tiistai 7. huhtikuuta 2009

Raamattu ja kirkon usko tänään


On hienoa, että verkossa on kokonaan luettavissa hiippakuntien yhteinen vuoden 2004 synodaalikirja

Raamattu ja kirkon usko tänään
Toim. Maarit Hytönen
Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 87.
Jyväskylä 2004

Papiston kokouksille keskustelujen alustuksiksi tarkoitetut artikkelit antavat ajankohtaisen kuvan Suomen ev.lut. kirkon sisällä käynnistä olevasta keskustelusta, jota yliopistojen eksegeetit ja teologisten oppiaineiden edustajat käytännössä johtavat.

Kirjoituksissa on paljon miettimisen aihetta ja arvokasta luettavaa.


Tässä kiinnitän huomiota siihen, kuinka kirkon ja yliopiston yhteistyö on edelleen tässä saumatonta, sillä useimmat synodaalikirjan kirjoittajat ovat akateemisen uransa ohella myös itse kirkkomme pappeja toimittaja Maarit Hytösestä alkaen.


Pappeudestahan sitä haloota syntyi aika lailla 1980-luvulla, kun professori Räisänen, myös kirkon vihitty pappi, kertoi Hufvudstadstbladetin haastattelussa, ettei hänen asiantuntemuksensa ja pitkällisten tutkimustensa perusteella voida sanoa, että Raamattu olisi Jumalan sanaa.

Kirkkoamme luotsaavilta piispoilta tivattiin, kuinka näin uskova henkilö voi edelleen olla pappi. Ymmärtääkseni piispat vastasivat "Peace, oh people! His personal lack of faith in the Word of God is no problem of ours".

Räisäsen lahjakas oppilas, eksegetiikan dosentti Matti Myllykoski tahtoo myös pitää kiinni pappeudestaan, vaikka ilmeisesti ei katso itseään koskevaksi pappisvalan sisältämää sitoutumisesta kirkon oppiin. Tutkimuksen ja keskustelun vapaus, henkilökohtaisen uskon vapaus muinaisten ihmisten laatimien uskontunnustusten kahleista!

Piispa Eero Huovinen käytti henkilökohtaista aikaansa keskustellakseen pastori Antti Kylliäisen kanssa siitä, pääsevätkö kaikki taivaaseen. Kylliäisen kohua herättänyt kirja ei tosin ole akateeminen julkaisu, mutta edustanee sen opetuksen hedelmiä, jota hän pappiskoulutuksessaan on yliopistolta saanut: muodostakaamme omat käsityksemme, kuten ennenkin on tehty aina Vanhan testamentin sivuilta alkaen. Ihmisten mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin, joten minä olen tätä mieltä.

Tietääkseni Kylliäinen on sittemmin itse luopunut aktiivisesta papin työstä ja konsultoi liikemaailmassa armollisen työyhteisön asiasta. Sinänsä huomionarvoinen seikka ja myös kirkollinen työyhteisö voi tosiaan olla melko armoton, hieman piispasta tai kirkkoherrasta tietysti riippuen.


Eikö olekin jotenkin veikeä tuo synodaalikirjan nimi - Raamattu ja kirkon usko tänään!

Mitähän kaikkea kirkon uskossa tänään on erilaista kuin eilen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti