Pidän tärkeänä tätä Missourin synodin Brief Statement 1932 keskustelua suomalaisen kristillisyyden parissa, koska se havainnollistaa tärkeitä Raamattuun ja meihin liittyviä asioita.
STLK ei suinkaan ole ainoa kristittyjen ryhmä Suomessa, jossa näistä asioista puhutaan. Kaikissa kansankirkkomme herätysliikkeissä ja myös vapaissa suunnissa keskustelu Raamatusta on ollut jatkuvasti erittäin voimakasta ja tunnepitoista.
Esimerkiksi Suomen Teologinen Instituutti perustettiin 1987 monien herätysliikkeiden yhteisenä vastauksen kirkkomme pappiskoulutukseen kuuluvan Raamattu opetuksen johdosta. Muukin teologisen tiedekunnan antama koulutus huolestutti. Tästä on tullut varsinkin aloitteleville teologian opiskelijoille tietynlainen keidas ja tukipiste ja STI:n aamukahvit, rukoushetket, luennot ja kirjasto on monelle suureksi avuksi omien näkemysten kehittyessä ja tiedon määrän kasvaessa.
STI kertoo
Koska herätysliikkeiden piirissä yliopistollinen teologikoulutus koettiin riittämättömäksi kirkon tehtäviin valmistuville, seitsemän kristillistä järjestöä perusti yhdessä STI:n 29.12.1987. Nykyisin STI:n jäsenjärjestöjä ovat
* Ev.lut. Lähetysyhdistys Kylväjä
* Sanansaattajat
* Suomen Ev.lut. Kansanlähetys
* Suomen Ev.lut. Opiskelija- ja Koululaislähetys
* Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys
* Suomen Raamattuopiston Säätiö
* Länsi-Suomen Rukoilevaisten yhdistys
* Svenska Lutherska Evangeliföreningen
Erityisesti taustalla lienee ollut kansainvälisesti tunnetun professori Heikki Räisäsen edustama Uuden testamentin tutkimuksen linja. Tähän nuoren lahjakkaan tutkijan Suomen Kuvalehdessä julkisuutta saaneeseen linjaan otti kantaa 1972 myös Aimo T. Nikkolainen, Heikin eksegetiikan opettaja teologisessa tiedekunnassa. Hänen laatimansa 12 teesiä Raamatusta julkaistiin piispojen yhteisenä julkilausumana piispainkokouksen juhlallisessa miljöössä.
Teeseillä ei tosin liene ollut käytännössä sen suurempaa merkitystä kirkon suhteisiin ja yliopiston pappiskoulutukseen, kunhan kirjoittivat. Järvenpäässä sijaitseva kirkon koulutuskeskus käyttää apunaan Raamatun opetuksen tukena Helsingin yliopiston opettajavoimia.
Otan nuo teesit esille omana palstana, koska Jumalan Sanan kristologia on siellä esillä - kauan ennen kuin kirjoitin oman pienen kirjani.
Saunakeskusteluissa, kahvihetkillä ja monilla kalareissuilla suomalaiset uskovat varmaan pohtivat Raamatun arvovallan asiaa, surevat kirkon nykyistä tilaa ja pohtivat perustavia uskonasioita luonnontieteiden nostamien haasteiden valossa.
Käytän blogia hyväkseni osallistuakseni tähän keskusteluun kaukaa Israelista asti. Kyse on siis Raamatun oppimisesta ja lukemisesta uskovien kristittyjen parissa, ei mistään yksittäisestä kirkkokunnista ja niiden opetuksesta.
Silmiini pisti STLK verkkosivuilla oleva tunnustusluonteinen kirjoitus Raamatusta opin näkökulmasta, ja nyt olen siis saanut ilokseni oppia ymmärtämään asioita paremmin ja saanut kuulla, että tuon opetuksen juuret ovat Missourin synodin Brief statement 1932.
STaLKer kirjoitti:
Missouri Synod haluaa siis lyhyesti varhaisen luterilaisuuden ja luterilaisen puhdasoppisuuden kanssa pitää kiinni siitä, että Raamattu on Jumalan oma sana. Tämä on kyllä todella järkyttävää.
Toivottavasti et lue Raamattuasi yhtä huolimattomasti yrittämättä lainkaan ymmärtää kirjoittajan omaa taustaa ja tarkoitusta. En tosin ollut aivan vakuuttunut, miten tarkasti luet luomiskertomuksenkaan yksityiskohtia. Eihän Raamattua oikeastaan tarvitse edes tutkia ja lukea, kun oppi on jo muuttumaton, kirkas ja selvä, eikö niin! Mitä sillä olisi uskoomme muka lisättävää, ehkä jotain ohjetta arkipäivään ja vanhan tutun sanoman vahvistamista?
Lisäksi vielä vääristelet sitä, että missourilaisien tulisi sitoutua lähi-idän maailman kuvaan parin vuosituhannen takaa. Pahemmankaltaista vihapropagandaa koko uusi sivusi. Mistäköhän tuo pulppuaa?
Totuuden lähteestä
Pitää tehdä tarkennus, vanha missourilaisuus. Nykyään STLK:lla ja LCMS:llä ei ole kirkollista yhteyttä, koska Missouri synod ei ole enää johdonmukainen käytännössään oppinsa suhteen.
Kiitos tästä tarkennuksesta!
Suomen Tunnustuksellisen luterilaisen kirkon ja Missouri synodin välien viilenemiseen viitattiin lainaamassani Usko ja rukous-sivujen keskustelussa vuodelta 2006. Vahvistat näin tuon tiedon ja pidän tätä varsin merkittävänä linjanvetona STLK puolelta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti