἐστιν; ἔσονται γάρ, φησίν, οἱ δύο εἰς σάρκα μίαν·



alkutekstissä on tässä hauska verbi

κολλάω - liimata yhteen, liittää yhteen

ja sitten Paavali tuo esiin saman ajatuksen luomiskertomuksesta, johon Jeesus viittaa

"he tulevat yhdeksi lihaksi"



Ja Pharisealaiset tulivat hänen tykönsä, kiusasivat häntä, ja sanoivat hänelle: saako mies eritä vaimostaan kaikkinaisen syyn tähden?

Niin hän vastasi ja sanoi heille: ettekö te ole lukeneet: joka alusta ihmisen teki, mieheksi ja vaimoksi hän heidät teki?

Ja sanoi: sentähden pitää ihmisen luopuman isästänsä ja äidistänsä, ja vaimoonsa sidottu oleman, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi:

Niin ei he ole enään kaksi, mutta yksi liha. Jonka siis Jumala yhteen sovitti, ei pidä ihmisen sitä eroittaman.

Mt 19:3-6 Biblia 1776


Ihmisen heikko karvoitus on kehitysopin kannalta arvoitus!

mutta näin Jumala on meidät luonut ja heti kättelyssä pukenut vaatteisiin.

tällä on erittäin suuri merkitys lajimme kannalta.

nimittäin toisin kuin paksusti karvoitetut eläimet, me ihmiset voimme pukea ja riisua ilmaston lämpötilan vaihtuessa.

tämä on erinomaisen iso asia - kyllähän se koira niistä karvoistaan koettaa kesällä päästä ja jäniksen turkki valkenee talvihankien tullessa.

mutta sinä voit mennä saunaan ja laittaa laukun naulaan, hikoilla, hypätä nakupellenä avantoon ja sitten taas pukea lämpimästi ja kävellä talvihankien keskellä lämpimään kotiisi ja pistää minkkiturkkisi naulaan.

alastomuutemme, vähäkarvaisuutemme, on meille etu ilmaston muuttuessa ja selviämme vaatteiden avulla aavikon kuivassa kuumuudessa yhtä lailla kuin iglun jäisessä suojassa.


kuoleman tultua meidät yleensä riisutaan ja puetaan.

Jeesus riisuttiin alastomaksi - tästä Johanneksen evankeliumi nimenomaan kertoo että ihokkaastaan, alusvaatteestaan heitettiin arpaa.

Pahoinpidelty ruumiinsa käärittiin liinoihin ja laskettiin hautaan. (nämä käärinliinat ovat saattaneet ihmeellisesti säilyä nykypäivään asti)

ruumis pestään ja puetaan ja pannaan arkkuun.

mutta kyllä ne vaatteet siellä lahoavat kun tämä maallinen majamme mätänee ja meistä tulee maata jälleen.

että alastomina me tänne tulemme ja alastomina täältä lähdemme, emme mitään mammonaa tuo - vaikka joku syntyisikin hopealusikka suussa - emmekä mitään mammonaa täältä vie vaan toiset perinnön jakavat, jos jotain sellaista on.

(miksi presidentti Mubarak on niin niistä miljardeista kiinnostunut, taitaa olla jo koomassa)



Uudessa testamentissa on pukeutumiseen liittyviä kohtia.

Ihmeelliset ovat Jeesuksen sanat jo ajallisesta pukeutumisestamme

"Mitä te vaatetuksesta huolehditte!

Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää. Minä sanon teille: edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä.

Kun Jumala näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna joutuu uuniin, niin tottahan hän teistä huolehtii, te vähäuskoiset!"
Mt 6:28-30 KR 1992


Uudessa testamentissa riisuutumisesta ja pukeutumisesta tulee hengellinen asia, vertauskuva

Apostoli Paavali kirjoittaa tämän ajallisen ruumiin riisumisesta:

Me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen telttamajamme puretaankin, Jumalalla on taivaassa meitä varten ikuinen asunto, joka ei ole ihmiskätten työtä.

Täällä ollessamme me huokailemme ja kaipaamme päästä pukeutumaan taivaalliseen asuumme, sillä sitten kun olemme pukeutuneet siihen, emme jää alastomiksi.

Me, jotka vielä asumme tässä majassamme, huokailemme ahdistuneina. Emme haluaisi riisuutua vaan pukeutua uuteen asuun, niin että elämä kätkisi sisäänsä sen, mikä on kuolevaista.

Juuri tähän Jumala on valmistanut meidät, ja vakuudeksi hän on antanut meille Hengen.
2 Kor 5:1-5 KR 1992


Efesolaiskirjeessä apostoli Paavali puhuu Kristuksen sotilaan ylleen pukemasta asusta ja aseistuksesta:

Pukekaat päällenne kaikki Jumalan sota-aseet, että te perkeleen kavalia päällekarkaamisia voisitte seisoa vastaan.

Sillä ei meillä ole sota verta ja lihaa vastaan, vaan pääruhtinaita ja valtoja vastaan, maailman herroja vastaan, jotka tämän maailman pimeydessä vallitsevat, pahoja henkiä vastaan taivaan alla.

Sentähden ottakaat kaikki Jumalan sota-aseet, että te voisitte pahana päivänä seisoa vastaan ja kaikissa asioissa pysyväiset olisitte.

Niin seisokaat vyötetyt kupeista totuudella, ja vanhurskauden rintaraudalla puetetut,

Ja jalat valmiiksi kengitetyt, saarnaamaan rauhan evankeliumia.

Mutta kaikissa ottakaat uskon kilpi, jolla te voitte sammuttaa kaikki ruman tuliset nuolet.

Ja ottakaat päähänne autuuden rautalakki, ja hengen miekka, joka on Jumalan sana,
Ef 6:11-17 KR 1776



Jeesukseen liittyvää riisumista ja pukemista vielä KR 1938 sanoin:

Jeesus vastasi ja sanoi:
"Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryävärien käsiin, jotka riisuivat hänet alasti ja läivät haavoille ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi.
Luk 10:30

nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyätti sillä itsensä.
Joh 13:4

Ja he riisuivat hänet ja panivat hänen päällensä tulipunaisen vaipan
Mat 27:28

Ja kun he olivat häntä pilkanneet, riisuivat he häneltä vaipan, pukivat hänet hänen omiin vaatteisiinsa ja veivät hänet pois ristiinnaulittavaksi.
Mat 27:31



Kolossalaiskirjeessä on opetusta hengellisestä riisumisesta, joka on juurtunut kristilliseen kielenkäyttöön:

ja hänessä te myäs olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
Kol 2:11

Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
Kol 2:15

älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
Kol 3:9


Ilmestyskirjassa on melko raju kuvaus

porton alastomaksi riisuminen
ihmisen syömistä
ihmisen polttamista

Ja ne kymmenen sarvea, jotka sinä näit, ja peto, ne vihaavat porttoa ja riisuvat hänet paljaaksi ja alastomaksi ja syävät hänen lihansa ja polttavat hänet tulessa.
Ilm 17:16



Jeesus puhuu pukeutumisesta ja pukee!

Vai mitä lähditte katsomaanä Ihmistäkö, hienoihin vaatteisiin puettua? Katso, hienopukuiset ovat kuningasten kartanoissa.
Mat 11:8

Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.
Mat 22:11

Niin kansa lähti katsomaan, mitä oli tapahtunut, ja he tulivat Jeesuksen luo ja tapasivat miehen, josta riivaajat olivat lähteneet, istumassa Jeesuksen jalkojen juuressa puettuna ja täydessä ymmärryksessä; ja he peljästyivät.
Luk 8:35



Mutta Herodes joukkoineen kohteli häntä halveksivasti ja pilkkasi häntä; ja puetettuaan hänet loistavaan pukuun hän lähetti hänet takaisin Pilatuksen eteen.
Luk 23:11



Ilmestyskirjassa rulaa valkoinen puku:

ja lampunjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn.
Ilm 1:13


Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä.
Ilm 3:5

Ja valtaistuimen ympärillä oli kaksikymmentä neljä valtaistuinta, ja niillä valtaistuimilla istui kaksikymmentä neljä vanhinta, puettuina valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli päässänsä kultaiset kruunut.
Ilm 4:4

Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
Ilm 7:9

ja ne seitsemän enkeliä, joilla oli ne seitsemän vitsausta, lähtivät temppelistä, puettuina puhtaisiin, hohtaviin pellavavaatteisiin ja rinnoilta vyötettyinä kultaisilla vöillä.
Ilm 15:6



vaan on siellä muutakin vaatetta, säkkipuvusta purppuran upeuteen:

Ja minä annan kahdelle todistajalleni toimeksi säkkipukuihin puettuina profetoida tuhannen kahdensadan kuudenkymmenen päivän ajan."
Ilm 7:13

Ja nainen oli puettu purppuraan ja helakanpunaan ja koristettu kullalla ja jalokivillä ja helmillä ja piti kädessään kultaista maljaa, joka oli täynnä kauhistuksia ja hänen haureutensa riettauksia.
Ilm 17:4

ja sanovat: "Voi, voi sitä suurta kaupunkia, joka oli puettu pellavaan ja purppuraan ja helakanpunaan ja koristettu kullalla ja jalokivillä ja helmillä, kun semmoinen rikkaus yhdessä hetkessä tuhoutui!"
Ilm 18:16

Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen.
Ilm 19:14



Ilmestyskirjan kankaita ovat siis halpa säkki, puhdas pellava ja kaunis ja kallis purppurakangas.


no kun on alkuun päästy, katsotaan siitä pukemisesta vielä

miksi kaksi aluspaitaa?
He saivat kuitenkin sitoa paula-anturat jalkaansa; "mutta älkää pukeko kahta ihokasta yllenne".
Mar 6:9

nakupellekin siellä pelotteli, iso vahva alaston mies

Ja kun hän oli noussut maihin, tuli häntä vastaan kaupungista mies, jossa oli riivaajia; ja hän ei ollut pitkään aikaan pukenut vaatteita ylleen eikä asunut huoneessa, vaan haudoissa.
Luk 8:27



Tuhlaajapoika kertomuksen kuuluisa saarnan aihe!

jo riitti paljain jaloin kulkeminen


Silloin isä sanoi palvelijoilleen: 'Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa.
Luk 15:22



Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.
Luk 16:19


huonosti kävi myös kuninkaalle

Niin Herodes määrättynä päivänä pukeutui kuninkaalliseen pukuun, istui istuimelleen ja piti heille puheen;
Apt 12:21



Lisää apostoli Paavalin hengellistä opetusta riisuutumisesta ja pukeutumisesta


Yö on pitkälle kulunut, ja päivä on lähellä. Pankaamme sentähden pois pimeyden teot, ja pukeutukaamme valkeuden varuksiin.
Rom 13:12


sitten vasta outo vaatekappale:

vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä niin pitäkä lihastanne huolta, että himot heräävät.
Rom 13:14



Väkevää pukeutumista tässä!


Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.

Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu".

1 Kor 15:53-54


Sentähden me huokaammekin ikävöiden, että saisimme pukeutua taivaalliseen majaamme, sillä kun me kerran olemme siihen pukeutuneet, ei meitä enää havaita alastomiksi.

Sillä me, jotka olemme tässä majassa, huokaamme raskautettuina, koska emme tahdo riisuutua, vaan pukeutua, että elämä nielisi sen, mikä on kuolevaista.

2 Kor 5:2-4



lisää siitä tosi oudosta vaatteesta!

Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Gal 3:27

ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.
Ef 4:24



Kolossalaiskirje kertoo, että voimme pukeutua myös ominaisuuksiin:

.. uudistuu tietoon?
ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.
Kol 3:10


..
Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, näyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen,
Kol 3:12


.. pukeutukaa rakkauteen
Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side.
Kol 3:14



ja sitten taas tuttu saarnateksti!

älkään teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista,
1 Piet 3:3

no eip oo näkynnä seuroissa paljon koreita vaatteita...


.. nuorillekin pukeutumisvinkki

Samoin te, nuoremmat, olkaa vanhemmille alamaiset ja pukeutukaa kaikki keskinäiseen näyryyteen, sillä "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta näyrille hän antaa armon".
1 Piet 5:5



vakava pukeutumisongelma Laodikeassa, kuin sadussa Kuninkaasta, jolla ei ollut vaatteita

Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
Ilm 3:18



ja se kuuluisa valkea vaate (KR 1938 mukaan!)

Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus."
Rev 19:8



eikö ole ihmeellinen tämä pyhä Raamattu, joka on meille ihan suomenkielellä annettu - kokonaan Jumalan Sana, kokonaan ihmisten kirjoittama!

näemme kuinka Jumala valmistaa nahkakuteet Paratiisin puutarhasta lähtevälle Aadamille ja Eevalle ja pukee ne heidän ylleen.

Kaikki eläimet Hän on pukenut kestovaatteilla, suomuilla, sulilla, karvapeitteillä, ja jollekin sarvikuonolle tai norsulle Hän antoi vain paksun nahkan, joka näyttää riittävän (mammutilla oli kait karvapeite).

ja niin ihminen on pukenut ja jo esihistorian luuneulat kertovat nahkakuteiden teosta

uudelta kivikaudelta vasta alkaa sitten kankaiden teko, ja kyllähän sitä villaa on sitten kulunut, pellavaa taivaassakin vielä näemme!



siitä hääpuvusta ja vieraasta, jolla ei sellaista ollut ja joka heitettiin ulos, on usein ollut puhetta kristillisyydessä.

etenkin uskonpuhdistuksen kirkon lapsille on tämä Kristuksen päälle pukeminen (jo kasteessa) tärkeä asia, josta paljon puhutaan.

vähempi käytetään tuota "pukeutukaa nöyryyteen, rakkauteen" ym ominaisuuksiin pukeutumista

koetamme sitä vanhaa ihmistä riisua pahoine tekoineen, vaan ei meinaa lähteä.

ja mielikuvamme meille annettavasta vanhurskauden kirkkaasta valkeasta puvusta, häävaatteesta, on vankka ja järkkymätön . ei tässä oma puku kelpaa.

vaan onko se aivan raamatullinen?



koska tämä palsta on jo melkoisen pitkä avaan aiheesta toisen.

(tähän tyyliin voi muuten raamattupiiriin alustaa teemaan perustuvaa keskustelua riisuutuminen-pukeutuminen Raamatussa tai Uudessa testamentissa)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti