tiistai 7. huhtikuuta 2009

Missouri synodin Raamattu oppi ja Amish kansa

Kirkkomatkalla

Anabaptisteihin kuuluvien mennoniittojen keskuudessa vaikutti Sveitsissä voimakas johtaja, Jaakob Ammann (1644?-1730?). Hän ei voinut hyväksyä mennoniittojen lepsuutta, sitä, että seurakuntaan kastettu luopuisi ja saisi sitten vielä tulla takaisin. Kirkonkirous, panna (meidung) oli lopullinen. Oli tapahtunut synti Pyhää Henkeä vastaan. Hollannin mennoniittojen opetus vaikutti häneen voimakkaasti. Vaikka hän myöhemmin koetti lieventää muita näkökantojansa ja rakentaa uudelleen yhteyttä Sveitsin mennoniittoihin, sopua ei tullut tämän ehdottoman seurakunnasta sulkemisen vuoksi.

(Voimme ehkä verrata Ammannin linjaa tässä suhteessa pohjois-Afrikan donatolaisiin, joille kirkkokuri ja uskovan luopuminen ja sitten taas paluu seurakuntaan, jopa piispaksi, oli ratkaiseva ongelma ja johti oman kirkkokunnan syntymiseen).


Ammann määräsi, että ehtoollista tulee viettää kaksi kertaa vuodessa eikä vain kerran, kuten mennoniitoilla on tapana, ja siihen liitettiin mukaan myös jalkojen pesu Kristuksen esimerkin mukaisesti. Hänen mukaansa Sveitsin mennoniitoista lähti noin puolet seurakuntien väestä.


Amish kansaa ulkosalla istuskelemassa Pennsylvaniassa

Jaakob Ammannin seuraajista käytetään nimeä Amish kansa ja Amerikan muuttoliikkeessä 1700-luvulla ja 1800-luvulla heitä asettui erityisesti Pennsylvaniaan. Heitä kutsutaan myös vanhan kielensä tähden "Pennsylvanian hollantilaisiksi". Myös Indianan osavaltiossa on jonkin verran Amish kansaa, samoin Kanadassa. Kaikkiaan heitä on Pohjois-Amerikassa nykyään noin 227.000 henkeä. (lähde)

Amish perheen kaunis koti viljavainioiden keskellä

Kirkko on jaettu "hiippakuntiin" (districts), joihin kuuluu 20 - 40 perhettä. Hiippakuntaa ja sen pappeja johtaa piispa. Jumalanpalvelukset pidetään sunnuntaisin vuorotellen eri perheiden kodeissa. Nuoret kastetaan 16 - 25 vuoden iässä ja saavat näin luvan perustaa oman perheen. Puolison tulee tietenkin olla Amish kansan keskuudesta ja varmaan sukujen vaikutus ratkaisussa on melkoinen.



Kansaa on kokoontunut seuraamaan voimistelunäytöstä

Amish kansa nauttii maatalousyhteiskunnan elämästä, työtä tehdään miesvoimin ja naiset tekevät kotosalla paljon käsitöitä. Kaupassa ei juuri tarvitse käydä, kun ollaan omavaraisia ja vaatteetkin tehdään itse entiseen tapaan. Lapsista pidetään hyvää huolta ja erityisesti heidän uskonnollisesta kasvatuksestaan Jumalan Sanan äärellä. Onhan heillä edessä oma ratkaisu tahtooko kuulua Jumalan kansaan vai ei, kun kasteen aika tulee.


Amish perhe poseeraa uusien rattaidensa äärellä

Amish kansa on tullut kuuluisaksi maailmalla erityisesti sen tähden, että he kieltäytyvät uuden ajan tieteen ja tekniikan ihmeistä. Autoja ei käytetä, vaan hevosten vetämät rattaat riittävät aivan hyvin. Sähkö on näitä modernin ajan hullutuksia, kuka sitä tarvitsee!

He eristäytyvät myös amerikkalaisesta ja kanadalaisesta yhteiskunnasta ja sen palveluista, kieltäytyvät armeijasta eivätkä huoli sosiaaliturvaa.



Amish poika äitinsä seurassa, veljeksillä henkselit ja komeat olkihatut!


Väki töissä kesäisellä pellolla. Hevosista pidetään hyvä huoli


Mikä se siellä lentää - mikä pakko sitä on ihmisen lentokoneita tehdä?


Missouri synodin oppi Raamatusta ja Amish kansa

Missouri synodin Brief Statement 1932 muistuttaa Raamattua koskevalta opetukseltaan Amish kansaa.

Molemmat pyrkivät suojaamaan kristillisen uskon perustavan tärkeät keskeiset arvot torjumalla modernismin ja pitäytymällä vanhaan.

Missouri synodi torjuu jyrkästi luonnontieteisiin perustuvan maailmankuvan ja edellyttää, että pelastumaan tahtovat kristityt pitäytyvät siihen vanhan Lähi-idän ihmisten maailmankuvaan, jota Raamatun kirjoitukset heijastavat.

Missouri synodi torjuu jyrkästi modernin historiallis-kriittisen tieteellisen Raamatun tutkimuksen ja kaiken sen suunnattoman rikkauden, jota tämä tutkimus on tuonut aikamme ihmselle Jumalan Sanasta.

Sen sijaan tahdotaan vetäytyä jyrkän konservatismin kuoreen, jossa pitäydytään "puhtaan opin" järkeen meneviin määrittelyihin siitä, mikä Raamattu on ja miten Jumalan Pyhä Henki on sen sanasta sanaan inspiroinut.

2 kommenttia:

  1. Missouri Synod haluaa siis lyhyesti varhaisen luterilaisuuden ja luterilaisen puhdasoppisuuden kanssa pitää kiinni siitä, että Raamattu on Jumalan oma sana. Tämä on kyllä todella järkyttävää.

    Lisäksi vielä vääristelet sitä, että missourilaisien tulisi sitoutua lähi-idän maailman kuvaan parin vuosituhannen takaa. Pahemmankaltaista vihapropagandaa koko uusi sivusi. Mistäköhän tuo pulppuaa?

    Pitää tehdä tarkennus, vanha missourilaisuus. Nykyään STLK:lla ja LCMS:llä ei ole kirkollista yhteyttä, koska Missouri synod ei ole enää johdonmukainen käytännössään oppinsa suhteen.

    VastaaPoista
  2. Erästä kiinnostavaa kysymystä olen pohtinut viime päivinä:

    Jos otamme linjasi eli, että Raamattu ei ole kaikessa erehtymätön ja että se heijastaa aikalaistensa käsityksiä, niin miten voimme uskoa, että Jeesus Kristus sovitti syntimme? Tämähän on vahvasti juutalaisuuteen uhrikäytäntöön nojaava oppi, joka ei missään mielessä sovi sivistyneelle nykyihmiselle. Johdonmukaisesti joutuisit luopumaan myös tästä.

    VastaaPoista