STaLKer kirjoitti
Olkoon tämä pastorini kirjoitus kaiken sanomani summa ja valistuksena kansalle :)
Raamatun inspiraatio on ihme
Kristuksen Kirkko uskoo elävään, todellisesti olemassa olevaan Jumalaan, joka on puhunut.
Profeettojen ja apostolien välityksellä hän Pyhän Henkensä erityisestä vaikutuksesta antoi meille sanansa.
Vaikka profeetat ja apostolit sekä ennen muuta Vapahtaja itse ovat puhuneet Hengessä paljon enemmän kuin mitä Pyhässä Raamatussa lukee, niin Raamattu on se sana, mikä on meille säilynyt ja tarkoitettu ja johon Jumalan on sitonut Kirkon. Se on kaikkine sanoineen ja asioineen syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta ja on siis Jumalan erehtymätön, arvovaltainen sana.
Sen keskus on sanoma ristiinnaulitusta Kristuksesta ja hänen lunastustyöstään. Tämän ilosanoman ympärille rakentuu kaikki muu Raamatussa suloisessa sopusoinnussa. Sitä palvelevat keskeisemmin tai kehällisemmin kaikki muutkin asiat, jotka Jumala on nähnyt hyväksi mainita sanassaan, ovat ne sitten evankeliumin oppiin tai ajalliseen elämään, historiaan, luontoon tai muihin ei-uskonnollisiin asioihin liittyviä.
Jokainen ihminen on Raamatun sanan alainen, ja hänet tuomitaan viimeisenä päivänä sen mukaan.
Raamatun inspiraatio on ihme. Se on ihme aivan yhtä lailla kuin se, että Jumalan Poika otti synnittömän ihmisluonnon neitsyt Mariasta tulematta osalliseksi Marian syntisyydestä.
Ihmeitä ovat sellaiset asiat, joissa taivaalliset, iankaikkiset, luomattomat voimat ja asiat murtautuvat tähän aikaan. Ihmeissä Jumala puuttuu tapahtumien tavanomaiseen kulkuun ja antaa niille tahtomansa kulun.
On ihmeitä, joille voidaan löytää järkeen menevä selitys johonkin rajaan saakka, kuten varjon siirtymiselle taaksepäin Aahaan aurinkokellossa (2 Kun. 20:11; Jes. 38:8). Selittämättä kuitenkin jää, mistä profeetta osasi ennustaa tapahtuman ja kuinka vielä Aahas saattoi valita, kääntyykö varjo eteenpäin vai taaksepäin.
Sellaista ihmettä kuin Jumalan Pojan sikiäminen neitsyt Mariassa Pyhästä Hengestä ei voi selittää järjelle, koska siinä yliajallinen tulee aikaan, Jumala ihmiseksi. Se on vain uskottava.
Kun Jumalan puhe ja ilmoitus on ottanut hahmonsa, muotonsa ja sanallisen asunsa Pyhän Raamatun kirjoituksissa, siinä Jumala on ilmoittanut sen, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut (1 Kor. 2:6–10). On turha alistaa tätä tapahtumaa järjen tutkittavaksi. Sen tutkiminen järjellä on mahdotonta. Se on uskon asia.
Tässä on seurattava uskoen sitä, mitä Raamattu itse sanoo synnystään ja itsestään. Se on kristillisen Kirkon tie. Se on jokaisen uskovan turvallinen tie.
Jos joku ei usko inspiraation ihmettä, miten hän voi uskoa niitä suuria, uskomme keskeisiä ihmeitä, joista profeetat ennustivat ja apostolit kertovat Pyhän Hengen innoittamassa sanassa? Niitä ovat Jumalan Pojan lihaan tuleminen ja ruumiillinen ylösnousemus, myös vanhurskauttavan uskon synty ja Kristuksen Seurakunnan kokoaminen kaikista kansoista.
Markku Särelä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti