lauantai 4. huhtikuuta 2009

kommentti - STaLKer

Robert D. Preus (1924-1995) Missouri synodin tärkeä teologi
ja ortodoksisen luterilaisuuden erikoistuntija

STaLKer kirjoitti 4.4. 9:33:

Mielestäni olet aivan oikeassa kun maalaat Brief statementin historiallista taustaa. Ajankohta selittää myös sen, miksi siinä ei ole käsitelty mainitsemiasi puutteita kuten käännösten suhde inspiraatioon, inhimillinen puoli, jne...

Toisessa blogissa mainitsemani Preusin kirja käsittelee myös noita asioita.

Luterilaisuudessa on usein käyetty tällaista analogiaa: samoin kuin Jumala käytti neitsyt Mariaa tullessaan lihaksi omaksumalla syntisestä naisesta synnittömän inhimillisen luonnon, niin Jumala on myös käyttänyt Raamatun kirjoittajia, heidän kokemuksiaan ja tietojaan ja heidän välityksellään antanut täydellisen ja virheettömän Ilmoituksen heidän syntisyydestään ja vajaavaisuuksistaan huolimatta.
Onpa sekavaa tekstiä...

Niinpä sellainen näkemys, jossa Raamattu nähdään kirjoittajiensa tähden vajaana ja virheellisenä, tuhoaa perinteisen kristologian. jos tätä siihen sovelletaan.


---
3.4. 16:26
Mielestäni Robert D. Preusin kirja "Raamatun inspiraatio" selvittää hyvin luterilaisen ortodoksian näkemyksiä Raamatusta. STLK haluaa varmasti vaalia tätä kallista perintöä.

Kirjan saa viidellä eurolla Luther-divarista. http://www.concordia.fi/lutherdivari/index.htm
---



Mikko jatkaa näihin kommentteihin:

1. Luomiskertomuksen maailmankuvan virheettömyydestä

Kaikki tähän blogiin laatimani kirjoitukset kuuluvat yhteen ja samaan teemaan.

Siis nuo jumalallisen kirkasta ja puhdasta aurinkoa koskevat teologiset ajatukset sekä luomiskertomuksen sisältämä räikeä virhe maailman luomisen järjestyksestä, jossa ensin luodaan maa ja vihreät kasvit ja hedelmäpuut ja vasta neljäntenä luomisen päivänä aurinko, kuu ja tähdet.


Luomiskertomuksesta ja oman aikamme maailmankuvasta on tietenkin kirjoitettu paljon. Luther-säätiön kautta on tilattavissa esimerkiksi:

Jumala loi taivaan ja maan
Raamatun alkukertomukset tarkastelussa (Tom G.A. Hardt)
Aamutähti nro 18. Suomen Luther-säätiö, Lutheran Heritage Foundation.

"Raamattu on täyttä totta. Kristittyjen ei tule suostua heille tarjottuun älylliseen reservaattiin, jossa Raamatulla väitettäisiin olevan uskonnollista totuusarvoa ilman, että se olisi oikeasti totta. Tom G.A. Hardtin kirjoitus on kutsu älylliseen rehellisyyteen. Kunpa jokainen kristitty omaksuisi tällaisen asenteen."

-Pastori, Mika Ebeling-

Kirkkoherra, teol.tri Tom G.A. Hardt (1933-1998) toimi Tukholman Martin seurakunnan paimenena. Hän tuli tunnetuksi kaikkialla Ruotsissa tunnustuksellisen luterilaisuuden syvällisenä tuntijana. Hän oli myös näkyvästi esillä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja puolusti maallistuneessa Ruotsissa kristillistä uskoa ja siitä nousevaa perhe- ja sosiaalietiikkaa. Hänen kirjoituksiaan on käännetty mm. suomeksi.


Luther-säätiön piirissä korostetaan dogmatiikkaa, opinkappaletta Raamatun olemuksesta. Sanainspiraatio otetaan täydestä todesta myös näissä piireissä kuten STL kirkossa avaimena pyhien Kirjoitusten ymmärtämiseen. Nisulan Pekka Teuvalta kirjoitti aiheesta pelottavan selkeästi teemalla "Raamattu aikojen pyörteessä" Concordia 2/1996

"Kuten edellä todettiin, puhdasoppisuuden mukaan inspiraatio oli sitä Jumalan toimintaa, missä Hän yliluonnollista tietä antoi pyhille kirjoittajille sekä oikeat käsitykset asioista että oikeat sanat ilmaisuihin. Näin ollen Jumala on Raamatun varsinainen kirjoittaja, ihmiset ovat vain Hänen välikappaleitaan. Jumala on antanut heille sykäyksen kirjoittamiseen, johtanut heidät tajuamaan asian ja käyttämään oikeita sanoja. Luther sanoo Ps.127:3 johdosta: “Eivät ainoastaan sanat, joita Pyhä Henki ja Raamattu käyttävät, ole Jumalasta, vaan myös sanontatapa. Sinun pitää lukemasta päästyäsi lukea kirjaimellisia sanoja kirjasta, ahkerasti tarkaten ja miettien, mitä Pyhä Henki sillä (kirjaimellisella sanalla) tarkoittaa."

Huh! Holy Koran - here we come misusing the authority of dear Martin!




2. Jumalan Sanan kristologiasta:
Luomiskertomuksen kirjoittajien oma aito ja alkuperäinen maailmankuva on hankala purtava, jos omaksutaan usko "Raamattu on sanasta sanaan jumalallinen kirja" ilman kolikon toista puolta "Raamattu on sanasta sanaan inhimillinen kirja".

Jumalan Sanan kristologian näkökulmasta:

Raamattu on siis täydellisesti, kokonaan ja aidosti ja muuttumattomasti jumalallinen kirjakokoelma.

Samanaikaisesti Raamattu on täydellisesti, kokonaan ja aidosti ja muuttumattomasti inhimillinen kirjakokoelma.

Jumalallisuutta ja inhimillisyyttä ei voida Raamatun kirjoitusten kudoksesta millään teologisella tai eksegeettisellä tai muulla keinoin erottaa toisistaan tai määritellä kumpi on kumpaa. Ne ovat molemmat yhtä aikaa voimassa. Jumalan Sanaa ei tule yrittää sukeltaa esiin jostain Raamatun kirjoitusten takaa, vaan paneutumalla näihin kirjoituksiin sellaisena kuin ne on meille annettu, todellisena, lihaan tulevana Jumalan Sanana, oman aikansa lapsena, profeetallisena ja apostolisena sanomana.


Ymmärrämme kaikki, että Jeesus Nasaretilainen oli ylipappien ja kansan vanhimpien silmissä vain yksi Messias ehdokas, kavala temppujen tekijä ja kansan villitsijä. Pelkkä ihminen.

Uskon kautta jotkut Jeesuksen aikalaiset näkivät, että tämä ihminen, joka joutui viranomaisten käsiin pääsiäisenä ehkä 33 jKr, on Israelin luvattu Messias, Jumalan ainoa poika. Herra, Adonai, Kyrios.

Näin Raamatun jumalallinen olemus näkyy sen inhimillisen olemuksen keskellä jotenkin samaan tapaan kuin liekki kuumentaa raudan. Se on silti liekki, se on silti rauta - mutta aivan erilainen kuin rauta olisi ilman liekkiä.

Tämä vertaus on peräisin ortodoksisen luterilaisen dogmatiikan perusteoksesta, Martin Chemnitz (1522-1586) De Duabus Naturis in Christo: De hypostatica earum unione: De communicatione idiomaticum.
(The Two Natures of Christ. J. A. O. Preus, trans. St. Louis: Concordia Publishing House, 1971)


Keisarinna Theodora (500-548) San Vitalen basilika, Ravenna

3. STLK kristologinen sivu
STLK sivuilla määritellään Kristuksen olemus käyttäen monofysitisten kirkkojen suosimaa ilmausua ainutlaatuinen jumal'ihminen.

Nykyään myös kreikkalais-ortodoksinen kirkko pitää tätä käsitettä oikeaoppisena. Aikoinaan taistelut khalkedonilaisten ja monofysitistien välillä kävivät rajuina ja moni kristitty joutui vuorollaan puolin ja toisin maanpakoon tai kuoleman kieliin. Teologiset riidat Jeesuksen kahdesta luonnosta, tai yhdestä jumal'ihmisestä olivat hurjimmillaan keisari Justinianuksen ja Theodoran aikaan kuudennen vuosisadan Bysantin imperiumissa. Keisari oli khalkedonilainen mutta hänen vaimonsa, vaikutusvaltainen kaunis Theodora, oli monofysitisti.

Uhh. Talking about byzantine politics!

175.
Millainen on Lunastajamme Jeesus Kristus?

Lunastajamme Jeesus Kristus on ainutlaatuinen, sillä hän on jumal'ihminen eli tosi Jumala ja tosi ihminen samassa persoonassa. Jumalan Poika otti itseensä neitsyt Mariasta todellisen ja täyden ihmisyyden siten, että Jumala ja ihminen ovat Kristuksessa yksi persoona.

Kol. 2:9: Hänessä asuu jumaluudenkoko täyteys ruumiillisesti.
Joh. 1:14: Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttaan, senkaltaista kirkkautta kuin ainokaisella Pojalla on Isältä, ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.


4. Robert D. Preus

Nimimerkki STaLKer viittaa tärkeään teokseen:

Preus, Robert D.: The inspiration of scripture. 1957

Raamatun inspiraatio : tutkimus 1600-luvun luterilaisten dogmaatikkojen teologiasta. Suomentanut Hannu Lehtonen Concordia, 1999 192 s. Concordia-julkaisu, 1238-7428 ; n:o 6

Amerikan-norjalainen Robert D. Preus (1924-1995) on ollut Missouri synodin keskeisiä hahmoja, jolla on vaimonsa Donna Rockmannin kanssa kymmenen lasta ja ainakin 50 lapsenlasta! Patriarkaalinen hahmo Amerikan luterilaisuudessa.

R.D. Preus veti veljensä Jacobin ja neljän muun vähemmistöön kuuluvan Concordia seminaarin opettajan kanssa tiukkaa linjaa Yhdysvaltain luterilaisia kirkkoja 1950-luvulla huojuttaneissa kiistoissa Raamatun inspiraatiosta. ja tämä kirja on syntynyt noiden kiistojen keskellä. Siis elävää teologiaa, Raamatun puolesta historiallis-tieteellistä eksegeettistä tutkimusta vastaan.

Jacob Preusin tultua yllättäen valituksi Concordia seminaarin johtajaksi Oliver Harmsin sijaan tämä USAn luterilaisuuden keskeisimpiin kuuluva seminaari joutui sisäisten Raamattu koskevien kiistojen kohteeksi. Suuri osa opiskelijoista ja opettajista lähti pois ja perusti Concorid Seminar in Exile (Seminex) nimisen seminaarin joka toimi 1974-1987. Sanotaan, että Seminex lakkautettiin, koska sieltä valmistuneet eivät saaneet työtä Missouri synodin seurakunnissa.

Preusin linja voitti Missouri synodissa.

Mutta asiat etenivät toisella suunnalla ja sieltä lähteneet perustivat Association of Evangelical Lutheran churches, joka myöhemmin liittyi Lutheran Church of America kanssa. 1988 perustettu Evangelical Lutheran Church of America (ELCA) on nykyään Yhdysvaltain suurin luterilainen kirkko. jossa on noin viisi miljoonaa jäsentä. Missouri synodissa lienee tänään noin 2.7 miljoonaa kristittyä.


Voimme siis todeta, että kysymys Raamatun olemuksesta on ollut ratkaisevan tärkeä myös aikamme USAn luterilaisille kristityille ja hahmottanut tärkeintä erottavaa linjaa Missouri synodin ja ELCAn välille.

Kun Raamatun historiallis-kriittinen tutkimus torjutaan painopiste asetetaan Raamatun jumalalliseen, dogmaattisesti määritettyyn olemukseen. Siinä on tärkeää silloin se, mikä on kristityille tärkeää heidän uskonelämänsä kannalta ja Israelin Jumala ja Hänen kansansa meinaavat jäädä taka-alalle. Samoin Sanan lihaksitulemisen kiehtova moninaisuus, josta Uuden testamentin ja sen aikahistorian tieteellinen tutkimus tuo valtavasti tietoa.

Usko näyttää älyllisesti selkältä ja luotettavalta, aidosti luterilaiselta ja kristilliseltä, mutta todellisuudessa Jumalan Sanan kristologinen tasapaino horjuu vakavin seurauksin seurakuntien elämälle.

Ehkä nämä vakaat suomalaisten kristittyjen ryhmät, jotka ammentavat Missouri synodin lähteistä ja hoitavat suhteita sinne, ovat jossain määrin samantapaisella tiellä korostamassa Raamatun arvovaltaa ja arvostelemassa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kovin liberaalia linjaa, todeten, että kansankirkkomme ratkaisujen tekemisessä Raamatun sanalla ei näytä olevan sille kuuluvaa asemaa.

Kirkosta eroaminenkaan ei ole harvinaista suomalaisten luterilaisten keskuudessa, joita piispojen ja kirkolliskokousten vetämä kirkkopolitiikka ahdistaa ja joiden silmissä se ei perustu Raamatun auktoriteettiin vaan tämän maailman intresseihin ja valtapolitiikkaan.

2 kommenttia:

  1. Kaduttaa, että alunperin kommentoin tänne. Se ei saanut aikaan mitään rakentavaa.

    Et ole antanut yhtään vakuuttavaa argumenttia Brief statementia vastaan. Argumentaatio jää puhtaasti tunne puolelle. Mitään vakavasti otettavaa sinulla ei ole kenties tarjota.

    Et ole myöskään pystynyt osoittamaan, että Brief statementin raamattunäkemys johtaisi kritologiseen harhaan. Päinvastoin! Minä osoitin, kuinka päinvastainen näkemys vie siihen, että Kristus nähdään syntisenä eikä enää synnittömänä Vapahtajana.

    VastaaPoista
  2. Vielä lisäys: tuo ei ole Robert D. Preusin kuva.

    VastaaPoista