perjantai 3. huhtikuuta 2009

Raamattu

Avaan tässä uuden blogin, jonka toivon tarjoavan meille kaikille kristillisestä taustasta riippumatta vapaan mahdollisuuden keskustella Raamatun ymmärtämisestä ja sen asemasta aikamme suomalaisessa kristillisyydessä.

Koska blogit ovat luonteeltaan kirjoittajan tekstiä korostavia, pyrin nostamaan kaikki kommentit pääteksteihin. Näin blogi saa keskusteluforumin luonteen ja mielipiteiden esittäminen on tasa-arvoisempaa. Nimimerkit tietenkin säilyvät samoin kuin niiden tuoma nimettömyyden suoja, joka kuuluu asiaan.


Jumalan Sanan kristologia
Hahmottelen täällä perusteiltaan teologista näkemystä Raamatun olemuksesta.

Kirjoitin aiheesta aikoinaan pienen kirjasen Jumalan Sanan kristologia. Raamatun selittämisen perusteet (SLEY 1985. 89 s.). Tässä on nyt modernin tekniikan tarjoama mahdollisuus tehdä propagandaa saman tematiikan puolesta keskustelujen muodossa. (Kirja on jo kauan sitten loppuunmyyty, joten tämä ei ole mainos!)

Jumalan Sanan kristologian teema esiintyy professori Aimo T. Nikolaisen laatimassa ja piispainkokouksen allekirjoittamassa julkilausumassa vuodelta 1972, joka on tässä blogissa kokonaan luettavissa.

Ilmaus "Jumalan Sanan kristologia" tarkoittaa, että voimme ymmärtää Raamatun olemusta kristologian antamasta näkökulmasta. Kirkon oppi Kristuksen kahdesta luonnosta on avain myös Raamatun jumalallisen ja inhimillisen suhteen tajuamiseen.

Jumalallisen ja inhimillisen määrittely ei ollut kristityille helppoa Jeesuksen Kristuksen kohdalla, kuten kirkkohistorian kertomat monet usein jopa veriset teologiset kiistat kertovat.

Nojaamalla Khalkedonin kirkolliskokouksen tunnustukseen vuodelta 451 voimme kohdistaa Jumalan Sanaan saman salaisuuden ja paradoksin, jolla älylliset ja teologiset kiistat Jeesuksen Kristuksen olemuksesta tuotiin eräänlaiseen ratkaisuun.

"Jeesus Kristus on kokonaan ja täydellisesti Jumala ja kokonaan ja täydellisesti ihminen. Nämä kaksi luontoa ovat Hänessä yhdessä jakamatta, erottamatta, muuttumatta ja sekaantumatta."


Monofysitistiset kirkot
Haluan heti korostaa, että Bysantin ajan kirkon raskaasti vainoamat Lähi-idän monofysitistiset kirkot edustavat pohjimmiltaan samaa opetusta. Näinhän moderni ortodoksinen kirkko niihin suhtautuu, kopteihin, jakobiitteihin, armenialaisiin ja muihin.

Khalkedonissa näiden kirkkojen teologien käyttämät kielet, kopti, syyria ja aramea, aiheuttivat kreikankielisessä teologisessa keskustelussa käsitteiden sekaannusta ja väärinkäsityksiä heidän opetuksestaan. Nykyään ymmärretään koko kristillisen kirkon parissa, että monofysitistit opettavat, että neitsyt Maria synnytti jumala-ihmisen, ainutlaatuisen Jeesus lapsen, Jumalan pojan. Tämä ei ole ristiriidassa Khalkedonin kanssa vaikka ilmaus on toisenlainen.


Ei uskonkappale!
Suuret ekumeeniset kirkot eivät ole laatineet opinkappaleita Raamatun teologisesta olemuksesta. Tämä on tärkeä pointti. Uskomme kohde ei ole pyhä Kirja vaan sen kirjan päähenkilö, Jeesus Kristus.

"Jumalan Sanan kristologia" teologista lähtökohtaa ei siis ole tarkoitettu opinkappaaleeksi Raamatun olemuksesta. Kyseessä on mielestäni erittäin hyödyllinen näkökulma, joka vapauttaa uskovia kristittyjä ottamaan todesta sekä pyhien Kirjoitusten täyden jumalallisuuden että niiden täyden inhimillisyyden ja herättää varoittavia punaisia valoja sinne, missä näin ei tehdä.

Kaikki yritykset määritellä, mikä Raamatussa on jumalallista ja mikä siinä on inhimillistä, ovat tästä näkökulmasta katsoen tuomitut epäonnistumaan. Niitä luontoja ei voi käsitteellisesti eikä mitenkään muutenkaan erottaa toisistaan Raamatun kirjoituksista.

Raamattu on täydellisesti ja aidosti inhimillinen. Kaikkia tieteen ja tutkimuksen metodeita voidaan ja tulee käyttää sen tutkimiseen, jotta ihmiset löytäisivät totuuden.

Raamattu on täydellisesti ja aidosti jumalallinen. Pelastus on juutalaisista. Jumalan Sana, joka on mukana Israelin kansan ihmeellisissä vaiheissa tulee lihaksi Beetlehemin tallissa. Mitään muuta pelastusta ei ole taivaassa eikä maassa ihmisille annettu kuin se mikä Kirjoitettu on, Jeesus Kristus, lihaksi tullut Jumalan Sana.



Ei punaisia kirjaimia
Pidän erityisen vahingollisena sellaisia Raamatun painoksia, jossa Jumalan Sana painetaan punaisin kirjaimin ja muu teksti on normaalein mustin kirjaimin. Esimerkiksi Matteuksen evankeliumissa ovat silloin Jeesuksen sanat punaisin kirjaimin ja muu mustin.

Tämä on äärimmäisen turmiollinen tapa julkaista Raamattu ja sotkee kokonaan Jumalan Sanan kristologian.

Tässä ei tajuta, että koko Matteus on Matteuksen läpäisemä. Hänen ja hänen taustansa teologiset painotukset, ominaispiirteet, Q-lähteen käyttö ja muokkaus, Vuorisaarnan kompositio, sukuluettelot. Ne ovat kaikki aidosti tutkittavaa inhimillistä evankeliumin kirjoittajan panosta. Tästä täysin erottamattomana koko Matteuksen evankeliumi on Pyhän Hengen inspiroima ja Jumalan Sanaa.

Neuvon siis pistämään punaisin kirjaimin painetun Raamattusi jonnekin vinttiin laatikon pohjalle ja lue mustaa valkoisella!


Raamatun äärellä käy melkoinen tuuli!
Suomen evankelis-luterilainen kirkko on monissa myrskyissä ja tällä hetkellä erityisesti on taas näkyvillä kysymys Raamatun arvovallasta ja merkityksestä aikamme kristikansalle.

Haluan siksi tämän avauksen päättää kopioimalla tähän mitä Paavali kirjoittaa rakkaalle Timoteukselle:

"Pidä sinä kiinni siitä, minkä olet oppinut. Sinähän olet siitä varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut. Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen.

Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä."

Timoteus 3:10-17 KR 1992

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti